maaliskuu 28, 2024, 10:58:30 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Capsicum Parvifolium

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 24, 2010, 22:42:42 ip

« edellinen - seuraava »

Siku

Fatalii näyttää julkaisseen kesän aikana uusia kuvia Parvifoliumiksi väitetystä kasvista. Uusin kuva tällä päivämäärällä.

http://fataliiphoto.net/main.php?g2_view=title.Contain&g2_chars=parvifolium

Kukkakuva vähän epäilyttää itseäni. Vrt Hunzikerin piirros tai tässäkin ketjussa esiintynyt kuva.

Aji Inferno

Niin, mikä tuo sitten onkin, se ei luultavasti ole parvifolium - ainakaan puhdas sellainen...

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: aropupu - lokakuu 04, 2011, 22:49:02 ip
Olen ollut siinä käsityksessä että fataliille tuli joskus aikanaan (ilmeisesti suoraan CGN:ltä?) tuon 19198:n siemeniä jotka olivat jo tullessaan vahinkohybridejä ja niistä syntyneissä kasveissa esiintyi huomattavaa variaatiota, huomattavimpana tuo useampia kukkia per kukkavarsi-ominaisuus jota ei käsittääkseni ole millään tunnetulla capsicum-lajilla. Käsittääkseni tuo #2 on siis fataliin antama nimitys tuolle omituisemmalle versiolle, voi kyllä tosin olla että olen ymmärtänyt tämän väärinkin. Fassehan tähän itse osaisi parhaiten vastata, mutta harvemminhan tuo taitaa tälle suomenkieliselle puolelle kirjoitella  :)


Itse olen ymmärtänyt että CGN19198#2 on hybridi C.pubescensin kanssa.

Tiemuh

elokuu 19, 2012, 20:55:41 ip #23 Viimeisin muokkaus: elokuu 23, 2012, 18:37:52 ip käyttäjältä Tiemuh
Lainaus käyttäjältä: Siku - elokuu 19, 2012, 17:34:42 ip
Fatalii näyttää julkaisseen kesän aikana uusia kuvia Parvifoliumiksi väitetystä kasvista. Uusin kuva tällä päivämäärällä.

http://fataliiphoto.net/main.php?g2_view=title.Contain&g2_chars=parvifolium

Kukkakuva vähän epäilyttää itseäni. Vrt Hunzikerin piirros tai tässäkin ketjussa esiintynyt kuva.


Tämä nyt on ihan heitto vaan, mutta kukka tuo mieleeni C.chacoensen merkeillä. Nuo merkit eivät kuitenkaan ole ihan baccatum maiset kuitenkaan. Koko kukka muistuttaa myös hieman flexuosumin kukkaa. Karvaisia chacoensejä olen nähnyt joten voisi olla esim. chacoensen ja baccatumin risteytysen tulosta. Ne risteytyvät nimittäin keskenään jos chacoense on isänä. Fatalii kuitenkin mainitsi että siemenet olisivat olleet tummia. Se pistää miettimään lisää. Jos kyseessä on risteytys niin chacoense ei risteydy tumma siemenisten eximiumien tai mustasiemenisten pubescensien kanssa. Niimpä jäljelle jää se mahdollisuus että kyseessä olisi risteymä flexuosumin ja jonkun karvaisen chilin kanssa. Flexun ei aiemmin ole todettu risteytyvän minkään muun tunnetun lajin kanssa. Mutta jos se jonkun kanssa risteytyisi, niin karvaisiahan on  ja kuvaan sopisi joko praetermissum, eshbaughii, pubescens, galapagoense tai annuum.

Yksi mitä keksin on kuitenkin eximium x praetermissum. Nuo vanhemmat antaisivat mahdollisen tummuuden siemeniin, karvaisen olemuksen ja merkit kukkasissa. Valkoista kukkasta esiintyy myös praessa.

On myös mahdollista että kasvi on C.eshbaughii, sillä sen sanotaan olevan valkokukkainen merkeillä ja karvainen. Tällöin kuitenkin ihmetyttäisi miksi se on nimetty parvifoliumiksi. Jään mielenkiinnolla odottamaan lisäkuvia ja selvityksiä.

