maaliskuu 19, 2024, 08:12:11 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Capsicum Annuum var. Glabriusculum

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 24, 2010, 23:00:14 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

Koska Capsicum annuum var. gladriusculumia pidetään C.annuumin sekä C.chinensen että C.frutescensin kantamuotona, voisiko olla niin että näistä eteläisimmän eli C.chinensen varsinainen kantamuoto olisi juurikin "Tepinin" Etelä-Amarikkalainen tai Väli-Amerikkalainen muoto. Niinpä "Tepin, National Park of Tikal, Guatemala" tai "Tepin, Peru" voisi olla C.chinensen alkuperäinen muoto tai lähin sukulainen. C.frutescensinhan ajatellaan kehittynyn juuri C.chinensestä tai toisinpäin.

C.chinensellä ei tunnu olevan juurikaan villiä muotoa. Tai onhan noita, esim: Cumari do Para, Charapita ((PI 260498) puna ja keltamarjaiset lajikkeet), myös 'Charapilla' ja 'Yellow Fire', vastaava kuin (ellei sama) 'Cumani' ja 'Tettinas de Monk'' ja Yellow 'Jellybean', mutta kukaan ei oikein tunnu pitävän näitä varsinaisina villeinä muotoina vaan enemminkin puolivilleinä. Itse ajattelen että ne ovat enemmän tai vähemmän C.chinensen ja jonkin villin risteymiä/risteytyksiä.

Mitä mieltä porukka on?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - marraskuu 08, 2011, 22:31:46 ip
Koska Capsicum annuum var. gladriusculumia pidetään C.annuumin sekä C.chinensen että C.frutescensin kantamuotona, voisiko olla niin että näistä eteläisimmän eli C.chinensen varsinainen kantamuoto olisi juurikin "Tepinin" Etelä-Amarikkalainen tai Väli-Amerikkalainen muoto. Niinpä "Tepin, National Park of Tikal, Guatemala" tai "Tepin, Peru" voisi olla C.chinensen alkuperäinen muoto tai lähin sukulainen. C.frutescensinhan ajatellaan kehittynyn juuri C.chinensestä tai toisinpäin.

C.chinensellä ei tunnu olevan juurikaan villiä muotoa. Tai onhan noita, esim: Cumari do Para, Charapita ((PI 260498) puna ja keltamarjaiset lajikkeet), myös 'Charapilla' ja 'Yellow Fire', vastaava kuin (ellei sama) 'Cumani' ja 'Tettinas de Monk'' ja Yellow 'Jellybean', mutta kukaan ei oikein tunnu pitävän näitä varsinaisina villeinä muotoina vaan enemminkin puolivilleinä. Itse ajattelen että ne ovat enemmän tai vähemmän C.chinensen ja jonkin villin risteymiä/risteytyksiä.

Mitä mieltä porukka on?


Jaa-a... ei tuosta ole tiedeyhteisökään ottanut vielä oikein selkoa!  ;D  Mutta tuosta jalostetusta "annuum-kompleksista" villeimpänä pidetään frutescensia, josta sitten taas chinensen arvellaan kehittyneen. Eiköhän hommassa ole kuitenkin ollut monenlaista risteytymistä ja mutaatiota matkalla. Kiintoisa mysteeri, kuten Rocotonkin alkuperä...

Tiemuh

Ihmisten kokemuksia lukeneena olen muodostanut sellaisen kuvan että Tepinit ovat hitaita saavuttamaan "sukukypsyytensä". Moni ei ole saanut niistä ensimmäisenä vuotena mitään satoa. Minulla seitsenviikkoinen Tepin tekee kukkia ja kukissa on siitepölyä. Pölyttelin niitä manuaalisesti ja katsotaan onnistuuko tekemään marjaa. No itselläni kasvaa tämä Eastern Travis County Tepin, mikä ilmeisesti ei ihan villeimpiä muotoja ole, päätellen ainakin marjan muodosta. Kasvatan niitä "kylmässä" loisteputkivalossa, huoneenlämpö+ tilassa ja lannoitan typpivoittoisella seoksella. Ei siis ihan optimaaliset marjojen tuotto olosuhteet, mutta minkäs teet jos toinen kerran tahtoo. Samat siemenet yllättivät iloisesti 8 päivän kuluttua itämällä, vaikka olin varautunut n.kuukauteen. Itämässä myös pelkkä Tepin, ilman alku tai loppuliitteitä. Katsotaan aikanaan miten se sitten käyttäytyy. Noiden kahden ero pitäisi olla ainakin kasvien koossa ja marjojen muodossa?

