Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

helmikuu 17, 2018, 23:13:15 ip #1300 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2018, 23:21:07 ip käyttäjältä Vuorikaskas
No nyt meinaan kokeilla tätä että kuinka aukeaa sirkkalehdet tossa lautalla, koska itivät nopeasti eikä haittaa jos ei onnistu. Itivät lampun lämmön rytmissä neljässä päivässä  ja niitä oli ylimääräisiä.  Laitoin loput multaan.  Uusi lajike mulle Limon (C. chinense).



Ne on nyt olleet tossa kaksi päivää ja näyttää että ovat vääntäneet niskansa 'ylös mullasta tunkeutumisasentoon'.   Tarttisko noille laittaa vähän lannoitetta?

Mullasta pilkistää myös jo tänään niska. Pääsee vertailemaan.

Vuorikaskas

Laitoin hiukan lannoitetta.  Mutta en minä viitsinyt olla laittamasta toista enemmän turvaan huolettomaksi Paroc -kivivillaan.








sorrii

Käytännön tuloksia lautalla 24-25 C lämmössä:
Nyt on ollut lautta 2 viikkoa itumassa. Ikinä en ole pitänyt juurikaan yli viikkoa. Oon ajatellut että ne jotka eivät viikossa idä ovat huonoja!

Nyt kuitenkin lämmöt 5 astetta viilemmät kuin ennen ...

Aji Amarilloa iti 1kpl 5 päivässä. Toinen hento juuri ilmeistyi 1½ viikon kohdalla: Laitoin niitä lisää, ja ne uudet itivät 4/6kpl kolmessa päivässä.
Aji Cristal ei näyttänyt itävän ollenkaan ja laitoin jo uusiakin eri siemenistä. 1½ viikon kohdalla ilmeistyi pieni häntä ja nyt toistakin pilkistää.
Dulce Dolor yllättäen iti nopeimmin ja taisi tulla 4-5 päivässä 4kpl itusia jotka on jo isosti sirkoilla ...
Kaleidoskop josta aika vanhoja siemeniä, näytti kans huonolta, mutta 1½ viikon kohdalla ilmestyi pikku häntä. Sitten toinenkin alku ...
Aji Panca -vanhoja siemeniä- iti myös yllättäen nopeasti alle viikossa. Siinä 4 komeaa sirkkatainta odottaa siirtoa.
Black Naga ei ole tehnyt mitään ... Eivätkä uudemmatkaan jotka olleet 4 päivää.
Fatalii White aloitti viikon kohdalla ja pikkuitusia on 4 ...
Enorme Caliente on tullut tilattua Fataliilta joskus 2010 tienoilla, enkä saanut silloin itämään! Nyt pari viimeistä ollut lautalla 2 viikkoa ja sellainen klitoris näyttää yrittävän ulos! Saanen siis vihdoin kokeilla jätti-habaneroa ... ehkä.
H.Y.L. iti taas ~7 päivää ja 4/5 on alullaan. Mennee jakoon ne taimet ... (wink)
Cabai Burung Ungu on kokeilussa nyt 3'tta kertaa. Ei näy nytkään mitään eloa!!!!



Siksi tän tänne postasin, että tässä kokeiltu sitä kanelia! Aikaisemmin oon idättelyt lopettanut jokseenkin viikon jälkeen kun paperit alkaa yleensä siinä kohtaa olla tummunutta ja homehtunutta limaa. Nytkin siinä viikon kohdalla alkoi ilmestyä tummaa läikkää vasempaan alakulmaan, jossa Cabai BU ja Enorme Caliente. Se laikku tuli siihen yhden yön aikana. Kun ripottelin reilusti kanelia koko lautalle ja läikkään vähän enemmänkin, niin näyttäisi että se home pysähtyi ... Tai mitä lie olikaan.