Aji Inferno

Tätä tuli mietittyä tovi. Juttelin asiasta myös itse Maestron, Fataliin kanssa. Tilanne on tällä hetkellä täysin sekaisin. Itse arvelen, että aito Parvifolium saattaa olla ainakin käynyt maassamme, mutta tämä täällä esitetty se ei ole. Mikä tämä sitten onkaan, siitä ei itselläni ole vielä aavistustakaan....  ???

boozeman

Hep,

Itsellä kasvaa yksi tuollainen Fataliin "Parvifolium" ja kovasti karvaisia lehtiähän se tekee. Onko tähän muuten saatu mitään lisävalaistusta?


Karvakaveri. (klick = isommaksi)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Ärjy-Karju

Hei boozeman. Miten sinun Parvifolium jakselee. Onko "aikuisen" kasvin lehdet yhtä karvaiset kuin kuvassa olevassa taimessa. Onko tehnyt satoa näin viileän alkukesän aikana?

Aji Inferno

Tilanne parvin suhteen näyttää heikolta. Jokainen voi katsoa alan gurun, hiljattain edesmennen A.T.Huntzikerin tieteellisen kuvauksen kasvista esim. Infernon sivuilta. Kasvista saattaa olla useampiakin muototyyppejä ja jopa eri alalajeja, ellei lajeja, mutta tässä hetkessä en kutsuisi ainuttakaan maassamme kenties kasvatettavaa sellaista c.parvifoliumiksi. En ainakaan ennen lisätutkimuksia. Jotain mielenkiintoista ne kyllä ovat, mutta luultavasti tai mahdollisesti jotain muuta.


wille

Tuollainen minullakin oli aikanaan. Parvifoliumina sen Fassen siemenistä idättelin. Lopputulos kuitenkin oli jokin semivilli baccatum, jossa luotimaiset, ylöspäin kasvavat, pienet hedelmät. Vähän kuin fruteilla.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

boozeman

Hep,

Omasta Fassen "Parvifoliumista" kehittyi pubemaiseen lamoavaan tapaan kasvava tuuhea, sivuille voimakkaasti leviävä kasvi.

- Lehdet suhteellisen pienet, hieman karvaiset, tumman vihreät
- Hedelmät on pieniä, lähes pyöteitä tai soikiomaisia
- Kypsyvät tummanvihreästä tumman oranssiksi
- Hedelmä irtoaa helposti kun tarpeeksi kypsä
- Auki leikatulla hedelmällä hyvin voimakas baccamainen tuoksu
- Poltetta löytyy myös runsaasti, polte on aika terävä ja "raaka".

Ehkä tämä Fataliin "Parvifolium" on joku villi bacca ennemminkin?

Piirteet sopivat niin C. baccatum var. baccatumiin tai praetermissumiin, mutta kyllä aika pitkälle C. parvifoliumiinkin (Vaaleanruskeat siemenet, kukissa keltaruskeat läikät + 5 calyx-hammasta, karvaiset lehdet, marja pyöreä, oranssinpunainen, polte "raaka")

Ota näistä sitten selvää :)

https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Pavla

Yksi siemenistä on itänyt. Odottelen mielenkiinnolla mitä tuleman pitää!

C.chinense

Älä luovuta, jos useamman laitoit. Itsellä Fataliin siemenistä iti lopulta 3/3. Istutus 6.12.2014. Nopein sirkoilla kivivillassa 31.12.2014, toinen juurikin näillä näppylöillä sirkoilla ja kolmannessa 4-5mm häntä ulkona lautalla.

Pavla

Kyseinen chili yllätti tulisuudellaan. Heitin yhden kitusiini ajatellen, että se nyt on noin pieni. Maitoa kului nopeaan tahtiin.  ;D

Jamsteri

Tänään iti siemen, joka pitäisi olla aito C.caatingae. Ainakin emokasvin kuvissa näkyi nelivärisiä kukkia valtavissa tertuissa. Saa nähdä miten isoksi kaveri kasvaa sisällä jos kerran on luonnossa oikea puu