maaliskuu 28, 2024, 10:29:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


10

Aloittaja Hapa_Nero, maaliskuu 16, 2010, 23:10:27 ip

« edellinen - seuraava »

Hapa_Nero

Ahaa, tää onkin sitten yleisempi vika. Täytyy varmaan vielä jättää ratkaisut käyttämättä  ;D
Onkohan kukaan koskaan sitten saanut tuollaista kippuralehteä korjattua?
Niin ja tässä mun Ajissa ei tosiaan ole vielä yhtään kukkaa vaikka kaikissa muissa silleissä niitä jo on ::)

jeQQ

Ei se välttämättä vika ole vaan baccatumeille tyypillinen ominaisuus, tuo lehtien käpristely siis.

Kilp

huhtikuu 08, 2010, 22:35:23 ip #22 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2010, 22:37:30 ip käyttäjältä Kilp
Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - huhtikuu 08, 2010, 18:06:03 ip
Ahaa, tää onkin sitten yleisempi vika. Täytyy varmaan vielä jättää ratkaisut käyttämättä  ;D
Onkohan kukaan koskaan sitten saanut tuollaista kippuralehteä korjattua?
Niin ja tässä mun Ajissa ei tosiaan ole vielä yhtään kukkaa vaikka kaikissa muissa silleissä niitä jo on ::)


Eikai sitä nyt ole tarve "korjata" jos "vika" on lähinnä kosmeettinen?  ;D


/EDIT

Tuossa omassa talvehtineessa cristallissa suurinosa uusista lehdistä on ainakin jotenkin kippuralla. Hedelmänalkuja on kuusi ja se on pärjännyt luonnonvalolla helmikuusta saakka..

Hapa_Nero

Mulla nuo muut baccatumit, Lemon Drop ja Stripe on kyllä ihan silkolehtiä kumpikin.
Juu en kosmeettisista syistä etsi korjausta, vaan siksi että uskon että kaverilla ei ole hyvä olla ja siksi pyörittelee lehtiään.

Tietysti sitten jos todella tekevät samaa kasvaessaan omalla luontaisella reviirillään, on huoleni aiheeton?

Hapa_Nero

No niin, viimenkin pari kukkasta ilmestynyt ristalliin.
Lemonroppi pudotellut vanhempia lehtiään auringossa.

Short yellow tabaskossa ja Lemon Dropissa yksi hetelmä muuttunut vihreästä keltaiseksi, jokohan kohta pääsee syämään?

Hapa_Nero

Nänni. Tulosta on tullut, hyvää vai huonoa, siitä en tiedä, mutta jotain kuitenkin,
Jääkaapissa on sillejä yli oman tarpeen, champion, stripe, pepper pen, aji cristal, 7 pod strain ja hapaneero pukkaavat aina vain uutta tuotetta ja suorastaan ihmettelen että koska se loppuu?
Mistä näitä sillejä oikein tulee?  :D

Varsinkin aji ristalleissa näkyy myös ongelmana nyt jo hitaammin kypsyvissä marjoissa kärkien käpristyminen, alkukaudesta tuollaista ei tarvinut havaita.
Johtuneeko valon vähenemisestä vaiko kenties jostakin muusta puutteesta?

Hapa_Nero

Pannaan ny sevverran päivitystä tännennii, notta pitäis varmaan nuo viimoset Aji Ristallit ja Nakamorkulat kerätä talteen tuosta akkunalta.
Vaikka kyllähän noissa Nagoissa vielä kukkiakin näkyy, niin joskopa sieltä vielä muutama marja syntyisi  :D

chilifani


Hapa_Nero

Voivoi, Aji ristalli otti ja kuoli pystyyn. Hapan silifarmilla sattuu ja tapahtuu. Onneksi sentään Nagat tuovat hyviä uutisia keväiseen aurinkoon heränneine kukkineen ja nuppuineen. Uusia idätyksiä en nyt ole tehnyt uhkaavan ulkomaanmatkan johdosta. Vaan katsotaanpa, luulen että reissulla tulee tehtyä jopa siemenvaihtareita erään matkakohteessa silejä kasvattelevan isoisän kanssa. Tai ainakin mahdollisuudet sellaiseen näyttävät hyviltä.
Pitäisikö silinsiemeniä lentokoneessa kuljetettaessa kenties ottaa huomioon jotain? Ei näiden ainakaan kohdemaan kasvikuntaa pitäisi pilata, kun siellä silejä jo on.

PP

Lainaus käyttäjältä: Hapa_Nero - helmikuu 22, 2012, 21:44:34 ip
Pitäisikö silinsiemeniä lentokoneessa kuljetettaessa kenties ottaa huomioon jotain? Ei näiden ainakaan kohdemaan kasvikuntaa pitäisi pilata, kun siellä silejä jo on.


Voin muistaa väärin, mutta käsittääkseni siemenien kuljetus moniin maihin on tarkkaan säädeltyä (yksityisiltä kiellettyä) kasvitautivaaran vuoksi.

Finprick

Eviran tuontiehdot

Itse toin Meksikosta 500g kuivattuja chilejä, eikä kukaan kysellyt mitään. Tosin niistä otetut siemenetkään eivät itäneet ;) Tuoreesta Serranosta otetut siemenet itivät.

Hapa_Nero

Joo-o, hyvähän se varmaan olis heidän määräyksiään noudatella. Oon joskus miettinyt, että tekeeköhän ne jotain säteilytyksiä tjs noille matkalaukuille ja postilähetyksille, joilla estettäis elävien juttujen matkustaminen niiden mukana. Mutta saattais semmosista olla kuitenkin enempi haittaa kun hyötyä.

Tuo Eviran sivu olikin hyvä, ilmeisesti sitten siemeniä saa ainakin tuoda, jolleivät sitten vaadi tuota kasvinterveystodistusta.
Ja paprikathan siellä listassa komeilee Eikös se ole silloin sileillä sama homma? Sitten olis vielä nuo siemenkauppalain vaatimukset.. mutta joo. Ei tainnut onnistua.

Levittääkös nämä silit sitten jotain sairauksia?

exa

Matkalaukkuun vaan ja "emmätienny"-asenteella liikenteeseen. What's the worst that could happen, right?

Siemenkirjeet ainakin kulkee melko jouhevasti ilman asianmukaisia dokumenttejä. Kesällä olen itse matkustamassa San Diegoon ja käynyt nämä asiat mielessä pariinkin otteeseen. Ajattelin, että jos sieltä Meksikon rajan tuntumasta jotain herkullisten chilien siemeniä matkaan tarttuu niin mukaani otan - tai ainakin yritän.

Kyllähän se on mahdollista, että kasvitaudit leviäisivät ja nimenomaan sitä noilla säädöksillä yritetään välttää. Jos vaikka kävisi niin hassusti, että jenkkichili tauteineen pääsisi tänne kasvamaan niin tauti olisi aivan uusi tulokas ja saattaisi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa laajamittaista tuhoa. Vrt. eurooppalaiset uudisasukkaat vs. inkkarit vuonna keppi ja kivi.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Hapa_Nero

No tota, pahin mitä vois käydä, olis varmaan se että teidän kaikkien silit kuolis.

Vai oisko se kuitenkin se, että niihin iskisi kapsaisiini kato? Menis ainakin silinsyöntikilpailut jännäks..

Jos noista voi saada sorin, niin sitte. Mutta katsotaan nyt kuitenkin.