huhtikuu 19, 2024, 09:49:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pitahaya, Lohikäärmehedelmä

Aloittaja unenkuva, maaliskuu 03, 2015, 22:50:06 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mä katkaisin omani kolmeen osaan reilu pari viikkoa sitten: Emokasvin tyngän latvaan on tullut 4 uutta pikku-silmua. Kaksi pätkää upotin toiseen ruukkuun yhdessä: niistä siinä katkaistussa latvassa on jo 5cm pitkä uusi latvasilmu. Alkuperäinen latva on taas kasvatellut vain niitä ilmajuuria: Mulla kylläkin suoraan valoa päin ...

On nyt harkinnassa vähän kuinka tästä etiäppäin.
Tän hetken ajatus (jota harkitsen vielä vähän aikaa) että istutan sen alkuperäisen pätkän 5l. tai peräti 7½ l Ventipottiin. Tuon tupalakasvin samoin, eli pidän ne yhdessä. Kasvatan niitä sitten kesän yli kasvihuoneessa ja/tai lasiparvekkeella, että tulee sitä massaa niihin.

Alkuperäinenkin ajatus oli, että istuttaisin sitten kesän jälkeen kohtuullisen isoon saviruukkuun talvehtimaan sisälle, niin että ne haarautuneet latvat saavat roikotella ympäriinsä: Ruukun oltava siis aika korkeaa mallia. JA toivoisin että kasvi kykenisi kukkimaan ja tekemään maistiaisiakin ilman että joutuu kasvattamaan hirmu korkeaksi ....

Netistä löytämissäni kasvatusohjeissa sanotaan, että ruositeltava ruukku olisi 4-6 gallonaa [20-30l.] ja että tuon kasvin pitäisi kasvaa 150-180cm korkeaksi ennenkuin latvotaan ja annetaan haarautua. Massaa kasvilla pitäisi olla yli 5kg että jaksaisi tuottaa hedelmää....
Mä nyt toivoisin, että se alkuperäisen kasvini tynkä, joka jo haarautuu, jaksaisi paksuuntua kesällä ja sitä massaa tulisi riittävästi noihin haaroihin mitä jo on.
Kahdesta muusta saattaisin antaa kasvaa korkea(t) ja iso(t); ei kuitenkaan 150cm ,mutta ehkäpä 120cm .... Katsotaampa. En mä kotonani ala kolmea jättikaktusta hoitamaan ...  ??? ???

Mikäs on muuten kasvualustana NPhoBiaz'illa? Ei kai pelkää soraa sentään ....
Mä oon nyt pitänyt nuo pienet kookoskuidussa, mutta teen varmaan multa-perliitti-sotkun niille sitten isompiin ruukkuihin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 28, 2016, 18:46:14 ip
Mikäs on muuten kasvualustana NPhoBiaz'illa? Ei kai pelkää soraa sentään ....
Mä oon nyt pitänyt nuo pienet kookoskuidussa, mutta teen varmaan multa-perliitti-sotkun niille sitten isompiin ruukkuihin.


Kekkilän mustaa multaa, johon on sekoitettu n. 1/4 kevytsoraa.

unenkuva


NPhoBiaz

Minä heitin tämän projektin osalta lusikan nurkkaan. :( Harsosääskiä alkoi olla sen verran paljon, että hermo meni. Valitettavasti Pitahayani oli muodostunut niiden pesäksi, joten otin asiasta helpon tien ulos. Tämän näköiseksi se minulla ehti kasvaa:



Tsemppiä muiden kasvatteluun! :)

unenkuva

Päivitelläänpä tätäkin pitkästä aikaa.

Leikkasin toisen keskeltä poikki ja istutin mukaan ruukkuun. Pidin ensin viikon verran vesilasissa, mutta ei siellä ruvennut mitään juuria tekemään. Sitten laitoin vain sellaisenaan tuonne kookoskuituun. Hyvin lähti kasvamaan. On siis tuo vasemmanpuoleinen (tarkemmin nuo kaksi vasemmanpuoleisinta vartta), joka leikattu ja istutettu uudestaan. Istutettu siten ettei kovinkaan paljoa näkyny pinnasta ja noin paljon kasvoi.

Tuo tulitikkuaskin vieressä vasemmalla tekee kokonaisen lenkin ja kärki istutettu maahan.
Tuo silmukan teko muuten aiheutti sen, että kuten kuvista näkyy, on tehny "valelatvoja"  ruvennut siis haarautumaan lenkin ylimmästä kohdasta. Oikealla puolella näkyy se mistä latva katkaistu, jonka istutin uudestaan


sorrii

Moniko vielä tätä jaksaa yrittää? Homman alkuun laittanut herra kai ainakin lopetti ...

