Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
195 (50.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 381

miczu

Ajattelin laittaa ekat chilit "kasvamaan" kysyisin vaan että mitä multaa kannattaa laittaa?

wille

Ei ainakaan Mustaa Multaa. Itse käytän Kekkilän Puutarhaturvetta. Siihen voi sitten sekoittaa vaikka hiekkaa sekaan jos siltä tuntuu. Eli jotain perusturvetta suosittelisin. Ei kuitenkaan raakaa turvetta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

escargo

Nythän kävi niin että mulla unohtui Biobizz setti ulos pakkaseen  ;D Onko käyttökelvotonta?
#300

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: miczu - tammikuu 05, 2009, 00:24:11 ap
Ajattelin laittaa ekat chilit "kasvamaan" kysyisin vaan että mitä multaa kannattaa laittaa?


Viime keväänä tein multatestin silloin lähikaupoista tai omasta varastosta löytyneillä mullilla:
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4107.msg43968#msg43968

Loppupäätelmänä voisi sanoa vaikkapa, että kaikilla kasvaa, tosilla vähän nopeammin. Sitä voi auttaa lannoittamalla.
Päädyin siitä lähtien käyttämään Kekkilän puutarhamultaa, jota saa vain isoissa säkeissä. Kestomulta lienee kukkamullista lähinnä.


escargo

Lainaus käyttäjältä: escargo - tammikuu 13, 2009, 01:51:06 ap
Nythän kävi niin että mulla unohtui Biobizz setti ulos pakkaseen  ;D Onko käyttökelvotonta?

Tosin laitoin jo waterfarmin + florapackin tilaukseen mutta täytyyhän sitä mullassakin kasvattaa jotain. Mitä mieltä jäätyneistä biobizzeistä?
#300

Emilio

Eiköhän se ihan ok tavaraa ole ::) Ei alkuaineiden pitäisi mennä pilalle jäätyessään :D 

kuartsi

Mites muuten, voinko antaa biobizz grow:ta kasveille, jotka ovat jo puskemassa pieniä nuppuja? Tuota bloomia kun ei ole itselläni.

Chilicutter

Oottako huomanneet tällaista lannoitetta ihan on chileille tehty.


   

Chilli Focus

Chillies and peppers have specific nutritional requirements and, although it is true that they can perform reasonably well with general purpose "feeds", the best results will be achieved by using a formulation designed specifically for them.

Chilli Focus is based on commercial chilli nutrients, as manufactured by our company for over twenty years. Originally our formulations were based on academic work, but have been fine-tuned over the years by the experience of our commercial customers.

    *

      Chilli Focus is manufactured from the purest and most soluble mineral salts. It is fortified and enhanced with a complex profile of organic plant acids.
    *

      It is precisely formulated for the needs of chillies and peppers - contains no urea.
    *

      It is non-toxic and poses no environmental hazards.
    *
      Chilli Focus is an ideal feeding programme for chillies. It can help produce healthier more vigorous plants and colourful, juicier fruits.

Precise professional formulation for chillies - based on pure mineral salts and rich organic plant acids.

Osoite vielä: http://www.hydroponics.eu/product.asp?Id=4934-Chilli+Focus+300ml+-+Grow+Technology
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Chilivaari

Viime kesänä noita pohdittiin tässä samassa ketjussa:
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=2787.msg47480#msg47480

Yleislannoitteista menevät aika lähelle samoja pitoisuuksia litrassa kasteluvettä (Annoksessa-sarake) Substral Eko, Puutarhan Kesä ja varsinkin Nutriforte. Kun sitten lasketaan hintaa ravinnekilolle, erikoislannoite on 20 kertaa kalliimpi kuin Puutarhan Kesä.
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=2787.msg47561#msg47561

Tulkoon tässä mainituksi, että en ole aivan puolueeton, vaan olen käyttänyt tuota halvempaa vaihtoehtoa nyt vuoden verran ja olen siihen varsin tyytyväinen. Mitään kaupallisia sidoksia minulla ei ole siihen eikä muihinkaan lannoitteisiin.


Chilicutter

No nyt on hinta vähän laskenut siitä mitä se silloin oli.
Nyt maksaa litran purkki  19,80€
Tou 300ml  9,80€
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Chilivaari

Hinta näkyy olevan aivan sama kuin tuossa vertailussa. Chilli Focus on vain laimeampaa ja sitä tarvitaan enemmän.

Vertailu on tehty todellisten ravinnepitoisuuksien mukaan. Joissakin voi olla melkein puolet vaikuttavia ravinteita, toisessa taas vain 7%. Silloin tuota laimeampaa pitää annostella moninkertainen määrä. Tämä hintakupla on tuossa vertailussa puhkaistu ja silloin esimerkiksi Substral onkin äkkiä kallista, vaikka pullo ei montaa euroa maksa.