Aji Inferno

Aito Tepin on aina pieni- ja pyöreämarjainen. Pitkulaiset ovat hivenen jalostettua Pequin -tyyppiä. Sinänsä hyvin samanlaisia käytön ja kasvatuksen suhteen. Hienoja, isoja ja pitkäikäisiä kasveja!  :)

Wahi

Hämmennyin kun sattumalta huomasin Verkkokaupan kauppaaman Chilisetin mukana tulevan Tepin: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/11537/cjthh/Gift-Republic-Grow-It-Chilli-chilien-kasvatussetti

Muistelin, että ainakin muutama vuosi sitten tuon tilalla oli joku Demon Red, ja samaa sanoo valmistajan sivutkin edelleen. Mistäköhän ne tuon Tepinin ovat keksineet? Pitää varmaan laittaa verkkikseen kyselyä että onkohan kyseessä ihan puhdas virhe.

Aji Inferno

Hmm... Arvaisin melkeinpä, ettei tuo ole virhe! :)

Nimittäin. Oma chilihullutukseni alkoi 1995 Arizonan autiomaassa juuri erään elokuvawesternkaupungin matkamuistomyymälän siemenpaketista, jossa oli Anaheimiä, Tepiniä (!) ja paria muuta jenkkichiliä. Ja perseelleenhän se kasvatus meni. ;)  Mutta sen kaiken jälkimainingit olivat luullakseni yksi osatekijä paitsi Infernon chilisivuston ja tämän chilifoorumin syntyyn, myös siihen pähkähulluun meininkiin, mikä lopulta synnytti mm. viikonlopun chilifestarit Tampereella! :)

Eli joo: vaikka Tepin on vaikea idättää ja luonnossa harvinainen, sitä todella esiintyy ajoittain myös siemenpaketeissa. Kannattaa silti kysyä valmistajalta, ettei tule pettymystä! :-)

Jani M

Lueskelin Tepinien idätyksen vaikeudesta ja ihan testimielessä laitoin neljä siementä lautalle, jotta osaisin sitten idättää kunhan on parempi aika. Mutta mutta...

Nehän iti kaikki, noin kahdessa viikossa. Enkähän minä noista raski nyt luopua. :D

akselsson1

hei ihmiset, nyt olis glabriusculumin siementä olemassa! sain sen tekemään muutaman hedelmän :) en tiedä miten onnistun niin hhyvin villien kanssa, varmaan siksi kun eka olen vähän aina rääkännyt niitä, tepinkin oli koko kesän vesisateessa ulkona, sit toin sen sisään ja leikkelin sen bonchiksi, nyt kantaa hedelmää. glabriusculum oli kkoko kesän länsi ikkunalla ja hedelmät kypsyivät vasta nyt. purkissa on usdan siemenpankin koodi mitä en nyt juuri pysty tarkistamaan. erikoinen kasvi, kasvatan näitä varmasti lisää. hyvin puumainen varsi jo nuorena mielestäni. jos siemenet kiinnostaa ni kysykää vaan, kyl niitä sen verran on :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - joulukuu 15, 2012, 12:55:37 ip
hei ihmiset, nyt olis glabriusculumin siementä olemassa! sain sen tekemään muutaman hedelmän :) en tiedä miten onnistun niin hhyvin villien kanssa, varmaan siksi kun eka olen vähän aina rääkännyt niitä, tepinkin oli koko kesän vesisateessa ulkona, sit toin sen sisään ja leikkelin sen bonchiksi, nyt kantaa hedelmää. glabriusculum oli kkoko kesän länsi ikkunalla ja hedelmät kypsyivät vasta nyt. purkissa on usdan siemenpankin koodi mitä en nyt juuri pysty tarkistamaan. erikoinen kasvi, kasvatan näitä varmasti lisää. hyvin puumainen varsi jo nuorena mielestäni. jos siemenet kiinnostaa ni kysykää vaan, kyl niitä sen verran on :)

Tarkennuksena ja tietojen kartuttua korjaan vähän että kasvini josta siemenet otin talteen on sellainen "ehkä/luultavasti/toivottavasti" glabriusculum. PI merkintä siinä on 199506, mutta on jotain aivan muuta kuin mitä koodilla antaa löytyä. Sainkesällä pikkuisena taimena Tommilta.
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

janne.k

Tuli vastaan mielenkiintoinen tutkimus (tai sen abstrakti) villien meksikolaisten C. annuumien itämisestä: Differentiation in seed germination among populations of Capsicum annuum along a latitudinal gradient in Mexico. Tuossa ei mainita olevan kyse erityisesti var. glabriusculumista, mutta olisiko tämä kuitenkin sopiva säie. Kompetenssi ei riitä tutkimuksen tulkintaan, joten mennään abstraktilla. Se mielenkiintoinen kohta:

To investigate variation in germination capability of wild Capsicum annuum seeds, the effects of light, fluctuating temperature, gibberellic acid (GA), soaking and sulfuric acid were analyzed in samples from 14 populations from northwest Mexico. Germination was inhibited by darkness in all populations studied. Darkness inhibition of germination was overcome by fluctuating temperature and GA, factors which also increased germination percentage but not germination rate. Soaking treatments did not significantly increase germination of C. annuum seeds, while sulfuric acid treatments had negative effects on the process. Populations showed high variation in germination response in all treatments, except for continuous darkness.

