huhtikuu 16, 2024, 07:27:36 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Reetan vuosi 2018

Aloittaja Rähinä-Reetta, tammikuu 03, 2018, 08:51:29 ap

« edellinen - seuraava »

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - toukokuu 16, 2018, 13:22:02 ip
16.5. Ajattelin, että tänään olisi sen verran pilvisempää ja viileämpää, että voisin tehdä mäntysuopa+neem -käsittelyn, mutta ei kai sitten...  ;D Liian kuuma!  8)

Illalla/yöllä sinne suihkimaan  8) Vai pitääkö tuon tapahtua kasvutunteina? Eikö yökosteus ja viileys olisi  aika hyvä tehdä kaikkea kivaa noille.

Rähinä-Reetta

toukokuu 17, 2018, 07:31:21 ap #41 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2018, 07:41:33 ap käyttäjältä Rähinä-Reetta
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - toukokuu 16, 2018, 22:39:24 ip
Illalla/yöllä sinne suihkimaan  8) Vai pitääkö tuon tapahtua kasvutunteina? Eikö yökosteus ja viileys olisi  aika hyvä tehdä kaikkea kivaa noille.


Juu olisi ehdottomasti ollut, vaan illalla olin jo niin pahasti juutahtanut terassikeinuun, etten siitä enää oikein kyennyt lähteä.  :D "Mañana"  ::)
Puolustuksekseni sanon, että olin päivällä mm perunan istutuksessa.  :D

Rähinä-Reetta

toukokuu 17, 2018, 08:42:30 ap #42 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2018, 16:42:49 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
17.5. Näyttäisi olevan tapana chileillä, jotka alkavat tekemään runsaasti hankaversoja, että entiset isommat lehdet alkavat muuttua samalla vaalealäikkäisiksi ja huonon näköisiksi. Olen usein säikähtänyt, että on jokin ötökkä- tai kasteluongelma meneillään, mutta selvästi se näyttäisi liittyvän tuohon rajuun hankaversojen kasvuun. En ole koskaan tavannut latvoa chilejä. Jotkin lajikkeet kuten esim. Brasileira Marimbondo alkavat tuon rajun versomisen siitä huolimatta ja kasvavat pian puskamaiseksi. Samaa ilmettä myös Charapitalla.


Brasileiran kirjavuutta ja versoilua.

Ukkosen myötä muuttui sää viileämmäksi ja pilviseksi, joten tänään sain mäntysuopa+neem -ruiskutuksen tehtyä. Melkein joka kasvissa näkyi oransseja kirvan esiasteiksi arvelemiani poukkoilevia pieniä otuksia ja innokkaita pieniä muurahaisiakin, jotka niitä ilmeisesti viljelevät.

miiksuli

Voipi olla. Mun pari vuotiset bhutit tiputtelee vähän väliä lehtiä. Eikä ole todellakaan nyt enää lannoituksesta kiinni kun tekee satoakin ihan mukavasti. Vloppuna pääsen sadonkorjuuseen :D Tietty jos ilmiö vaan kasvaa useampaan lehteen niin voi koittaa vähän nostaa raudan saantia ja aavistus fosforia kanssa. En tiedä miten lannoitat onko tämmöset asiat mahdollisia muuten kun väkevämpänä liemenä.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - toukokuu 17, 2018, 16:39:37 ip
Voipi olla. Mun pari vuotiset bhutit tiputtelee vähän väliä lehtiä. Eikä ole todellakaan nyt enää lannoituksesta kiinni kun tekee satoakin ihan mukavasti. Vloppuna pääsen sadonkorjuuseen :D Tietty jos ilmiö vaan kasvaa useampaan lehteen niin voi koittaa vähän nostaa raudan saantia ja aavistus fosforia kanssa. En tiedä miten lannoitat onko tämmöset asiat mahdollisia muuten kun väkevämpänä liemenä.


Minulla on ollut lannoitus vain Puutarhan Kesää tai Nutriforten Tomaatti&Mansikkaa. Tutkailen asiaa, kiitos vinkistä!

Chilijamppa

Ainahan ne vanhat isommat sisällä kasvaneet lehdet tuppaa tippumaan pois uusien auringon alla kasvaneiden lehtien tieltä.

Chilivaari

Ei se liene vakavaa, jos uudet lehdet ovat kunnossa.
Syitä voi olla monia, magnesiumin puute, kylmä, kuuma, väärä pH jne.
Tuossa minulla on vastaava tapaus:
http://chilivaari.blogspot.fi/2016/06/cabai-burung-ungulta-puuttuu-jotakin.html
http://chilivaari.blogspot.fi/2016/07/cabai-burung-ungu-toipuu-vahitellen.html

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 17, 2018, 17:05:48 ip
Ei se liene vakavaa, jos uudet lehdet ovat kunnossa.
Syitä voi olla monia, magnesiumin puute, kylmä, kuuma, väärä pH jne.
Tuossa minulla on vastaava tapaus:
http://chilivaari.blogspot.fi/2016/06/cabai-burung-ungulta-puuttuu-jotakin.html
http://chilivaari.blogspot.fi/2016/07/cabai-burung-ungu-toipuu-vahitellen.html


Näin arvelin että jos uusi kasvu on normaalin näköistä niin ei liene välitöntä hätää.
Kannattaisikohan tuota epsom-suolaa kokeilla, käytätkö sitä vakituiseen?

miiksuli

Lisävinkkinä: rautaa, fosforia, magnesiumia saa merilevästä. Ainakin mun chilit kestäny myös suolaa jonkin verran jota löytyneen sitten melko tuuheasti merilevästä. Epsom-suola kuitenkin paras keino lisää magnesiumia. Menen nyt ite tolla merilevällä nyt ainakin tän kauden loppuun ja katotaan miten käy lopulta.

magnesium 0,47-0,61%
rauta 0,011-0,027%
fosfori 0,21-0,31%

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - toukokuu 17, 2018, 17:31:16 ip
Lisävinkkinä: rautaa, fosforia, magnesiumia saa merilevästä. Ainakin mun chilit kestäny myös suolaa jonkin verran jota löytyneen sitten melko tuuheasti merilevästä. Epsom-suola kuitenkin paras keino lisää magnesiumia. Menen nyt ite tolla merilevällä nyt ainakin tän kauden loppuun ja katotaan miten käy lopulta.

magnesium 0,47-0,61%
rauta 0,011-0,027%
fosfori 0,21-0,31%


Ei kuulosta huonolta vaihtoehdolta sekään.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - toukokuu 17, 2018, 17:11:04 ipKannattaisikohan tuota epsom-suolaa kokeilla, käytätkö sitä vakituiseen?

Käytän sitä, kun tuon tapaisia lehtiongelmia ilmenee, mutta ne voivat johtua myös monesta muusta syystä. Magnesiumin imeytymishäiriöitä aiheuttaa monikin asia.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 17, 2018, 18:47:59 ip
Käytän sitä, kun tuon tapaisia lehtiongelmia ilmenee, mutta ne voivat johtua myös monesta muusta syystä. Magnesiumin imeytymishäiriöitä aiheuttaa monikin asia.


Hankin mummolle Epsom-suolaa, kun hänen tomaateillaan oli ongelmia. En ole itse sitä vielä kokeillut vaikka on toisinaan chileilläkin ollut sitä ruskealaikkuisuutta raakileissa ym.
Helpointa olisi, jos kasvi voisi kertoa mikä sitä vaivaa.  :D Tuntuu että tulee välillä tehtyä hätäisiäkin ratkaisuja kun ei tiedä mikä on vialla.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - toukokuu 18, 2018, 13:07:31 ip... toisinaan chileilläkin ollut sitä ruskealaikkuisuutta raakileissa ym.

Tuo saattaisi olla UV-säteilyn aiheuttamaa värimuutosta. Joskus raakileet menevät auringon puolelta melkein mustaksi, mutta se korjaantuu, kun chili kypsyy ja väri muuttuu vaikkapa punaiseksi.

Rähinä-Reetta

20.5. Sunnuntaikuvia


Näiden piti olla Fish Peppereitä, mutta ilmeisesti hankkiuduin eroon niistä yksilöistä jotka oikeasti olivat, noh minkäs teet.  ::)


Charapita esittäytyy erikoisessa ulkomuodossaan.


Tangerine Bellin herkkää vihreyttä.


Fresnolle reippauspalkinto I.


Aji Panca on virheetön.


Sugar Rush Orange

**


Munakoisot, joita kokeilen ensimmäistä kertaa kasvatella. Olen latvonut ne ja jättänyt 4 versoa kasvamaan kustakin taimesta.

Huru-ukko



Rähinä-Reetta

22.5. Minulla on ollut tapana jo toista vuotta laittaa Neem-öljy tuohon 3%:n mäntysuopaliuokseen mukaan ja olen ruiskuttanut kasvit sillä kerrasta. En ole huomannut vaurioita, enkä tiedä syytä olla tekemättä niin, eli ruiskuttaa ne erikseen, kuten jotkut neuvovat. En ole koskaan esim. huuhtonut mäntysuopaa pois käsittelyn jälkeen ja kasvit ovat kestäneet sen hyvin. Myöskään yhdistelmäliuoksesta en ole huomannut olleen ainakaan mitään näkyvää haittaa. Ajattelin, että kun öljy kerran tarvitsee vähän saippuaa liuetakseen veteen, niin siinähän ne somasti yhdessä muodostavat liuoksen.
Katson kyllä aina säätä, eli teen ruiskutukset mieluiten silloin kun sää on pilvinen tai on myöhäisempi ilta.

Chilivaari

Juuri noin se pitääkin tehdä, esimerkillistä ennakointia.
Mäntysuopaa ei todella pidä huuhdella pois, sillä sen tuholaisten torjuntavaikutus piilee ötökän ympärille muodostuvaan kalvoon, joka estää niiden kuoren läpi "hengityksen". Tuhovaikutus voi tulla vasta seuraavana päivänä. Mäntysuopahan ei ole myrkky, vaan saippua.  :D

Vuorikaskas

Mulla tuli keväällä saippua-öljy käsitteyistä aika kummia vaurioita, mutta yllättäin samanlaista tuli muutamiin alkuvaiheen chinenseihin viime viikollakin kun suihkutin hydrosoluble -versiota suihkupuollosta. Tuo valmiiksi veteenliukenevaksi käsitelty neem on kyllä outoa kamaa, koska tuoksukin on niin erilainen siinä. Ja ohutta on. Ei vaadi saippuaa sekaan, vettä vain.

Siis nuo vauriot olivat sellaisia että kasvupäät ja vasta kasvamassa olevat hennot lehdet vioittuvat. Jännästi ei kaikilla lajeilla niin tapahdu ja näyttää että tietyt nuoret chinenset ovat alttiimpia.

Voihan tuo olla ihan feikkiäkin tuo toinen puteli. Onkohan neemiä nähnytkään.

Voisikohan olla emäksisyys joka vaurioita aiheuttaa? http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17994.0

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 23, 2018, 08:19:52 ap
Mulla tuli keväällä saippua-öljy käsitteyistä aika kummia vaurioita, mutta yllättäin samanlaista tuli muutamiin alkuvaiheen chinenseihin viime viikollakin kun suihkutin hydrosoluble -versiota suihkupuollosta. Tuo valmiiksi veteenliukenevaksi käsitelty neem on kyllä outoa kamaa, koska tuoksukin on niin erilainen siinä. Ja ohutta on. Ei vaadi saippuaa sekaan, vettä vain.

Siis nuo vauriot olivat sellaisia että kasvupäät ja vasta kasvamassa olevat hennot lehdet vioittuvat. Jännästi ei kaikilla lajeilla niin tapahdu ja näyttää että tietyt nuoret chinenset ovat alttiimpia.

Voihan tuo olla ihan feikkiäkin tuo toinen puteli. Onkohan neemiä nähnytkään.

Voisikohan olla emäksisyys joka vaurioita aiheuttaa? http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17994.0


Oho, ikävät vauriot.  :( Oman seokseni olen katsonut turvalliseksi juuri siitä ettei herkimmiksi arvelemiini nuoriin kasvuosiin ole tullut merkkejä vaurioitumisesta. Muistan joskus saaneeni kukkivien kukkien terälehtien reunoihin ruskeaa, mutta sitä en muista oliko kyseessä kuitenkin spruzit-käsittely, nyt en ole ainakaan vielä löytänyt kukkavaurioitakaan.

Neemiä tilasin nyt Lahtisen Vahavalimo Ky:stä, 100ml pullo oli siellä mielestäni varsin edullinen. https://www.amphora-retail.com/product_info.php/neem-oil-100ml-p-308#historical (linkistä löytyy sama tuote tietoineen)Pitäisi sisältää pelkkää kylmäpuristettua neemiä. Riittää minulla yhdelle kaudelle (5ml/ litra vettä) Viime vuonna tilasin Saippuapajalta, josta löytyi vielä hippusen edullisemmin samankokoinen pullo, mutta nyt ei löytynyt valikoimista.