En halua väittää, etteikö erikoislannoitteissa voisi olla jotakin ainesosia, joita halvemmissa aineissa ei ole ja esimerkiksi Biobizzistä kannattaisi maksaa vähän enemmän. Hinnalla on myös psykologinen vaikutus. Kun on maksanut itsensä kipeäksi, on tuotteeseen pakko uskoa. "Onhan sen oltava hyvää, kun noin paljon maksoikin."

Chilicutter

Joo
Niinpäs olikin kannattais näköjään aina välillä lukea jutut oikein ajatuksen kanssa ???
En minäkään ole noitten kalliiden erikoislannotteiden kannalla.
Halvemmallakin saa kasvatettua.
Kunhan vaan muistaa käyttää sitä kuuluisaa Maalaisjärkeä ;)
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Canhamo

Itse olen aivan amatööri chilin kasvatuksessa ja ajattelin tilata viherpeukulta lannoitteita.
Onko aivan liioiteltua tilata Bio Bizz Top-Max-, Bio Bizz Alg-A-Mic-, Bio Bizz LeafCoat-, Bio Bizz Root Juice-, Bio Bizz Fish-Mix- sekä Bio Bizz Bio Grow -putelit?
Mitkä noista on selkeästi tarpeettomia? En oikeastaan mitään lannoitteista tiedä, mutta olen valmis tilaamaan jokaisen noista, jos ne kaikki ovat tarpeellisia.

Tarkoitukseni ei ole alkaa chilitehtailijaksi, mutta haluan että kasvini voivat hyvin ja tuottavat kohtuullisen määrän hedelmiä (eikö ne hedelmiä ole? Ö_ö )

Fudurez

Hedelmävihanneksiksi kai kutsuvat  ??? Mutta joo minulla on noita bio bizzejä bio grow, bio bloom ja alg-a-mic ja niillä luulisi pärjäävän. Algamiciä voi käyttää lehtisumutteena, mikä ajaa tuon leaf coatin tehtävän, bio grow toimii koko viherkasvun ajan ja sitten kukkavaiheeseen bio bloomia. Noilla ainakin pärjää, noista lopuista sanomistasi en ole oikein varma.

wille

Mulla on toi BioBizzin Gro, Bloom ja Alg-A-Mic. Ne taitaa olla ne kolme perustekijää, jotka noista olisi hyvä olla, jos BioBizzeillä haluaa lannoitella. TopMax löytyy myös ja kyllä sillä aika hyvin saa kukintaa buustattua ja RootJuice ajaa asiansa myös. LeafCoattiakin mulla oli viime kesänä, sillä en huomannut mitään erityistä vaikutusta olevan. Annoin suihkutusveden seassa tota Alg-A-Miciä ja aika ajoin Neem-öljyä. FishMix voi olla ihan Ok, ei omaa kokemusta. Sisäkasvatuksessa en edes kokeilisi hajun takia. Toi BioBizz Setti 2 on oikein pätevä perussetti!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

Nettiä penkoessani löysin Kekkilän sivuilta paprikan viljelyohjeet. Toki kun tuo linkki vie kädestä pitäen Kekkilän sivuille, ovat kaikki suositellut lannoitteetkin Kekkilän. Tuolla sivun lopussa on kuitenkin ihan mielenkiintoinen lannoitusohje sekä Viljelyaltaalle (Viljelyaltaat ovat lannoitettuja, kalkittuja ja muoviin pakattuja turvekasvualustoja, jotka ovat sellaisenaan käyttövalmiita viljelyyn.), että kivivillalle. Viljelyaltaan turve on varmaankin kohtalaisen samantyyppistä kuin Kekkilän myymät muutkin turvetuotteet, joten kai tuota ohjetta voisi soveltaa ihan ruukkuunkin. Toivottavasti joku saa jotakin iloa irti tuosta sivusta...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Noli Me Tangere

Millainen lannoite olisi sopiva passiivivesivieljelyyn? Jotain halvemman puoleista etsiskelisin.

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: Noli Me Tangere - helmikuu 06, 2009, 17:36:56 ip
Millainen lannoite olisi sopiva passiivivesivieljelyyn? Jotain halvemman puoleista etsiskelisin.


Tuota vähän funtsailin itsekkin. Kenelläkään kokemuksia puutarhan kesästä vesiviljelyssä (ebb/flood tai passiivi?).

dh

Kestääkö noilla bakteeripohjaisilla (Biobizz) lannotteilla pitempään kuin normilannoitteilla ennenkuin kasvi pystyy hyödyntämään ravinteita? Vaikuttaako ruukun koko hyödyntämisaikaan?

Kuti

Itse olen käyttänyt Kemiran hydrolannosta ja salpietaria passiivihydrossani. Hyvin on kasvit menestynyt. Tuo lannoite on peräisin kimppatilauksesta.

Veikkaan, että tänä keväänä olisi yhtälailla edullisiille lannoitteille ottajia, joten tilatkaa joku koko säkki ja jakakaa osiin.