maaliskuu 29, 2024, 09:02:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kokemuksia "vaihtoehtolannoitteista" hydrossa

Aloittaja cornell, tammikuu 25, 2007, 23:22:41 ip

« edellinen - seuraava »

esa

Typpi on nitraattina 8,0 ja ammoniumina 3,8, kalsiumista ei ole mainintaa. No saa nähdä riittääkö täkäläisen vesijohtoveden pitoisuus, vai täytyykö kikkailla. Voi olla ettei tämä sovellu hydroiluun, mutta ei sitä kokeilematta tiedä. Alla seloste purkinkyljestä. Epäilyttää tosiaan toi mekaaninen ja kalsiumin puute...

- Esa

LainausTUOTESELOSTE
Vesiliukoinen ja mekaaninen lannoiteseos NPK 12-7-21
Ravinnesisältö (%): Typpi (N) 11,8 (nitraattityppi (NO3-N) 8,0, ammoniumtyppi (NH4-N) 3,8 ), fosfori (P) 7,0, kalium (K) 20,7, magnesium (Mg) 1,5, Rikki (S) 2,0, boori (B) 0,027, kupari (Cu) 0,0085, rauta (Fe) 0,08, mangaani (Mn) 0,04, molybdeeni (Mo) 0,002, sinkki (Zn) 0,021.

esa

Mietin tuossa miten selvittäisin tuon mahdollisen kalsiumongelman. Kaapista löytyi puutarhan rakeista kalkkia, josta liuottelen parhaillaan emoliuosta. Vahvuus näyttäis tällä hetkellä olevan jotain 5000 ppm luokkaa, ihan hyvin näyttäisi liukenevan kun lämmittää pulloa vesihauteessa. Tuota sitten litkuun muutaman pipetillisen verran, jos näyttää että on tarvetta. 10 litran pönttöön annosteltuna 1ml vastaa 5 ppm eli olisi ihan helposti annosteltavissakin kun haluttavat vahvuudet. Laskeskelin myös arviota paljon Espoon (päijanne kalkkia 0,65 mmol/l) vedessä on kalsiumia, ja jos en nyt täysin kädettänyt sitä laskua päädyin lukemaan noin 30 ppm.

- Esa

edit: liukoisuus ei taida oikein riittää tuohon eli kannattaa unohtaa ylläoleva.

edit2: kalsiumkarbonaatin liukoisuus veteen 1.2 g/l ja siitä 40% on kalsiumia, joten maksimi ppm 500. Eli jos haluaisi nostaa 10l säiliön kalkkipitoisuutta 50ppm 1 litra, ei ole oikein järkevää...

edit3: Taidan unohtaa hydroilut tuolla kamalla sillä pelkän kalsiumin lisääminen on ammattilaishommaa (25kg säkki kalsiumkelaattia on turhan iso) No kyllä toi kelpaa mökille kastelulannoitteeksi...

flare

LainausTyppi on nitraattina 8,0 ja ammoniumina 3,8


Käsittääkseni sen pitäis olla kokonaan nitraattina jotta sopisi
suoraan hydroiluun:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Nitrogen_Cycle.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_cycle

Toisaalta ilmeisesti esim. akvaarioiden filtterit sisältävät noita bakteereita jotka muuttaa typpeä kasveille sopivaan muotoon.
http://www.fishlore.com/NitrogenCycle.htm
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

cornell

Voipi mennä säätämiseksi ton Hyötykasvilannoitteen kanssa... harmi etteivät satsanneet sen vertaa laatuun, että voisi hydrossa ongelmitta käyttää... NPK  suhde näyttäisi hieman lupaavammalta kuin tomaatti-mansikka lannoitteessa... toisaalta magnesiumia on ehkä liian vähän.

Ilmeisesti Toivo on onnistuneesti taimettanut lannoiteseoksella, jossa osa typestä ammoniumina...

Jos Esa kokeilu kiinnostaa, NF typpi-kalsium ravinteen kanssa toi voisi toimia... kalsiumnitraattia ei tosin parane pistää paljoa... sivuravinteiden imeytyvyys on vielä yksi tekijä... ovatkohan ne kelatoidussa muodossa?

Nutriforten Tomaatti & Mansikka lannoite päivitys....

Aika hyvin on vegessä toiminut... annostus löytyy kokeilemalla ja lajikekohtaisia eroja on tullut havaittua. Minulle hieman yllätyksenä tällä kaudella kasvavat chinenset kestävät kovempia lannoitepitoisuuksia kuin baccat. Kinkyille olen sekoitellut n. 500 tot ppm litkut ja baccoille n. 460-480 tot ppm litkut. Ylilannoituksen oireita on ilmestynyt erityisesti baccoille. Chinenset tuntuvat ottavan ravinteita aika tasaisesti eikä liuos konsetroidu haihdunnan myötä. Baccoille 480 ppm on liikaa ja liuos konsentroituu, eli vettä täytyy lisäillä. Olen sitä pitoisuutta kuitenkin käyttänyt hillitäkseni pituuskasvua natikan alla...

