maaliskuu 28, 2024, 10:48:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvihuone ja mikä siinä maksaa

Aloittaja calm, kesäkuu 06, 2010, 12:37:39 ip

« edellinen - seuraava »

ingeniero

Kuva siis noin 10s googlen kuvahaun tuloksena havainnollistamaan muotoa.
Jos tekisi sivuttaisjäykisteet samanmoisista soiroista, mutta laittaisikin ne syrjälleen ja loveaisi niihin 10cm syvennykset(syvyys 12mm) syrjään vaikkapa k600, niin asettuisi tarkasti kootessa paikoilleen osat ja tulisi jakavaa tukea kennolevylle, koska sivuttaistuen pinta olisi kaaren yläpinnan tasolla.

En nyt jaksa piirrellä havainnekuvia, mutta ehkä joku ymmärtää sanallisestakin selityksestä mitä tarkoitan.

CyberDog

Mä en oikein tiedä että tarviiko tohon edes sivuttais jäykistyksiä? Voihan siihen jonkun riman keskelle kaaria panna poikittain jos tarvitsee. Kyllähän noi vanerit on lerppoja mutta kun ne tulee molemmista päistä tukevasti kiinni niin jo jäykistää niitä reilusti. Ja sitten kun ne kennolevyt siihen laittaa tukevasti ja tiivisiisti niin sekin tukee niitä.

DoZe

Pitääpäs laitella tänne oma tekele :) Eihän tämä täydellinen ole, mutta ensimmäinen itse tehty. Tällä kokoa ~10 neliötä. Kuvassa ei vielä muoveja ja muutamia tukipuita puuttuu.. Pitääpi laittaa updatea jahka ehdin tuoreempaa kuvaa ottamaan.

Hintaa tuolle on tullut noin 400-500e

Sen verran iso kuva että laitanpas linkkinä: http://i.imgur.com/QGhN5.jpg

rasse

^ Siisti!
Onhan kattolevyt uv- suojattu? Itselläni kasvihuonekyhäelmässä on uv- suojatut kattolevyt, mutta suojaus on perin kehno, kasveista lehdet palavat kuitenkin jos aurinko pääsee suoraan katon läpi paistamaan lehtiin.

Nikodeemus

Se uv-suojaus tarkoittaa, että ne muovilevyt itsessään kestävät uv-säteilyä hapertumatta.
Kyllä siitä ultraviolettivalo läpi menee.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

DoZe

Lainaus käyttäjältä: rasse - toukokuu 19, 2012, 11:13:44 ap
^ Siisti!
Onhan kattolevyt uv- suojattu? Itselläni kasvihuonekyhäelmässä on uv- suojatut kattolevyt, mutta suojaus on perin kehno, kasveista lehdet palavat kuitenkin jos aurinko pääsee suoraan katon läpi paistamaan lehtiin.

Kiitokset kehuista!

On tuolla nyt ainakin muutamat päivät jo chilit majailleet eikä ole vielä yksikään palanut. On ollut suoraakin paistetta jo jonkin verran. Pitänee tarkistaa tuo kuitenkin ettei käy ohraisesti.. :)

Jompru

Itse ostin Kodin Terrasta viime keväänä 6m2 Palramin Multiline kasvihuoneen, hintaa taisi ääs-kortilla olla 499e. Lisäksi piti ostaa toinen kattoluukku ja automaattiavaajat. Perustukset tein ruuvipaaluilla (suosittelen lämpimästi) ja kyllästetystä 4x4" parrusta. Sokkeli kuului tuohon pakettiin mukaan. Kai kokonaisuus maksoi reilut 700e, mutta minun käsilläni - saati hermoillani ei ruveta itse kasvaria tähän pihaan rakentamaan... Olkoonkin jos, että myös talonrakentaja-linja tuli joskus ammattikoulussa käytyä.  :D



Talvikuva, toimii varastona. Pieneksihän tuo kävi heti alkuunsa, mutta ei tässä nyt kehtaa mitään suurempaakaan hankkia, ainakaan enää. Harrastus pitää mitoittaa siten, että se mahtuu tuohon kasvihuoneeseen.

rasse

Lainaus käyttäjältä: Nikodeemus - toukokuu 19, 2012, 13:09:13 ip
Se uv-suojaus tarkoittaa, että ne muovilevyt itsessään kestävät uv-säteilyä hapertumatta.
Kyllä siitä ultraviolettivalo läpi menee.


Noinhan se kyllä on. Kokemuksieni perusteella kuitenkin kasvihuonemuovi suojaa säteilyltä paremmin kuin (minulla käytössä oleva) kattolevy.

DoZe

Jos meinaa lehdet palaa niin pitääköhän tuo sitten vetää vielä muovit valokatteiden alle lisäksi...

Huru-ukko

Chilejä kasvaa jopa ulkonakin...... Kaksinkertaisen harson alla eka viikko kasvarissa ja toinen viikko yksinkertaisen harson alla oli mulla chilit ja kun tuli seuraava pilvisempi päivä otin harsot pois. Ei yhtään palovauriota... Mulla on se kasvari kasvihuonemuovista. Mutta sama asia totuttelun kannalta, onko kasvihuoneen katto muovia tai valokatetta, siinä kahdessa viikossa ne karaistuu tulevaan "kotiinsa".