Tänään/huomenna istuttelen nuo sirkoilla olevat kuutioihin/jiffyihin. Pikkuituja en enää lähde yrittämään! Mulla on aina onnistunut kunnolla itäneet paremmin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

helmikuu 19, 2018, 23:27:03 ip #1303 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2018, 04:28:47 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Kanelikauppa alkaa varmasti vilkastua.   :thumbup:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nyt mulla on yhtä tahtia kehittyneet Limonit. Yksi mullassa, yksi kivivillassa ja yksi lautantapaisessa.   Jokainen avasi sirkkalehtensäkin yhtä aikaa.  Erona on tietenkin se, että ennen enempää kehitystä istutettujen juuri on kasvanut luonnolliseen muotoonsa eikä ole vaarana että sitä istutuksessa rikkoisi.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vaan noin muuten eipä mullasta ole lainkaan paha ottaa siinä idätettyjä poiskaan (mullattomaankaan, kunhan sen tekee ajoissa).  Tuollainen rykelmäidätys on varsin vaivaton ja huoleton.



Peito De Moca, Orange Blob, Lemon Drop, Peruvian Giallo Arancio - kaikki vanhoja tuttuja.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 19, 2018, 15:22:38 ip
Mennee jakoon ne taimet ... (wink)


Mulla on kanssa Hainania parit ylimääräiset ja erilaisia rokotoja.  Ja muutakin, kuten noita viimeisessä kuvassa helmikuun alussa olevia.   Voin laittaa taas pakettiin ja postiin jos kiinnostusta tulee.  Mutta täytyy nää paukkupakkaset odottaa yli. 



Chilivaari

helmikuu 20, 2018, 12:59:32 ip #1304 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2018, 13:18:25 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 19, 2018, 15:22:38 ipAikaisemmin oon idättelyt lopettanut jokseenkin viikon jälkeen kun paperit alkaa yleensä siinä kohtaa olla tummunutta ja homehtunutta limaa.


Oli sen verran törkeän näköinen kuva Sorriilla, että päätin "keksinnön" isänä puuttua asiaan. Tyhjensin juuri eilen idätyslauttojani, vanhin oli puolitoista kuukautta, mutta siitä ei ole kuvaa. Tässä on kuukauden vanha lautta, eikä homeesta ole havaintoja. Alas on lisätty uusia siemeniä kolmisen viikkoa myöhemmin. Sirkkataimet ovat oleskelleet tuossa varataimina yli kaksi viikkoa, eivätkä ne kasva lautalla pelkällä vedellä isommaksi, mutta pysyvät hengissä.


- Ensinnäkin desinfioin lautan tarvikkeineen aina ennen käytön aloittamista kaatamalla rasiaan lautan päälle kiehuvaa vettä ja laitan kannen kiinni. Siemenet laitan vasta, kun vesi on jäähtynyt kädenlämpöiseksi.
- Keittiö ei liene sopivin paikka idätyslautalle, siellä kun on homeen lähteitä, roskakaappi, hedelmiä yms. Omani pidän olohuoneessa.
- Valo tuhoaa homeita, erityisesti aurinko ja loisteputkien UV-säteily. Ledeistä sitä ei yleensä löydy. Pimeässä ja kosteassa homeet viihtyvät.
- Lämpöä minun lautoillani ei ole ollut normaalia huonelämpötilaa enempää ja hyvin on itänyt. Kansi pitää olla päällä kevyesti, että haihtuminen ei viilennä siemeniä.

Näillä neuvoilla ei kanelia pitäisi tarvita kuin joulupuuroon -  ja siihenkin voi käyttää chiliä!

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 20, 2018, 12:59:32 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 19, 2018, 15:22:38 ipAikaisemmin oon idättelyt lopettanut jokseenkin viikon jälkeen kun paperit alkaa yleensä siinä kohtaa olla tummunutta ja homehtunutta limaa.


Oli sen verran törkeän näköinen kuva Sorriilla,


Törkeen hiano! Jos kaneli toimii homeenestona niin se on  hyvä uutinen.   Vaikka olisi sairaalantarkka puhdas aloitus, ei kaikki mene aina käsikirjoituksen mukaan.   Muuten törkeen hyvä Chilivaarin viesti.

sorrii

Joo. Aika törkeän näköiseksi meni lautta kun ripotin sitä kanelia. Muutenhan se oli ihan siisti, mutta yhteen nurkkaan levisi nopeasti musta homeläikkä. Epäilin jopa ensin että olisi jotenkin se tussi levinnyt, millä kirjoitin ne laput. Musta se oli hauska kokeilu tuo kaneli. Ja tosi on, johtui se sitten mistä vaan, että paperit on ihan kunnossa vieläkin, eikä siis mätää limaa, kuten ennen ...

