huhtikuu 20, 2024, 01:45:12 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

aropupu

Lainaus käyttäjältä: Mäög - helmikuu 04, 2012, 16:54:14 ip
Onko tomaatin taimet herkempiä saamaan taimipoltteen vai missä voisi olla vika kun sirkkalehdet kuivuu ja/tai ensimmäiset lehdet?
Kirsikkatomaatin taimen alut on puutarhaturpeessa(ravinteita liikaa?) joka kasteltu ennen kylvöä kiehuvalla vedellä.
Samaa turvetta chileillä jotka kasvaa ja voi hyvin


Sirkkataimista en mene vannomaan, mutta yleisesti ottaen tomaatit sietävät lannoitusta chilejä paremmin, se chilien kasvatuksessa alimpaan helvettiin kirottu musta multakin tuntuu olevan tomaateille vaan hyvästä. Puutarhaturpeessa olen tomaatin taimet kasvatellut ilman sen suurempia ongelmia.

Mäög

Syy taisi olla perinteinen hukkuminen. Seuraava satsi ollut pienemissä purkeissa ja vähemmällä vedellä ja tilanne näyttää paljon paremmalta.

sammal

Mites nää kaupan tomaatin siemenestä kasvatetut? tuottaako satoa? kun on f2 niin eikös osa tuota ja osa ei.
Itelle vaan on näitä itäneinä hullusti että kannattaako edes istuttaa???!?

PP

Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 20, 2012, 20:25:22 ip
Mites nää kaupan tomaatin siemenestä kasvatetut? tuottaako satoa? kun on f2 niin eikös osa tuota ja osa ei.
Itelle vaan on näitä itäneinä hullusti että kannattaako edes istuttaa???!?


Ei se liity tuottamiseen tai tuottamattomuuten, mitä sukupolvea kasvi on vaan siihen, että sato ei ole alkuperäisen kaltaista. Onko varma tieto, että kaupan tomaatit on F1? Useimmat (?) tomaattilajikkeet kun ei ole hybridejä vaan stabiileja lajikkeita.

sammal

Jaa empäs tiedä, unohtu kattoo onko ees suomalaista tomaattia  :D
Ite luin netistä että toi f2 (jos sattuu olemaan) niin jotain tyyliin muutama kymmenestä tuottaisi satoa ja loput ei.
Itsekkin vähän ihmettelin että aika jännä vrt chili yms.

No kaippa niistä jotain sitten tuleekin! tosin on tulossa kärsältä llisää kunnon siiduja joten kohta on taimia taas jokapaikassa.

Mitkäs lajikkeet ois ihanteellisia kosteisiin kasvihuoneisiin, itellä on aina halkeamisongelmaa ja katto valuu vettä vaikka tuuletus täysillä?

ingeniero

Mistä sinne kasvihuoneeseen pääsee muodostumaan kosteutta noin paljon? Onko avonaisia vesiastioita?
Tomaatit on sellaisia veijareita, että itselläni tahtovat halkeilla aina kasvihuoneessa. Suurimpana ongelmana itse näen erittäin kuumat päivälämpötilat.

sammal

Kasvit haihduttaa?  Ja kostea kesä ilma.
Siis tomaattikasvariksi parashan olis semmonen päistä avoin "tunneli" mutta jos et ole aina paikalla sulkemassa ovia niin öisin tulee kylmä sadon lopuilla.
Onneksi itellä on pikkukasvari joka ei huurustu, tänävuonna suurin osa tomaateista pääsee sinne. Mites muuten kurkku ja tomaatti samassa huoneessa? muistelen että se ei olis hyvä?

PP

Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 21, 2012, 23:10:27 ip
Mites muuten kurkku ja tomaatti samassa huoneessa? muistelen että se ei olis hyvä?


Oman kokemuksen mukaan ei ongelmaa. Molemmat on kasvaneet ja tuottaneet hyvin joskin tomaateilla on ollut kosteudesta johtuvaa halkeilua.

svalli

Halkeilu johuu epätasaisesta kastelusta sekä korkea lämpötila lisää halkeilua. Jotkin lajikkeet ovat myös herkempiä kuin toiset.

