maaliskuu 28, 2024, 10:53:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Vadelmat

Aloittaja Dendrochili, elokuu 12, 2013, 18:54:13 ip

« edellinen - seuraava »

Dendrochili

Onkos täällä innokkaita vadelman-viljelijöitä. Itse olen vähän hurahtanut tähän. Olen itse aina pitänyt vadelmaa parhaana marjana (mielipide-kysymys), olen viljellyt harrastus-mielessä muutamia lajikkeita. Viime aikoina olen kokeillut myös kasvattaa arempia lajikkeita kasvihuoneessa ja homma on alkanut kiinnostamaan kovasti. Omia lajikkeita on Jatsi, Muskoka, Maurin makea ja taitaa olla pari alesta ostettua Ottawaa. Kasvihuoneessa olen kasvattanut koemielessä Preussenia, Malling promise-lajiketta. Pitäisi myös hankkia Glen amplea ja Glencoeta. Glen ample on ilmeisesti päälajike ammattimaisessa tunneliviljelyssä. Olisihan noita lajikkeita reilusti, jos vielä laajentaisi Karhunvattu-osiolle. Tässä vähän aloitusta, jatketaan lisää, jos löytyy kohtalotovereita.

chili_maestro

Itsellä kasvaa Maurin makea ja se taitaa olla paras ja makein vadelma mitä olen itse maistanut. Ottawa muistaakseni isompi mutta mauttomampi.
Karhunvattuja kehutaan netissä kovasti, mutta oman kokemuksen perusteella eivät ole kovinkaan kummoisia. Karhunvattu Sonja ja Siperiasta tuotu karhunvatusta löytyy kasvatuskokemusta. En jatkossa kasvata enää näitä.
Ennemmin kokeilisin uusia vadelmalajikkeita esim Glen Ample tai Polka
Glen Amplessa pienenä ongelmana ollut kuulemma talvehtiminen. Todella iso marjainen vadelma, :P kuten myös Polka.
Polka on vielä uudempi josta ei ole vielä juurikaan kellään kokemuksia ja taimien saatavuuskin heikkoa.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Dendrochili

Hyvä, että löytyy vadelmista kiinnostuneita! Tänään saapui paketti missä oli Autumn blissiä, Tayberry-vadelmaa ja Golden queeniä. Tuo Teivadelma on ilmeisesti vadelman ja karhunvatun risteytys. Kirjoittelen syksymmällä ja ensi kesänä lisää kokemuksia näistä.

KP78

Mua kiinnostais parin vadelmapuskan hallittu kasvatus, mutta en muista sitä suomessa jalostettua lajiketta missä on mukana karhunvadelman perimää. Se olis sellanen sopivan kiinnostava lajike.

Dendrochili

Tulee mieleen ekaksi Sonja, mutta se taitaa olla karhunvattu-lajike. Mielenkiintoiselta kuullostaa, täytyy kaivella tietoa!

hara

Mulla on mökillä ladon takana karhunvadelmia muutamat puskat, itse en liikoja pitänyt noista -- muut on enempi noita napostelleet. Vielä ei ole vadelmille lopullista paikkaa löytynyt, tuohon rantaan missä villivadelmat kasvaa olen suunnitellut riviä maurin makeaa kun saan alueen raivattua noista villeistä pois.

Muutama keltainen vadelma on kanssa tullut istutettua, viime vuotiset istutukset eivät tainneet selvitä hengissä (1 saattoi selvitä, näkee ensi vuonna). Tänä vuonna noilla on uusi yritys, nyt tuntuisi siltä että saattaisivat selvitä talvenkin ovat sen verran hyvin juurtuneet ja lähteneet ksavuun.

chili_maestro

Vielä korostan ja alleviivaan: Nuo karhunvadelmat olivat selvä pettymys makunsa puolesta.  >:(Tavallinen vadelma vie voiton mennen tullen ja vielä paluumatkallakin jne.

Olisi kiva kuulla kasvattajien kommentteja jättivadelmista Glen Ample tai Polka, kiitoooos!  :P
Ovat kuulemma halkaisijaltaan kohtuullisen mukavan kokoisia n.3 cm :)
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Quini

Joo kiva kasvi,   >:( ja sitten kun löytyy joku joka osaa kertoa miten noista pääsee oikeasti eroon niin please neuvoja kaivataan. :o Naapurini jotka eivät sitten muistaneet riittävästi rajata kasviensa leviämistä, ovat ystävällisesti istuttaneet vadelmansa kolmelle kantille tonttiamme. Ja nyt ne niiden vadelmanjuurirönsyt leviävät meidän puolelle ihan täpöllä. Siis ei millään pahalla mutta aika hervottomia leviämään vuosi vuodelta röyhkeämmin. Ideoita?  ???