Mäkin olen ennen huuhtonut kaikki kiehuvalla vedellä. Ei vesi kuitenkaan tapa kuivia bakteereita, lepoitiöitä, eikä kait homeitiöitäkään. Nykyisin käytän alkukastelussa vetyperoksidilitkua. Ja olempa huuhtonut sillä miedommalla annoksella niitä myöhemminkin. Idätysten päällä pidän valoa päällä muutaman tunnin päivässä. Nyt on kaksi lauttaa, joista toisen päällä 36W esl ja toisessa 20W ledi. Kylppäri on nyt ollut paikka. Kakka- ja pissabakteerit voi olla vaarana ...  :'(
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - helmikuu 20, 2018, 13:43:27 ipVaikka olisi sairaalantarkka puhdas aloitus, ei kaikki mene aina käsikirjoituksen mukaan.

Tuo on aivan totta, olen minä senkin kokenut.
Sitä paitsi, hometta voi olla kuivissa siemenissä. Kastuttuaan se alkaa kasvaa. Kerran sain Amerikasta siemeniä, joista yksi lajike homehtui aina, muut eivät. Home oli vielä eri näköistä kuin meidän normaali.

sorrii

Liquid Oxygenissa ym. peroksidiltkuissa [12%] on ohje, että 3ml/l liemessä liottaa siemeniä ennen aloitusta. Karran kokeilin senkin, eikä ainakaan tullut hometta tms. ja homma meni hyvin. On vaan aika vaivalloista liotella 10-20 lajia siemeniä, kun jokaisella oltava oma kuppi. Mä siis olen käyttänyt samaa lientä lautalla ja alussa peittänyt siemenet myös päältä paperilapuilla. Siinähän likoavat paperien välissä ja oon saattanut huuhtoa parin päivän välein vielä 1/4-osa vahvuisella [0,75ml/l] ..
Niitä papereita päällä oon kokeillut monella tapaa, mutten ole vielä päätellyt onko parempi antaa papereiden olla päällä loppuun asti, jolloin itu (yleensä) nostaa paperin pois. Kerran reissuun lähtiessä jätin 8 päiväksi lautan noin, paperit yllä ja alla: Palatessa olivat lähes kaikki itäneet ja sirkoilla: paperien alta nousseet.

Nyt otin paperit päältä pois parin päivän likoamisen jälkeen, kun epäilen että on liiankin märkää eivätkä saa happea ... ?!? .. Kokeileminen jatkuu vielä parikymmentä vuotta, ehkä ... Siitä nyt oon jo aika varma, että lämpö kannattaa pitää yli 27 asteessa. (Ei varmastikaan yli 30) ... Paitsi jos on aikaa ja hermot kunnossa  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Kivivillassa idättäessäni tänä vuonna meni kuukausi ennen kuin hometta alkoi ilmaantua vanhimpiin siemeniin. kiehulla vedellä käsittelin villat ja lisättävän veden aina kiehautin ennen lisäystä. Lämpöä siellä oli n.25-27 astetta.

sorrii

Viimeiset ituset ... Kohtuu hyvältä näyttää:



Ja oli muuten tälläkin lautalla yhdessä kohtaa homelaikku viime viikolla: En vaan muista missä kohtaa!!
Tällä kertaa kokeilin liottaa kanelia veteen, lisäsimpä palan Aspiriiniäkin(!) ja suodattelin litkun Airpressillä. 2½dl vettä ja ~1rkl kanelia + 1/4-osa pilleri Aspiriinia. Sen pitäisi kait kiihdyttää juurien kehittymistä - kokeilin piruuttani! Mittasin litkusta EC=~0,6 ja Ph ~5.8 ..
Vaikutti ainakin nuo arvot turvallisilta ja sumuttelin kaikki kasvini samantien .... Nyt on mennyt kohta viikko eikä ainakaan huonolta näytä missään ... Siitä kanelista muuten tuli sellaista limaista tahnaa, ettei mennyt oikein Airpressilläkään läpi. Otin suosiolla vain ~1½dl.