Mulla on itselläni elossa parvekkeella vielä yli metrin korkuinen rääpäle - itseasiassa kaksi korkeaa laihaa piskokasta- sekä sisällä toinen matalampi haarautunut hässäkkä joka muistuttaa aikaisemmassa viestissä näkyvää.

Ekan talven kasvattelin noita pieniä valokaapissa jossa 2x55W T-neonit. Siellä kasvoi kohtuullisesti. Kesäksi istutin isompiin astioihin ja toisen vein itäparvekkeelle, toinen oli ikkunalaudalla joka ikkuna myös itään tai itä-kaakkoon. Selvästikään ei se valo riitä, vaikka oli ikkunalla jopa ledivalo, jonka hajavalosta nautti myös tämä Pitahaya. Laihaa kasvua vaan tulee.

Luin jostain, että jos tästä satoa eli hedelmän haluaisi, niin pitäisi pitää se yksi latva jossain ~20l astiassa ja karsia sivuhaarat pois niinkauan että kasvaa ~1.5m korkeaksi. Sitten antaa haarautua. Massaa kasvilla pitää olla ~5kg että jaksaa tehdä hedelmää...

Nyt on siis harkinnassa josko säästäisin pari latvaa talven yli kohtuullisen isossa astiassa ja tosiaan karsisin kaikki sivuversot. Keväällä valon lisääntyessä istuttelisin oikeesti isoihin astioihin 1-2 kasvia ja kokeilisi sitten viedä kesäksi kunnon aurinkoon kasvihuoneeseen tms. Mä en näe enää mitään järkeä jokun epämääräisen kaktushässäkän elättämisessä, jos ei se ansaitse sitä, eli anna mulle hedelmää!! MINÄ en kasvata mitään mitä ei voi syödä  8) 8) 8)
Tupakkaakin sentään voi pureskella, ja se hävittää tehokkaasti itikoita kaupanpäälle ...





ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 23, 2016, 16:16:08 ip
Moniko vielä tätä jaksaa yrittää? Homman alkuun laittanut herra kai ainakin lopetti ...


Niin lopetti, kun hermo meni kuukausia harsosääskien kanssa tapellessa. >:( Harmittaahan tuo, mutta hienoa että muilla on vielä toiveet korkealla hedelmän saamisen suhteen. :) Ainakin unenkuvan videoissa on vilahtanut lohikärmeshedelmä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - lokakuu 23, 2016, 16:43:02 ip
Ainakin unenkuvan videoissa on vilahtanut lohikärmeshedelmä.


Juu, tuossa se sivussa viruu :)
Hajavaloon mullakin jäänyt, joten eipä juuri kasvanutkaan.
Minäpä päivitän tätä joku kerta kuvien kera, nytten jaksa :D

sorrii

LainausNiin lopetti, kun hermo meni kuukausia harsosääskien kanssa tapellessa. >:(


Mitä niistä  ;D .. ne vaan ärsyttää nenää ja silmiä. Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia taimien kanssa.

Viime aikoina [=2-3 vuotta] oon saanut pikkuöttiäiset pysymään kurissa kolmella välineellä:
Taimilaatikossa, eli valokaapissa, jossa pidän pikkutaimia, on 120mm tietokonetuuletin, jossa kiristettynä päälle Siwan vihannespussi [=harsokankainen] haavina: Siinne ilmestyy aika ihmeellisiä öttiäisiä joskus, jollaisia en ole enes unissani nähnyt: perhosia, hämiksiä ja koppakuori-tuhatjalkaisia yms. Eivät pääse pois. 7V virralla riittävä puhallus, ja tuuletin on hiljainen. Mulla niissä vanhoja romu-virtalähteitä käytössä, joita jää aina nurkkiin ...

Toisena on keittiössä Tokmannin sähköllä toimiva ötökkäansa, jossa on violetti neonvalo sekä korkeajännitekierukka päällä. Vaikka vastuslankojen väli näyttäisi olevan 5-6mm niin ihan pienetkin harsosääsket yms. jää ihmeesti siihen. Ajastimella pidän sen öisin päällä. Välillä kuuluu keittiössä kiva räiskahdys, kun joku isompi kärpäläinen erehtyy siihen  :fire:

Kolmas, luomuansa, on virginiantupakka huonekasvina! Sen tahmeissa lehdissä on pikkuöttiäisiä kuin kärpäspaperissa. Tupakan imelä haju [kuulemma - minä en sitä haista!] houkuttelee hyönteisiä jotka kuolee keuhkosyöpään tai-jotain ...  ::)

