maaliskuu 28, 2024, 10:13:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Etikkasäilöntä

Aloittaja miau., elokuu 15, 2005, 15:00:25 ip

« edellinen - seuraava »

J.J Chili

Tervehdys!

Olisi sellainen kysymys tosta etikkasäilönnästä että kun tein viimeisimmän satsin maustumaan,niin vielä siinä vaiheessa kun kaadoin kiehuvan kuuman etikkaliemen purkkiin paloiteltujen chilirenkaiden päälle, ja pistin kannen kiinni, liemi peitti koko satsin,mutta hetken kuluttua kun purkkia katselin liemen pinta oli pudonnut purkissa sen verran että päällimmäisenä olevat chilirenkulat eivät olleetkaan enää liemen peitossa. Ilmeisesti renkulat imaisivat sen verran lientä itseensä että pinta pääsi purkissa hieman putoamaan. Onko tästä haittaa,pilaantuuko toi satsi kun ne päällimmäiset renkulat eivät ole sen liemen peitossa siellä purkissa?

Edellisissä satseissa tälläistä pinnan putoamista ei ole tapahtunut. Ja kiitokset muuten Chilivaarille loistavasta etikkaliemi reseptistä jonka löysin tämän keskustelun kautta,toimii!!

Hubert

Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - lokakuu 22, 2015, 12:02:20 ip
Onko tästä haittaa,pilaantuuko toi satsi kun ne päällimmäiset renkulat eivät ole sen liemen peitossa siellä purkissa?


Ei pitäisi haitata ollenkaan. Ainakin mulla on kaikissa purkeissa päällimmäiset chilinpalat pinnan yläpuolella ja hienosti ovat säilyneet jo yli kaksi vuotta.

J.J Chili

Ok,

niitä voi siis alkaa popsimaan ihan rohkeesti sitten ku ne on vaan tarpeeksi maustuneet.. Hyvähyvä.

Kiitoksia paljon Hubertille vastauksesta ja avusta!

Redfox

Onko kukaan kokeillut etikkasäilöä chilejä, jotka on ensin karamelisoitu? Voisi olla ihan mielenkiintoisa kokeilu, nyt kun vain  muistaisi tämän idean sadonkorjuun aikaan. :)
Oh no of course not, after all if I were me then you would have to be you and we just can't have that.

J.J Chili

Moro,

sellanen kyssäri olisi että onko sillä mitään merkitystä kun ajattelin tehdä vähän chilisäilykkeitä omasta sadosta,jos osa chileistä on vähän nahistuneita ja pehmoisia? Vai pitääkö säilykkeisiin käytettävät chilit olla täysin tuoreita ja sellaisia "rapsakoita"?

Chilivaari

Ei nahistuminen sinänsä haittaa, mutta keittäisin ne kyllä ensin, sillä niissä saattaa olla home- ym itiöitä tavallista enemmän.
Oman etikkareseptini päivitin juuri blogiini: http://chilivaari.blogspot.fi/2016/10/chilisailykkeita-syksyn-sadosta.html


J.J Chili

Oolrait,

pitää vähän keitellä niitä ennen ku rupean varsinaiseen säilykkeen tekoon.. Kiitokset avusta taas!

sorrii

Mä käyttäisin etikkasäilykkeeseen kyllä juuri noita rapsakoita ja kuivaisin suosiolla ne nahistuneet. Tai ehkä pakastaisin: Se on varmaan helpoin tapa säilöä ...

On itsellä kokemus, että niitä säilykkeitä jää käyttämättä helposti jos eivät ole ihan priimaa. Kuivatut ja pakastetut on hyvää tavaraa ruoanlaitossa, kypsennettävissä ruoissa. Mullahan on kellarissa purkkikaupalla vanhoja erikkachilejä, ja alkaa mennä "päiväykset vähän yli" .. Silti syöntiin tulee otettua vain niitä parhaita [=jallut, aji cristal]
Kuivatut sentään säilyy aikas pitkään ja on helppo lahjoitellakin .. vihollisille esim. ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Tuossa tehtiin ensimmäinen etikkasatsi tällä viikolla. Nyt on kuitenkin jäänyt kaivelemaan ajatus, että riittikö meidän purkkien desinfiointi..? Ne nimittäin vain keitettiin kansineen päivineen, eikä niitä käytetty uunissa. :-\ Täytyykö tässä nyt pelätä pöpöjä, vai riittääkö etikkasäilönnässä vain keittäminen?

