maaliskuu 29, 2024, 07:30:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aromaattiset chilit

Aloittaja MiM, marraskuu 04, 2014, 22:26:31 ip

« edellinen - seuraava »

MiM

Nyt ennen kuin siemenketjukirje saapuu kyselisin vinkkejä mahdollisimman vahvanmakuisista ja -tuoksuista chileistä. Ei siis välttämättä polttavia,  vaan sellaisia,  joissa muu maku ja tuoksut tulevat vahvasti esille.

Toistaiseksi olen tähän ryhmään löytänyt vain kaksi: Naga Morich ja Cheiro Roxha. Alun innostuksen jälkeen mm Lemon Dropin citrusaromi on loppujen lopuksi osoittautunut melko heikoksi. Naga ja Roxha ovat tas valitettavan tulisia,  joten aromien esille ottaminen tekee ruoasta välttämättä myös tulista.

Minun kokemukseni chileistä on kuitenkin vielä varsin kapea,  joten aromirikkaita lajikkeita löytyy varmaan paljon enemmän. Pyytäisin siis vinkkejä,  siitä mitkä chilit ovat erityisen aromirikkaita,  ja mielellään joku kuvaus aromista myös. 
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

chipe

marraskuu 05, 2014, 00:54:43 ap #1 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2014, 00:56:15 ap käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: MiM - marraskuu 04, 2014, 22:26:31 ip
Nyt ennen kuin siemenketjukirje saapuu kyselisin vinkkejä mahdollisimman vahvanmakuisista ja -tuoksuista chileistä. Ei siis välttämättä polttavia,  vaan sellaisia,  joissa muu maku ja tuoksut tulevat vahvasti esille.

Toistaiseksi olen tähän ryhmään löytänyt vain kaksi: Naga Morich ja Cheiro Roxha. Alun innostuksen jälkeen mm Lemon Dropin citrusaromi on loppujen lopuksi osoittautunut melko heikoksi. Naga ja Roxha ovat tas valitettavan tulisia,  joten aromien esille ottaminen tekee ruoasta välttämättä myös tulista.

Minun kokemukseni chileistä on kuitenkin vielä varsin kapea,  joten aromirikkaita lajikkeita löytyy varmaan paljon enemmän. Pyytäisin siis vinkkejä,  siitä mitkä chilit ovat erityisen aromirikkaita,  ja mielellään joku kuvaus aromista myös.


Ihan samanlaiset chilit ovat itselläni hakusessa ja tähänastisella joidenkin kymmenien lajikkeiden maistelukokemuksella kyllä ne aromit vaan löytyy sieltä tulisesta chinense-pussista. Ja kyllähän se samalla aika tulisen tuloksen tuottaa mutta parhaimmillaan nuo antavat aika pieninäkin annoksina aromia.

Oma suosikkini tähänastisista on Scotch Bonnet. Toleranssini ei ole mikään ihmeellinen mutta tuota 100000-350000 SHU:n ihmehetelmää tuli käytettyä leivän välissäkin hyvin pieninä palasina ja se antoi siten kummasti makua ilman että tulos olisi ollut liian tulinen. Maku on hyvin omanlaisensa, hedelmäinen joka tapauksessa.

Wikipediakin kertoo tuon antavan karibialaiselle ruualle tunnusomaisen maun, ja siis nimenomaan maun, ei pelkän poltteen. Tuolta löytyy myös mielenkiintoinen maininta:

Lainaus
however there are completely sweet varieties of Scotch Bonnet grown on some of the Caribbean islands, called Cachucha peppers


Osaakos joku sanoa tarkemmin kuinka vastaavilta nuo maistuvat? Tuo on ilmeisesti sama kuin Aji Cachucha ja onko Aji Dulce myös sama?

Jani M

Aji Cachucha oli pettymys, muodoltaan kyllä vähän bonnettimainen, väriltään punainen. Maultaan hyvin mieto, ehkä vähän pahvimainen, tuoksultaan mieto.

Jos tykkää habanerosta, mutta ei halua tulisuutta, niin pink habanero on aivan loistava valinta. Itse olen ehkä parhaimmat kokemukseni habaneron mausta löytänyt sekoittamalla oranssia habaneroa ja pinkkiä habaneroa sekaisin. Voi hallita tulisuutta hyvin, koska maut on äärimmäisen lähellä toisiaan. Jopa niin lähellä, että pink habaneroa haukatessa elimistö menee ihan hämilleen, kun ei sitä tulisuuden hyökyä missään vaiheessa tullutkaan.

Whili

Lainaus käyttäjältä: MiM - marraskuu 04, 2014, 22:26:31 ip
...Pyytäisin siis vinkkejä,  siitä mitkä chilit ovat erityisen aromirikkaita,  ja mielellään joku kuvaus aromista myös.

Siemenketjukirjeen sisältö vaihtelee, joten kysymys on hieman vaikea ...mutta lähestulkoon kaikki chinencet ja suurin osa baccoista on melko aromikkaita.
Omasta kokemuksesta voisin suositella Brasileiro marimbondoa, Belize rediä ja Bonda ma Jacquesia sekä baccoista Pimenta Barro de Ribeiroa ja Trepareida Werneniä.

Jame

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Pavla

marraskuu 05, 2014, 11:07:48 ap #5 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2014, 11:09:25 ap käyttäjältä Pavla
Lainaus käyttäjältä: Jame - marraskuu 05, 2014, 07:10:04 ap
Minulta ääni Fataliille.

Todella aromaattinen lajike. Omiaan hedelmäisissä sooseissa.

Trepadeira Werner on melko mieto, mutta hyvin aromaattinen. Tuoksu on todella voimakas ja maku hedelmäisen pirteä.

Kaltsu

http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MiM

Kiitos tähänastisista.  Wernerin siemeniä on jo kotona,  ja se kuuluu ehdottomasti ensi talven kylvöihin,  sen verran paljon hyvää olen siitä lukenut.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

San-M

CGN 21500 loppui semillakselta.. Olisko vinkkejä mistä siemeniä saisi ostettua?