maaliskuu 29, 2024, 09:19:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Valkosipuli

Aloittaja hessi, toukokuu 15, 2011, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Aattelin mennä istuttamaan valkkareita huomenna! Laitan ~50 ISOA kynttä; muutaman 2-vuoden yksikyntisen (! .. viime kesän "hillosipuleista" tuli tänä vuonna "purjosipuleita"); sekä laittanen ~100-200kpl itusilmuja myös maahan. Noiden itusilmujen kanssa harkitsen vielä jättäisinkö puolet istutettavaksi keväällä: viimeksi niistä tuli kesän aikana kuitenkin jopa 3cm kokoisia ja tulivat suurin osa syödyiksi.

Laitan istutusten päälle maahan hallaharsot; harsojen päälle kuplamuovit; muovien päälle jemmaan mustat maanpeitekankaat joktka oli käytössä kesällä tunneleissa. Viime kevättalvella tuuli heitti nuo kankaat omia aikojaan sivuun kun lumet lähti! Oraita alkoi nousta maaliskuussa kun aurinko paiteli hallaharsojen läpi ... Eli meni taitamattoman hienosti se eka kokeilu!

Saa nähdä olinko tyhmä vai nero  8) ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bluesman

 Vastaus viimeiseen arvuutteluun on eka vaihtoehto.
Miksi mädättää istukkaat peittämällä ne muovilla? Istuta vain riittävän syvään, kuitenkin max. 12cm niin pärjäävät paremmin.
Se että versot nousevat keväällä lumenkin läpi ei ole satoon vaikuttanut. Syksyllä päälleleitetulla harsolla on lumen sulaessa päinvastainen vaikutus kuin olit ajatellut. Harso hidastaa versojen kasvua. Se pitää laittaa vasta kun maa on hiukan lämmennyt ja mahdollinen routakerros sulanut. Yleensä peitteitä ei tarvita mutta riviväleihin voi lattaa katteeksi ruohosilppua. Sekin vasta maan lämmettyä.

sorrii

marraskuu 08, 2014, 14:17:39 ip #262 Viimeisin muokkaus: marraskuu 08, 2014, 14:21:21 ip käyttäjältä sorrii
Saapa nähdä jäikö kevääseen ...
Vittukun on lunta 15cm nyt  ???
Ens viikolla kait sulavat vielä, mutta en tiiä onko järkevää näin myöhään.

Hallaharso ja se peitekengas varmaan lämmittää maata -tai estää jäätymästä- talvella. Hengittäväthän ne. Tuo kuplamuovi ehkä oli huono idea. Mustan kankaan [samanlaista kuin honkkarin rivivälikangas esim] vaikutushan oli jo todistetusti se että sen kohdalta suli lumet heti kun aurinko alkoi pilkotella. Ja kun lumet ovat lähteneet niin tuuli tai minä käy ne poistamassa. Kyllähän hallaharson alla ilma lämpenee kun aurinko lämmittää. Keväällähän maa on päivisin kylmempää kuin ilma. Ja paikka on keskellä peltoa jossa valoa riittää ...

Ehkä mä riskin otan ja istuttelen valkkarit viikolla JOS nuo lumet vielä sulaa eikä heti ole luvassa hirmupakkasia. Varmaan ne kynnet kärsii sisällä vankeudessakin sen mitä kylmässä maassa, "kotona"  :D
Oon kai vähän kuin se Niemisen juoppo Kalle mutsin naapurissa aikanaan,ja jota koko kylä paheksui kun ei tehnyt kylvöjä ja kyntöjä ajallaan. Viime viikolla oli yllättäen käynyt jo traktoriukko kyntämässä nuo palstat, kun mun kohdalla oli vielä tunneleita toinen puoli pystyssä ja ämpärit, haravat ja kirveet huiskin haiskin maassa. Kiltisti oli kiertänyt traktorillaan ja vain hernekepit ja verkot oli heitellyt pois tieltä. Ehkäpä kokeilen onneani ja käyn istuttelemassa ensi keväänä tunneleihin rocotoja toukokussa ja luotan että traktori ei silloinkaan jyrää niitä  8)
Vuokrapalstoilla täällä on tapa että maa kynnetään syksyisin ja jyrsitään keväällä, jota ennen ei voi/saa istuttaa mitään. Tahtoo vaan se papparainen traktorinsa kanssa viivytellä aina ja on pahimmillaan mennyt kesäkuun puoliväliin ennekuin pääsee tekemään penkkejä ym..