Huru-ukko

Vadelman juuret kulkee pintakerroksessa. 30 cm juurieste riittää luullakseni pitämään ne poissa. Tietty kuka sen sitten laittaa, asia erikseen. Myrkyttämistä voisi koklata, en oikein usko sen onnistuvan. Ja saattaa viedä mukanaan muutkin kasvit.
Uskoakseni naapureillasi olisi velvollisuus estää vadelmien leviäminen.

Quini

Jos juuret kulkee emokasville saakka niin myrkyttäminen kai myrkyttäisi naapurien emokasvit. Ei kyllä mielestäni ole vähääkään järkevä vaihtoehto.

Huru-ukko

elokuu 18, 2013, 13:23:52 ip #10 Viimeisin muokkaus: elokuu 18, 2013, 13:34:20 ip käyttäjältä Huru-ukko
Muistaakseni Round Up ei taida tehota vadelmiin, eli niiden myrkyttäminen oli lähinnä teoreettinen näkökohta.
Toinen näkökohta on taas se, kannattaako niitä suojella, jos niiden leviämistä ei omistajan toimesta valvota.

Mainintaa vadelmista ei löydy tuotteesta erikseen. Saattaa siis tehotakkin.

Miquel

maaliskuu 02, 2014, 22:03:08 ip #11 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2014, 22:07:01 ip käyttäjältä Miquel
Herättelen vanhaa ketjua henkiin. Tänään Kompostilla kävellessä sain jälleen yhden ahaa -elämyksen alkaa siirtämään jyrkässä katveenpuoleisessa penkassa kasvavia vadelmia lapiopelissä tasaisemmalle kasvupaikalle, missä ympäristön hoitaminen onnistuu ruohonleikkurin kanssa kivuttomasti. Tällöin nämä herkut tulisi myös poimittua ja syötyäkin.  :D

En tiedä vadelmasta sen paremmin, mutta vaikuttaa jotenkin että se ei ihan perus villivattua olisi, sillä marjat ovat tuossa pusikossa olleet aina peukalonpään kokoisia ja erittäin meheviä. Lähinnä siksi näiden kyseisten siirtäminen nykyisestä toivottomasta paikasta helppohoitoiseen kiinnostaa kovasti.

Ajatuksena olisi istutus suorittaa kyntämällä puutarhajyrsimellä noin 30 metrinen rantu nykyään nurmikkoa kasvavalle pellolle, reunustaa tämä rantu "juuriesteellä" eli mitä ilmeisemmin vihreä, muovinen nurmikkoreunus kelpaa tähän. Päälle puusilppukate joka viimeistelee istutuksen ja hillitsee ikävyyksiä, kuten nokkosia, liiaksi tunkemasta sekaan. Miltä suunitelma vaikuttaa?

Vaatisiko vattu tuon savikkoisen peltomaan sekaan jotakin? Nopeasti nettiä selaamalla en löytänyt kuin maininnan typpipitoisesta maasta.

Muutama satalitraa vermikuliittiä voisi olla ainakin ihan hyvä lisä kaltevalle kasvupaikalle joka nauttii koko päivän esteettömästä auringonpaisteesta? Vatun luontainen kasvupaikka, hakkuuaukea, tuo mieleen hyvin läpäisevän ja ilmavan hiekkamaan. Olisiko tällaista syytä hiukan jäljitellä sitten... ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

HotVelo

Maan kuohkeus yleensä on vadelmille hyväksi, joten vermikuliitti tai sitten ihan vaan hiekka voisi savisen maan parannukseksi riittää. Puunsilppukate, havukate erityisesti edesauttaisi maan happamuutta, jos sitä metsämaan tyyppiä tavoittelee. Tai sitten jos sotkee siihen jyrsimellä ajettuun sarkaan kalkitsematonta turvetta. Kypsä kompostimulta tuohon sekoitettuna voisi vielä edesauttaa kasvuolosuhteiden luonnissa. Nämä kommentit tulevat ihan vaan sillä tuntumalla, mikä itsellä on ollut niin puutarhavadelmien kanssa kuin vanhalle pellolle levinneiden villivadelmien. Hakkuiden jäljiltähän vadelma villinä leviää mitä oudoimpiin ympäristöihin - paahteisiin avohakkuuaukkoihin ja varjoisien kuusikoiden laitamilla oleviin laikkuihin. 

Huru-ukko

Coniothyrium fuckeli -sieni, kuinka yleinen tämä voisi olla vadelmassa ?.Haitallinen se on kyllä kasvustolle.
Omat puutarhavadelmat kärsivät jo toista vuotta siitä, että viime vuoden versoista muutamia on selvinnyt hengissä. Valtaosa on kuivunut ja kuollut.
Ja millä myrkyllä sen voisi hävittää  :o.

Lähinnä atsoksistrobiini pohjaista valmistetta olen löytänyt joka tehoaa ainakin joihinkin vadelman tauteihin, mutta tuota ruiskutellaan lehtiin, ei maapohjaan.

