maaliskuu 29, 2024, 07:51:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien varttaminen

Aloittaja MasaT, marraskuu 27, 2009, 21:50:23 ip

« edellinen - seuraava »

Aku

Kukaan onnistunut chilin varttamisessa? Jonkun korkean baccatumin (vaikkapa starfish) varttaminen johonkin matalakasvuiseen ja pienijuuristoiseen chiliin voisi olla mielenkiintoista.

ragor

Perhana teitin kanssa  :D Uusia mielenkiintoisia juttuja tulee enemmän kuin ehtii vanhoja omaksumaan  ;D No, kai tätäkin on joskus kokeiltava. Laittakaa ihmeessä asiaan vaan lisää vinkkejä, kuulostaa kuitenkin melko mielenkiintoiselle  ::)

kuje

Lainaus käyttäjältä: ABK - syyskuu 20, 2011, 19:56:08 ip
Kukaan onnistunut chilin varttamisessa? Jonkun korkean baccatumin (vaikkapa starfish) varttaminen johonkin matalakasvuiseen ja pienijuuristoiseen chiliin voisi olla mielenkiintoista.


Eipä tänne ketään ole ainakaan raportoinut. Jossain päiväkirjassa tietty voi olla mainintaa, jos joku on onnistunut. Haulla voisi löytyä?
Tuo oma tuotos ainakin porskuttaa hyvin. Champion tai Aji Cristal puskee kukkaa. Paha sanoa kumpi. :D Näkee sitten kun podit tulee.

Kappu

Lainaus käyttäjältä: kuje - syyskuu 22, 2011, 23:43:50 ip
Lainaus käyttäjältä: ABK - syyskuu 20, 2011, 19:56:08 ip
Kukaan onnistunut chilin varttamisessa? Jonkun korkean baccatumin (vaikkapa starfish) varttaminen johonkin matalakasvuiseen ja pienijuuristoiseen chiliin voisi olla mielenkiintoista.


Eipä tänne ketään ole ainakaan raportoinut. Jossain päiväkirjassa tietty voi olla mainintaa, jos joku on onnistunut. Haulla voisi löytyä?
Tuo oma tuotos ainakin porskuttaa hyvin. Champion tai Aji Cristal puskee kukkaa. Paha sanoa kumpi. :D Näkee sitten kun podit tulee.



Enskerralla lajikkeita joissa on erilaiset kukat? :)


hkekkonen

Ite oon aiemmin koittanu varttamista viime vuonna kerran. Nyt ajattelin tän topicin innoittamana taas testailla.

Käykää lukemassa päiväkirjaani sinne tulee tilanne päivitystä aiheesta.

Tällä hetkellä kokeilussa: Cumari polluxin ja Bolivian rainbown varttaminen kaupan mietoon hollantilaiseen.

Tietenki jos tässä joskus onnistun niin teen tänne tiivistelmän tapahtuneesta.

cornell

Mulla oli ajatuksena testata perusrungon vaikutusta verson kasvuun eli yritän liittää kompakti chinense ja annuum lajike baccatum ja pubescens perusrunkoon eli rootstockiin. Katotaan ensin onnistuuko varte ja myöhemmin onko vaikutusta kasvuun.  Aion käyttää hakasvartosta ja siirtää taimet loistarin alle minikasvariin 100% ilmankosteuteen  toipumaan.

Herpiilin linkeissä olikin maininta siitä, että capsicum ei tee kovin innokkaasti kallusta. Ei anna valitettavasti resurssit myöten kovin montaa vartosta tehdä, joten todella toivon, että edes muutama lähtisi kasvuun. Hedelmäpuita olen varttanut, mutta tää on ihan eri hommaa... huomenna on tarkotus yrittää... palaillaan...
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Teoriassa tän ei pitäisi olla hirveän vaikeeta. Noista Herpiilin linkeistä ensimmäisessä ryhmä oli varttanut capsicumeja tomaatille ja kiilavartoksella saivat 100% onnistumisasteen.

