maaliskuu 29, 2024, 07:04:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Led valaistuksesta

Aloittaja petri78, huhtikuu 27, 2007, 00:48:18 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mä tarkoitin sen valaisimen "kupua" - varjostinta. Jos olisi rei-itetty, tai pohjassa säleikkö, niinettä ilma virtaisi läpi, niin lampun kantakin jäähtyisi ...

Mä itse rei'itin joskus Airamin Artco-valaisimen sieltä pohjasta poraamalla 6kpl 10mm reikiä. Se jäähdytti jo ihan kivasti ja pidin siinä mainittua 36W Motonetin esliä sujuvasti. Kerran sellainenkin sitten räjähti kuuluvasti, vaan ei näkyvästi juuri kun istuin alle metrin päässä vieressä. Vähän pelästyin  ??? ??? ... Mä avasin sen kantaosan jossa näkyi kuinka joku komponetti-mikälie oli kokonaan kadonnut ja paikalla oli vain musta läiskä piirilevyssä. Voisin kuvitella, että kun jonkun hilavitkuttimen lämmöt on tuntikaupalla kannan sisälllä sellaiset 100+ asteessa, niin aina joku pettää. Isoissa esleissähän se kantaosa on monesti rei-itetty, mutta tuossa 36 wattisessa se oli umpimuovia. Näissä e27-kantaisissa ledeissä se kannan tila on vielä paljon ahtaampi. Tiedäsitten mitä kaikkea siellä on. Jotain.... Mulla on IKEA'n 13W ledi, jonka kanta avoimessa valaisimessa näyttää 63 astetta ~tunnin jälkeen. Airamin 20W ledi [2400 lumen] 15 minuutin jälkeen jo 89,9 astetta - en viitsinyt tässä enempää pitää taukoa  8) 8) 8) ((kiinakaupan pistoolimittari on muuten aika tarkka: Näyttää mun mahan päältä (paidan alla) 35 ja kainalossa 36.5 !))

Jossain kalliimissa Osramin (esim) ledilampuissa on jonkunlaista alumiinisiilin tapaista siinä kannassa. Näyttää nuo mun lamputkin kuitenkin hyvin kestävän, kun ovat hyvin avoimissa valasimissa. Sellaista 10 wattista kokeilin joskus keittiön valkoisen posliinipallon sisällä ja kärähti parissa viikossa. Varmaan siellä kannassa ei mitään herkkää elektroniikkaa ole ja varsinaisten ledien lämpö ei nouse yli 50 asteen ... Joku muuntaja kai siellä kannassa, tai kuristin, mikälie ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Tuo lämmönkesto riippuu ledin ohjauselektroniikan laadusta. Mulla nuo ledi valonheittimet käyn noin 50-60 asteisina pinnasta. Sen lämmön nuo vanhimmat on jo kestäny vuosia, muttei varmaan kovin paljon korkeammaksi saisi nousta. Joskus olen mitannut mittarilla, mutta yleensä kädellä vaan tarkistan lämpötilan. 60 astetta tunnistaa siitä,kun siihen voi koskea, muttei pysty pitämään kättä kauaa.

10w versiossa valoteho riittää noin 2kk ikään asti yhdelle puskalle vesiviljelyssä. Sen jälkeen pitää nostaa valo niin ylös, että 10k lux on jo vaikea saavuttaa. Valon laatu on kyllä chilien kasvusta päätellen hyvää.

PP

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - helmikuu 03, 2018, 10:03:42 ap
Tuo lämmönkesto riippuu ledin ohjauselektroniikan laadusta.