Neropatille tiedoksi että ne ei ole viime vuoden satoa tehneitä varsia joiden kuuluukin kuolla.

Ikävä kyllä netistä ei löydy tarpeeksi tietoa siihen mikä tuon voisi aiheuttaa. Vadelman versotautikin voisi sopia, mutta eikö sen vaikutukset pitäisi näkyä jo saman vuoden versoissa ?.

Härmää, harmaahometta tai virustauteja ei niissä ole näkynyt. Nyt olen varoiksi kaivamassa kasvuston viereen avoojan, jotta kosteuden tuomat haitat voisi sulkea pois. Ojasta saatu multa taas menee vadelmapenkkeihin kohopenkeiksi.......

Heku

Tokihan vadelmaa kasvaa.

Lajikkeina Ottawa ja Muskoka. Ala 5 aaria (systeemin minimi), vattupensaita yhteensä 275 kpl. Viime kesänä punnittua satoa tuli reilu 180 kg.



Perustaminen taisi mennä siten että edeltävänä syksynä viljan jälkeen glyfolla juolahvehnä, keväällä kyntö, äestys, kivenkeruu karhulla. Penkkien tekoon ja muovitukseen saatiin kone lainaan jolla se onnistui aika näppärästi.

Marjis

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - elokuu 15, 2013, 23:44:25 ip
Vielä korostan ja alleviivaan: Nuo karhunvadelmat olivat selvä pettymys makunsa puolesta.  >:(Tavallinen vadelma vie voiton mennen tullen ja vielä paluumatkallakin jne.


Itselleni karhunvattu oli myöskin aikamoinen pettymys.  Tai ainakin tuo piikitön jalostettu lajike jonka plantagenista ostin.  Ei ehdi kypsyä kunnolla syksyllä ja ne vähät mitä kypsyy, eivät ole maultaan kovin kummoisia.  Olisiko joku muu lajike sittenkin viisaampi valinta?

Teivadelma (vadelman ja karhunvatun risteytys)  on oikeasti todella hyvää, suosittelen!


Huru-ukko

Oma karhunvattu on piikikäs, ja kyllä siitä makeita marjoja tulee. Toki ei ne aivan puutarhavatun veroisia ole, ja villivadelmalle häviävät 6-0.
Karhunvatut on vain oikeastaan pari päivää hyviä, vaikka ne olisi mustuneet mutta kovia, niin ne on kitkeriä.
Närhit syövät niitä herkkunaan, tavallinen vadelma ei niille kelpaa. Eivätkä pelkää CD- levyjä......

AirMan

Meillä oli tässä talon paikalla naapurin entisen asukkaan vadelmapenkki. Rakennusvaiheessa kaivinkone nosteli pintamaat pensaineen tontin reunaan ja sieltä kasasta sitten muutaman pienikokoisimman pensaan istutin harvaan riviin autotallin suojaan etelärinteeseen. Löytyy lämpöä ja paksusti multaa. Lajikkeesta ei tosiaan ole tietoa. Aivan yhtä makeita nuo eivät ole kuin villit serkkunsa, mutta marjojen koko on peukalonpään luokkaa. Pensaiden tukemiseen pitäisi joku hyvä viritelmä kehittää. Nyt nuo ovat noin kahden metrin välein, joten aita ei oikein toimi. Tietysti mikäli juuriversojen antaa kasvaa, niin äkkiä tuo pensasrivi on pensasaita. Reunimmainen pensas työntää kilpaa juuriversoja naapurin puolelle samalla innolla kuin naapurin lapintattari työntää versoja meidän puolelle.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

RedHydro

Joku kyseli vadelmien hävittämisestä..
Olen jo vuosia hävittänyt voikukkia tulikuumalla vedellä, ja pienellä kastelukannulla. Yksinkertaisesti vain kaataa n. litran vettä ei halutun kasvin päälle ja jää odottamaan juuren kypsymistä. Nurmikolle tulee n. 10cm × 10cm ruskea kohta joka katoaa muutamassa viikossa :)
Tänä kesänä väsäsin kuumalle vedelle painevesiruiskun. Putkimiehen ammattityövälineistä oli tässä hyötyä..ruisku on vain 10mm halkaisijaltaan oleva putki, venttiili ja oma kuumavesivaraaja (josta on ylimääräinen syöttösekoitusventtiili heitetty pois - saa tulemaan +80c) Sitten vain tökätään putki maahan halutun kasvin kohtaan ja käännetään venttiilistä. Saa tarkasti annosteltua tappavan annoksen juuri oikeaan kohtaan..

Sunny

Onko kenelläkään kokemusta vadelman vesiviljelystä. Olis hienoa saada ebbiin kämpän nurkkaan vadelma puska ;D