Eli perusrunko poikki vaakasuoraan ja siihen vertikaali viilto keskelle. Varteoksa kiilataan alapäästä ja työnnetään sisään perusrungon viiltoon. Tärkeintä on tiivis kontakti viiltojen välillä. Vartekohta suojataan parafilmillä, teipillä, elmukelmulla, silikoniputkella jne. Valittujen kasvien tulisi olla varreltaan jokseenkin saman paksuisia.

Vartetut taimet suojataan kuivumiselta sumuttamalla ja minikasvarilla. Lämpötila saisi olla yli 25 astetta. Tämän paperin mukaan vartoksia ei saa valottaa liikaa. Kaksi viikkoa pitäisi riittää yhteenkasvuun ja tämän jälkeen kasveja voi alkaa karaista.

Ite tein 5 vartosta sekatekniikoilla... aika räpellystä, mutta katellaan. Yksi vartoksista lerpahti heti, joten tein samaan perusrunkoon uuden. Pistetään raporttia parin viikon päästä.

¨käynks mä usein täällä?¨

Torakka

Onko tietoa toimisiko tämä niin että leikkaisi vaikka Pimenta de neydestä pienen oksan ja vaikka 7podista toisen ja molempiin vertikaali viilot kylkiin käärisi vaikka talous paperiin ja nipparilla tai jollain puristaa kevyesti yhteen ja juurruttaa vesilasissa tai kivivillassa? :o

hkekkonen

Veikkaan että molemmat kasvattais omat juuret, eli ei varmaankaan. Sata varmaks en sano. Mutta mistä sen sitte tietää että onko yhteiset juuret vai erilliset? Eikö toi ois muutenki vähän sama ku laittas kaks eri lajiketta samaan ruukkuun kasvamaan?

Torakka

Lainaus käyttäjältä: hkekkonen - maaliskuu 16, 2012, 14:42:50 ip
Veikkaan että molemmat kasvattais omat juuret, eli ei varmaankaan. Sata varmaks en sano. Mutta mistä sen sitte tietää että onko yhteiset juuret vai erilliset? Eikö toi ois muutenki vähän sama ku laittas kaks eri lajiketta samaan ruukkuun kasvamaan?


emt laitoin nyt piruttani vesilasiin juurtumaan.
katsoo miten käy jos molemmat vaan kasvattaa omat juuret, niin leikkaan siiten uudet viillot ja laitan multaan ja katson jos varttuisivat toisiinsa siinä :D
kaikkea kannataa kokeilla kun muutenkin pitää otella pistokaita ja karsia epäsiistejä puskia ::) koitin nyt samalla sitten tuota että otin pimenta de neydestä oksan ja laitaoin sen aji cristallin (koko kasvi) oksaan kiini ja molempiin tein vertikaali viilot käärin liitoksen kohdalla märällä talouspaperilla ja nippusitelillä ja heitin läpinäyvän muovipussin koko oksan päälle

hkekkonen

Joo totta kaikkeahan kannattaa huviksi testailla. Kerrohan miten onnistuu sitten. Laita vaikka päiväkirjaan kuvia projektista, ois kiva seurailla. Itekki oon jonki verran testaillu tota varttamista. Ei oo oikeen tuloksia vielä tullu, nyt viimesin testi näyttää aika lupaavalta vielä tässä vaiheessa. Käy kattoo mun päiväkirjaa sinne oon tehny raporttia tästä.

DYH

Eikös tämä(kin?) ole varttamista: Katkaistaan A -kasvin yksi varsi vinosti poikki ja heitetään varsi vaikka juurtumaan vesilasiin tällä ei ole asian kanssa enää tekemistä. Sitten katkaistaan B -kasvin yksi varsi vinosti poikki ja kiinnitetään se A -kasvista katkaistuun kasvuhaaraan(?!). Jos homma skulaa oikein, alkaa tästä oksasta kasvavamaan kasvi B vaikka muu kasvi onkin A -kasvia.

