huhtikuu 16, 2024, 07:58:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kahvittelut

Aloittaja TunturiTiger, elokuu 01, 2011, 18:30:07 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Vaikka käyttää espressokahvia, ei tuo tee espressoa. Espresso tehdään kovalla, liki 10 bar paineella hyvin pienellä vesimäärällä. Sitä en kiistä etteikö aeropress tekisi hyvää kahvia.

MiM

Mainostit sitä viimeksi huhtikuussa ja näkyy vielä tuolla samalla sivulla, kunhan hiukan ylöspäin kelaat  ::)
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

Kuka näitä jaksaa selata tai muistella ... 8-)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bläkkäri

Tänään innostuin kokeilemaan sitten kotopuolessakin Löfbergsin kahveja. Viime kesänä Hiekkasärkkien pienvenesatamassa aloitti joku uusi kahvikioski josta tuli ostettua eka Löfbergsin kahvi ikinä. Oli aika tymäkkää mutta jotenkin omaan makuun sopivaa, veikkaisin olleen sitä 5-tason paahtoa.

Tänään lähti sitten Prismasta matkaan Löfbergsin Kharismaa ja voi pojat kun voi suodatinkahveissakin olla eroja. En tiedä sainko tästä erityisemmin pähkinää tai vienoja hedelmäaromeita, mutta oli kyllä niin suunmukasta ja pehmoisaa. Moccamasterilla 3/4 sekoituksella oli vahvuuttakin enemmän kuin tarpeeksi. Innolla odottelen seuraavan laadun testaamista, tais jäädä espressokone vielä naftaliiniin...

MiM

Jos pidit Kharismasta, etkä ole juonut Pauligin Parisienia, niin sitäkin voi kokeilla. On mielestäni vielä hiukan pehmeämpi. Valitettavasti se on myös kaksi kertaa kalliimpi.

Crescendo (se Löfbergin tummin) on ainakin omaan makuun jo ylipaahdettu. Maistuu sikarille.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

bläkkäri

Lainaus käyttäjältä: MiM - tammikuu 02, 2017, 22:55:26 ip

Crescendo    Maistuu sikarille.


Namm. Sikarointi tuli lopetettua tuossa vuosi taakkeppäin joten pidetään tämä mielessä kun oikeen sikarihammasta kolottaa.
Tuskin tuota pehmoisempaa tarttee olla, mutta pidetään vinkki mielessä ;).

PP

Pk-seudulla liikkuville vinkiksi, että käykääpä tutustumassa Caffin irtomyyntikahveihin. Siellä on ihan ihmeellisiä keskipaahtoisia laatuja. Hintaa on niin reilusti ettei niitä niitsi juoda joka päivä, mutta kannattaa kokeilla.

Olen oppinut, että vaalea paahto ei automaattisesti tarkoita hapokasta ja huonoa kunhan raakakahvin laatu on korkealla. Paahtoprosesseja on myös erilaisia vaikka ulkoisesti pavut näyttäisi samalta.

bläkkäri

Nyt muutaman päivän ollut koekäytössä Löfbergsin Magnifika. Aivan loistava tuote tämäkin, kyllä siinä sellainen aavistus kaakaon makua saattaa tuntua. Toi Charisma menee niin lähelle espressoa ettei tarvi wanhaa Boschin konetta enää viritellä tulille, Magnifika sitten kun tahtoo nauttia hiukan pehmoisemmista aromeista. On kyllä tullut täysin jäätyä koukkuun Löfbergsin tuotteisiin, normi Juhlamokka ei enää maistu miltään.

Varmaan seuraavaksi sitten jompikumpi niistä luomuversioista kokeiluun... ;)

MiM

Maistuuhan se Juhla Mokka - Pahelle ja happamalle.