Mulla on tuo valkosipulipenkki ollut sillä, että palstan keskellä on vanha kivikasa jonka traktori joutuu kuitenkin kiertämään: siihen sivuun aitasin valkkaripenkin viime vuonna.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bluesman

 Viime kaudella istutin kakkoserän 30.12.2013 joten ri ole vielä kiirettä.

Huru-ukko

Noin 6 viikkoa sitten 130 kynttä peltoon, ja n. 100 itusilmua kahteen isoon parvekelaatikkoon, jotka saa jäädyttyään hiukan talvehtia jossain varaston nurkassa....

chilimieli

Tarkoitus olisi tehdä kämpän pannuhuoneeseen tilat chileille ja vihanneksille. Mitenkä hyvin saan kasvatettua ilman talvilepoa?
Jääkaapin kautta multiin?
Nimimerkillä: kerran sisällä ruukussa kasvattanut, jäi viimeiseksi kerraksi. Hyi mikä haju. :-X

sorrii

marraskuu 27, 2014, 12:48:23 ip #266 Viimeisin muokkaus: marraskuu 27, 2014, 12:53:56 ip käyttäjältä sorrii
Eiköhän pannuhuone ole ihan lian lämmin paikka!?
Mä ajattelisin että joku varasto, jossa olisi ~10-15oC olisi hyvä. Natikan kanssahan päivälämpö sitten voisi olla ihan kesälukemissa ...

Mulla on ehdottomasti paras paikka kerrostalokämpässäni ollut talvella makkarin ikkuna, jonka sivuihin kiinnitin 30cm levyt; ikkunalauta ~30cm ja yläpuolella ikkunan päällä ~30cm hylly, josta voi ripustaa valaisimia. Edessä huoneeseen päin on rullakaihdin johon vaihdoin mylar-kalvon [=heijastin kalvo].
Siinä ikkunaa vasten suljetussa tilassa laskee yölämmöt ~15oC ja päivisin siinä oli ennen 3x36W putket... Tänä vuonna putket meni romuxx ja tilalla on nyt 3kpl ledispotteja ~20W todellisilta tehoiltaan - nimellistehot 36W,36W ja 45W ... Talvettamiseen oikeinkin hyvät valot!
Keväällä kasvattelen samassa paikassa jokusen [6-4kpl] chilin täyteen mittaan asti ja vaihdan valoksi 120W akvaarioledin tai 2x55W TNeonin [9500K]

Lämmön vuorokatinen vaihtelu on selvästikin hyväksi kasveille: lepoaikana viilempää siis ... Niinhän se luonnossakin menee vaikka oltaisiin päiväntasaajalla.

Istuttelin sitten sipulini pari viikkoa sitten, kun ne ensilumet vielä lähtivät. Asettelin penkkien päälle tankojen varaan aitaverkkoa jotka olivat kesällä herneiden tukena. Verkon päälle hallaharsoa ja harson päälle toisessa paikassa kuplamuovia ja toisessa pistin kaksinkerroin yhden tunnelin rei-itetyn muovin siihen. Ne suojat varmastikin tuulettuu lumentuloon asti reunoiltaan, mutta varmaan pitävät vähän lämpöäkin. Siihen kun sataa lunta taas 20-60cm niin on mukavat oltavat sipuleilla juurtua talven aikana ... Uskon näin!

Mulla tuo palsta on onneksi niin lähellä että voin käydä tarkistamassa viritykset vaikka joka päivä tarvittaessa. Viime talvena oli vähän samantapaiset systeemit, mtta huolimattomammin tahty: Helmikuussa [tai maaliskuussa?!] kävin katsomassa siellä ja näin että oli tuuli heittänyt mustat sujakankaat sivuun: harson alla näkyi nousevan jo ituja täyttä päätä! Ja kun oli niinkin leuto se talvi, niin huhtikuussa varret nousivat jo ½ metrisinä ...

Nyt on ekassa penkissä kahdessa rivissä isoja kynsiä ~45kpl ja toisessa penkissä itusilmuja yli 100kpl sekä muutama purjon näköinen valkosipuli jotka viime kesänä kasvattelin silmuista. Niissä oli niin komeat varret jotka olivat viimeisinä koko kasvimaalla vielä ihan vihreitä ja tukevia syyskussa, ja oli aika pettymys että maan alla ollutkaan kuin sellaiset 1-kyntiset 4-5cm pötikät 3cm varren alapäässä ... Yhden laitoin silloin tuoreeltaan heti tähän penkiini kasvamaan ja muut kuivasin kotona. Kuivatut sitten istutin toissaviikolla maahan uudelleen: Näkee nyt senkin onko siinä jotain eroa jos jättää 1-kyntisen maahan tai sitten istuttaa myöhemmin uudelleen. Siinä ei musta ole järkeä!