Niinhän se tekee, ja ongelma on se, että laatu on halvassa ja keskihintaisessakin tavarassa käytännössä aina roskaa.

sorrii

Mä olen mittaillut vuosia noita luxeja milloin mistäkin valoista ja tilanteista. Kiinan halpismittarilla tämäkin. Kyllä aika johdonmukaisia tuloksia tulee, joten uskon että on kelvollinen se mittari ...
Ledien kanssa tulee kuitenkin sellainen mutu, ettei mittari kerro aina kovin hyvin. Varsinkin suuntaavilla ledeillä näkyy liian suuria lukemia, tai sitten lukemat vaihtelevat rajusti jopa valokeilan sisällä kun se valo ei ole kovin tasaista. Huvittaivin oli kun mittasin piruuttani kiinasta tilaamani pyörän valon tehoja: Valokeilan keskellä metrin päästä näytti yli 20000lux. Mittasin sitten 400W MH-lamppua hyvällä heijastimella ja sai vielä mittarin ½m päähän että saa saman ...  8) 8)
[tokihan siinä pyöränvalossa se spotti on ~10cm halkaisijaltaan, kun MH-lamppu säteili melkein 180 astetta]

Nyt mulla on taimikaapissa LedFinlandin akvaarioledi "120W" [=105W säädettävä] jossa pidän säätöpotikat ~50%, jolloin tehoa ~80W. Se on vielä ~70cm korkeudella taimista ja luxeja keskellä ~8000 ja reunoilla ~5000. Vajaan kuukauden ikäiset taimet on tukevia ja ekoja kukkia tekevät jo rocotot ...  8)

Aikaisemmin samassa kaapissa pidin 2x55W TNeonia joka kieltämättä tuntui vähän ylitehoiseltakin. Luxeja näytti jopa 15000 mutta taimet ei yhtään kummempia.
Niin. Pääsääntöisesti suuntaavilla ledeillä näyttäisi luxit menevän vähän yläkanttiinkin. Nyt kuitenkin sen akvaariovalon sinivoittoinen valo ilmeisesti alakanttiin.

PS. Ulkona keväällä tulee tuo maaginen 10000lux helposti pilviselläkin kelillä pohjoiselta taivaalta. Normi loisteputkella ~10cm päässä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kemikaalikeijo

maaliskuu 14, 2018, 11:21:56 ap #1124 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 15:07:50 ip käyttäjältä Kemikaalikeijo
Elikkä omistan tällaisen ledin https://www.kotiled.com/tuotteet/led-kasvivalot/led-kasvivalo-1000w-teho/
Niin pitääköhän tuo kilowatin teho milläänlailla paikkaansa kun virrankulutus on kuitenkin vain 200w? Luxit pitää ainakin paikkansa kun reilu 20cm on korkeimman kasvin ja valon välillä niin on n. 100k luxia.

Ezmo

200w kuluttava valaisin on 200w teholtaan. Tuo 1000w on ehkä myynti-ilmoituksen teho, eli ihan potaskaa vain.

Vuorikaskas

maaliskuu 14, 2018, 12:31:48 ip #1126 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 12:56:41 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 14, 2018, 11:21:56 ap
Elikkä omistan tällaisebän ledin https://www.kotiled.com/tuotteet/led-kasvivalot/led-kasvivalo-1000w-teho/
Niin pitääköhän tuo kilowatin teho milläänlailla paikkaansa kun virrankulutus on kuitenkin vain 200w? Luxit pitää ainakin paikkansa kun reilu 20cm on korkeimman kasvin ja valon välillä niin on n. 100k luxia.


Ai siellä mainitaan UV erikseen. Mahtaako tämä merkitä omanlaistansa lediä siellä mukana?  Montako erilaista voit bongata?

Noihin mielessäni vertailen:  http://stores.ebay.com/Jinghongtec

Tässä löytyi myös tuhat mainoswattia jossa "actual power" 105W ja ampeerit (virta)  ilmoitettu 1.23A@220V.  Siinä on kerrottu myös minkälaisia ledejä on.
Light mix: 66pcs red (620-630nm), 4pcs deep red (655-665nm), 20pcs blue (450-460nm), 8pcs clear white (6500K-7000K), 1pcs UV, 1pcs IR.   - Coverage area: 0.8 * 0.6M for vegetables    0,8x0,6m... hmm.. tuohan on jopa uskottava lupaus.
https://www.ebay.com/itm/LED-Grow-Light-Lamp-1000W-Full-Spectrum-Hydroponic-greenhouse-Indoor-Plant-Bloom-/173181409044

Chilijamppa

maaliskuu 14, 2018, 12:44:47 ip #1127 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 13:02:56 ip käyttäjältä Chilijamppa
En kyllä enää ostaisi uutena tuolla vanhalla toisen sukupolven led tekniikalla tehtyjä kasvatusvaloja, kun Suomesta saa 180w gob ledin 250e  tai sitten samaan rahaan itse rakentamalla melkoisen myllyn.