Whili

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 11, 2016, 18:00:21 ip
Tuossa tehtiin ensimmäinen etikkasatsi tällä viikolla. Nyt on kuitenkin jäänyt kaivelemaan ajatus, että riittikö meidän purkkien desinfiointi..? Ne nimittäin vain keitettiin kansineen päivineen, eikä niitä käytetty uunissa. :-\ Täytyykö tässä nyt pelätä pöpöjä, vai riittääkö etikkasäilönnässä vain keittäminen?
Ei ne ehdi pöpöttymään   8)  ..Hyvä jos itsenäisyyspäivään asti säilyy syömättä  ;D

PP

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 11, 2016, 18:00:21 ip
Tuossa tehtiin ensimmäinen etikkasatsi tällä viikolla. Nyt on kuitenkin jäänyt kaivelemaan ajatus, että riittikö meidän purkkien desinfiointi..? Ne nimittäin vain keitettiin kansineen päivineen, eikä niitä käytetty uunissa. :-\ Täytyykö tässä nyt pelätä pöpöjä, vai riittääkö etikkasäilönnässä vain keittäminen?


Pitäisi riittää.

NPhoBiaz

Kiitos PP. Aavistuksen verran tämä ketju sai jo harkitsemaan foliohatun päähän laittoa. ::)

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 11, 2016, 18:25:34 ip
Ei ne ehdi pöpöttymään   8)  ..Hyvä jos itsenäisyyspäivään asti säilyy syömättä  ;D


Todennäköisesti kyllä näin. ;D

sorrii

marraskuu 12, 2016, 19:29:32 ip #172 Viimeisin muokkaus: marraskuu 12, 2016, 19:31:37 ip käyttäjältä sorrii
Ihan oikeesti pitäis liottaa yön yli ensin. Sitten uunittaa tai keittää, höyryttää tms. Lepoitiöt taimitäneon kestää kuumaa, kylmää ja kuivaa. Liottamalla ne herää kuolemaan ...

Mä olen kuitenkin vain huuhtonut purkit kuumalla Atamon-litkulla kylmiltään. Vanhimmat säilykkeet on säilynyt kellarissa 4 vuotta. Tietysti ne, jotka ei alunperinkään ollut kovin hyviä ...

Jauhemaisesta Atamonista ei juuri tule makua. Nesteestä tulee jotain rommiaromia.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Totesin hyväksi tällaisen reseptin:

- 0,35 litraa omenaviinietikkaa
- 1 litra 100% omenamehua
- n. 1dl hunajaa
- n. 2rkl suolaa

Sopii etenkin makeille baccatumeille. Etikan sivumakua ei ole lopputuotteessa oikeastaan ollenkaan, ja maistuu erittäin hyvälle. :) Mikäli makeutta haluaa vähemmän, niin puolittaisin hunajan määrän.

sorrii

Se on niin makuasia ...
Itse en koske viinietikalla säilöttyihin ollenkaan, kun maistuu se viinin sivumaku.

Itse korvaan osan etikasta sitruuna- ja limemehulla.

Hunajaakaan en rakasta, joten suosin sokeria :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Nämähän ovat viimeisen päälle makuasioita.
Reseptisi on suurelta osin aika tavalla oman versioni kaltainen, jos laskee saman kokoista annosta. Omenamehu nyt on yleensä vähemmän hapanta kuin vesi ja sitruuna ja suolaa sinulla on ehkä reilusti enemmän. Tosin nykyiset lusikat ovat niin matalia ja laakeita, ettei tuostakaan tiedä. Minä mittasin muovimitalla virallisen teelusikan verran ja se ei pysyisi lähellekään meidän kahvilusikoissamme. Virallinen ruokalusikka on kyllä kolme kertaa isompi.


