Kalkkia kasveille, eri vaihtoehdot

Aloittaja -V-, helmikuu 22, 2011, 17:49:07 ip

« edellinen - seuraava »

-V-

Täälläpäin ei ilmeisesti hirveästi ole tapana lisäillä kalsiumia kasveille, kun taas noilla ulkomaanfoorumeilla pieninkin ruttu lehdessä saa aikaan suosituksia luulauhon tms. käyttöön. Onko täälläpäin (vesijohto)vedessä enemmän kalkkia, kalkitaanko kasvualustoja jo tehtaalla isommalla hanskalla, onko meikäläisissä lannoitteissa enemmän kalkkia? Itse olen kerran törmännyt (melko) varmaan kalkinpuutokseen, kaverille antamani chinensenpistokkaat kurtistelivat lehtiä (mihin lie mustaanmultaan ne istuttanut). Ohjeistin nakkaamaan munankuoria mullan päälle, ja katso, seuraavalla vierailulla kasvit näyttivät siltä, miltä pitikin.

Nyt kuitenkin joissain omissakin kasveissa esiintyy kurtistelua ja muuta yleistä vittuilua, joten asiaa on hieman selvitettävä. Ääritieteellinen tyylini on se, että sitä sun tätä laitetaan sinne sun tänne -> jotain tapahtuu tai on tapahtumatta. Verrokkiryhmiä mietitään sitten, kun voitan lotossa ja hommaan isomman kasvarin kuin kellään.

Asiaan, pitäisi löytää paras keino lisätä sitä kalsiumia. Paras tarkoittaa tässä sitä, että kalsiumin pitäisi olla mahdollisimman vapaata muista ravinteista, nopeasti kasvin käytössä ja hinnan puolesta suosin ns. ghettomenetelmiä. Muihinkin tapoihin saa ottaa kantaa.

Seuraavat vahtoehdot tulevat mieleen:

Dolomiittikalkki:


Tämä ei vissiin liukene mitenkään erityisen vikkelään. Plussana sisältää magnesiumia, miinuksena myyntierä, joka on luullakseni isohko. Nostanee PH:ta?

Kalsiumsulfaatti eli kipsi:


Tätä löytyy jostain kaapinperältä. Viime vuonna sekoitinkin tätä yhden puben turpeeseen, kasvi kuitenkin voi yhtä paskasti kuin ennenkin. Vähän kutkuttaisi leipoa tästä jotain rakeita, joihin voisi tunkea vaikka mitä sekaan, esim. magnesiumfulfaattia. Tuleeko liian rikkipitoista? Olenko keksinyt helvetin vaikean tavan hommata dolomiittia vastaavaa tuotetta? Kipsistä oli tuossa hiljan juttua lehdissäkin, meinasivat peltomaata parantaa sen avulla. Kenelläkään tästä tarkempaa tietoa, oliko ent. Kemiran pojat vain keksineet bisnesidean kipsivuorelleen?

Munankuoret:


Nämä tuntuvat vaikuttavan ihan sellaisenaankin. Joku ulkomaanelävä oli käristellyt kuoret mustiksi (tätä en arvaisi heti omassa kyökissä kokeilla) ja laittanut etikkaliuokseen -> kalsiumasetaattia. Liekö etikka hyväksi kasveille, annokset olivat toisaalta aika pieniä. Jospa jättäisi sen käryttelyn väliin ja laittaisi murskatut kuoret killumaan jonkinvahvuiseen fosforihappoon, joka myös PH-downina tunnetaan?

Kalsium lannoitteessa:


Näitähän on parikin vaihtoehtoa, kaikissa kai ideana kalsiumnitraatti + "ne muut" -osa. Näistä ei ole pahaa sanaa kuulunut. Tällainen menee jokatapauksessa hankintaan, Nutriforten kalkkivapaan Hyötykasvilannoitteen purkissa nimittäin häämöttää pohja. Hommaan Tomaatti- ja manksikkaravinteen ja keskitän energiani rippeet johonkin järkevään?

Kommentteja ja tietysti uusia tapoja lisätä kalsiumia otetaan vastaan.


Chilivaari

Kalkin lisäykseen ei minulla ole uusia kikkoja, kun sattuu olemaan puutarhakalkkia varastossa. Se on enimmäkseen dolomiittikalkkia. Sitä olen ripotellut mullan pinnalle lusikan kärjellisen pieneen ruukkuun ja kastellut.
Tuossa pari korjaantunutta ryppylehtitapausta:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/04/kun-chilit-ryppyilevat_12.html
http://chilivaari.blogspot.com/2011/01/cajamarca-ryppyilee-jalleen_20.html

chilihardhead.fi

Piimää on myös käytetty, lähinnä kylläkin happamoittamaan.
Laimennettu piimä lienee aika hyvin kasvien käytettävissä.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

-V-

Iltapuhteena jauhoin kananmunankuoria (löytyipä sitten edes joku asia, mihin Ikean kivimortteli soveltuu). Heitin pulloon veden kera ja maustoin magnesiumsulfaatilla ja nokareella hiilidioksiditablettia (kertokaas kemiannerot, oliko turha veto, munahan on jo kalsiumkarbonaattia?). Näyttää ihan kiljulta, jos ei toimi, myyn lähimmän koulun nurkalla ;D Jos nyt muutaman päivän antaisi olla, sitten saa Harri munaa.

Chillyone

Ainakin wikipedian mukaan nimenomaan kalsiumkarbonaattia käytetään kalkitukseen. Kalsiumsulfaatti artikkelissa ei puhuta mitään maataloudesta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalsiumkarbonaatti

"Maataloudessa kalsiumkarbonaattia käytetään paljon maaperän happamuuden säätelyyn kalkituksessa. Tarkkaan tietyille kasveille säädetty maan pH parantaa satoa siinä määrin, että kalsiumkarbonaatin käyttö on kannattavaa."

Eikös kalkilla nimenomaan vaan säädetä pH:ta eikä se toimi kasvin käyttämänä ravinteena? Mä kävin joskun apteekista hakemassa kalsiumkarbonaattia, kun en viitsinyt mitään isoa dolomiittikalkkisäkkiä ostaa. Annostus kun ei hirveän suuri ole. pH tais olla jotain 14, joten tuota ei paljoa tarvitse laittaa. Veteen ei juurikaan liukene, joten tuo mullan pinnalle ripottelu lienee paras vaihtoehto jos ei kalsiumia ole lisätty multien vaihdon yhteydessä.

Erityisesti turpeessa kasvatettaessa tulisi kalkkia lisätä jo heti ruukkuihin istutettaessa, koska turpeen pH voi olla jotain 5 luokkaa. Ja tuo kun ei välttämättä ole kovin tasalaatuista, niin joskus voi mennä jopa alle viiden. Täällä hämeessä on ainakin tosi paljon kalkkia vesijohtovedessä, jonka takia kalkkia ei ainakaan lisäillä tarvitse, kun sitä on kerran turpeeseen sekoittanut. Veden pH on jotain 8 luokkaa. Tämä myös aiheuttaa sen, että mun hydroilut on aina kaatunut pH:n säätöjen epäonnistumiseen. Ei tota millään tiputeta alas...

Ja ton lehtien kupruilun mäkin olen yhdistänyt happamaan maaperään. Juurikin turpeen kanssa tapahtuu välillä.

-V-

Viikon verran on nyt annosteltu noita munankuoria. Saas nähdä, eiköhän siinä hetki mene, ennen kuin mahdolliset vaikutukset näkyvät.