Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
195 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 381

cix

löysin tämmönen purkki..


miten tuo sopii chileille?
NPK 17-4-25
lisäinfo http://www.kekkila.fi/web/web.nsf/sp?open&cid=kastelulannoite

Chilivaari

Ruukkukasvien annostusohjeella se näyttäisi olevan aika samanlainen kuin monet muutkin. Fosforia on vähemmän kuin esim. Puutarhan Kesässä, mutta minä en tiedä, mihin se vaikuttaa. Biobizzin Bloomissa sitä on kuitenkin lisätty moninkertaiseksi Grow-malliin verrattuna, joten voi tuolla olla kukintaan vaikutusta.
Pelkkää arvailua minun puoleltani.

Erikoislannoitteen Chilli Focus ravinnearvot ovat myös suunnilleen samoja, paitsi siinä ei ole ureaa, mutta tuossa kastelulannoksessa on. Ureaa on väitetty chileille ongelmalliseksi ainakin altakastelussa.

Wiski

0.3dl kanankakkaa mullan alle taskuun per puska finaaliastiaan. Laiska kun olen tuo sopii mulle hyvin :) Idätyksen jälkeen heitän taimiruukkuun myös hyppysellisen. Ja multana kekkilän puutarhamulta,  Tuo 0.3dl hain kokeilemalla viime vuonna.. puoli desiä vei jo överilandiaan, Olen usein valitellutkin että mulla pelkkä kasvuturve ei meinaa piisaa, vaikka muilla on erilaisia kokemuksia. Kasvit usein kituu siinä, mutta heti kun lisäilin kanankakkaa ongelmat katosivat (övereihin asti sittten joskus, tosin).

Helppoa on, eikä haise edes sisällä kun laittaa mullan alle. Ja tommonen pussi kestää varmaan ikuisuuden :)

Chilivaari

Sehän on pitkävaikutteista, joten varmaan toimiikin.

Miten saat noin pienet määrät mitattua? Rakeethan ovat aika isoja. Entä minkä kokoiseen ruukkuun? Sillä on ehkä merkitystä, vai onko sittenkään? Liian pienessä ruukussa kasvi tarvitsee enemmän lannoitteita, kun niitä ei mullasta irtoa.

Puutarhassa käytän lähes pelkästään kanankakkaa. Kemiallisesti valmistetut aineet eivät tunnu niin monipuolisilta. Levitys pitää tehdä ennen sadetta, kastella heti tai sekoittaa multaan, jotta hajuhaitalta välttyy. Eipä se minua haittaa, mutta lapsia tai naapureita saattaa.  :wink:

Jägermeister

Itse käytin kanssa viime kesänä kanankakkaa. Nyt olen toistaiseksi lisännyt Substralia kasteluveteen, kanankakkaa aion käyttää heti kun siirrän kasvit ulkotiloihin pysyvästi.

Wiski

Mulla on sellanen pieni yskänlääkemitan tyyppinen mitta. Joskus tulee laitettua silmämääräisesti eli joka tapauksessa se on "sinnepäin".
Kuitenkin 1dl on jo liikaa :)

Mulla on 25cm ruukkuja enimmäkseen, mutta olen laittanut tuon saman verran per puska ruukun koosta piittaamatta. Eli suureen 50cm ruukuun missä on 3 chinenseä laitoin about desin sitten, lääkemitallisen taskuun per puska. Joskus oon laittanut yhen kasan keskelle joskus erilliset kasat nurkkiin tms. En koskaan sekoita rakeita ympäri multaa, ymmärtääkseni kasvit osaavat hyödyntää tuollaisesta varastosta mitä tarvitsevat.

Omat muksut käy aina multahommien yhteydessä naureskelemassa kun isi laittaa kakkaa chileille :) Käyvät haistelemassa ja hirveä nauru päälle. Eihän se tietty sieltä mullan alta enää haise, vaimokkeella on tarkka nenä joten ei tulisi kuuloonkaan :)

Tarkennetaan vielä, että kyseessä on siis tämä biolan luonnonlannoite
http://www.biolan.fi/suomi/default2.asp?active_page_id=163 joka on kuivattua kanansaissea merilevällä.

Niklas-

Tarvis vähä apua, nyt ois ruukkujen vaihto ajankohtainen ja lisäravinne.
Oisko hyvä ensin vaihtaa ruukut ja sitten antaa lisäravinnetta?

Ja onko mitään apua semmosesta kun pirkka kasvi ravinteesta, kun sattui semmosta löytymään kaapista? Apua vai haittaa enemmän?

Vai kannattaisiko ostaa kunnon ravinteet?