[[Eiks ookin parempi kokeilla kemistin taitojaan kasveille kuin omaan nenään, suuhun tai päähän ...  :) ]]

Viimeiset siemenet laitoin lautalle 2 viikkoa sitten. Tällä kertaa sijoitin sen minikasvihuoneen olohuoneen "erkkerin" edessä olevan tason alle, jossa myös lämpöpatteri. Lämpö aika tasaisesti 28-29 C. Ekat juuret alkoivat työntyä esiin jo 3 päivässä. Viikossa jo melkein kaikista lajeista ainakin yksi itämässä. Nyt olis aika kypsää tavaraa jo istutettaviksi ...

Kyllä siinä kanelissakin taitaa jotain taikaa olla. Eikä näytä enää niin törkeeltä kuin edellisen kerran kun ripottelin vaan jauhetta ..  ::)

PS. Paperi on valkaisematonta kahvisuodatinta [LiDL]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

miiksuli

@sorrii mielenkiintoinen idea. Täytyy itekkin kokeilla noita poppakonsteja :) Kai oli ceylon kanelia?

sorrii

Mulla sattui olemaan ikivanha [15v ??] vanha pilttipurkillinen jotain kanelijauhetta. Kait joskus ostanut ison pussin - en tiedä mitä  ::)
Siitähän oli helppo lähteä kokeilemaan kun ei varmasti olisi muuta käyttöä ollut enää  8)

Se kanelivesi -ohje oli tuossa lehtijutussa jonka linkkasin. Taisi olla pistokkaiden juurrutukseen ohje, jossa siihen liotettiin myös Aspiriiniä pilleri. Asetosalisyylihappo se taitaa olla tehoaine wanhassa pajunkuori-kikassakin.
Selkeä ongelma siinä suodattamisessa oli kyllä se, että kanelijauho muuttui aika sitkeäksi limaksi liottaessa, ja tukki suodatinpaperin: Ei sitä saanut kunnolla painettua edes AirPress-kahvisuodattimella. Murskattu kanelitanko voisi toimia helpommin ... ja on kalliimpaa.

Mun havainto nyt ainakin on että se kaneli ihna selkeästi estää hometta ainakin. Eikä ole näkynyt mitään oireita pikkutaimilla tai iduilla edes siinä törkeän näköisessä idätyslautassa. Yhden Virginiantupakka-pistokkaan juurruttelin tuon kanelin kanssa - tai oikeastaan kaksi pistokasta yhteen ruukkuun, joista toinen mätäni juuresta. En tiedä kuinka helppo tai vaikea olisi ollut ilman kanelia ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

huhtikuu 18, 2018, 13:45:58 ip #1313 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 18, 2018, 15:55:22 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2018, 10:28:41 ap
SITTEN välähti juttu kanelista, jonka luin hiljattain: https://askelterveyteen.com/kanelin-hyodyt-puutarhanhoidossa/


Tää oli loistava vinkki kaikenkaikkiaan. Meinaan näyttää toimivan todella hyvin myös kieltomerkkinä mauriaisille.  Kielletty kulkusuunta!

Kävin eilen hakemassa ison tötsän jauhettua kanelia 4,95 euroa. Siis Mauste-Sallisen  muovitötsän noin litran kokoisen.  350g kanelia.   

Kasvihuoneen sisään laittamaani lämmitettyyn taimihuoneeseen oli noi tyypit alkaneet asettua jo vuorokauden kuluttua sen perustamisesta. Kanelia tuli riputeltua koko 2,4x1,2m taimipöydän ala ja kyllä on hyvät aromit nyt. Eikä enää yhtäkään murkkua.  Purkista kului alle viidesosa joten vararikkoonkaan en vielä joutunut.

edit.  Siellä ne vieläkin pörrää. Olivat ehtineet yhden rokotoruukun valita suosikikseen joska siihen oli kanelijauheen keskelle putsattu polku ja väki käyskenteli sitä pitkin kuin mitkäkin kuninkaalliset. No nyt on liiskattu taas noin sata olentoa ja puolet kanelipurkistakin on jo kulunut...

sorrii

Onnea vaan mauriaisille ...  8) 8) 8)

