maaliskuu 29, 2024, 14:34:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien kypsytys syksyllä

Aloittaja marensky, elokuu 25, 2018, 18:31:58 ip

« edellinen - seuraava »

marensky

Minulla on rivitalon terassilla, joka on melkein etelään päin, ollut kasvamassa 3 erivahvuista chiliä. Kahdesta olen jo saanut kerättyä yhden sadon, mutta nyt jäljellä olevat, joita on paljon, eivät "punastu" lainkaan. Ilmat alkavat olla viileitä, joten, mitä tehdä, että saisin cilit kypsymään?

Chilivaari

Tervetuloa palstoille!
Blogissani on ensiapua pulmaasi: http://chilivaari.blogspot.com/2012/08/tosiasiat-on-tunnustettava-syksy-tulee.html


Jos lasien suojaa ei terassilla ole tarjolla, sisään siirtäminen auttaa, kun hallaöitä on luvassa. Huoneen lämmössä ne saattavat kypsyä muutamassa päivässä.
Melkein kypsät voi myös poimia pois oksilta ja kypsyttää sisällä. Keskenkasvuiset raakileet eivät kypsy.

Vuorikaskas

elokuu 26, 2018, 13:28:06 ip #2 Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2018, 13:32:51 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Oksinakin vedessä kuin leikkokukat ikään voi koittaa kypsytellä. Onnistuu minun kokemuksen mukaan niin pitemmälle  (parhaimmillaan jopa viikkoja)  kuin vain poimimalla ja pitämällä irtonaisia hedelmiä huoneenlämmössä varsinkin jos vielä pitää ikkunalla.  Varressa ja lehdissä on kasville ravinteita ja pelkkä oksakin (tai pienempikin kasvinpala)  on tunnetusti elävä ja itsesäätelevä eräänlainen ladattu äly niin kauan kuin se on vihreä ja kuivumaton.     Se pyrkii kypsyttämään siemenensä ja siihenhän värimuutoskin on linkissä.

Chilivaari

Tuo on hyvä keino, jos kokonaisia kasveja ei pysty siirtelemään sisään.