Sorriille ja muille viinietikan vierastajille tiedoksi: pari desiä 10% väkiviinaetikkaa riittää samaan happamuuteen.

PekkaT



Ensin liotan pestyjä purkkeja muutaman tunnin vedessä. Sitten suoraan märkinä 100 asteiseen uuniin tunniksi ja kannet kattilaan kuumaan veteen. Säilönnän edistyessä otan suoraan uunista ja kattilasta näitä purkkeja ja kansia.

Joskus olen täältä kopsannut (?) säilöntäliemen ohjeen pepperoneille ja meni näin että 1 dl väkiviinaetikkaa 5 dl vettä 2 teelusikkaa suolaa 1tl sokeria.Liemi pois levyltä ja atamonia ohjeen mukaan. Kuumana purkissa olevien chilien päälle ja hyvin ovat maakellarissa säilyneet vuosia.


sorrii

LainausSorriille ja muille viinietikan vierastajille tiedoksi: pari desiä 10% väkiviinaetikkaa riittää samaan happamuuteen...


Mä aina yritän olla "sivisynyt" ja laitan kyllä pienen lirun viinietikkaakin joskus, jos ohjeessa sitä käytetään: Suurimman osan korvaan kuitenkin laimennetulla etikalla. Sama juttu on esim. kylmäpuristetun oliiviöljyn kanssa: sekoitan vähän rypsiöljyyn tai käytän valmista sekoitusta ...

Mä olen Googlaillut ohjeita ympäri maailman ja usein tulee ohje Jenkkilästä: Sikäläinen etikka lienee 5% : ei sitä voi suoraan puolittaa kuitenkaan .. vaatii laskemista. Mä olen yrittänyt laskea sen lopputotteen kokonaismäärään saman määrän "puhdasta" etikkaa. Siinäkin on kokeilun paikka kuitenkin aina, kun on vaikea arvioida paljonko esim. siivuja mahtuu purkkiin. Kokonaisten chilien liemi voi olla yli puolet laimeampaa niin. Grammoissahan nämä kannattaa laskea. Ja voi etukäteen kokeilla paljonko chilejä tai siivuja, suikaleita ym. mahtuu purkkeihin. Sitten punnita ne. Lopulta kun sitten kaadat kuuman liemen purkkeihin joissa chilit sitten saattavatkin lämmössä kutistua, niin lientä meneekin enemmän ja loppuu kesken. On tässä tutkittavaa pienille chilipäille ...  :D :D :D

Sellainen on muuten jäänyt kokeilematta vielä, että kun jenkki-ohjeissa usein on esim. jalapenojen liemessä myös öljyä!? Että mitäkäköhän sekin siellä vaikuttaa ..  ??? ... Ja taitaapa olla esim. LaCostenan jalapenoissa tuoteselosteessakin mainittuna öljy. Ne LaCostenat on aika hyviä ja sopivan pehmeitä mutta eivät hajoa haarukkaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tommy66

Heip,

tein Chilivaarin ohjeesta oman modauksen; muutin jonkun verran suhteita ja käytin makeutuksena palmusokeria. Tuli aivan mielettömän hyvää, vielä on jäljellä pari purkkia ja alan jopa pihtailemaan tuotetta, ennen kuin saan syksyllä taas purkit täyteen.

Toki tuore tavara voittaa, mutta oikein tehty säilöntä on kyllä maukasta!
Sekunti on 9 192 631 770 kertaa sellaisen säteilyn jaksonaika, joka vastaa cesium-133-atomin siirtymää perustilan ylihienorakenteen kahden energiatason välillä.

Chilivaari

Palmusokeri on hieno tuote ja sitä minäkin käytän monenlaiseen makeuttamiseen.
Chilisäilykkeen teossa sen kanssa kävi vain ikävä moka. Säilöin valkoisia Aji Fantasyja ja siitä tulikin ikävän ruskeaa. Maku toki on kohdallaan, mutta tässä tapauksessa ruskea sokeri ei toiminut.