Olen saanut sellaisen kuvan, että yleinen käsitys foorumilla on ettei valo vaikuta lainkaan Capsicumien itämiseen, mutta ei vaikuta pätevän ainakaan näihin annuumeihin.

Aji Inferno

Todella kiintoisaa tietoa etenkin tuon valon suhteen. Eihän se vaikuta mullan sisällä, voisi ajatella, mutta villichilien marjathan jäävät pääosin maan päälle, jolloin tilanne onkin aivan toinen! Tämä voisi kyllä selittää yhtä ja toista porukan äärettömän vaihtelevista onnistumisista villien idätyksessä... Chacoense-lajin muita villejä helpompi itäminen tyypillisissä oloissa (siemen mullan tms sisällä pimeässä) on tässä myös mielenkiintoinen juttu.

Ehkäpä villit tulisikin idättää luontoa matkien, valoisassa ja mullan, paperin, tms päällä. Pitääpä tutkia asiaa lisää!

Tiemuh

Itse olen idätellyt lähinnä pimeässä, mutta vaihdellen lämpöä. Eli tuon tutkimuksen mukaan valo on hyödyksi, mutta se voidaan korvata lämpötilojen vaihtelulla. Voisi kaiketi olla hyödyllistä ottaa sekä valo, että 27-29 asteen päivälämmöt ja alemmat yölämmöt huomioon. Kaikki helpotukset ovat kyllä vaikeimpien villien kanssa hyväksi. Kyllä niistä yleensä kasvin saa sinne päin olevissakin olosuhteissa (pitsi tovatiista) jos on kymmeniä siemeniä mitä idätellä, mutta kenelläpä yleensä olisi.

Jani M

Itse muistelin myös lukeneeni jostakin, että chilin siemenet jäävät luonnossa maan pintakerroksiin ja niitä ei tarvitse idättää pimeässä. Siispä minun idätysboksi onkin ollut yleensä tuolla samassa paikkaa, missä pienet taimetkin. Lämpötilanvaihtelu on tullut lampun myötä tuon hyllyn tasolle myös, joten ei sinänsä kai ihme, että itävyys on ollut vaikeillakin lajikkeilla yllättävän hyvä.

akselsson1

Kiintoisaa, saattaa selittää miksi mulla on villien itäminen lautalla ollut heikkoa, kun siinä on ollut lämpö päällä 247. Juuri laitoin siemeniä itämään lautalle ja kipikipi laitoinpa nyt sitten lämmötkin ajastimeen kiinni, katotaan mikä on vaikutus. referenssinä laitoin jokaisesta lajikkeesta siemeniä myös multaan, katotaan mitä tulokset tuovat tullessaan :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

janne.k

joulukuu 20, 2012, 21:56:25 ip #54 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2012, 10:48:37 ap käyttäjältä janne.k
Kaivelin muutaman datahippusen paperista.

Tutkimuksessa tutkittiin 14 eri paikan villiä C. annuumia (populations). Valoa annettiin 12 tuntia vuorokaudessa, lämpötila vaihteli välillä 25-34 celsiusta. En löytänyt tarkkoja arvoja yhdistelmästä vaihteleva lämpö + pimeys, mutta sivun 6 kuvasta D näkee että suurin osa populaatioista jäi alle 10 prosentin itävyyden sillä metodilla, vaihteluvälin ollessa n. 0-38 %.


















metodipopulaatioiden keskiarvo:vaihteluväli:
valo + tas. lämpö14.9 %0-48 %
valo + vaiht. lämpö53.1 %8-93 %


Edit: Lainaus discussion-kohdasta:

"... after 8-9 months of dry storage at room temperatures all the seeds from wild populations of C. annuum investigated were unable to germinate in constant darkness, while the domestic variety germinated in darkness. This suggests that seeds from wild C. annuum require light and fluctuating temperature to germinate. Such germination requirements are characteristic of the wild relatives of the cultivated plants, and they have been lost during the process of their domestication ..."