DoZe

Eiköhän tuota sitten pärjää. Tällä hetkellä kaksinkertaiset harsot chilien ja auringon välissä. Pitääpi antaa olla siinä pari viikkoa ja alkaa sitten vähentämään suojausta pikkuhiljaa.

rasse

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 20, 2012, 20:33:36 ip
Chilejä kasvaa jopa ulkonakin...... Kaksinkertaisen harson alla eka viikko kasvarissa ja toinen viikko yksinkertaisen harson alla oli mulla chilit ja kun tuli seuraava pilvisempi päivä otin harsot pois. Ei yhtään palovauriota... Mulla on se kasvari kasvihuonemuovista. Mutta sama asia totuttelun kannalta, onko kasvihuoneen katto muovia tai valokatetta, siinä kahdessa viikossa ne karaistuu tulevaan "kotiinsa".


Kasvaa joo ulkona harson alla totuttelun jälkeen. Mulla kysymys onkin siitä, että seinissä oleva muovi suojaa lehtiä, katossa oleva muovilevy ei. Eli pitää aina katon alle laittaa harso ylimääräiseksi suojaksi totuttelun ajaksi.

Huru-ukko

Kasvihuone muovistakin tehdyssä kasvarissa joutuu laittamaan harson (mieluummin kaksinkerroin) karaistumisen ajaksi...
Eli on aivan sama kumpaa siellä katossa on, harsoa on laitettava....

rasse

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 21, 2012, 12:05:35 ip
Kasvihuone muovistakin tehdyssä kasvarissa joutuu laittamaan harson (mieluummin kaksinkerroin) karaistumisen ajaksi...
Eli on aivan sama kumpaa siellä katossa on, harsoa on laitettava....


Eipähän joudu.
Ilmeisesti minulla on sitten jotain ihme muovia tuo seinissä oleva, sen läpi tulevassa paisteessa kun ei pala lehdet. Eli selkeästi ne lehdet, jotka saavat suoran paisteen muovin läpi, eivät pala, mutta katon läpi paisteen saavat palavat.

Toki, älä kokeile tätä kotona paitsi omalla vastuulla  8)

Hvannadalshnjukur

n. 20 m2 (3,8 x 5), hintaa tuli vajaa 300 euroa. Ostaa piti valokatteet, lattian betonit ja vähän puutavaraa. Suurin osa puutavarasta on kuitenkin kierrätettyä. Kierrätettyä on myös kaikki lasit, kattotiilet penkkien muureina, harkot jne.

Vielä pitää maalata osittain toiseen kertaan + maalia etuosan harkkoihin sekä pinnoite betonilattiaan. Myös automaattiavaajaa harkitsen.

Sisällä näkyy jo hieman chilejä sekä maahan istutettuina, että ruukuissa hyllyllyillä.


ingeniero

10+ tyylikkyydestä ja kierrätysmateriaaleista

Personaallinen, hienosti toteutettu ja taiteellista silmää erityisesti kattotiilien uudelleenkäytön osalta.

M;kko

Hieno on! Onnea uudelle.

Oma kasvari on rakentamista vailla valmis, joten käytännön kokemusta ei ole, mutta kaikki joilla kokemusta on, vannovat automaattiavaajien nimeen. Omaan kasvariin tulevat ehdottomasti. Kasvarin mitoitus näyttää muuten onnistuneen, kun ei heti jäänyt pieneksi. Eli näyttäisi vielä muutama chili mahtuvan! ;)

M;kko

Lainaus käyttäjältä: rasse - toukokuu 20, 2012, 07:22:38 ap
Lainaus käyttäjältä: Nikodeemus - toukokuu 19, 2012, 13:09:13 ip
Se uv-suojaus tarkoittaa, että ne muovilevyt itsessään kestävät uv-säteilyä hapertumatta.
Kyllä siitä ultraviolettivalo läpi menee.


Noinhan se kyllä on. Kokemuksieni perusteella kuitenkin kasvihuonemuovi suojaa säteilyltä paremmin kuin (minulla käytössä oleva) kattolevy.


Ei pidä paikkaansa. Levyissä on toisella puolella pinnoite, joka blokkaa ainakin osan UV-säteilystä. Sen takia se levy 'kestää' UV:tä ja sen takia on myös tärkeää kummin päin levyt asentaa. Jos aurinko porottaa suojaamattomaan puoleen, levy hapertuu kuten suojaamaton. Mutta suoja ei sitten vissiin pysäytä kaikkea UV-säteilyä, joten kasvit voivat levynkin osittain suojaamana palaa.

Huru-ukko

No ei se kyllä paljoa pidätä, kun Rasseltakin paloivat juuri katon läpi tulleitten säteitten vuoksi... ;). Tai hänellä oli niin vanhaa valokatetta, että siellä ei ollut pinnoitetta....
Mistä sen muuten näkee, että ne on oikein päin, vai onko se merkitty levyyn ?.

M;kko

Jos levy kestää normaalisti about 5 vuotta ja UV-suoja blokkaa 75 % UV-säteilystä, niin siten UV-suojattu levy kestäisi noin 20 vuotta. Varmasti ihan ok ikä levyn kannalta. Mutta kun se sisällä kasvatettu pullamössökasvi tuodaan kasvariin, niin esim. nyt 18 tunnin mittaisen aurinkoisen päivän aikana se saa UV-annoksen, joka vastaa 4.5 tuntia täyttä auringon paahdetta. Eihän se sitä kestä. (Levyn kestoiät ja UV-suojan tehokkuus ovat arvauksia, mutta jotenkin noin sen uskoisin menevän)

Mulla on varastossa 4mm makrolon levyjä ja niissä on uutena suojakelmut päällä. Toisen puolen kelmussa lukee, että tämä puoli aurinkoon päin. Oletan, että kun kelmut ottaa pois, niin sen jälkeen on käytännössä mahdotonta sanoa kumpi puoli on se suojapuoli.