toukokuu 11, 2024, 19:54:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Rocoton maistelua

Aloittaja Janne, marraskuu 04, 2002, 08:46:04 ap

« edellinen - seuraava »

Janne

Pitkällisen (useampia kuukausia) odottelun jälkeen "Rocoto Amarilloni" alkoivat kypsytellä hedelmiään. Mutta iloisen punaisiahan niistä tulikin. Alkuaan oli liki 20 hedelmää tulossa, mutta valonpuutteessaan suurin osa tipahteli karviaismarjan kokoisina pois. Viitisen kappaletta kuitenkin jaksoi kypsyä kauniiksi noin 5 x 3.5 -senttisiksi herkkupaloiksi.
Eilen tein pienen salsan purkkitomaatista ja rocotosta ja täytyy sanoa että meikäläisen suosikkichili on löytynyt. Maku on aivan uskomattoman hyvä, makea ja täyteläinen. Polte on melkoinen mutta ainakin minun suussani erittäin miellyttävä, lämmin ja pehmeä. Hedelmä oli todella mehukas ja paksuseinäinen, silputessa tirskahteli rocotomehua pitkin pöytää :)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

mitjo

itse en ole koskaan Rocotoa maistanut, mutta mitä olen jenkkiläisiä palstoja lukenut niin on sitä kovasti kehuttu. :D

Aji Inferno

On se jonkin sortin aatelia chilissä... Vähän kuin meikäläinen paprika jolla on habaneron tulisuus! :)

Tekla

Samansuuntaisia positiivisia kokemuksia kuin Jannella on minullakin Rocotoista. Toistaiseksi olen testannut Rocotoa tuoresalsaan, thai-ruokiin, maapähkinäkastikkeeseen ja moneen muuhunkin keitokseen. Mehukkuus ja pehmeä polte ovat todella Rocotoissa omaa luokkaansa. Sain kyllä ensi maistamalla kitalaen kirvelemään, mutta Rocoton polte leviää miellyttävästi suuhun eikä "poraa" reikää kieleen samalla tavalla kuin moni muu voimakkaasti tulinen chili.

(Nyt on huolena, kuinka Rocotot selviävät talvesta. Vaikuttavat varsinaisilta nirppanokilta ja näyttävät kovasti kärsivän sisätiloissa vaikka olen järjestänyt niille parhaan mahdollisen paikan lisävalojen loisteessa. Edes lehtien myötäkarvaan silittely ei näytä kasveja lepyttävän. :) )

Aji Inferno

Ei huolta; talvi ei ole Rocotoille keskimäärin mikään ongelma... Tulevat toimeen vähällä valolla ja kastelulla, eivätkä ihan ensimmäisinä tule ötököidenkään kaluamiksi. Nirso kasvi se toki tavallaan on, lähinnä siinä mielessä että sen saa tekemään hedelmää. Muutoin se olla köllöttää ihan tyytyväisenä melkein oloissa kuin oloissa. :)