En muista kumpaa Löfbergsin "reilu/luomu" me kokeiltiin, mutta ei päässyt ainakaan meillä jatkoon.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

ChIlIDoG

Rekoon kun pääsi jo hiukan kyllästyyn, niin Löfbergi on nyt perus kahvina. Joku 4/5 paahteinen Eco testissä, mutta ei säväyttänyt. Crescendo on peruskahvina meillä :)

akselsson1

Mulla on kauheen herkkä vatsa, mutta välillä nautin kahvista silti, tummat paahdot sopii parhaiten  :)
Joskus mulla oli Pauligin Watsa Kahwia, joka ei tehnyt kovin pahaa vatsalle, ja maistuikin hyvältä.
Nyt oon pari kertaa maistanut jotain paulig roasteryn dark roast -kahvia. (Veikkaan kallista, mutta sain lahjaksi) Pitkän totaalitauon jälkeen oli kyllä taivaallista.
Ainiin, meillä tehdään kaikki kahvit pressopannulla  :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Hah..
Mä taidan olla kahviholisti, joka on jo tenuvaiheessa:
Juon arkisin pääasiassa pikakahvia. Pikakahveissa pidän eniten vahvoista tummista laaduista, jotka on yleensä halvimpiakin. Esim. Xtra. Jos oikein hienostelen, niin Nescafe Original. Nescafe Kulta, joka on kalleinta, on musta huonointa, laihaa litkua ...

Noh. Välillä sitten, kun pahin kahvinhimo on tyydytetty, saatan malttaa keitellä espressot mutterilla ja kiireisempinä päivinä espressokahvista puristelen kahvit AirPressillä. Välillä mennään IKEA'n kahveissa ja välillä ostan "parempia" merkkikahveja ... ei sen niin väliä; en niissä paljon eroja huomaa. Pari litraahan tuota litkua kaikenkaikkiaan tulee joutua päivittäin  :-\ ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MorugaReaper

Vuonna 1978 olin kesälomalla maatalossa kesätöissä. Siellä juotiin paljon kahvia ja janojuomana pilsneriä. Itsellä molemmat hieman ärsyttivät vatsaa, mutta en välittänyt pienistä ... kunnes parin viikon päästä alkoi tulla oksennuskohtauksia niin paljon, että jouduin sairaalaan tiputukseen nestehukan välttämiseksi. Tämä toistui vielä toisen kerran. Silloin lääkäri epäili ruoka-aineallergiaa ja teetti testit. Todettiin allergia kahville ja oluelle. Siedätyshoitoa ei ehdotettu, vaan käskettiin välttää molempia.  :'(


No eipä sitten juotu tähän jouluun mennessä kumpaakaan lainkaan. ???


Nyt jouluna avovaimoni sanoi tuntevansa pari tyyppiä joilla on sama ongelma. Mutta he pystyvät juomaan ns. pikakahvia, ei muita. Kokeilin siis itsekkin hieman jännittyneenä Nescafe Gold- luomukahvia. Kas kummaa, ei mitään oiretta. Olenko siis parantunut vai onko pikakahvi jotenkin erilaista, kuin muut kahvit. Join tuota Nescafe:ta jouluna pari litraa ja hyvää oli. :o :)

sorrii

Kuuntelin kerran parin mummon keskusteluita Tokmannilla. Toinen oli hamstraamassa halpaa Saludoa ja toinen alkoi selittämään että lääkäri on kieltänyt muun kuin pikakahvin juomisen. Mä olen ajatellut että kysymys saattaisi olla siitä, että pikakahvissa on kofeiinia vähemmän... Samoista kahveista kai se pikakahvi on valmistettu ja kuivattu. Itsellä keitto- tai suodatinkahvi aiheuttaa helposti huonoa oloa varmaankin lähinnä kofeiinin takia. Oon vuosikaudet tottunut litkimään pikakahvia litrakaupalla ilman ongelmia.

Jossain luomu-terveyskiihko-sivustolla selvitettiin sitten sellaista, että normi kahvit perinteisesti kuivataan ulkosalla sadonkorjuun yhteydessä ja usein niihin papuihin pääsee tulemaan hometta. Ne homeen toksiinit sitten aiheuttavat vaikka mitä. Kannattaisin sitten niiden mukaan ostaa sitä luomu-erikois-ihmekahvia joka maksaa 20€/100g ...  :-\ .. ((höpöhöpö sanon minä...))