Mä mutuilen ja suunnittelen, että ensi syksynä kun korjaan noita silmuista kasvatettuja, jotka on 5cm välein maassa, jätän joka toisen tai -kolmannen heti maahan seuraavaa kautta varten. Niitä poimittuja joko käytän syötäväksi tai istutan toiseen paikaan vähän harvempaan ...

PS. Näin jälkikäteen jäi arveluttamaan, että kun istuttelin silmutkin ~5cm syvälle ja enmmänkin, että mitenkähän ne jaksaa nousta keväällä! Itusilmujen ohje on kai isuttaa ne vain pari senttiä maan alle. Silmuja on kyllä jäljelläkin ~200kpl mutta tietysti nuo 100 olivat ne isoimmat: loput ovat aika pieniä, ja voisi niillä tiet kokeilla vielä idättelyä keväällä sisätiloissa tai parvekkeella heti kun pakaset hellittää: Mä pidän parvekkeen kesäkauden rajana suurinpiirtein sitä, kun keskilämmöt alkaa oleen plussalla: Silloin voi jo alkaa pitämään ovea auki ja jos eivät yöllä mene lämmöt hirmupakaselle, niin ei jäähdytä sisällä liikaa, eivätkä lasti huurru umpeen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chilimieli

Lähinnä ajattelin, että kanattaako kylmäkäsitellä ennen istutusta. Kiitos vastauksesta. ;)

svalli

Minä en ehtinyt viimevuonna istuttaa kaikkia talvivalkkareita ennen talven tuloa, joten pidin niitä joulukuusta maaliskuuhun jääkaapissa. Maaliskuussa istutin ne purkkeihin joita pidin lämmittämättömässä kasvihuoneessa. Vasta kesäkuussa pääsin istuttamaan ne peltoon ja ne kasvoivat tosi hyvin ja isoiksi. Eli kylmäkäsittely onnistuu jääkaapissakin.
Nytkin mulla on joitain sipuleita jääkaapissa odottamassa kevättä, kun tuli hamstrattua niitä Plantagenin poistomyynnistä pari viikkoa sitten.  Nämäkin aion keväällä esikasvattaa ennenkuin pääsevät pellolla tyhjänä odottavaan penkkiin. Voin sitten vertailla miten ne kasvavat verrattuna samaan peltoon lokakuussa istutettuihin saman sortin kavereihinsa.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Huru-ukko

Minun käsityksen mukaan talvivalkosipulit ei tarvitse "kylmäkäsittelyä". Ne lähtee kyllä kasvamaan vaikka olisivat olleet sisälläkin.
Syksyllä istutuksen etuna on se että sinne kehittyy valmis juuristo kevättä varten. Ja noin se luonnossakin menee.
Paitsi että luonto istutuksia ei nosteta lainkaan välillä ylös, vaan sinne jääneet kynnet alkavat tekemään juuristoa ja kasvamaan tuleentumisen jälkeen.

Kaupallisen kasvattajan näkemys asiasta.
Uskoisin kaverin tietävän kun sitä ammatikseen tekee.

Itsekkin näemmä teen tuon kahdessakin kohtaa väärin  :o.... Kun olen sadon kerännyt, niin seuraavaksi irroitan kynnet ja lajittelen sipulit tarkoituksen mukaan. Eli ruoaksi menevät kuoritaan ja pieni osa pakastetaan, sopiva  ::) määrä kynsiä menee säilykkeiksi mm. hapatuksen kautta.

Isot kynnet menee tarvittava määrä sitten jonnekkin viileään odottamaan lokakuun loppua noin. Ja sitten ne istutetaan. Farmarin mukaan oikein olisi jakaa (kynsiä) sipulit päivää ennen istutusta.....

Ja kaksi viikkoa ennen maan jäätymistä. Ehkä nyt voisi olla se oikea aika, mutta minun kynnet on olleet jo maassa pian pari kuukautta. Vielä ei näy ainakaan versoja, eikä niitä ole näkynyt aikaisempinakaan vuosina kuin vasta keväällä.

sorrii

 :D :D Taisi tällä laiskurilla mennä taas taitamattoman hyvin ajoitus: istutin pari viikkoa sitten ...

Minäkin kyllä irroittelin ne kynnet aikoja sitten! Oletin että on parempi irroittaa ne jo tuoreina, niin eivät vahingoitu irroittaessa. Tosi sitkeä ja kova kuori tulee mun sipuleihin; tarvitsee tosiaan terävään veistä niitä kuoriessa ... Tuli valittua ehdottomasti isoimmat kynnet istukkaiksi, ja oikein harmitti ettei syötäviin juuri jäänyt noita muhkeita munan kokoisia kynsiä ... [viiriäisen munan, siis, ehkä ..]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

svalli

Minä olen saanut sellaisen käsityksen, että niin sanotut talvivalkosipulit eli ne kovakaulaiset, eivät tee kukkavartta eivätkä siis jakaannu kynsiksi, jos niitä ei ole kylmäkäsitelty tai istutettu ennen talvea. Ilman kylmää jaksoa ne kyllä kasvavat, mutta tuloksena on sellainen yksi iso pallukka.

En tiedä pitääkö tämä absoluuttisesti paikkansa, mutta silti pidän kaikki keväiseen istutukseen tarkoitetut talvivalkkarit jääkaapissa talven. Sama hommahan pitää tehdä monelle sipulikukalle, joiden halutaan kukkivan sisällä kukkapurkissa. Ilman kylmäkäsittelyä eli ns. hyötämistä ei jouluhyasintit ja tulppaanit kukkisi vaan kasvattaisivat vaan vartta ja sen sipulin kokoa.

Mun ekat valkosipulikokeiluni on olleet keväällä maahan istutetut keittiössä itämään lähteneet kaupan valkosipulinkynnet. Niistä ei kesän aikana kasvanut kuin sellaisia yksikyntisiä ja olen olettanut sen johtuneen kylmäkäsittelyn puutteesta ja lyhyestä kasvukaudesta, kun nehän meni maahan vasta toukokuun lopulla.

Läpöisemmistä oloista lähtöisin olevat Softneck valkosipulit eivät tee kukkavartta ja saattavat jakaantua kynsiksi ilman kylmäkäsittelyäkin, mutta kylmäkäsittely kai nopeuttaa niiden kasvua.

Kun elokuun puolessa välissä nostin valkosipulit, putsasin ne parin viikon alkukuivattelun jälkeen ja silloin kuorin pois sitä ulkokuorta niin, että sitä jäi sipulien päälle vain kerros tai pari. Vaikkei hardneckkejä suositella letitettäviksi, minä palmikoin omani pehmentämällä varret taivuttelemalla. Niistä sai ihan nättejä palmikoita, jotka toin sisälle kuivumaan lisää. Kynnet oli sitten helppo saada sipuleista irti istutusta varten ja tein sen pari päivää ennen maahan istutusta. Tällä lajikkeella oli suurimassa osassa sipuleista 4 kynttä, mutta valikoin talvivalkosipuleista istukkaiksi ne jotka oli tehneet 5 tai enemmän isoja kynsiä. En tiedä onko sillä mitään merkitystä, mutta ajattelin, että näiden perimä olisi paras jakaantumaan. Semmoset kaksikyntiset kivespussin näköiset jätin syötäviksi.  ;D
Keittiön seinällä on vielä pari palmikkoa roikkumassa, joista napsitaan sipuleita tarvittaessa.

Toivottavasti talvi jatkuu suotuisana ja valkkarit roihahtaa keväällä komeaan kasvuun.

Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Chiljonka

toukokuu 26, 2016, 14:40:45 ip #272 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2016, 17:04:14 ip käyttäjältä Chiljonka

Taisi olla Dukat ja Thermidrome nimeltään nämä jotka kasvaa, Messidorin on jokin tuhonnut...

sorrii

Enpä tiedä tuosta kylmäkäsittelystä ... En ole tehnyt.

Ekat siperialaiseni kasvattelin itusilmuista joita sain yhdeltä tutulta: Istuttelin keväällä ja korjasin syksyllä sellaisia hillosipulin kokoisia palleroita: Jotkut isoimmat oli 3cm halkaisijaltaan, eli ihan syötäviä.

