maaliskuu 19, 2024, 04:30:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jomppes dagbok säsongen 2015

Aloittaja Jomppe, tammikuu 12, 2008, 00:04:12 ap

« edellinen - seuraava »

Jomppe

tammikuu 12, 2008, 00:04:12 ap Viimeisin muokkaus: heinäkuu 27, 2015, 10:36:59 ap käyttäjältä Jomppe
Hejsan alla.
Tänkte att nog måste man väl få lite igång den här svenska delen.
Nu ska jag börja skriva mitt dagbok för sommaren.

Jag har inte hunnit ännu sätta nya arterna till i år.
Väntar på fullmånen, för många säger att det är bättre att sätta då.
Fast jag tror inte på sånt svammel.
Vi får väl se att om det går bättre än förra våren, då jag satte fröen under svarta månen.
Just nu går det någonlunda bättre för mina chilin än förut, pga att de får bättre ljus.
Tyvärr, började andra av mina ljusrören att krångla..
Måste byta den till en annan. Hoppas att felet är i själva ljusrören och inte i den var rören sitter fast. (glömde svenska orden till det) :oops:
Men det är såpass sent så jag orkar inte börja skriva vilka arter jag har osv..
Ska ta och fortsätta skrivandet imorgon :)

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Jomppe"Hejsan alla.
Tänkte att nog måste man väl få lite igång den här svenska delen.
Nu ska jag börja skriva mitt dagbok för sommaren.


Bra tänkt!

Lainaus käyttäjältä: "Jomppe"Tyvärr, började andra av mina ljusrören att krångla..
Måste byta den till en annan. Hoppas att felet är i själva ljusrören och inte i den var rören sitter fast. (glömde svenska orden till det) :oops:


Är du säker på att det är lysröret, och inte "tändaren" som sitter nånstans på armaturen?
Jalapeno = Pelaan jo

Jomppe

Tänkte också tändaren, för att när jag stänger av lampan, så den låter lite konstigt.
Alltså att den stänger inte av strömmen helt.
Jag böt lysrören och ingen skillnad.
Dom är Jumpes gamla grejor, så tänkte att det är kanske dags att köpa nya.
Där var det en Fluora lysrör så jag böt den till cool white.
Hade glömt att byta den :D

Chilin mår bra.
Alla habaneron växer i snabb fart.
Alltså med habaneron menar jag Chokolade, Red Kenya pch Golden.
De har inte gett mig många frukter, men hoppas att nästa sommar så får jag mera av habaneron :)
Habaneron har alltid varit lite i "sämre" klass för min del, jag gillar mest Baccatun och Annuum.
Dom smakar inte lika bra än habaneron, men de ger mera frukter :)
Alltså jag har ännu kvar Thaisun Hot Pepper, Cgn 22798 C.Pub, 2st Numex Suave Orange, ett äpple och ett mandarin + habaneron.
Mandarin, gjorde några taggar från sina växtpunkter till min förvånad.
Jag har aldrig vetat att dom gör taggar, och dom var väldigt vassa. :lol:
Troligtvis så tar jag bilder idag, och sätter dom hit på forumet :)

Jomppe

Hejsan igen!

Nu har jag äntligen fått frön i jord. (Det tog många dagar innan jag ens orkade börja med planteringen! :lol: )
Här är listan av frön som jag har planterat :)

Naga Morich 3/4
Bolivian Rainbow 2/3
NuMex Twilight 1/3
Cap 1546 0/2
Red Fatalii 1/2
Malawi Bird's Eye 1/2
California Wonder 1/2
8)

Jomppe

Det går bra :)
Nästan alla har kommit upp från den mörka jorden.
Och det kommer flera varje dag.
De största är i full fart med att göra nya blad.
Här är några bilder:

Här är dom minsta



Här är dom som jag väntar med att dom skulle komma upp.


Den största Naga Morichen :)


Här är alla mina chilin. :)


Det här är en av mina favoriter; Thaisun Hot Pepper, som jag lät blomma.


Det här är en bra konst att minska antalet flugor, en blandning av sirap, Fairy och vatten.


Så här ser ut för min del, och det kommer att bli förändringar, det är säkert :)

Jomppe

HallåHallå!!

Det går ganska segt med resten av frön att gro..
Fast det har ju gått snart bara 2 veckor med att jag satte dom i jord.
Så det är ingen panik ännu :D
Men ni vet ju att dom snabbaste arterna gror i bara några dagar så blir man lite "stressad" av att vänta på dom segare arter  :lol:
Mandarinen som jag har klippt lite, har börjat med att göra nya kvistar :)
Det gick fortare än vad jag förväntade mig.
Allt går helt bra.
Bolivianerna har börjat få färg efter jag satte ett halogenlampa ovanför dom :)
Så nu går det väldigt bra, får se hur det blir i framtiden.

:P

Jägermeister

Det ser faktiskt bra ut, själv har jag varit haft så bråttom på jobbet (eller varit helt enkelt så jävla lat) att jag inte hunnit plantera någonting ännu i år. Men idag hoppas jag på att det skall bli en ändring... så från och med imorgon blir det att vänta med spänning på resultat.

Jomppe

Jag är tillbaka igen, efter några års uppehåll.. På något sätt hittade jag mig själv läsande på chiliforumet och redan efter en timme satte jag första frön i jord  ;D Naga morich, bolivian raindow, super pube och birds eye baby, hoppas dom räcker. Den här gången bestämde jag mig att inte ta det här för mycket på allvar, men får se hur det går.. Vi väntar på småttingarna..

Miksaa

Välkommen tillbax! Men, du har bara 2 ätbara sort på listan (naga o super pube) ;)

Så, det betyder att dom räcker inte alls!  ;D

Kul att folk kommer tillbaka, äfter några år och börjar hobbyn på nytt...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Jomppe

Jahapp, det blev allt för krångligt förra gången. Vi flyttade flera gånger under 1,5 års tid så växterna fick söka nya husse för sig.
Men nu, eftrer några år och flytt till Kuopio så blåser det helt nya vindar. Frun har blivit intresserad av att odla som betyder att det blir lättare att få lov och tillstånd även till mer komplicerade redskap..
Jag kommer att vara mer aktiv under Päiväkirjat ja fotoalbumit, men visst kommer jag att skriva hit också.
Här i Finland behöver man inte använda svenskan så mycket, så jag har redan märkt att jag har tappat bort en del.
Efter 18års boende i Sverige trodde jag inte att det skulle hända så här snabbt, men tyvärr, det har hänt.
Bra att öva ibland, eller hur?

Jomppe

Jos modet tän huomaa niin tämän langan saa poistaa.