Ja kuinka usein ravinnetta pitää antaa?

wille

Uudessa tuoreessa mullassa, turpeessa tai missä maa-aineessa ikinä kasvatatkaan, on kylläravinteita ensialkuun riittävästi. Eli itse en lisälannoita uutta multaa. Voi saada vahinkoa aikaan jos rankalla kädellä lannoittaa.

Pirkka Kasviravinnetta en ole ikinä kokeillut, joten en osaa siinä asiassa neuvoa, mutta suosittelen kyllä BioBizzin settejä. Mikä niistä sitten parhaiten budjettiisi sopiikaan.

Itse lannoitan noin joka neljäs kastelukerta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Nestorex

BioBact-luomulannoitetta olen viime kasvukaudella tarjoillut niin hyöty- kuin koristekasveillekin. Tuntuvat tykkäävän, mutta mitään maailmoja mullistavia satoja en ole korjannut. BioBactissakin on typpeä, joten loppukesästä sitä ei enää kannata käyttää.

Mape

moro
Olen tuossa miettinyt kumpi kannattaisi aloitaa vesi viljely vai viljellä chilini vain mullassa. chilejä ei ole kuin kaksi.

kumpi on helpompaa?
kumpi antaa paremman sadon?
kummassa lannoiteet kestävät kauemmin?


vesi viljelyyn meinasin lannoiteeksi:GHE Flora Tripack
multaan meinasin lannoiteeksi:Bio Bizz setti 1

hinta eroa ei ole noilla tuotteilla kuin 3e
---

escargo

Muutamalle multaruukulle tuo biobizz 1 setti riittää vaikka kuinka kauan, pari kolme kautta ainakin.
#300

Doe_J

Tripakin annostus chileille on luokkaa alle 10 ml / 10 L vettä kutakin eli riittoisaa on. Kohtalaisen kokoisiakin hydroja ravitsee melko kauan puolen litran pulloilla.

Itsellä on ollut yhteensä 30-50 litraa hydroja noin puolitoista kautta (viime kesä + tämä vuosi) toiminnassa ja olisko pullot about puolillaan...oletan että niillä ajaa tämänkin kesän ja vieläkin jää.

Taiminen

Taiminen täällä taas pitkästä aikaa! :D

Chilini ovat siis kasvaneet ja tarkoituksena olisi vaihtaa isompiin ruukkuihin. No, en ole ikinä ennen antanut niille lannoitetta ja nyt olisi varmasti aika. Suurin chilini on kaupan Hollantilaisten chilien siemenistä otettu jokin lajike. Se on nyt n. 17 cm pitkä ja ajattelin että se todellakin tarvitsee suuremman ruukun, vaikka omaa jo kukkia O_O.. Nypinkö siis kukat pois lannoituksen ajaksi, haluaisin sen kyllä kasvavan vielä lisää. Mitä lannoitetta antaisin, olisiko Biolan kanankakka sopivaa, vai jotakin muuta ensimmäiselle lannoitukselle?
Vai olikos se niin että mustaa multaa ei saa käyttää - ajttelin että sehän on aika voimakasta, kävisikö lannoituksen sijasta, samalla kun vaihdan uuteen ruukkuun, vaikken edes tiedä mitä multaa käyttäisin.  :roll:  :lol:
Chililehdestä: Lehti oli miltei valmis, mutta painamisen kanssa tuli ongelmia. En siis ole varma saanko sitä ikinä mihinkään , mutta katsotaan. Pahoitteluni!:(

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Taiminen"Taiminen täällä taas pitkästä aikaa! :D

Chilini ovat siis kasvaneet ja tarkoituksena olisi vaihtaa isompiin ruukkuihin. No, en ole ikinä ennen antanut niille lannoitetta ja nyt olisi varmasti aika. Suurin chilini on kaupan Hollantilaisten chilien siemenistä otettu jokin lajike. Se on nyt n. 17 cm pitkä ja ajattelin että se todellakin tarvitsee suuremman ruukun, vaikka omaa jo kukkia O_O.. Nypinkö siis kukat pois lannoituksen ajaksi, haluaisin sen kyllä kasvavan vielä lisää. Mitä lannoitetta antaisin, olisiko Biolan kanankakka sopivaa, vai jotakin muuta ensimmäiselle lannoitukselle?
Vai olikos se niin että mustaa multaa ei saa käyttää - ajttelin että sehän on aika voimakasta, kävisikö lannoituksen sijasta, samalla kun vaihdan uuteen ruukkuun, vaikken edes tiedä mitä multaa käyttäisin.  :roll:  :lol:


No, mustaanmultaan en kyllä kajoaisi, vaikka täälläkin jotkut sanovat sillä tuloksia saaneensa. Omat kokemukseni ovat perin kehnoja. Kananpaska voi toimiakin, Substral ja vastaavat eivät... Ja onhan sitten kaikkia erikoisliemiä mm. Viherpeukussa myynnissä. Lienevät parhaita.

cix

Onko kukaan kokeillut nutriforten tomaatti mansikkaravinne? Ajattelin ehkä ostaa ja kokeilla jos löydän jostain semmoinen.
http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/tomaattimansikka.htm

Noli Me Tangere

Tulipa oltua fiksu... Malttamattomana en tietenkään lueskellut näitä juttuja läpi ja nyt voipi olla että:

1) kasveja lannoitettu liikaa (ja liian typpipitoisesti)
2) tuuletus aloitettu ehkä liian myöhään
3) kasteltu liikaa

Jospa nuo vihreät penteleet kuitenkin kasvaisivat...

Malec

Morjesta vaan kaikille, alkuvuodesta asti tullu näti foorumeita luettua ja tietysti Aji Infernon sekä Fataliin hienoja kasvatusopuksia on tullut luettua, mutta nyt on ihan pakko semmone kysymys heittää teille viisaimmille.

Tällä hetkellä itellä alkaa ensimmäiset palot kypsyä ja chiliessä ja vielä koko ajan kukkia pukkaa. Lajeina on muutama bacca, pari annuumia, kaksi chinenceä sekä yksi rocoto ja sitä ihmettelin tässä että koska kyseessä on turvekasvatus (10L altakasteluissa) niin minkälaita lannoituista pitäisi tässä vaiheessa laittaa? Itselläni on Biobizzin grow, bloom, root, topmax sekä alg-amic mutta pakko sen verran myöntää että hieman hämmentää se, että kun BioBizzin tuotteista kerrotaan sen verran että ne avustaa multatilan pieneliöitä, joten ilmeisesti suhteellisen turha laittaa vesitilaan yhtään näitä ravinteita? Ja toisekseen todellakin se ongelma että koska alkaa olla jo kaikissa puskissa pieniä chilinalkuja niin olisiko vaan parempi käyttää pelkkää vettä vai vielä laittaa esim bloomia tai alg-a-micciä tai jopa top-maxia?

Herra 47

itsellä altakastelu ruukuissa ihan samaa tavaraa ja kasvaa... Kyllä ne ravinteet sieltä vesitilasta imeytyy turpeeseen :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

MasaT

Tähän asti käyttänyt nutriforten kastelulannoitetta kaikille kasveille.
Nyt alan käyttämään nutriforten rhodolannoitetta(typpi 11,3.
P 12,4 .K 9,5. Mg 1,2. S 1,5. B 0,02. Cu 0,008. Fe 0,07. Mn 0,04. Mo 0,002. Zn 0,015) ja bacterial-jauhetta(viherpeukusta).
Tuossa jauheessahan ideana on tehdä bakteeriviljelmä ravinneliuokseen edellisenä päivänä, veitsen kärjellinen liuoksen sekaan ja annetaan muhia vuorokausi. Kai se toimii vähän kuin hiiva.
Biobizzin lannoitteet olisi varmaan tullut halvemmaksi, jotka myös on bakteeripohjaisia lannoitteita mutta olen sen verran kokeilun haluinen että menen tällä eteenpäin.
Yleensä olen sitä mieltä että kannattaa kiinnittää huomiota enemmän kasvualustan happamuuteen kuin tähän lannoitukseen. Ei kannata lannoittaa liikaa.
Rhodoille en anna ravinteita kuin alkukeväällä, kukinnan aikaan ja kun alkaa kasvattaa uutta vartta ja loppukesästä ei enää ollenkaan. On mielestäni aika lähellä näiden chilien kasvatusta. Molemmat happaman maan kasveja.
Kasvuaikana on ymmärrettävää että tarvitsee ravinteita.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Näin aloittelijana. Ja intoa vaan kaikille mielenkiintoisen harrastuksen parissa.

vesuri

Lainaus käyttäjältä: "cix"Onko kukaan kokeillut nutriforten tomaatti mansikkaravinne? Ajattelin ehkä ostaa ja kokeilla jos löydän jostain semmoinen.
http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/tomaattimansikka.htm

Viikon päivät olen tuota turpeessa olevalle amppelitomaatille antanut. Varsin huonovointinen puska rupesi kukkimaan aivan toiseen malliin, vaikka aurinkoa ei pahemmin ole näkynytkään. Toimii ainakin tomaatille huomattavasti paremmin kuin kananpaska tai Puutarhan kesä.