Toiselle kaudelle sain valmiita isoja kynsiä jotka istuttelin myöhään syksyllä. Istutin mukaan muutaman niistä omista "hillosipuleista"
Isoista tuli tietysti kynneksi jakautuneita: 6 kynttä, joista usein yksi vähän pienempi. Isoimmat kynnet sellaisia pullean klementiinin lohkoja, eli ISOJA. Hillosipuleista tuli joistakin toisena vuonna sitten aika isoja yksikyntisiä, jotka muistutti enemmän purjoa: Varsi oli ihan sairaan paksu, mutta se sipuli ihan olematon päässä. Epäilen kyllä että ei ollut tarpeeksi lannoitusta. Osasta tuli tavallisia yksikyntisiä 3-4cm palleroita joilla aika ohut varsi ....
..siinä kohtaa aloin epäilemään alzheimeria ja että varkaat ovat tuoneet varastamiensa valkosipulien tilalle jotain muuta ... tai jotain .. en muista ..  8) 8) ( ;))

Sellaisenkin kokeilun tein, että jätin joitakin niitä yksikyntisiä maahan nostamatta. Voipi olla että nuo mainitut "purjot" tulivat niistä. Niitä purjomaisia vastaavasti istutin uudelleen maahan syksyllä ja niille kävi sitten ihan kumma juttu [tässä kohtaa voi epäillä skitsofreniaakin!?]: Ne jakaantuivat maassa niin että niistä nousikin seuraavana keväänä 4-5 vartta jokaisesta, ja kun annoin kasvaa koko kesän, olivat ne mainitun kivespussin tapaisia ... ehkä sellaisen 13-vuotiaan ...  ::)

Viime syksynä laitoin maahan ~60 kpl isoja kynsiä ja lisäksi keräämistäni itusilmuista isoimpia. Jotkut silmutkin olivat lähes hillosipulin kokoisia, sellaisia hasselpähkinöitä. Huolestuin jo vähän keväällä, kun ei huhtikuun alussakaan näkynyt varsia missään. Kaivoin jopa yhden ylös - joka oli ihan terve valkoinen iso kynsi, jossa pitkät valkoiset juuret. Jostain syystä tänä vuonna varret tulivat paljon myöhemmin, vaikkain ovat nyt jo 30cm ja yli. Oon kahtena syksynä laittanut niiden istutuksien päälle vähän suojia: Laitoin penkin päälle poikittain aluspuut; niiden päälle aitaverkkoa joka oli herneiden tukena kesällä. Siihen hallaharsoa ja vielä kuplamuovi toisessa penkissä ja toisessa sellaisen mansikkakankaan, eli mustaa polypropeenia tai-mitä-se-oli ... Syksyllä satoi ja tulvi siellä plantaashilla joten sadesuoja oli ihan hyvä. Talvella sinne jäi ilmatilaa lumen alle. Ei noista ainakaan haittaa ollut!

Lisäksi tänä keväänä on noussut hentoja selvästikin valkosipulin varsia ihan väärissä paikoissa: Yhdessä paikassa oli toissa kesänä valkosipuleita ja epäilen että on joko jäänyt itusilmuja jotka on ollut levossa vuoden välissä, tai sitten sinne on jotenkin varissut ylimääräisiä - mitä en usko!! Ne näyttää olevan suorassa rivissäkin ...

Olisi muuten niitä isoja kynsiä muutama kymmentä nyt jemmassa, jotka heitin jääkaappiin huhtikuun alussa, kun aloin jo varautumaan, että talviset eivät nouse ollnkaan. Vopi olla että laitan siis kylmäkäsiteltyjäkin kynsiä vielä maahan. Eihan noita nyt syömään viitsi alkaa  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Tuskin tähän täältä vastausta löytyy, mutta kysäisen silti.
Talvivalkosipulini on Bluesmanilta saatua kantaa. Viime syksynä on jostakin syystä jäänyt pari sipulia maahan ja nyt sieltä on noussut varsia 3-4:n nipuissa, eli kynnet ovat alkaneet kasvattaa varsia. Kannattaisiko noita vielä harventaa ja siirrellä erikseen? Ne ovat nyt tuon Chiljonkan kuvan kokoisia.
Taitaisi siinä juuret kärsiä.

