huhtikuu 18, 2024, 12:53:20 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2010

Aloittaja bluesman, marraskuu 28, 2009, 00:00:59 ap

« edellinen - seuraava »

Minbaari

Lisää vaan kuvia! On kiva katella tuommoisia elukoita, jotka rohmuttuaan kallisarvoisia chilejä joutuvat tiensä päähän.  :P
#816

bluesman

marraskuu 30, 2009, 11:23:47 ap #21 Viimeisin muokkaus: joulukuu 02, 2009, 23:11:51 ip käyttäjältä bluesman
 Sitten ehkä kohta vielä pientä täydennystä vaativa kasvatuslista vuodelle 2010;

C.annuum            Early jalapeno;pari jo koulutettu,4 itämässä,2 talvetettavana hengissä, 1 kotona nahistuneine podeineen                             
                         Hercules                                                                                                                 
                         Riot                                                                                           
                         Poinsettia
                         Candlelight
                         Zimbabwe bird
                         Peruvian purple
                         Bolivian rainbow
                         Prairie fire
                         Whippet´s tail (Joe´s long)
                         Orozco
                         Bassotto
                         Belpicen
                         Numex twilight
                         Leek
                         Thai rawit, 2 "bonchia"
                         Malagueta, 2 kpl litran passiivihydrossa
                         Kochee(Sri Lanka) 3 kpl, kukkii, ei podeja
                         Goat´s weed
                         Short yellow tabasco
                         Ancho (Poblano)
                         Pimenta de espelette
                         Golden nugget
                         Guajillo
                         Cherqui
                         Earliest red sweet
                         

C.chinense;          Caribbean red habanero,itää
                          Limo, itänyt
                          Yellow pointed habanero ,itänyt
                          Orange lantern
                          Camerun , 1 talvehtiva, nuppuja, 2 itää
                          Congo, 1 talvehtiva, 2 koulutettu
                          Brown large habanero, 3 talvehtimaan laitettua kuollut, 2 itänyt
                          Orange habanero (sudden death), 2 bonchia, 1 koulutettu, 1 itää
                          Harold St Bart´s, 1 koulutettu, lisää itää
                          Peruvian white habanero, 9/13 itänyt, 4 koulutettu, emokasvi kuollut
                          Naga morich, fassen tuoreesta, 4 itää
                          Pimenta da neyde
                          Peito de moca, 1 koulutettu
                          Trinidad scorpion mb
                          Eli kochee (Sri Lanka), 1 kotona 3 podia, 1 talvehtimassa hengissä
                          Tobago sweet
                          Cili goronong yellow
                          Fatalii yellow
                          Bih jolokia
                          7pot
                          Cumari
                          Pimenta de cheiro
                          Aji dulce
                          Trinidad baum
                          Aji chombo
                         
C.pubescens;        Turbo pube, 1 kypsyttelee podejaan, itämässä lisää,1 kuollut talvehtija
                          Rocoto rojo
                          Rocoto grande
                          Rocoto peru puno marki
                          Rocoto canario
                          Rocoto peron
                          Rocoto de seda
                          Manzano rojo, 2 virkeää talvehtijaa,2 koulutettu ja lisää (6kpl) itää
                          Manzano yellow
                          Manzano orange

C.baccatum;         Aji rojo
                          Lemon drop
                          Earbob
                          Aji cristal, 3 talvehtii, lisää itää
                          Criolla sella, 2 hyvinvoivaa talvehtijaa
                          Starfish , 3 talvehtijaa, idätystesti pöydällä kypsyneille;1/10 itää
                          Champion, 2 talvehtijaa hengissä
                          Omnicolor, 2 talvehtii, 1 kuollut
                          Heart throb, 1 talvehtii
                          Aji habanero, 2 koulutettu, 1 itää
                          Inca red drop
                          CGN 22871, 1 talvehtii
                          Stripe, 1 talvehtii
                          Pea
                          Aji benito
                          CO 2598


Lisäksi itämässä Ulupica large sekä C.lanceolatum
Jotta ei tule liikaa niin siemenvaihtokirjeenkin pitäisi kohta olla täällä.
Jotain 79 lajiketta. Aika vähän villejä mutta kun haluan nauttia ruoanlaitosta niin kaupalliset toistaiseksi ovat enemmän esillä.
Koristechilit kylvän vasta tammikuussa, tulee muutoin pikkuista tilaongelmaa.

