toukokuu 11, 2024, 18:18:18 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

Dendrochili

Täältä lueskelinkin jo, että voisi laittaa tomaatit itämään, mutta onko tomaateilla eroja kasvussa, eli kasvaako joku lajike/lajikeryhmä nopeammin ym. eli kannattaako jotkut laittaa jo itämään ja osan antaa vielä odottaa? Olen jotenkin aina oudolla maalla tomaattien kanssa, jotenkin olen epävarma, vaikka kasveja on monenlaisia tullut kasvatettua  ;D.

Roskankerääjä

Lainaus käyttäjältä: Dendrochili - maaliskuu 09, 2013, 15:39:00 ip
Täältä lueskelinkin jo, että voisi laittaa tomaatit itämään, mutta onko tomaateilla eroja kasvussa, eli kasvaako joku lajike/lajikeryhmä nopeammin ym. eli kannattaako jotkut laittaa jo itämään ja osan antaa vielä odottaa? Olen jotenkin aina oudolla maalla tomaattien kanssa, jotenkin olen epävarma, vaikka kasveja on monenlaisia tullut kasvatettua  ;D.


Jos et käytä keinovaloa, voit laittaa minkä tahansa lajikkeen jo itämään. Keinovalon kanssa ehdit vielä myöhemminkin. Eroja on sitten enemmänkin siinä, minkä lajikkeen laitat ulos tai kasvihuoneeseen mihinkin aikaan.
Helevetin hiki!

rami12

Mulla olisi jäljellä potattomaatin siemeniä jonkinverran kyseessä maatiaiskantaa oleva perunanlehtinen lajike jota on viljelty savitaipaleella 60 vuotta jos jotakuta teistä kiinnostaa saada muutamia siemeniä niin postikuluja vastaan voisin lähettää niitä.

Roskankerääjä

Lainaus käyttäjältä: rami12 - maaliskuu 11, 2013, 22:42:52 ip
Mulla olisi jäljellä potattomaatin siemeniä jonkinverran kyseessä maatiaiskantaa oleva perunanlehtinen lajike jota on viljelty savitaipaleella 60 vuotta jos jotakuta teistä kiinnostaa saada muutamia siemeniä niin postikuluja vastaan voisin lähettää niitä.


pistin sulle yv:tä :)
Helevetin hiki!

ElliOop

Lueskelin ihmeissäni ja innoissani tästä säikeestä, että Pietarissa vuonna keppi ja kivi nauttimiani tummia tomaatteja saakin Suomesta nimellä Black Russian! Oi onnen päivää - niihin nimittäin jäi himo. Harmi vaan, ettei tunnu löytyvän siemenkaupoista; kaikki myyvät eioota.  :'(

Omalla ikkunalaudalla jo pikku moneymakerit terhakoituvat, ja toivottavasti päästään kohta sirkkalehtiä pitemmälle. Vaikka Moneymaker onkin "markettilajike", olen itse tykännyt siitä helppoutensa ja makunsakin puolesta. Ainakin itse olen tehnyt aikaisemmillä satokausilla omista tomaateista loistavaa marinaraa. :)

Jani M

Tälle kaudelle mulla on tulossa bloody butcheria ja tigerellaa. Viime kauden black cherryt oli pettymys satonsa puolesta, maku oli aivan loistava.

juksu

Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 25, 2013, 14:31:42 ip
Viime kauden black cherryt oli pettymys satonsa puolesta, maku oli aivan loistava.


Vais että huonoa satoa antaa? Vai johtuiko viimekesän shaissesita keleistä? Itselläni lähti tuota myös kasvelemaan, no kattoopi paljon tekkee, ei niin väliä kun on noita perus kirsikkatomaattejakin kasvamassa joista luulis tulevan kovasti satoa.
Jos muuten kiinnostaa tuommonen villitomaatti Solanum cheesmaniae niin sen siemeniä löytysi, marjat ei ole kyllä kovin kummosia, mutta mielestäni itse kasvi oli melko hauska. Kaverilla kasvoi kasvihuoneen pohjalla näppärästi ja päätin varastaa marjoja & siemeniä talteen.
Voi tuosta antaa taimenkin jos jottai kiinnostaapi.
- mind is a terrible thing to taste -

Jani M

Lainaus käyttäjältä: juksu - maaliskuu 25, 2013, 15:38:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - maaliskuu 25, 2013, 14:31:42 ip
Viime kauden black cherryt oli pettymys satonsa puolesta, maku oli aivan loistava.


Vais että huonoa satoa antaa? Vai johtuiko viimekesän shaissesita keleistä? Itselläni lähti tuota myös kasvelemaan, no kattoopi paljon tekkee, ei niin väliä kun on noita perus kirsikkatomaattejakin kasvamassa joista luulis tulevan kovasti satoa.



Verrattuna amppelissa olleeseen tavalliseen kirsikkatomaattiin, vihermassaa oli neljä kertaa enemmän, satoa oli vain puolet siitä mitä amppelissa olleessa tomaatissa.

