huhtikuu 18, 2024, 23:53:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kolmatta farmia kyhäilevä noviisi esittäytyy

Aloittaja hyvis, maaliskuu 31, 2018, 10:57:45 ap

« edellinen - seuraava »

hyvis

Heippa!

Täällä noviisi chilikasvattelija ja foorumilla uusi, vaikka monet vinkit nimenomaan täältä olen jo vuosien mittaan kaivellut. Nyt olen kolmatta kertaa lähdössä aloittelemaan chilifarmia nollatilanteesta.

Olen tässä parin pikku farmin kanssa kokeillut ja kokenut jo monenlaista: sisä- ja ulkokasvatusta, ESLeillä, ledeillä ja auringonvalolla, multa- ja vesiviljelyä (ei ollut erityinen menestys), mullassa, kivivillassa ja chilivaarin blogista bongattua styroksi-idätystä, yhden bonchikokeilun, kirvakatastrofin, joitakin eri lajikkeita: Omnicolor, Lemon Drop, Petenero, Fatalii Gourmet Aij Fantasy, Habanero Orange, - Caribbian Red ja - Uganda.

Harrastelu on siis ollut melko epäjärjestelmällistä ja kokeilevaa, pienellä budjetilla (lamput olen lainannut/saanut). Mullassa led-lampun alla kasvatettu vuoden ympäri tuottelias Omnicolor on tähänastisen kasvatuksen menestys, sekä Lemon Drop (jonka kitkerät hedelmät ei sitten yhtään kutkuttele makuhermoja, hyi), naapuri Petenero taas vesiviljelyssä kärsi ensin liian innokkaasta ravinnetarjoilusta, josta elvyttyään kuoli yllättäen kun vesi pääsi loppumaan mun ollessa viikonloppureissulla. Muuton ja muun säätämisen takia chilinkasvatus oli pari vuotta tauolla. Nyt sitten viime syksynä vihdoin kauan odotettu ja ihan liian hitaasti kasvanut habanerofarmi oli juuri alkamassa tuottaa satoja tujakoita herkkupaloja kun yllättäen kirvat iskivät kesän ulkona viettäneisiin, kellariin lamppujen alle siirrettyihin kasveihin (???). Parin kuukauden työlään ja stressaavan mäntysuopaliuostaistelun jälkeen kirvat voittivat ja koko farmi lensi biojätteeseen. Sato kuin hedelmätkin jäivät pieniksi (halkaisija 1cm), ja suureksi pettymykseksi yhdenkään sisältä ei löytynyt ainuttakaan siementä, joilla olisin saanut jatkettua hyvin alkanutta, tragediaan päättynyttä habanerokasvatusta.

Nyt idätykseen lähti näin maaliskuun lopulla ainoastaan tuparilahjaksi saadun, ehkä jostain Plantagenista ostetun nimeämättömän (mutta onneksi yllättävän tujun) kasvin siemeniä. Noh, vaikka kesä on lyhyt niin on pari esliä varastossa joilla kasvukautta voi tarvittaessa lähteä pidentämään. Vähän vainoharhaisesti tosin pelkään, että kirvat ovat jollain tavalla onnistuneet munimaan lamppuihinkin...

Chilifoorumiin kirjauduin nyt viimein itse taimienostotoivossa kun ystäväpiiristä ei löydy chiliharrastajia, jotka voisivat myöhästynyttä auttaa. Kiitokseni tähänastisista avuista foorumin aktiivisille jäsenille, joilta olen lähes kaiken harrasteluun liittyvän infon saanut!

chilifellow

Kyl se siitä! Erehdyksen ja kokeilun kautta voittoon. "Anna chilien kasvattaa sinua jne..."  :thumbup:
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

jussa

No moro!

Mukavaa että olet jaksanut itse etsiä tietoa, monesti kysellään aivan samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Eipä siinäkään tosin mitään väärää ole.

Lemon dropista en itsekään aluksi kovasti tykännyt, mutta kuivaamalla ja jauhamalla siitä saa oikein makoisaa maustetta. Niinpä niitä minulla onkin kasvamassa tälle kaudelle, vaikka ei pitänyt  ::)

Tähän aikaan on juurikin hyvä kysellä taimia, monella alkaa nurkat täyttyä ja osa on mukava lahjoittaa eteenpäin.

Toivottavasti tällä kertaa onnistut saamaan hyvän sadon!
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

hyvis

Kyllä kyllä, vaikeuksien kautta! Näinhän sitä saa tietää ainakin mitä EI kannata tehdä.

Hyvä tietää että Lemon Dropista voi olla muutakin hyötyä kuin hauskannäköinen korkea varsi ja pulleat hedelmät, mielessäni jo teilasin koko lajikkeen koristekasvikategoriaan.

Ja myös, malttamattoman luonteen on helpompaa etsiä tietoa itse kuin odotella vastauksia kysymyksiin.  ;)