Ainoat tuholaiset joista oli vähän harmia viime talvena, olivat kirvat parissa chinense-bonchissa keittiössä. Huomasin ne vasta, kun parin risun oksat olivat ihan kirvojen peitossa. Annoin kuurin Provado-litkua ja wot: Ei kirvoja ...  8) 8)
[[aitoa vanhaa kunnon Provadoa ei enää saa myydä, paitsiehkä Sauli Cityssä Hervannan perämetsässä  ;) ;) ]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Vielä tuo sinnittelee. Vietti kesän kasvihuoneessa jossa viritteli lyijykynän vahvuista kasvua n. 20cm, joka lähti pullistumaan päästä sitten normaalina. Oli niin uhkaavan näköinen että katkaisin pois. Nykyisellään tukevahko 15cm tappi. Josko tuosta ensikesänä saisi jotain suurempaa, talvella ei niin motivoi. Jos nyt edes taimet saisi kasvatetuksi sillä ensikesänä kasvihuone saisi vaihteeksi tuottaa jotakin.  >:D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

Mulla on tallella toistaiseksi useitakin 30-50cm pätkiä, joissa pieniä uusiakin latvoja.
Yksi noista kasvoin kesällä yli 1m mittaan, mutta hyvinkin ohutta vartta. Leikkasin pitkät pätkän pois syksyllä kun otin sisään.

Mietin juuri että hävitänkö nuo vain viitsinkö vielä yrittää parin latvan kanssa uudelleen. Ne pätkäthän kyllä juurtuu helposti, joten en ainakaan siemenstä enää viitsi alkaa.
Jo sellaisen tukevan varren saisi kasvateltua riittävän isossa ruukussa keväällä vietäväksi ulos/ksvihuoneeseen, niin olisi kyllä pieni palkinto jos onnistuisi edes yhden hedelmän tuottamaan. Sitten voi sanoa kuin Sipilä, että "pitäkää tunkkinne" ..

Luin kerran ohjeen, miten noista voi yrittää satoa: Pitää sellainen latva istuttaa hyvään "kompostiin" 4-5 gallonan ruukkuun [=20-25l.] ja antaa päävarren kasvaa ~1.5m korkeaksi. Sivuhaarat poistetaan siihen asti. Sitten annetaan latvan haaroa ja korjataan kait kohta valtavvaaa satoa ... Sanomattakin selvää että valoa tarvitaan enemmänkin kuin chilillä tai tomaatilla. Lämpö varmaan tarvitaan, vaikka itsellä se iso pärjäsi hyvin parvekkeella lokakuun loppuun asti. Lämmöt kävivät ainakin lähellä nollaa monesti, ja korkeimmillaankin oli viimeisen kuukauden ~10 asteessa. Luulempa että kestää tuollainen kaktus vähän pakkastakin: JHiekkaerämaissa on aika kovat lämmönvaihtelut ...

Ehkä mä oon niin hullu, että yritän vielä, kun kerran toi Miquelkin...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Kyllä tuo mullakin kasvaa siinä sivussa. Tuntuu olevan kunnon Die Hard-kasvi. Tuon saa jättää vaikka kahdeksi viikoksi kastelematta, ja vaikka varjoon, eikä ole moksiskaan :D  Mutta eipä kyllä juuri kasvakaan. Mutta siis hengissä se minullakin on. Parit latvat katkaissut ja istuttanut ne vaan leikkauspää alaspäin samaan ruukkuun kookoskuituun. Kasvamaan lähti molemmat pistokkaat.

Pitää heivata kesällä parvekkeelle aurinkoon tuo, josko kasvais vähän nopeampaa. Nyt vähän tilanpuutetta ja nyt teltassa chilien varjossa

sorrii

LainausPitää heivata kesällä parvekkeelle aurinkoon tuo, josko kasvais vähän nopeampaa. Nyt vähän tilanpuutetta ja nyt teltassa chilien varjossa


Mulla olivat pari latvaa viime talven 45x60cm -h=90cm valokaapissa parin chilin kanssa, jossa 2x55W TNeon. Valoa varmasti riittävästi: ruukku kuitenkin pieni. Kookoskuidun, mullan sekä hiekan sekoitus. Kaikenkaikkiaan siis oikeinkin hyvät olot ja lannoitinkin ihan chilien tapaan koko talven. Eivät silti kasvaneet kuin ~40cm korkeiksi!
Mä tosiaan luulen, että pitäisi istuttaa talveksikin ainakin 5l. ruukkuun ja vaihtaa keväällä 10-20 litraiseen ajoissa. Kesän alussa sitten lopullinen 20-30 litrainen pönttö ja parhaaseen valoon kasvihuoneeseen. Jos sitten olisi aurinkoinen kesä, niin voisi käydä onni ...

