maaliskuu 29, 2024, 08:51:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Valkosipuli

Aloittaja hessi, toukokuu 15, 2011, 19:54:59 ip

« edellinen - seuraava »

coco

Haketta taitaa olla jo ihan puutarha liiketavarana tai sahanpuru menee kans!

hessi

jaa no haketta saa kun silppuaa :) jos se käy ?

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

MasaT

Lainaus käyttäjältä: hessi - kesäkuu 03, 2011, 20:02:50 ip
jaa no haketta saa kun silppuaa :) jos se käy ?


Tuoreesta hakkeesta saattaa tulla ainakin jotain sientä ajan mittaan. En tiedä sitten tuosta kuivasta hakkeesta. Huussikuivikkeessa on ainakin runsaasti kaarnaa ja siitä ei sientä tule. Kaarnakatetta olen itse käyttänyt chileille katteena kosteuden pitämiseksi, paitsi tänä vuonna. Mahtaisko olki sopia? Vähä niinkuin mansikoillekkin.

bluesman

 Oksista tehty hake syö typen jota valkosipuli tarvitsee. Mutta onhan sitten se kananp. jota voi laittaa alle vähän enemmän.

SK

Katteeksi: Rannalle huuhtoutunut merilevä.
Olen nähnyt, kun monet laittaa sitä pensaiden juurelle, mutta pari päivää sitten puutarhaohjelmassa sitä suositeltiin sipuleille.
Oma kokohtaista kokemusta ei ole, mutta täytyy testata.

hessi

joo rakkolevää ei juurikaan enää ole, kun on meri niin saastunutta :(
30- 40 v sitten sitä oli ihan liikaa :)
uimaan ei päässyt kun rakkolevälauttoja oli joka puolella ja äiti muori
haravoi niitä rantaan ja kasvatti siinä perunat :)
täytyykin käydä rannassa tarkistamassa tilanne :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

ihis81

Haluaisiko joku lähetellä mulle talvivalkosipulia jotta tuota saisi vielä tänä syksynä istutettua?

Vaikka jos jollain tuota siperialaista lajiketta sattuisi olemaan.
Maksan postikulut.
Jos joku on niin ystävällinen, niin YV,llä päästään tarkemmin juttuun tuosta. Kiitos :)

-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

hessi

sain ison säkillisen ruohosilppua mukavalta Papalta ;)
jonka levitin valkosipuleilleni...
sipulit ovat toki kasvaneet ja jo jopa maistoinkin :)
mutta kun ole ihan vihreä tällä saralla, niin kantapäänkautta aloitin ekan valkosipulikauteni  ::)
ehkä ensi vuosi sitten paremmin ;)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

SK

Hei Hessi, Löysitkö/kokeilitko rantaan huuhtoutunutta rakkolevää katteena?
Ensi kesänä kokeilen valkosipulin kasvatusta ja ainakin täällä Hangossa on tuota rantaan huuhtoutunutta levää ja heinää keväisin.

bluesman

 Loppusadonkorjuuta. Odotin suurempia valkkareita muttei tullutkaan. Siedettävä määrä kuitenkin. Kuvassa reilu puolet sadosta.


biblo

Miten ajattelit säilytellä talven yli jos et mitään säilökkeitä tee? Ajattelin vaan että kuinka helposti nuo itämään lähtee..
"Grow food, not lawns"

bluesman

Lainaus käyttäjältä: biblo - elokuu 15, 2011, 17:57:28 ip
Miten ajattelit säilytellä talven yli jos et mitään säilökkeitä tee? Ajattelin vaan että kuinka helposti nuo itämään lähtee..


Kuten sipulit yleensä; kuivatus ja säilytys kuivassa ja viileässä. Osa säilötään tietysti.

chilihardhead.fi

Varret kannattaa sitten sipuleista kiertää poikki, eikä leikata ;)
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

coco

Ompas mukavasti valkosipulia! Kyllä kelpaisi minullekin tuollainen kasa.. :)

Jahvetti

Jos talvivalkosipulista on kyse, niin säilytys joko viileässä tai lämpimässä. Ei siis huoneenlämmössä.
Itsellä osa ollut viileässä varastossa ja osa lämpimässä kodinhoitohuoneessa pesutornin päällä pärekopassa.
Kummassakin säilynyt talven hyvin.

n.130 sipulia on eilen ja tänään nostettu, eiköhän ne taas talven yli riitä.
Tosin osa tietysti menee takaisin maahan istukkaiksi.
Mutta on ISOJA kynsiä!

Talvivalkosipuli on muutenkin hyvä lajike, kynsiä on sipulissa keskimäärin vain 4-6, mutta ovat isoja.
Kuori on helposti irtoava, ja makua on ihan toisella lailla kuin marketin vinosilmäversioissa.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

ingeniero

Täällä kasvu alkoi hyvin, mutta tuossa heinäkuun lopulla varret mätäni poikki? Eikä edes pitäisi olla liian märkä, koska kitkettykin alue ja kastelu ollut vain ja ainoastaan luonnon armoilla.
No, ens vuonna uusiksi ja ehkä vielä kuivempaan kohtaan kasvamaan.

Sama kävi keltasipulillekin et varret mätäni juuresta poikki:/ Samalla alueella porkkanat, punajuuret ja chilit kasvavat edelleen mainiosti.

Perkis

Oma kokeiluni valkosipulin kanssa alkoi keväällä kun kaapissa olleet aidot kiinalaiset valkosipulit olivat alkaneet tyrkkäämään vihreää vartta kynsistä. Kynnet kukkapurkkiin kasvamaan ja kun keli antoi periksi niin laitoin ne kasvimaalle karjanlannan sekaan jatkamaan kasvua ja harsoa muutama kerros pakkasen varalta. Riittävä kastelu kuivina aikoina piti varret vihreinä ja pitkinä ja heinäkuussa annoin hieman apulantaa, nyt on jo ensimmäinen yksilö nostettu ylös kokeilun vuoksi ja haju on ainakin tyrmäävä joten makukin on varmasti mitä mainioin. Omilla sipuleilla ei ollut siis mitään katetta pitämässä maata kuivana vaikka kasvimaa muutoin onkin kovin kuivaa, mutta kasvoivat ne silti ihan mukavasti. Nyt täytyy aloittaa ajoista jo tuon talvivalkosipulin metsästys ja laittaa niitä vielä syksyllä noin 10-15cm syvyyteen talvehtimaan. Eli perus kiinalaisetkin versiot saa maukkaaksi kun kasvattelee itse ;)

Nizo

Osaakos kukaan sanoa kannattaako edes yrittää valkosipulin kasvatusta parvekelaatikossa?

Perkis

Eiköhän se kasva missä vain kunhan se saa tarpeeksi vettä ja ravinteita, kunhan ei kovin matalaan purkkiin laita kasvamaan että pystyy sipuli kehittymään, juurethan sillä ei ole mitenkään kovin syvällä.

coco

Kyll se siinä parveke lootassa pärjää täyttä päätä!