Mulla on ollut niitä kasvihuoneessani tosi paljon. Muuten kait niistä ei haittaa ole, mutta voivat tukkia venttiilejä. Mulla nuo rakastuivat Autopotin Aquaboxiin joskus: Se on siis laatikko joka upotetaan multaan kasvipenkiin ja boxin sisällä sen venttiili ja kapillaarinauhat jotka kuljettaa vettä multaan ympärillä. Siinä oli ohje, että kun on istuttanut yrtit tms. rehut, niin maa kastellaan, mutta vettä ei vielä johdeta boksiin. Sittenvasta kun rehut alkavat selvästi kasvamaan, eli ovat juurtuneet tai hyvin itäneet.
Tein työtä käskettyä ja avasin vesihanan perin viikon juurtumisen jälkeen. (Mökillä siis tämä) . Viikon päästä tulin taas mökille ka kurkkasin yrttilaatikkoon: Näytti että on ollut vähän tulvaa. 200l vesitynnyri oli tyhjä ...  ??? ??? ???
Avasin perkeleiden kera sen Aquaboxin, joka oli täynnä muurahaisen munia ja niitä itse öttiäisiä. Venttiili jumittunut auki-asentoon ...
Putsasin ja pesin ventiilin ja kannoin tynnyriin parikymmentä ämpärillistä järvivettä ja kytkin taas letkut ja ripottelin jotain "täystuhoa" laatikon ympärille ja erityisesti Aquaboksin ja letkujen ympärille ... Kahden viikon kuluttua ihan sama juttu vaikka oli se vesikin jo kytketty! ..  >:( >:(

Kasvilava, jossa puutarhaturvettä ja Aquabox oli nähtävästi niille mauriaisille unelmakoti. Paitsiettä munat joutuvat saunanpesään!!

Kasvihuoneessa oon käyttänyt Autopoteissa monenlaista kasvualustaa: Perliittiä, hydrosoraa, kookosta, kaikkien niiden sekoituksia, sekä turvettä. Turpeeseen näyttävät ne murkut pesivät mielellään, varsinkin jos pinta on sopivan kuivaa. Noilla muilla alustoilla ei niitä juuri ole kasveille tullut. Toki lattialaattojen väliessä näkyy jatkuvasti pieniä hiekkakekoja ja kulkuaukkoja. Ei niitä mikään myrkkykään tapa, kai.

Kirvoja tai muitakaan ötököitä ei ole sinne kasvariin koskaan tullut. Eivätkä ole viihtyneet nekään joita on ollut esikasvatetuissa valmiiksi. Hämähäkkejä ja amppareita on ollut paljon. Maassa kävelee edelleen (kesäisin!) siitä pikkumuurahaisia, enkä välitä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 19, 2018, 10:52:57 ap
Onnea vaan mauriaisille ...  8) 8) 8)


Niin eihän ne paljoa kasvia ahdista vaikka asuisivat purkissa. En silti halunnut tässä vaiheessa kevättä niitä ruukkuun ees vierailemaan. Nyt ei enää ollut liikettä taimipöydällä.  Kyllä tää toimii.  Ja mahtavat tuoksut huoneessa.  Ois pitänyt ennakkoon laittaa niin olisi selvinnyt vähemmällä.

miiksuli

elokuu 29, 2018, 20:21:39 ip #1316 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2018, 20:23:22 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2018, 10:28:41 ap
Kyllävaan lämmöllä on iso vaikutus itämisen nopeuteen (ainakin): Mulla ollut nyt toinen idätyssatsi 1½viikkoa ja alle puolet näkyy itävän. Lämmöt olleet 24-25 C. Edllisellä satsilla lämmöt olivat 28-29 ja viikossa oli jo kaikki siirretty kuutioihin ...
Eilen laitoin jo uusia (osin samoja) kun huolestuin että jään ilman AC'ta taas. Nythän siellä yksi siemen näytti työntävän sitä munaa ulos ... Ehkä niitä ituja vieläkin tulee....

Mä olen vuosia idätellyt 27-30 asteen lämmöissä (jääkaapin yläkomerossa) ja tottunut heittämään kaikki pois jotka ei idä viikossa. Usein on ne paperit jo ihan tummuneet ja sellaista löysää limaa, ettei papereita saa edes ehjänä nostettua pois. Nyt ei ole komeroa jääkaapin päällä, vaan laatikko kylppärin rättipatterin päällä.