Jotenkin minusta tuntuu, että ei noi erikoisliikkeiden viritetyt hydrolannoitteet aivan huuhaata ole... NF:n kaltaista peruslannoitetta saa annostella hieman reilummalla kädellä kuin esim. Flora Matoa saman kasvuvasteen saaamiseksi. Eipä siinä mitään ongelmia ole, lannoitetta riittää ja NF:n T&M on todella edullinen tuote, mutta ilmeisesti GH:n lannoitteisiin lisäämät extrat toimivat ja kasvit saavat kaiken irti lannoitteista. :roll: Tämä on siis mutut tuntuma tällä hetkellä.
¨käynks mä usein täällä?¨

flare

Mistä sä oot oikein noita nutriforten tuotteita löytänyt? Muutenkin vinkit alan kauppojen löytämiseksi Turun läheltä kelpaisivat, bauhaus, k-rauta, ja plantagen ei oikein vielä palkitse.

Enivei, mullakin on  ollut tollasessa kekkilän kastelulannoitteessa
( http://www.kekkila.fi/web/web.nsf/sp?open&cid=kastelulannoite ) muutama kaupan siemenistä saatu chili makaamassa lecasoran (ei hydrosoran) joukossa.

Tollanen 20cm sille kertynyt pituutta, noin 4kk:n kasvulla, (ei tosin pystysuoraa kokonaan). Tomaatti samassa liemessä on pysynyt hengissä kuukauden pari, ja ottanut vähän pituuttakin. On kyllä jäänyt kasvu huomattavasti multaversioista.

Sen sijaan, tomaatit jotka on tollasissa pienissä 8cmx8cm (multa) purkeissa, karkkirasioissa lecasoran päällä kellumassa, ovat kasvattaneet juuret, luonnollisesti, lecasoran joukkoon (oikeen tukevasti, karkkipurkki täynnä niitä), ja ovat kyllä kasvaneet omasta mielestäni oikein hyvin ( noin 35cm sirkkalehdistä / 2kk / 72W tavallista loisteputkea ). Vastaavalla setupilla annuumi (Lombardo) on kasvanut noin 18cm vähän lyhyemmässä ajassa (oisko itänyt viikon kauemmin).

Se mikä tossa kummastuttaa on toi ruukun pienuus (siis tollanen musta taimiruukku, multaa todella vähän) ja toi kasvu. Niitä on vielä neljä tollasta pientä taimiruukkua yhessä karkkikaupan rasiassa. Lecasoran joukosta se saa tietty riittävän veden, mutta luulis ton typen loppuvan. Vai onkohan mulla vaan ihan väärät kuvitelmat noiden lannotteiden tarpeesta? Tai kasvien hyvästä kasvusta? :)
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

manux

Lainaus käyttäjältä: "flare"
Vai onkohan mulla vaan ihan väärät kuvitelmat noiden lannotteiden tarpeesta? Tai kasvien hyvästä kasvusta? :)


Tuossa on mun taimien kasvatteluja cb:ssa viime tammikuulta. Kuvat viikon välein. Toi on aika peruskasvua mitä muiden hydroilijoiden taimiin olen verrannut. Monella on kasvanut myös paremmin... ja tuossa on  ~4.5kk ikäiset kasvit ~1.5m korkeutta. (joulun välipäivinä itämään laitettu) Edelleen noi on ihan perus kasvua, jos valot vain riittää. Paremminkin kasvaneita puskia on irc:in puolella heitellyissä linkeissä näkynyt.

cornell

LainausMistä sä oot oikein noita nutriforten tuotteita löytänyt?


No jos olet jo etsiskellyt etkä löytänyt, niin puhelinluettelosta vaan alan liikkeiden yhteystietoja esille ja soittokierros... joissain halpahalleissakin on kuulema puutarhaosastolla ollut. Itse en ole Kuopiosta Nutrifortea löytänyt, mutta ihan normi kauppojen puutarhaosastolta tota on mahdollista löytää... toivottavasti lykästää...

Etkö sä ole lannoittanut sillä kasteluvedellä niitä tommejasi? Kyllä ne taimet aika nopeasti ravinteista hyötyvät...
¨käynks mä usein täällä?¨

flare

Olen joo. Typpihän tossa lannotteessa on osaks urea-typpenä, jota kasvien ei pitäisi sitä pystyä käyttämään suoraan, ts. väliin tarvittaisiin bakteereja hajottamaan tota.
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

puuhis

Exotic Garden, siemenfirma joka myy myös tätä nutriforten 2 osaista hyötykasvilannoitetta suomenkielisillä nettisivuillaan 14€ hintaa...

Itse ostin kaveriksi Kekkilän syyslannoitepurkin 900g (n.9€), joka soveltuu taimivaiheeseen sekä satovaiheeseen. Hivenainepitoisuudet ovat lähes identtiset Nutriforten pääravinnepöntön kans, joten annostelukin on suht helppoa. Osan NF:n pääravinteesta(I-osa) voi siis korvata tällä syyslanoitteella riippuen kasvun vaiheesta. Säästää huomattavasti Nutriforten pääravinteen kulutusta. Typpi - Ca (II-osa) kun riittää ikuisuuden mutta pääravinnetta(I-osa) kuluu yli tuplaten enemmän...