ElliOop

Äskettäin töistä kotiuduttuani huomasin moneymakereiden kokeneen joukkolakoamisen. Tiedä, mikä hitto niihin on mennyt, aamusella olivat vielä onnellisia tai ainakin vertikaalisia... Pitänee vääntää suuret kiroilut ja sadetanssit, etteivät nyt vaan ottaisi ja heittäisi veivejään lopullisesti. :(

Pirkka

Viime vuoden parvekekokeilusta sisuuntuna päätin yrittää uudestaan tomaatteja. Suurin ongelma oli kunnen tajunnut tukea kirsikkatomaattejani tarpeeksi ja mielestäni lajike oli myös väärä, kesällä tomaatit saavutti parhammillaan katonrajan siis yli 2m ja kunnes kukinnan jälkeen alko tulla tomaatin alkuja niin koko paska katkesi. Nyt on pari matalaa lajia tulemassa.... :o

Jani M

Lainaus käyttäjältä: ElliOop - maaliskuu 26, 2013, 22:04:39 ip
Äskettäin töistä kotiuduttuani huomasin moneymakereiden kokeneen joukkolakoamisen. Tiedä, mikä hitto niihin on mennyt, aamusella olivat vielä onnellisia tai ainakin vertikaalisia... Pitänee vääntää suuret kiroilut ja sadetanssit, etteivät nyt vaan ottaisi ja heittäisi veivejään lopullisesti. :(


Mulla on tomaatit kans pitkin pöytiä, eivät tunnu omin voimin pysyvän pystyssä. Pitäisi ehkä siirrellä parempaan valoon, mutta eipä tuolla liene niin väliä vielä, koska kuitenkin kiepitän noita varsia mullan alle aika reilusti.

Vai kävikö sulla niin, että ne pääsi kuivahtamaan?

Nizo

Mitenkäs tomaattien kanssa latvominen? Olen käsittänyt että runkotomaatteja ei pitäisi latvoa, mutta mitenkäs pensas/amppelitomaattien kanssa?

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Nizo - huhtikuu 12, 2013, 18:14:03 ip
Mitenkäs tomaattien kanssa latvominen? Olen käsittänyt että runkotomaatteja ei pitäisi latvoa, mutta mitenkäs pensas/amppelitomaattien kanssa?


Viime keväänä annoin muutaman amppelitomaatin taimen anopille. Nehän sitten paloivat sen verran pahasti, että latvat kuolivat. Varkaita lähti kasvamaan heti jokaisesta lehtihangasta ja loppukesästä kasveissa oli tomaatteja 2-3 kertaa enemmän kuin omissa normaalisti kasvaneissa yksilöissä!
Eli minä ainakin latvon tästä lähtien amppelitomaatit...

Roskankerääjä

Olen kuullut että puutarhurit ainakin tomaattien kypsymisvaiheessa katkovat latvoja ja paljon isompia lehtiä yms. tomaattien kypsyttämisen nopeuttamiseksi. Omasta kokemuksesta ainakin suosittelen tukemaan kasvit todella hyvin jos meinaa haaroja kasvattaa pensastomaatteihin. Runkotomaatitkin haarovat varsinkin silloin jos antaa niiden kasvaa johonkin muuhun suuntaan kuin ylöspäin, mutta niiden tukemiseen sen jälkeen tarvitsee melko hurjat viritykset :)
Helevetin hiki!

Quini

huhtikuu 13, 2013, 14:43:08 ip #274 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2013, 14:51:12 ip käyttäjältä Quini
Lainaus käyttäjältä: ElliOop - maaliskuu 25, 2013, 13:03:40 ip
Lueskelin ihmeissäni ja innoissani tästä säikeestä, että Pietarissa vuonna keppi ja kivi nauttimiani tummia tomaatteja saakin Suomesta nimellä Black Russian! Oi onnen päivää - niihin nimittäin jäi himo. Harmi vaan, ettei tunnu löytyvän siemenkaupoista; kaikki myyvät eioota.  :'(


Messuilla Hgissä ainakin vielä eilen näytti monella standilla olevan noita siemeniä. Kun vaan viitsi penkoa. Hyötykasviyhdistyksellä taisi ainakin olla. Tietty voi olla että messujen jälkeen ei enää ole.

Whili

Minkälaisia yölämpöjä tomaatit kestävät ??

Ja kuinka kylmää kasvualusta/multa saa olla ??

Aku

Perunaan vartettu tomaatti on hengissä ja hyvässä kasvussa.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Aku - toukokuu 09, 2013, 15:12:00 ip
Perunaan vartettu tomaatti on hengissä ja hyvässä kasvussa.


Oleellinen kysymys kaiketi on, että tuleeko tuosta sekä maanpäällistä että maanalaista satoa? That would be cool, höhö.

Herpiili

Tomaattien varttaminen kestävämpiin juuristoihin on ilmeisesti varsin yleistä jo maailmalla ja heikommin satoavia tomaatteja vartetaan ainakin "Maxifort" ja "Beaufort"-lajikkeiden juuristoon kun ovat ilmeisesti huomattavasti kestävämpiä, voimakaskasvuisempia ja satoisampia. Ainakin briteissä on näkynyt taimia myynnissä ihan kotipuutarhureillekin.

AVRDC:n PDF aiheesta.

PP

Osa chileistä kasvaa huonosti, mutta tomaattien kanssa on pian päinvastainen ongelma.


Tumbling Tom Yellow 9 litran amppelissa.

Tuo tulee vaatimaan jatkuvaa saksimista ja tukemista tai oksat katkeilee pian raakileiden painosta. En tajua miten olen saanut ne tuollaisiksi jo tässä vaiheessa kesää.