Tomaattia ja kurkkua ei suositella samaan kasvihuoneeseen, koska kurkku tykkää kasvaa lämpöisemmässä kuin tomaatti. Mulla on kuitenkin kaikki chilit, tomaatit ja kurkut kasvaneet sulassa sovussa samassa kasvarissa ilman ongelmia. Aiemmassa asuinpaikkassani ne viihtyivät avomaallakin samassa kasvimaassa ja samanlaisissa olosuhteissa, joten miksi ne ois kranttuja naapuruskasveja kasvihuoneoloissa. Ammattiviljelijät haluavat maksimoida kunkin kasvin sadon, joten heillä voi olla tarpeen oma kasvari jokaiselle kasvilajille.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Hegu

Nyt on taas tomaattia laitettu itämään. Tänä vuonna loput luumutomaatin siemenet pääsevät kasvamaan ihan takapihalle kun muutimme rivitaloon. Tulisi vaan se kevät äkkiä että pääsee takapihalle terassin tekoon :)

Lillen

Tomaatin siemeniä ajattelin hankkia pikku hiljaan. Mistä olette hankkineet?

Onko kenelläkään kokemusta heidän siemenistä? http://www.seemnemaailm.ee/fin/index.php?CID=61
Hinnat ei päätä huimannut, mutta toimitus kirjattuna kirjeenä -500gr. 7€!! Jos haluaa vain tilata muutaman lajikkeen (niinkuin minä) niin tämä on ongelma.

Siemenet saisivat olla mahdollisimman halpoja ,mutta itämisprosentti saisi mielellään olla ok-hyvä...

Apua!

Hegu

Lainaus käyttäjältä: Lillen - maaliskuu 11, 2012, 20:04:28 ip
Tomaatin siemeniä ajattelin hankkia pikku hiljaan. Mistä olette hankkineet?

Onko kenelläkään kokemusta heidän siemenistä? http://www.seemnemaailm.ee/fin/index.php?CID=61
Hinnat ei päätä huimannut, mutta toimitus kirjattuna kirjeenä -500gr. 7€!! Jos haluaa vain tilata muutaman lajikkeen (niinkuin minä) niin tämä on ongelma.

Siemenet saisivat olla mahdollisimman halpoja ,mutta itämisprosentti saisi mielellään olla ok-hyvä...

Apua!


Itse olen siemenet ihan kaupasta ostanut tai siemenkaupasta http://www.siemenkauppa.com/21-tomaatit (siemenet kirjepostina 500g asti) 3,50 € valikoima on hyvä ja ei postikulut päätähuimaa



jewe

Jos tilaat Seemnemaailmasta niin osta ainakin ERK, tosi satoisa runkotomaatti jossa on vielä makua. Oma kestosuosikki ollut jo kolme vuotta.

Lillen

Kiitoksia vinkistä.
Eräs mukava foorumilainen tosin lupasi minulle jo tarvitsemani siemenet  :)

Hegu

Lainaus käyttäjältä: Lillen - maaliskuu 11, 2012, 22:00:12 ip
Kiitoksia vinkistä.
Eräs mukava foorumilainen tosin lupasi minulle jo tarvitsemani siemenet  :) .


hyvä että siemenet täällä liikkuu :) ja sitten kuvia kun edistystä alkaa tapahtumaan

Chilivaari

Hieno ohje deliriumilla tomaatin siemenien säilytykseen, mutta kun en tuollaisesta ollut kuullut, laitoin ne talteen paljon brutaalimmalla tavalla 2009 ja hyvin itivät vieläkin:
http://chilivaari.blogspot.com/2012/03/tomaatteja-lisataan-syljeskelemalla.html

-mIDE-

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 11, 2012, 21:41:45 ip
Jos tilaat Seemnemaailmasta niin osta ainakin ERK, tosi satoisa runkotomaatti jossa on vielä makua. Oma kestosuosikki ollut jo kolme vuotta.


Tänne kelpaisi pikaisesti muutama siemen ERK lajiketta, jos joltakin sattuisi ylimääräisiä löytymään. Vastineeksi saa rahaa tai vaikka chilin siemeniä.

jewe

Lainaus käyttäjältä: -mIDE- - maaliskuu 24, 2012, 19:58:33 ip
Tänne kelpaisi pikaisesti muutama siemen ERK lajiketta, jos joltakin sattuisi ylimääräisiä löytymään. Vastineeksi saa rahaa tai vaikka chilin siemeniä.


Harmi etten voi auttaa. 3-4 vuotta olen käyttänyt tuota seemnemaailmasta joskus tilaamaani siemenpussia ja nyt taisi mennä loppuun. Muutaman kymmenen sentin hintainen pussi on poikinut vuosien varrella varmaan yli sata kiloa hyviä isoja tomaatteja.

Kuvassa kypsyviä Erkkejä vuodelta 2009 ja kuten kuvasta näkyy satoa tuli hurjasti. ;)

Lillen

Onko kuvassa oleva ERK ollut hydrossa vai perinteisin keinon kasvatettu, komia on!  :)