Korjattu lista 2.12.09
                         
                         
                         
                                                                                                           

jewe

Joopa joo, et sitten enempää ajatellut laittaa... ;D

bluesman

 Kuten totesin, olen mukana Biblon aloittamassa siemenketjukirjeessä ja varsinainen siementilauskin on vielä tekemättä.
Jos kausi 2009 oli pitkä ja lämmintä riitti pitkälle syksyyn, niin toivotaan samanlaista kaudelle 2010. Voihan noita sitten jos täydeltä näyttää, jättää osan kylvämättä. Tai sitten vähemmän tomaatteja ja basilikaa ym.turhia vihanneksia. ;D

axo

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 30, 2009, 00:58:55 ap
Lisää vaan kuvia! On kiva katella tuommoisia elukoita, jotka rohmuttuaan kallisarvoisia chilejä joutuvat tiensä päähän.  :P


No mun mielestä tollaset tappokuvat ei kuulu tänne, ei kivaa.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: axo - marraskuu 30, 2009, 13:53:19 ip
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - marraskuu 30, 2009, 00:58:55 ap
Lisää vaan kuvia! On kiva katella tuommoisia elukoita, jotka rohmuttuaan kallisarvoisia chilejä joutuvat tiensä päähän.  :P


No mun mielestä tollaset tappokuvat ei kuulu tänne, ei kivaa.

Vitsillähän näitä heittelen! Peace my brotha...
#816

cuski

Kommentoinpa omasta puolestani, näin lihansyöjänä miksei näkisi aitoa luomulihaa odottamassa käsittelyä (ei en halua nähdä varsinaista käsittelyä ihan riittämiin kokemusta). Eli jos kuvassa ei ole gorea niin mikäs siinä.

Cuski

ps. kasveillakin on tunteet ja silti niitäkin syödään ja kuvataan jopa hirveitä kuivaus ym kidutuksia. Tähän pitäisi vissiin laittaa hymiö mutta net on loppu varastosta.

axo

Joo, kyllähän sitä saa kukin syödä mitä parhaaksi itselleen kokee, ja totta on että eettisempäähän tuo itse kaadettu liha aina on ku tehotuotettu. En vaan odottanut täällä törmääväni tollaseen kuvaan, ja vähän alko närästää toi "leikkisästi" asetettu podi suussa + hehkutukset siitä. Itse siis olen vegaani. Mutta,tämä tästä. Chilikuvat on hienoja, niitä näkisin mielelläni lisää, ja aikamoisen läjän puskia oot meinannu ens kesäks laittaa. Peace.

Kilp

Jumaleissön, itse juuri päivittelin miten tulen toimeen ~15 lajin kanssa.

Eipä sinänsä, arvoisensa jatko edelliselle kaudelle :thumbsup:

cuski

Rauhaa myös multa eiköhän lihansyöjät ja veget voi molemmat koittaa ymmärtää toisiaan, varsinkin chilileillä maustettuna.

cuski

ps. soijarouhe+chili on oikeasti hyvää, nykyään korvaan jauhelihaa aina välillä :) Esim soijarouhekaalikääryleet on ihan herkkua.

bluesman

 Yli kymmeneen vuoteen ei ostettu muuta lihaa kaupasta kuin kanaa. Kalaa oli pakko kun ei ottanut onkeen.  Marjastaa en jaksa,selkä tulee kipeeksi mutta muten kerään, ongin ja ammun ja meillä melkein kaikki vihannekset (viime kesä poislukien) kasvatellaan itse. Siis melkein luomua. Talvella hedelmät on kaupasta kun eivät tuoreena oikein säily ja esim. tänä vuonna ei tullut kuin yksi ämpärillinen omenia. Siksi laitoin kuvia, sillä riista on meillä osa ruokavaliota. Huonolle huumorintajulleni en oikein mahda mitään. Näkeehän sen jo lajikemäärästä ette tolla jätkällä oo oikein kaikki kohdallaan.
Yritän laittaa päiväkirjaani vain ne tapahtumat jotka tälle foorumille kuuluvat, jätetään muut harrastukset huomiotta.
Pyydän anteeksi niiltä jotka närkästyivät hommasta.

hessi

hei haloo... mitäs tuossa kuvassa nyt niin kauheaa on?
itsekkin olen ollut vuosikausia ilman lihaa eri syiden vuoksi ja kun sitä aloin uudelleen
syömään niin pelkkää riistaa ensin, se kun sopii minun keholleni paremmin kuin kasvatettu liha!
Ajan paljon pimeässä kapeaa saaristotietä ja täällä on peuria ja hirviä ihan tajuttomasti, joten itse olen iloinen jokaisesta kaadetusta riistasta ihan liikenneturvallisuuden takia! (yksi automme (volvo) meni romuksi hirven kanssa, onneksi kuski selvisi pienillä lasinaarmuilla)
Sitä en ymmärrä miksi naapurin bönde (kaupungista tänne muuttanut) ampuu kylän raittia lönkyttelevän ketun!  >:(

ja hei, ettei vain olisi kateutta tuo muiden kommentit sinun lajike määrästä :)
jos jollain tilat, aika ja mielenkiinto riittää, niin hienoahan se vain on !

ja tuosta kylmäsavusilakasta olen  samaa mieltä, todella herkkua, sitä tekee täällä saaristossa Piipanojan savustamo ja tilauksesta varmaan lähettävätkin.

menestystä idätyksille :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

niin ja vastaan tällä niihin sun kysymyksiin Jewen sivuilla.
minulla kasvoi Rocoto keltainen ja orange, sen tarkempaa en tiedä siemenet sain
herra 47 :lta.
mun rocotot tuottivat seuraavasti:
kotikasvarissa jossa ei lämmitystä ja matala.( laskelma perustuu siis suurempiin kerättyihin eriin, puuttuu ne jotka haettu suoraan ruuanlaittoon ja ystäville lahjoitetut)
rocoto keltainen(suipompi ja ehkä makeampi) n 1kg 500 g
rocoto orange kuin pieni paprika :) n 1kg 960 mutta annettu eteenpäin yli 20 bodin kanssa.
ulkona pienestä taimesta saakka kasvanut orange (se teki ne kauneimmat bodit) 880g kypsiä !

ja isolla kasvaneet rocoto orange n 7kg 200g
ja keltainen 7 kg 700g ja näistä keräsin vielä n 3 kg osittain kypsyneitä ja vihreitä, jotka herra 47 otti käyttöönsä.
joten ei nyt mitään mahti satoa, mutta kun rocoto tekee vain sen yhden upean bodin/ haara.

harold st bartsia kasvoi isolla vain yksi yksilö (joka jäi vähän muiden varjoon, oli niin pieni taimi alussa)
tuotti n 3 kg. upeita isoja bodeja !
kotona kasvoi muutama, yksi vain jäi itselle ,kun lahjoitin muut pois, se tuotti 1 kg 250g ja sitten annoin sen eteenpäin bodeineen joten tästäkään en tiedä lopullista satoa.
nagoja oli isolla vain yksi joka ei viihtynyt tämänvuotisessa paikassaan?!? tuotti vain 3kg !
ja kotona itselleni jäi vain yksi(loput vei taas joku) se kasvoi vain n metriseksi, tuotti n 1kg 200g
tälläiset tulokset  minulla :)
rocotoa laitan ensikaudelle(jos vain paikka on?) niin runsaasti ja lisään lajikkeita, oli kyllä mielestäni niin herkkua, meni ohi tuon harold st bartsin johon ensin olin niin ihastunut ;)
muista lajikkesta olen tullut siihen tulokseen että minulle riittää yksi puska/ laji omaan käyttöön.
en millään ehdi syömään tai tekemään enemmästä :)
tämän vuoden arvioitu satohan oli n 60kg, punnittu sato 47 kg 918g
joka on kyllä liikaa lähes tulkoon vain yhden ihmisen syöntiin!  ::)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Lainausja hei, ettei vain olisi kateutta tuo muiden kommentit sinun lajike määrästä


Toivottavasti mun kommentti nyt ei aiheuttanut kenellekään mitään negatiivisia tuntemuksia...sillä minusta tuo on ihan mahtava lista ensi kaudelle.
Voin ilmoittautua ihan vapaaehtoisesti kateelliseksi kun itselläni ei ole resursseja lähellekään samaan ;D

Kilp

marraskuu 30, 2009, 20:59:45 ip #34 Viimeisin muokkaus: marraskuu 30, 2009, 21:13:52 ip käyttäjältä Kilp
Lainaus käyttäjältä: hessi - marraskuu 30, 2009, 19:41:21 ipja hei, ettei vain olisi kateutta tuo muiden kommentit sinun lajike määrästä :)


Allekirjoittaneella, sekä kateutta että kunnitoitusta ;)

Mitenkään negatiiviseen sävyyn ei ollut tarkoutus kommentoida.

hessi

 ::)
heh eiköhän meillä kaikilla chilipäillä ole tuota huumoria  :D

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

bluesman

 Älkää hyvät ihmiset olko kateellisia, kateus vie poditkin chileistä (uusi Keravalainen viisaus) jumalaton työmäärähän mulla on edessä jos aikoo saada satoakin. Perheriitoja kun pitäis kesällä muka käydä josssain reissussa, siis muuallakin kuin kasvihuoneessa.
Kiitokset Hessille satotilastoistaan, antaa vähän kuvaa miten ja mitä kannattaa kasvattaa. Sain vaivaiset 3 kasvissa kypsynyttä manzano rojoa ja meillä on Hessin kanssa ilmeisesti samanlainen maku koska maku tömähti heti kärkikastiin. Siis tuollaisia lukuja/kasvi! Herranjee, mulla on nyt 36 kpl rocotoja itämässä. Jos puolet itää ja niistä puolet saan tuottamaan niin muutapa ei sitten ilmeisesti tarvitse syödäkään.
Vihreistä lämpimässä punertuneet eivät maistuneet juuri miltään.
Siis Naga on vähän kuin Congo jota kasvattelin, tuotto ihan älytön. Naga on vielä tulisempi niin avot, yksi kasvi riittänee. Neljä on nyt itänyt.
Haroldia on itänyt 1/4, siispä riittänee jos hyvin kasvaa. Kannattaa näin alkukaudesta varmaan kuitenkin olla varakasvi jos ötökkä tai muu elukka vaikka toisen tuhoaa. Kovista nimistä (Bhut jolokia ja 7pot ja Scorpion) ei ole vielä mitään näkyvissä vaikka jo 3 päivää sitten kylvin. Kauhee hätä saada taimet kasvamaan.
Enkä tuollaista peurapukkia ole koskaan ennen saanut, harvinaista herkkua meikällekin. Sen vuoksi vähän innostuin kuvailemaan liiaksi.
Läheskään joka vuosi ei isompaa saalista tule, tämä vuosi on mulle ollut poikkeuksellisen antoisa. Sekä chili- että riistamielessä. Muut keittiöpuutarhakasvit lähestulkoon jäivät heitteille. Mitenkähän ens kesänä?

hessi

 :D
tietty aina täytyy varakasveja kasvatella, antaa
sitten ylimääräiset pois.
ei mulla kyllä ole kasvit kuolleetkaan,
kyllä minä olen ne joutunut itse satokauden päätteeksi lahtaamaan ;)
ainoa negatiivinen asia mun tämän vuoden sadossani oli pahan makuiset championit ja
champane, kasvit oli hyvän näköisiä, mutta hitto kun pahan makuisia yksilöitä seassa!  :o
ja suosittelen pitämään satopäiväkirjaa/ puska, vaikka se välillä on aikas tympivää, mutta
mukavasti selkeytti minullekin, että pienikin puska tuottaa ihmeesti !
ja perheriidoilta selviää sillä että innostaa sen vaimon mukaan ellei jo olekkin...

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

bluesman

 Erikoista Hessi sun championit. Mulla ne oli just ainoita joita emäntä söi raakana ja vieläpä tykkäsi. Siihen vaiheeseen kun alkoi tulla oranssia vivahdetta. Mulla oli maukkaita. Syötiin täytettynä tuorejuustolla ja yrteillä monen otteeseen. Olisko yksilöissä tai kasvuolosuhteissa sitten niin paljon eroja?

bluesman

joulukuu 04, 2009, 00:10:48 ap #39 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2010, 21:57:58 ip käyttäjältä bluesman
 Tässä pari fotoa omien siemeten itävyystestistä; Manzano rojo

Tossa kertakäyttögrogimukissa iti 8/10 manzanoa. Enpä raatsinut pois heittää ja nyt on muutama ylimääräinen taimi. Kivivillaankin laitetut 6kpl itivät 5/6. Kouluttanut oon vaan 8 kpl. Pihalle mahtuu.

Sitten yllätys; vihreänä poimitusta Starfishin podista joka punertui (kypsyi) yli kuukauden kasvin ulkopuolella on itänyt muutama siemen 3/12. Ei kai pitäisi itää ollenkaan? Kai sitten uskaltaa jakaa siemeniä jotka ovat kasveissa kypsyneistä podeista.


Ja lisää elämää;