Lisäänpä tähän vielä ihmettelyni kaupan valkosipulien säilyvyydestä. Muutaman viikon keittiössä säilytettynä nuo espanjalaiset kuivuvat, ainakin muutama kynsi jokaisesta. Sen sijaan omat syksyllä nostetut valkosipulit ovat vieläkin kuin uusia, mehukkaista ja hyvin säilyneitä ja ovat olleet lämpimässä lokakuusta lähtien. Mitä noiden espanjalaisten kohdalla on tehty väärin? Eiväthän ne tietysti ole talvivalkosipuleita, joten voi olla lajikevikakin. Ja omat olivat multaisempia, kaupan tuotteet on kai pesty jotenkin - ja valkaistu.

bluesman

 Chilivaarilla on ihan oikeat arvailut. Meillä nousee vähän siellä sun täällä valkosipuliryppäitä ja olen niitä siirrellyt maanmuokkauksen alta pois muualle ja sitten käyttänyt kesän mittaan keskenkasvuisina sekä ruoanlaitossa että säilönnässä. Istutus vähintään 10cm syvyyteen jotteivät kuivu. Kyllähän nuo hiukan kärsivät siirrosta mutta suurin osa selviää käyttökelpoisina ja hiukan lihovat kesän mittaan. Kun kukkavarsi alkaa kehittyä alkaa varsiosan käyttökin päättyä kun on niin puinen. Toukokuun aikana voi koko minivalkkarin silputa sapuskaan tai suoraan leivän päälle. On varsin tujua tavaraa.

Chilivaari

Keväiset tuoreet naatit ovat mainiota maustetta.
Arveluttaa vain vähän, mitä niiden syöminen vaikuttaa sipulin kasvuun.

sorrii

LainausKeväiset tuoreet naatit ovat mainiota maustetta...


Mikä tarkalleen ottaen on "naatti" ?!?
Oon aina luullut naatin tarkoittavan vihanneksilla sitä itse hedelmää: siltähän se onomatopoeettisesti kuulostaa, mun korvaani. Oon toki muutaman viimeisen puutarhaharrastelun vuotena oivaltanut että eipä olekaan ... En siltikään oikein tajua mikä se sitten on?!? Eikös "varsi" ole se varsi, ja esim sipulilla se hedelmä on sipuli ja perunalla se on mukula ...

Omituinen sana!  ??? ..taitaa olla ihan turhakin ...  ::) ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

toukokuu 28, 2016, 08:37:54 ap #278 Viimeisin muokkaus: toukokuu 28, 2016, 09:05:52 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 28, 2016, 08:20:36 ap
LainausKeväiset tuoreet naatit ovat mainiota maustetta...


Mikä tarkalleen ottaen on "naatti" ?!?



Tuota sanaa vieroksun minäkin sipulin yhteydessä.  En ole tottunut.

Wikipediaan on joku laittanut että se on juurikasvin maanpäällinen osa.   Yllättäin sipulikin voitaneen juurekseksi laskea: Juureksiin kuuluu monien siemenkasvien oikeita juuria, kuten mukulajuuri, sekä maaversoja, kuten mukulavarsi, juurakko ja sipuli.  
https://fi.wikipedia.org/wiki/Juures
https://fi.wikipedia.org/wiki/Naatti

Somerolla vanhat puhuvat löökistä tarkoittaen sipulin vihreitä lehtiä.  Että siis voidaan sanoa sipulinlöökiä tai jos asiayhteydessä ei ole epäselvyyttä vain löökiä.  Alkuperä on ilmiselvästi ruotsi, mutta merkitys on erikoistunut.

En sanoisi sitä mausteeksi vaan ihan perusainekseksi erilaisissa sipuleissa ja mitä hienoimman makuisiksi.  Olen tosin joutunut joskus kummastelemaan, kuinka joku heitti ne pois tavallisesta sipulista.  :o  Entä jos saman tekisi purjosipulille tai ruohosipulille?  :D



P.S.   Ei tuo sipulinlööki ihan tuntematon ole Googlessakaan.  Saattaa olla varsinkin varsinaissuomalainen sana, mutta ehkä tunnetaan melko hyvin Hämeessäkin?  Somero sijaitsee Varsinais-Suomen, Hämeen ja Uudenmaan rajoilla ja on kuulunut jokaiseen näistä vuoron perään. 

Chilivaari

Naatti tuli minulla ensimmäiseksi mieleen noista maanalaisen mukulan vihreistä varsista.
Sitten aloin epäillä ja olin muuttamassa sanan varsiksi, mutta tarkistelin muutamalta puutarhasivustolta. Ne kaikki käyttivät sipulin maanpäällisistä vihreistä osista nimeä naatti. Nauriilla on myös naatit.