Tän vuoden 2-idätyksiin muuten ilmestyi siinä viikon kohdalla yhteen kohtaan sellaista mustaa läikkää. Luulisin että jonkin sortin hometta. Siinä oli kahta lajia tosi vanhoja siemeniä, joita ei enää löydy lisää. Huljuttelin koko laatikon sitten peroksidilitkulla ettei leviäisi koko alustaan. SITTEN välähti juttu kanelista, jonka luin hiljattain: https://askelterveyteen.com/kanelin-hyodyt-puutarhanhoidossa/

Kun sitten löytyi kaapista iso purkillinen ikivanhaa joulupuurokanelia [en käytä koskaan ] niin ripottelin sitä koko lautalle vähän ja niiden laikkujen kohdalle reilummin. Näyttäisi että se tumma läikkä ei ainakaan ole levinnyt. Ja ituset nousevat jo nätisti sirkoille jopa. ((taitaa olla itusttelun aika pian)) Ei kanelista haittaa ainakaan ...  ;)

Vastaan itelle: Sri Lanka mainittu. Eli kyseessä on ceylonin kaneli. Ei se markettien halpis kiinankaneli. Ainakin linkin mukaan. Vaikka toisessa on sitä myrkkyä enempi.

Vuorikaskas

elokuu 29, 2018, 20:26:28 ip #1317 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2018, 20:39:07 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 29, 2018, 20:21:39 ip

Vastaan itelle: Sri Lanka mainittu. Eli kyseessä on ceylonin kaneli. Ei se markettien halpis kiinankaneli. Ainakin linkin mukaan. Vaikka toisessa on sitä myrkkyä enempi.


Ei tuota johtopäätöstä voi vetää tuollaisesta artikkelista!  Lähdekrittiikiä ja lukutaitoa enemmän tarvitaan. Siinä puhutaan johdonmukaisesti vain kanelista koko jutun ajan erittelemättä yhtään niitä, ei edes mainita että on erilaisia.   Jos nyt joku toimittaja on koonnut tai jopa kääntänyt jonkin jutun joka alkaa mistä kaneli on kotoisin...   ;D


Sienimyrkyksi saattaa tosiaan kiinankaneli olla parasta koska se on maksallekin rasitteeksi.  https://fi.wikipedia.org/wiki/Kassiakaneli

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - elokuu 29, 2018, 20:26:28 ip
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 29, 2018, 20:21:39 ip

Vastaan itelle: Sri Lanka mainittu. Eli kyseessä on ceylonin kaneli. Ei se markettien halpis kiinankaneli. Ainakin linkin mukaan. Vaikka toisessa on sitä myrkkyä enempi.


Ei tuota johtopäätöstä voi vetää tuollaisesta artikkelista!  Lähdekrittiikiä ja lukutaitoa enemmän tarvitaan. Siinä puhutaan johdonmukaisesti vain kanelista koko jutun ajan erittelemättä yhtään niitä, ei edes mainita että on erilaisia.   Jos nyt joku toimittaja on koonnut tai jopa kääntänyt jonkin jutun joka alkaa mistä kaneli on kotoisin...   ;D


Sienimyrkyksi luultavasti kiinankaneli on parasta koska se on maksallekin rasitteeksi.

Voi olla ettei artikkelin kirjoittanut ymmärtänyt että kaneleita on kahdenlaisia tai tahallaan jätti kertomatta. Mutta pitää kysyä siltä kirjoittajalta tai googletella muun kielisiä juttuja asian varmistamiseksi.

Vuorikaskas

elokuu 29, 2018, 20:42:00 ip #1319 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2018, 20:53:09 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Googlettamalla löytää yleensä ihan mitä etsii, niin virheellisiä kuin oikeitakin tietoja. Usein toistuvat asiat on yllättävän usein vain monistuneet kopioiden ja varioiden toisista.   

Kun sorriilla ainakin oli käsittääkseni aika selkeä empiirinen kokemus siitä kuinka jättipussista kaneli toimi homeenestäjänä, miksi kannattaisi  käyttää tarkoitukseen hienoa ja  kalliimpaa maustetta.  Tuskin se paremmin toimisi tai olisiko tarvettakaan paremmalle.