Edit: Äh, olin liian hätäinen. No, sanotaan kuitenkin että tulokset lienevät siis yleistettävissä moniin muihinkin villichileihin. Tärkeimmät tekijät (ainakin kuivattujen siementen) itämisessä ovat valo ja vaihteleva lämpötila.

Feint

Mitä eroa näillä Tepineillä on keskenään? Esim. Tepin, Peru vs. Tepin, National Park of Tikal, Guatemala. Jälkimmäisestä olen nähnyt kuvia ja sellainen on pakko löytää ensi kaudeksi kasvamaan, mutta mitenkäs toi Tepin, Peru? Sama kasvi eri paikasta, vai eri kasvi eri paikasta?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 27, 2013, 21:47:13 ip
Mitä eroa näillä Tepineillä on keskenään? Esim. Tepin, Peru vs. Tepin, National Park of Tikal, Guatemala. Jälkimmäisestä olen nähnyt kuvia ja sellainen on pakko löytää ensi kaudeksi kasvamaan, mutta mitenkäs toi Tepin, Peru? Sama kasvi eri paikasta, vai eri kasvi eri paikasta?


Periaatteessa kyse on samasta lajikkeesta, niillä kuitenkin on selviä variaatioita eri kasvupaikkojen välillä. Jopa niin paljon, että voidaan ajatella näin harrastajan näkökulmasta, että olisivat kokonaan eri lajikkeita, joskin hyvin samankaltaisia.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 27, 2013, 21:59:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 27, 2013, 21:47:13 ip
Mitä eroa näillä Tepineillä on keskenään? Esim. Tepin, Peru vs. Tepin, National Park of Tikal, Guatemala. Jälkimmäisestä olen nähnyt kuvia ja sellainen on pakko löytää ensi kaudeksi kasvamaan, mutta mitenkäs toi Tepin, Peru? Sama kasvi eri paikasta, vai eri kasvi eri paikasta?


Periaatteessa kyse on samasta lajikkeesta, niillä kuitenkin on selviä variaatioita eri kasvupaikkojen välillä. Jopa niin paljon, että voidaan ajatella näin harrastajan näkökulmasta, että olisivat kokonaan eri lajikkeita, joskin hyvin samankaltaisia.


Jotain sellasta pelkäsin oletin :( Fataliilta löytyy vaan Perun Tepiniä, pitäisi jostain löytää Guatemalan lajiketta :D

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 27, 2013, 22:01:38 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 27, 2013, 21:59:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 27, 2013, 21:47:13 ip
Mitä eroa näillä Tepineillä on keskenään? Esim. Tepin, Peru vs. Tepin, National Park of Tikal, Guatemala. Jälkimmäisestä olen nähnyt kuvia ja sellainen on pakko löytää ensi kaudeksi kasvamaan, mutta mitenkäs toi Tepin, Peru? Sama kasvi eri paikasta, vai eri kasvi eri paikasta?


Periaatteessa kyse on samasta lajikkeesta, niillä kuitenkin on selviä variaatioita eri kasvupaikkojen välillä. Jopa niin paljon, että voidaan ajatella näin harrastajan näkökulmasta, että olisivat kokonaan eri lajikkeita, joskin hyvin samankaltaisia.


Jotain sellasta pelkäsin oletin :( Fataliilta löytyy vaan Perun Tepiniä, pitäisi jostain löytää Guatemalan lajiketta :D


No joo, Tepiniä löytyy Perusta USA:han asti, ja idässä suunnilleen Guyanaan. Kyllä niissä eroja on, maantieteellinen alue on niin suuri.

Dethlock

Meinasin itse kysyä toisaalla tuosta pimeässä idättämisestä mutta täältähän tuokin tieto taisi löytyä. Itse olen koko ajan idättänyt ikkunalaudalla valojen kanssa joten saavat valoa ja lämpöä sykleissä. Huomasin vasta myöhemmin että jotkut suosittelevat idättämistä pimeässä.

Mitenköhän jääkaapissa säilyttäminen vaikuttaa? Itse olen siinä uskossa että viileä ja pimeä simuloisi talvea ja kun siemen päätyy lämpimään ja valoisaan se aktivoituu 'kevääseen'.

Lainaus käyttäjältä: Jarok - joulukuu 20, 2012, 17:02:20 ip
Itse muistelin myös lukeneeni jostakin, että chilin siemenet jäävät luonnossa maan pintakerroksiin ja niitä ei tarvitse idättää pimeässä. Siispä minun idätysboksi onkin ollut yleensä tuolla samassa paikkaa, missä pienet taimetkin. Lämpötilanvaihtelu on tullut lampun myötä tuon hyllyn tasolle myös, joten ei sinänsä kai ihme, että itävyys on ollut vaikeillakin lajikkeilla yllättävän hyvä.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava