toukokuu 12, 2024, 20:07:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Veden siirto naruilla, tiskiräteillä yms.

Aloittaja -V-, toukokuu 07, 2012, 20:41:24 ip

« edellinen - seuraava »

-V-

toukokuu 07, 2012, 20:41:24 ip Viimeisin muokkaus: toukokuu 08, 2012, 01:34:06 ap käyttäjältä -V-
Otsikonmukaisia systeemejä lienee kokeiltu. Epäilemättä myös vesi on siirtynyt paikasta A paikkaan B. Kysymys kuuluukin: Miten ratkaisu toimii pidemmällä aikajanalla? Tiskirätti tuppaa homehtumaan, jos sen unohtaa myttyyn tiskipöydälle. Entäs kun sen jemmaa altakasteluruukun pohjalle?

Tuli raahattua altakasteleva parvekelaatikko kellarista kevätpesulle, ja jo vuosi sitten huomioin sen, että välipohjassa oleva kuitukangas (joka päistään roikkuu vesitilassa) ei oikein ime/kuljeta vettä. Pitäisi joku ghettotyylinen pikaparannus suorittaa.

Mitäs vedenimuttelusysteemejä olette käyttäneet? Narua? Tiskirättiä? Kastelumattoa? Jos jälkimmäistä, niin millaista se itseasiassa on? Ovatko päässeet happanemaan?

EDIT: No helvetti, Tee-se-itse-osioon mä tätä mielestäni olin laittamassa, saapi siirtää, ken oikeudet omaa ja aiheelliseksi katsoo.

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

chilley

Mä olen itse käyttänyt kaikissa DIY altakasteluruukuissa suodatinkangasta. Läpäisee hyvin vettä ja toimii!

edit. niin ja suodatinkangasta myy about jokainen rautakauppa, halpahalli ja marketti...
Jääkiekon maailmanmestaruuskisojen kunniaksi:
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen

Tyttii

Vuosi sitten väsäsin tällaisen "altakastelukaksion" superlonista ja jäätelöastioista. Toimi hyvin, toinen samanlainen astia , ilman reikiä tietty, vaan alle. Kastellessa nostin ylemmän pois ja vettä alempaan. Satoa tuli.

Toki olen aloittelija (2. vuosi menossa). Sama astia on käytössä tänäkin vuonna.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

sorrii

Normi altakasteluruukussahan on se syvennys johon ohjeen mukaan laitetaan multaa. [esim Peuliina-ruukut ja -laatikot]
Mun kokemuksen mukaan ohjeen mukaisesti laitettuna vesi nousee liiankin hyvin ja kaikki vesi imeytyy samantien multaan; jos ei, niin on jo tullut ylikasteltua ja kasvi mätänee ja kuolee ...  :'(

Mähän alunalkaen hommasin altakasteluruukkuja sillä oletuksella, että niissä pysyy säiliössä vesi monta päivää jolloin voi vähän reissata.

Muutaman vuoden kokeilujen jälkeen oon päätynyt täyttämään sen vesitilaan uppoavan kupin hydrosoralla ja eristämään soran mullasta talouspaperilla, joka muuten kestää ihan tarpeeksi. Kuitukankaat ym. tuottaa ongelmaa myöhemmin jos vaihtaa isompaan ruukkuun ja haluaisi avata juuria.
Reilulla sorakerroksella vielä pohjankin päällä pari senttiä voi sitten jo ylitäyttääkin reilusti tarvitsematta heti pelätä juurimätää.
Lisäksi on tullut kokeiltua siinä sorakerroksen päällä pari senttiä kookoskuitua, jota saa "hamppukaupoista" harkkoina halvalla: Kookoskuitu on orgaanista mutta kuollutta ainetta joka ei mätäne ja jossa ei homeet tai mikrobit viihdy.

Yleensä altakasteluruukussa kuten hydroissakin kasvin juuret aika nopeasti hakeutuu sinne juuritilaan, eikä mitään imupapereita tarvita: riittää että pitää mullan (tai soran) kosteana päältä kastelemalla jonkin aikaa (=pari viikkoa). Mimosauukuissa ja uusissa Piece on Eden -ruukuissa on parannuksena Pauliinaan mahdollisuus nostaa päällysastia vesiastian päältä pois, jolloin juurten kehityksen näkee ...

Mä tein viime kesänä sellaisen jätti-pauliinan Bilteman betonipaljuista: 65l ja 45l paljut sopii sisäkkäin. Isompi vesiastiaksi ja pienempään sahasin pari reikää pohjaan, johon sopi iso verkkoruukku. Kasteluputken laitoin 35mm viemäriputkesta. Vesitilaa jää ~15l ...
Tuossa kasvoivat 4kpl tomaatteja innokkaasti kesän ja riitti 1-2 viikon välein kastelu, eli säiliön täyttö! Tomaatinkin juuret kasvoivat verkkoruukun ja soran läpi vesitilaan jo ensimmäisen täytön aikana ...

Jättipauliinan rakentelu ja valmiina [omnicolorin takana]




Tomskuilla sentään on aika kova veden kulutus: niillekin riitti vesi joka nousee sorassa + vesijuuret ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bluesman

 Jos ylimäärävesi saa valua vapaasti voit myös porata paljun kylkiin reikiä esim 5-10cm pohjasta ja täyttää pohjan hydrosoralla reikien tasolle. Näin säästät yhden paljun. Starfishit kasvoivat tällaisessa virityksessä yli kolmemetrisiksi ja tuottivat hyvin satoa.

sorrii

LainausJos ylimäärävesi saa valua vapaasti voit myös porata paljun kylkiin reikiä esim 5-10cm pohjasta ja täyttää pohjan hydrosoralla reikien tasolle. Näin säästät yhden paljun. Starfishit kasvoivat tällaisessa virityksessä yli kolmemetrisiksi ja tuottivat hyvin satoa.


Tän kesän suunnitelmissa on kokeilla vähän tuohon tapaan ämpäreillä tai 5-7 litran K-kaupan "kertakäyttöruukuilla" ulkona. Ajatus on kaivaa niitä vähän maahan ettei mustissa ruukuissa tule juureskeittoa helteellä. Sade saa sitten osin kastella ja arvaus/toive on että juuria karkaa rei'istä luonnon maahankin. Sain sellaisen kaupungin "aaripalstan" tästä läheltä, joka tietääkseni on senverran rauhallisessa paikassa metsässä ettei vandaalit ja varkaatkaan siellä hillu ...

Ton kahden paljun virityksen idea oli ettei tarvi usein kastella, kun jätin wanhusten mökille jossa voi mennä pari viikkoa ilman hoivaa. Todellisuudessa -tietysti- mun 80-v mutsini huonosta muististaan huolimatta muisti ilmeisesti kastella kasveja joka päivä, montakin kertaa, luulen - ja päältä tietysti isolla ämpärillä!
Tän kesän meininki tuolla mökillä on käyttää autopotteja joihin viritän lukolliset umpikannet tai lukko kasvihuoneen oveen ;)

Onko blues-ranchilla tullut muuten paljon kokemusta ulkokasvatuksesta?? Eli millä lajeilla ...
Nyt on mulla vanhojen ylivuotisten kasvien lisäksi ~50 taimea jotka ei mahdu kasvihuoneeseen, parvekkeelle eikä ikkunanlaudoille: Noilla "raakeilla" ajattelin kokeilla sitä kasvatusta kaupungin mailla. Valikoidut kasvit toki menee turvallisempaan paikkaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-V-

Tuo suodatinkangas vaikuttaa jokseenkin samalta, mitä siellä on tällä hetkellä. Loota on siis kaupallista alkuperää, eikä toimi optimaalisesti ts. vesi ei siirry sieltä välipohjan alta ihan niin tehokkaasti, kuin haluaisin. Juuret eivät myöskään kasva kankaasta läpi (tällä ominaisuudella ei itselleni ole juurikaan väliä).

Vaahtomuovi voisi olla yksi vaihtoehto, eipä tullut mieleen. Löytyy jopa muutama pesusieni, jotka voisi uhrata. Kivivillaakin löysin vajaan kuution, se kyllä tuppaa keräämään hometta, kun on kolmisen vuotta marinoitunut huonepölyssä. Tiskirätti epäilyttää myös, taisi olla päämateriaaliltaan viskoosia, joka käsittääkseni on modattua sellukuitua. Saattaa olla, että huolehdin moisesta turhaan, tämänhetkisen suodatinkankaan sisään on kasvanut jonkinverran juuria parina viimekesänä (niitä ei saa sieltä millään pois), eikä mitään ylimääräistä ole näkynyt.

Täytyy testata noiden kolmen vedennostokykyä, se kun on kuitenkin pääasia. Ideana on siis saada vanhan laatikon altakasteluominaisuus toimimaan, ettei tarvitse käydä tipoittain liruttamassa vettä päältä.




sorrii

Suodatinkankaan tarkoitus on estää maa-ainesten sekoittumista ja kasvien juuria kasvamasta läpi. Ohutkin kangas toimii yllättävän tehokkaasti juuriesteenä!

Edelleen sanon että vesijuuret on hyvä juttu: chilit yleensä viihtyy aika kuivassa ilmavassa alustassa. Jos multa on jatkuvasti märkää se ei ole hyvä.

Jossain nft'ssä sum muissa vesiviljelysysteemeissä asia on eri juttu, kun vettä hapetetaan jatkuvasti.
Oon nähnyt jossain vinkin vetää vesisäiliöön kieppi punottua purjenarua (sellaista jossa kudottu kangas päällä ja sisällä jotain nailoinkuitua) vesisäiliöstä ylös multaan. Vesi nousee hissuksiin kapillaarisesti keinokuiduissakin kun on ohutta kuitua. Silti on hyvä juurien päästä kasvamaan ihan sinne vesitilaankin. Altakasteluruukuissa on kasvilla yleensä kahdet juuret: toiset mullassa ja sitten ne vesijuuret jotka toimii tehokkaammin. Mä käytän altakasteluruukuissakin vesiviljelyravinteita, eli Nutriforten Tomaatti&Mansikka-settiä. En ole ikinä havainnut että kuiva multa tuottaisi ongelmia. Sensijaan märällä mullalla aika äkkiä haisee koko ruukku.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-V-

Jokatapauksessa tuo loota tuollaisenaan on perseestä; vesi ei nouse multaan eivätkä juuret pääse veteen.

Puolen tunnin testin tulos on selvä: tiskirätillä mennään, homehtui tai ei. Tiskirätti imaisi veden tarvittavaan korkeuteen viidessä minuutissa. Kivivillasta jäi puolet kuivaksi ts. nostokyky ei riitä. Vaahtomuovi ei imenyt vettä laisinkaan.

Kivivillasta saatan askarrella kasvien (lootaan tulee 2 kpl) alle "käytävät" veteen. Eiköhän tuosta ihan toimiva loota ainakin täksi kesäksi tule, tulevista kausista ei nykytilanteessa kannata stressata.

sorrii

Sittenhän on kasteluamatto ihan samaan tarkoitukseen: http://www.chilitarvike.fi/kastelumatto

Löytyy ainakin Bauhausista ja Plantagenistäkin; ehkä Honkkarista ... jos ei siis Kärsältä voi hakea tai tilata postitse ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`