Mulla oli nuorempana aika paha pilsneri-allergia kanssa. Se sitten loppui aika helposti ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jomppe

Kahvia kuluu, ei kuitenkaan niin paljoa kun vielä tupakoin. Pavuista jauhan(blendaan) Lidlin pienellä "myllyllä", pieni kierroksia ottava blenderi se on..

Perinteinen keltakuplakahvi on mun makuun, paahtoaste vähintään 3, mielellään 4 ja mahdollisimman hieno jauhatus.
Teräskattila tulille, kuumaa vettä teepannusta 2dl kupilla mitaten ja mitallinen kahvia per desi vettä ja sekoitus, kerran pari kuplauttaa, hetki hautumista ja sihdin läpi kuppiin noin muodon vuoksi, mitäänhän se ei suodata.
Mustana, jos kiireessä niin tilkkasella kevytmaitoa menettelee.

Eli perinteiset nokipannukahvit näin kotioloihin muokattuna.

sorrii

Kuulostaa turkkilaiselta kahvilta ... melkein.
Se on käsittääkseni tumminta tummaa, hyvin hienoksi jauhettua, ja jää kupin pohjalle kuin hiesukerros ... pthyi, mutta hyvää ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MorugaReaper

Ostin aamulla Cittarista Heirol 1 litran pressopannun ja paketin Arvid Nordquist Rekoa.  Saa nähdä kuinka äijän käy.  :o :o

MorugaReaper

Reko oli todella hyvää.  ^-^   Eikä vatsakaan kapinoinut.  ;D


Tästä rohkaisuneena tilasin Crema:lta 10 kupin Bialet Venuksen ja Hario Canister-kahvimyllyn.  ;)

sorrii

Taitaa tuossa Canisterissa olevan samanlainen koneisto kuin Hario Skertonissa (?)
Ostin sellaisen viime vuonna kuivattuja chilejä varten, ja toki myös kahvia. Sehän on helposti purettavissa ja osat pestävissä vaikka koneella jos ei osaa tiskata.

Olin kyllä vähän pettynyt varsinkin kahvia jauhaessa siihen kuinka paljon saa veivata käsimyllyä pariin kuppiin kahvia!! Mä jotenkin luulin noiden olevan tehokkaampia...
Kokeilin sitten juuri eilen(toissapäivänä?) kiinnittää sähköporan [ladattavan DeWaltin] siihen nuppiin  8) 8) 8)
Nyt tuli vähän nopeammin, mutta kyllä oli muuten kuuma sitten se koneisto kun olin jauhanut yhden ainoan ison mitan papuja. [AirPressin mittalusikka on arviolta tuplaten isompi kuin tavallinen suomalainen kahvimitta...] Saattaa olla ettei Harionkaan koneisto tykkää että pyöritetään sähköporalla ...  ::)

Tuo mainittu AirPress [Verkkokauppa.com] on muutan aika nappi ostos mukavuudenhaluiselle kahvittelijalle. Siinä voi käyttää mitä tahansa jauhettua kahvia. Espressokahvista tulee yllättävänkin aitoa sitä itteensä, ja nopeasti sekä siististi ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Kahvitteluvihjeenä voisin mainita juuri nyt ainakin Tampereen Sokoksen ja Stockmannin käytävätelineistä löytyvän belgialaisen Pelican Rouge-kahvin. Musta pehmeä pussi, hinta 3,90/500g.


Minun suuhuni niistä tummempipaahtoinen tuntui sangen hyvältä. Lisää piti etsiä, kun pussi loppui. Sitä ei ole kauppojen hyllyissä, vain noissa käytävätelineissä. Niissä saattaa löytyä papujakin samaan hintaan.


Hassu juttu, että Sokoksen tuotetietokanta kertoo sitä olevan kahvihyllyssä 2 euroa kalliimmalla. Ei löytynyt. Ehkä hinta nousee kohta, vakiohyllypaikka maksaa?