Selitys ehkä huonoa mutta jos joku osaa vähän selventää tätä? :D

hkekkonen

Lainaus käyttäjältä: DYH - maaliskuu 19, 2012, 22:28:25 ip
Eikös tämä(kin?) ole varttamista: Katkaistaan A -kasvin yksi varsi vinosti poikki ja heitetään varsi vaikka juurtumaan vesilasiin tällä ei ole asian kanssa enää tekemistä. Sitten katkaistaan B -kasvin yksi varsi vinosti poikki ja kiinnitetään se A -kasvista katkaistuun kasvuhaaraan(?!). Jos homma skulaa oikein, alkaa tästä oksasta kasvavamaan kasvi B vaikka muu kasvi onkin A -kasvia.

Selitys ehkä huonoa mutta jos joku osaa vähän selventää tätä? :D


Ymmärsin kyllä. Siis justiin noinhan se menee miten selitit tuossa.

Torakka

eipä mun vartos onnistunut 2päivää oli ihan elin voimaisen näkösenä pimentan oksa aji cristallissa kiinni mutta sitten loppu elin voima ja varsikin oli kuivanut. :'(

cornell

Mulla vaikuttais 2 vartetta seitsämästä kasvaneen kiinni. Kiilavartos tuntuu toimivan... tärkintä varmaankin leikkuupintojen tiivis kontakti eli varrennuskohdan ympärille "tiukalle" teippiä tai kelmua... mulla oli silikooniputkea ja sen ympäri teippiä. Varrennoksen toipumisen edellytys on hyvä suojaus kuivumiselta eli minikasvari. Pitää tehdä vielä pari vartetta ja testata onko onnistuminen kiinni oikean tekniikan löytymisestä vai tuurista...

HUOM Vartteeni eivät ole vielä alkaneet kasvaa, mutta ovat kiinnittyneet  perusrunkoon eli eivät kuivu. Aikaa tähän kului pari viikkoa. Pistän tilannekatsausta päiväkirjaan.
¨käynks mä usein täällä?¨

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: cornell - maaliskuu 21, 2012, 23:24:27 ip
Mulla vaikuttais 2 vartetta seitsämästä kasvaneen kiinni. Kiilavartos tuntuu toimivan... tärkintä varmaankin leikkuupintojen tiivis kontakti eli varrennuskohdan ympärille "tiukalle" teippiä tai kelmua... mulla oli silikooniputkea ja sen ympäri teippiä. Varrennoksen toipumisen edellytys on hyvä suojaus kuivumiselta eli minikasvari. Pitää tehdä vielä pari vartetta ja testata onko onnistuminen kiinni oikean tekniikan löytymisestä vai tuurista...

HUOM Vartteeni eivät ole vielä alkaneet kasvaa, mutta ovat kiinnittyneet  perusrunkoon eli eivät kuivu. Aikaa tähän kului pari viikkoa. Pistän tilannekatsausta päiväkirjaan.


Varttamisteippiäkin on ilmeisesti saatavilla joistain paikoista, käytännössä käyttäytyi samalla tavalla kuin tämän linkin tuote: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=161192203 ja ainoa ero vaikutti olevan että tuo varttamisteippi oli jonkin verran läpinäkyvää. Tuokin toiminee mainiosti, pitää vaan saada varttamiskohta mahdollisimman tiiviiksi ettei pääse heilumaan.

Leikkuupintojen pitäis olla tasaisia ja leikkuupintoihin ei saa kuulemma missään vaiheessa mennä koskemaan ettei tuu epäpuhtauksia.

Rundari

Tuskin toimii chileillä tuo teippi, tarkotettu kait joillekkin omenapuille yms... tukeville kasveille. Tuon teipin käyttö vaatii kuitenkin hiukan "voimaa".

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Rundari - maaliskuu 22, 2012, 06:15:45 ap
Tuskin toimii chileillä tuo teippi, tarkotettu kait joillekkin omenapuille yms... tukeville kasveille. Tuon teipin käyttö vaatii kuitenkin hiukan "voimaa".


Eipä kait chilienkään kohdalla yritetä varttaa mitään hiuksenvahvuisia oksia, vaan jo hieman tukevampia. Teipin käyttö vaatii "voimaa" vain venytysvaiheessa joten pointtiasi en kyllä tajua :)

Rundari

Nojuu, kunnolla puutuneet ja tukevarunkoiset jo alkaa kestämään.