Kemikaalikeijo

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 14, 2018, 12:31:48 ip
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 14, 2018, 11:21:56 ap
Elikkä omistan tällaisebän ledin https://www.kotiled.com/tuotteet/led-kasvivalot/led-kasvivalo-1000w-teho/
Niin pitääköhän tuo kilowatin teho milläänlailla paikkaansa kun virrankulutus on kuitenkin vain 200w? Luxit pitää ainakin paikkansa kun reilu 20cm on korkeimman kasvin ja valon välillä niin on n. 100k luxia.


Ai siellä mainitaan UV erikseen. Mahtaako tämä merkitä omanlaistansa lediä siellä mukana?  Montako erilaista voit bongata?

Noihin mielessäni vertailen:  http://stores.ebay.com/Jinghongtec

Tässä löytyi myös tuhat mainoswattia jossa "actual power" 105W ja ampeerit (virta)  ilmoitettu 1.23A@220V.  Siinä on kerrottu myös minkälaisia ledejä on.
Light mix: 66pcs red (620-630nm), 4pcs deep red (655-665nm), 20pcs blue (450-460nm), 8pcs clear white (6500K-7000K), 1pcs UV, 1pcs IR.   - Coverage area: 0.8 * 0.6M for vegetables    0,8x0,6m... hmm.. tuohan on jopa uskottava lupaus.
https://www.ebay.com/itm/LED-Grow-Light-Lamp-1000W-Full-Spectrum-Hydroponic-greenhouse-Indoor-Plant-Bloom-/173181409044


Hyvin ovat identtisiä ebayn valot ;D mutta kun viitsisi tilata tollasen ebayn valon nii pääsisi vertaamaan että onko eroa lampuissa vai maksoinko yli 200€ 2 vuoden takuusta ::)
Ja nuita mainoswatteja kun olen pohdiskellut, että eikös kyse ole suoranaisesta kusetuksesta vai tarkoittaako sitä että valolle voisi potkaista kilowatin virtaa säädettävällä virtalähteellä jota vahvasti epäilen? ???

Vuorikaskas

maaliskuu 14, 2018, 15:50:50 ip #1129 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2018, 15:52:36 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Kemikaalikeijo - maaliskuu 14, 2018, 15:07:09 ip

Hyvin ovat identtisiä ebayn valot ;D mutta kun viitsisi tilata tollasen ebayn valon nii pääsisi vertaamaan että onko eroa lampuissa vai maksoinko yli 200€ 2 vuoden takuusta ::)
Ja nuita mainoswatteja kun olen pohdiskellut, että eikös kyse ole suoranaisesta kusetuksesta vai tarkoittaako sitä että valolle voisi potkaista kilowatin virtaa säädettävällä virtalähteellä jota vahvasti epäilen? ???


No jos jhotec paja ilmoittaa 105W ja se sattuisi pitämään paikkansa on se toisenlainen. Sen verran ulkonäeössä on yhtäläisyyksi'ä että sattaahan se olla että juuri sieltä on tilattu valaisimia.  Kenties ihan oma erä neuvotellen spekseistä ja hinnasta. Jos yhden valodiodin nimellinen tehonkesti on 10W, niin se ei ole normaalisti käytetty teho siihen, sillä siten käyttöikä luultavasti laskisi.  Valaisimen suunnittelijalla on monia valintoja komponentteihin.  Pienempi virtalähde on myös vähän edullisempi.  EU:n ulkopuolelta maahantuonnissa pitää myös maksaa tulli ja ALV, joka pyöreästi tarkoittaa hintaan 30% korotuksen.  (Myös postimaksusta pitää maksaa ALV.)