Sitten kesän jälkeen sellaisen 1.5 metrisen kaktuksen säilyttäminen talven yli vaatii jo todellista kasvirakkautta, varsinkin jos ei ole yhtään edes luvannut ... Eukkojakin on heivattu vähemmästä ...  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jewe



Täälläkin kasvaa nyt Pitaya. Siemenet muuten otettu Perun Arequipasta ostetusta hedelmästä, oli muuten tajuttoman hyvänmakuinen hedelmä. Ehkä tuo pienokainen pääsee kasvihuoneen hyllylle kesällä, luulisi viihtyvän lämpimässä huoneessa. 

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 22, 2017, 20:05:48 ip
Täälläkin kasvaa nyt Pitaya. Siemenet muuten otettu Perun Arequipasta ostetusta hedelmästä, oli muuten tajuttoman hyvänmakuinen hedelmä. Ehkä tuo pienokainen pääsee kasvihuoneen hyllylle kesällä, luulisi viihtyvän lämpimässä huoneessa.


Onnea kasvatukseen! :) Suosittelen lukaisemaan tätä ketjua läpi mikäli et ole vielä niin tehnyt, linkatuista videoista oli itselle ainakin kovasti hyötyä.

jewe


Uusi yritys ja uudella kuvalla. Tänään tämä näyttää tältä.

sorrii

Mä olen pitänyt hengissä muutaman roikaleen, jotka peräisin siemenkejukirjeestä, NoPhoBiasin tuomia Vietnamista, kai .. 2 vuotta sitten idättelin.

Luin jostain ohjeita miten saisi tuottamaan hedelmää: Ohjeessa sanottiin, että tarvitsee 4-5 gallonan [16-20l.] ruukun! Kasvin pitää antaa kasvaa ~5 jalkaa [~150cm] korkeaksi ja siihen asti karsia sivuversot. Sitten antaa haarautua ja kukkia ...  :-X :-\ .. Muistaakseni minimi 5kg pitää olla massaa kasvilla, että jaksaa tehdä hedelmää.

Itse istutin viime keväällä pari kpl [/ruukku] kahteen isohkoon ruukkuun tarkoituksena viedä kasvihuoneeseen ja/tai ulos kesäksi kasvamaan. Kävi sitten niin että molemmat ruukut lojuivat itä-parvekkeella kesän, eivätkä juurikaan kasvaneet paksuutta: Reilun ½m latvukset ne kyllä teki, ja niistä otettuja pistokkaita on nytkin muutama. Ehkäpä puolihuolimattomasti yritän yhden -kaksi?- säästää ja tosiaan istuttaa isoon astiaan kesäksi. En varmaan silti 20 litran, kun pitäisi luultavasti talvettaa seuraava talvi siinä ...

Onnea minulle, ja muille innokkaille ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Minulla oma majaili varmaan yli vuoden teltan lattialla. Priorisoin, että mielummin chileille valoa, kuin pitahayalle. Noh, sitten kun teltasta vapauti reilusti tilaa, laitoin suoraan ledin alle.
Jonku mörön se sai (varmaan äkilliseen olosuhdemuutokseen reagoi) ja usea haara ihan alkoi mätänemään. Leikoin mätiä kohtia pois. Katsotaan alkaako elpymään

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 19, 2017, 13:26:18 ip
...Noh, sitten kun teltasta vapauti reilusti tilaa, laitoin suoraan ledin alle.
Jonku mörön se sai (varmaan äkilliseen olosuhdemuutokseen reagoi) ja usea haara ihan alkoi mätänemään. ...


Tällainen osittain vastaava jäi minua vaivaamaan (Linkki foorumille). Löysin sitten tähän liittyvää asiaa, joka liittyy juuri tuohon avaamaani aiheeseen.
Jotakin valostressiin(?) liittyvää arvelin minullakin tapahtuneen.

Suomenkielinen viittaus tähän englanninkieliseen tutkimukseen, johon siis linkkaan avaamassani ketjussa. En itse asiassa muistanut, että missä tämä suomenkielinen aikaisemmin lukemani oli. Ei riitä oma ymmärrys kaikilta osin tuolle tasolle, mutta olisi kiva päästä aiheeseen jotenkin sisälle.

unenkuva

Onneksi nuo kaktukset tuuppaa olemaan sitkeitä, ja ei ainakaan vielä ole pystyyn kuollut. Eiköhän se siitä selviä :)