maaliskuu 29, 2024, 10:07:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Lämpömatto

Aloittaja Käki, joulukuu 03, 2016, 06:34:10 ap

« edellinen - seuraava »

Käki

Oletteko hommanneet lämmitysmattoa ja minkälaiset kokemukset? Jos olette niin mistä?

Madde 1992

Esimerkiksi VP-Luxilta tai Chilitarvikkeelta omani ostin VP-luxilta ja se maksoi 73€ ja se on Large koko on myös pienenpiä ja ne ovat toki edullisempia.

Käki

Lainaus käyttäjältä: Madde 1992 - joulukuu 21, 2016, 21:05:10 ip
Esimerkiksi VP-Luxilta tai Chilitarvikkeelta omani ostin VP-luxilta ja se maksoi 73€ ja se on Large koko on myös pienenpiä ja ne ovat toki edullisempia.

Mitkä on kokemukset? Mulla on toistaiseksi valon alla itämässä ja saunassa "lämpömaton" päällä, eli lattialämmitys ja saunassa ei ole vielä itänyt mitään. Valon "lämmittämistä" nousee jo kolmatta.. Aivan varma en ole, että onko jo neljättä nousemassa. (nämä uusia)

Tosin ne siellä saunassa on siinä paperi kellumassa hässäkässä, kun halusin testata sitäkin kun täällä suositeltiin, mutta vaikka olen säätänyt lämmöt optimiin saunan lattialämmityksen kautta, niin siellä ei ole tapahtunut mitään.

Toiset itää itse tekemässäni turve/multa sekoituksessa, jonka olen jo yrttien kanssa hyväksi havainnut vuosien varrella.

Chilivaari

Kukin tekee tyylillään, mutta minä en lämpömattoja ole tarvinnut. Huoneenlämmössä itää ihan hyvin, ellei se alle kahdenkympin laske.
Sitä paitsi on tutkimuksia, että liika lämmin (n. 30°) laskee itävyyttä jo tuntuvasti. Vaikka tropiikissa noiden kotitanhuvilla on päivälämmöt kolmenkympin paremmalla puolella, maaperä ei ole niin kuumaa.

Jos lämmityksellä ehkä päivän, pari voittaa idätyksessä, ei sillä ole mitään merkitystä yli puolen vuoden kasvatusajassa. Ei edes kärpäsen surinaa, enintään harsosääsken ininää minusta.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 22, 2016, 13:48:15 ip
Kukin tekee tyylillään, mutta minä en lämpömattoja ole tarvinnut. Huoneenlämmössä itää ihan hyvin, ellei se alle kahdenkympin laske.
Sitä paitsi on tutkimuksia, että liika lämmin (n. 30°) laskee itävyyttä jo tuntuvasti. Vaikka tropiikissa noiden kotitanhuvilla on päivälämmöt kolmenkympin paremmalla puolella, maaperä ei ole niin kuumaa.

Jos lämmityksellä ehkä päivän, pari voittaa idätyksessä, ei sillä ole mitään merkitystä yli puolen vuoden kasvatusajassa. Ei edes kärpäsen surinaa, enintään harsosääsken ininää minusta.

Jepulis. Kolmannella idätyskerralla käytin mattoa itihän ne kivasti kun koitin pitää lämpötilan ~26 asteessa. Joku viikko siinä varmaan meni. Toisella kerralla ei itänyt yksikään ilman lämpömattoa. Neljännella kerralla en käyttänyt mattoa ja iti alle 7 vuorokaudessa :) Nytten viidennellä kerralla itivät vähän päälle viikossa suurinosa. Vähän riippuu siemenien kunnosta mutta en nyt varmaan tulevaisuudessa tule kauheasti pitämään lämpömattoja kunhan lämpötila on reilusti 20 asteen mutta alle 26 asteen. Viimeisimmät lämpötilat oli 22,5-23,5 astetta.

Ezmo

Pitäsköhän minunkin kokeilla siirtää idätykset tuonne yhteen kaappiin, jossa on 23 asteen tienoilla lämpö. Huonelämpö ei riitä, kun se vaihtelee 18-22 asteen tuntumilla.

Käki


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - joulukuu 22, 2016, 21:36:52 ip
Pitäsköhän minunkin kokeilla siirtää idätykset tuonne yhteen kaappiin, jossa on 23 asteen tienoilla lämpö. Huonelämpö ei riitä, kun se vaihtelee 18-22 asteen tuntumilla.

Itselläni on tuo lämpö riittänyt idättämään siemenet joka vuosi.
Mielestäni kyseessä on sama asia, joka pätee veneilyssäkin  :o........Plaanaava ja uppoumarunkoinen ovat samaan aikaan saaressa. Toisella vain täytyy lähteä hieman aikaisemmin  :D.