Ja soveltuu hydroviljelyyn. ks. lanoitteilla kavatetut Apachet ja Thai Sunit voi muuten hyvin mutta typpeä olen antanut liikaa-> lehdet ovat tumman vihreät, liian kookkaat ja kasvu yli rehevää. Myös varret katkeavat helposti. Eli jätin viimesimmistä litkuista typpiosan lähes kokonaan pois. Saas nähdä miten alkavat viihtymään.

Sekavasti kirjotin, pahoittelen mutta jos tuosta nyt jollekkin on hyötyä...
Whuuuh

cornell

Chili Focus from Growth Technology... http://www.growthtechnology.com/nute-chillifocus.asp

Yksiosainen lannoite

NPKCaMgS: 2.6-0.44-3.63-1.57-0.57-0.29

5ml/L annostelulla N 130 P 22 K 182 Ca 79 Mg 29 S 15, tot.ppm 455

Taitaa mennä näiden kalliiden erikoislannoitteiden puolelle... eihän tolla annostelulla litran pullosta tuu kun 200L liuosta?? EIkä pysty säätämään K:N suhdetta joka on 1.4
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Nutriforten Tomaatti & Mansikka lannoite päivitys....

Kasvattamani baccat ja chinenset sekä annuumit kukkivat kiivaasti NF lannoitteella... eli näyttäisi toimivan... pikkupalkoja on kiitettävästi, mutta vielä on liian varhaista sanoa sadosta mitään... raakoja palkoja on jo maisteltu ja ekojen kypsymistä odotellaan kärsimättömästi...

En kuitenkaan malttanut hillitä itseäni ja lisäsin toiseen NF hydroon humuhappoja DIY tyyliin, eli sekottelin kasvuturvetta (ei ollut raakaturvetta) veteen ja suodatin veden harsokankaan läpi.... tuloksenä sameaa liosta jossa pieniä turvepartikkeleita. Liuoksen pH n. 6.5 kun käytetyn veden pH on 7.5... tätä oon lisäillyt vajaan litran resoon... ei kai tosta suurta haittaakaan ole... pH täytyy kuitenkin tasapainóttaa Down hapolla... turpeessa on ilmeisesti sen verran kalkkia, ettei sen pH laske ton alemmas..

EDIT: unohtu mainita, että itselle on vakiintunut hieman alle 500 tot. ppm liuosvahvuus kasvihuoneessa... tähän ainakin pyrin, mutta mitä se oikeasti on... ? 450 - 500 vaikuttaa passelilta suurelle osalle lajikkeita, mutta yks bacca (gumdrop) on övereissä ja kaipaisi laihempaa liuosta
¨käynks mä usein täällä?¨

puuhis

http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasvinviljely/15_erikoiskasvienviljely/03_kasvihuone/01_kasvualusta/index.jsp

Sivun loppupuolella on erityisesti mielenkiintoisia yleisohjeita vesiviljelystä ja ravinneliuoksesta.

*Jutussa oli mm. että Ammoniumtyppeä voidaan antaa pieniä määriä myös vesiviljeltäessä jolloin ylös karkaava ph pysyttelee paremmin aloillaan.

Raporttia NF:n ja Kekkilän syysravinteen kombosta.

Olen antanut pääravinnetta, N-Ca osaa ja Kekkilää suhteella 10 - 4 - 10
(30% "painosta" liuos jauheesta -> 10 - 4 - 10 = suoraan ml/10l)
Advancedin ph downia eli fosforihappoa on tarvinut laittaa n. 0,9ml/10l

Tuloksena parasta sadontuottoa tähänsaakka. Thaisunit 2kpl voi "paksusti:D" ja ovat täynnä raakileita ja nuppuja. Satoja nuppuja on silti lakastunut, varmaankin välillä karkailleen ph:n takia. Samassa hydrossa Ennätyskokoisia Apacheja, joissa muutama podi jo kypsynyt. Eteläikkunan  Jaffa siis valona :)

Aurinkoa vaan kaikille
Whuuuh

flare

Tuolta edelliseltä sivustolta löyty jotenkin linkki kemiran sivuille.

http://www.kemira-growhow.com/FIN/fi/Products/Plant+Nutrition_archive/Specialties+FI/Soluble/

Siellä ois lannotetta jos jonkinlaista. Pakkauskoot vaan harrastelialle vähän isoja.
Luulis kyllä olevan edullisiakin.

Lainaus
Pakkauskoot: 25/500 kg
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

cornell

Tattis puuhis!! olen sivun joskus läpi vilkaissut, mutta toi tieto on jäänyt huomaamati... mitens tota nyt kokeilisi... ja millä määrillä....
Loogistahan toi on kun NH4+ dissosioituu NH3 ja H+ joneiksi suht helposti... en ole edes ajatellut tuon keinon käyttöä, kun sitä ammoniumia aina yritetään vältellä...

Kemiralta tosiaan löytyy vaikka mitä ja osa foorumilaisitakin kasvattaa kemiran tuotteilla... itse suosisin hydrolannos + kalsiumnitraatti komboa... onhan sitä joskus kelailtu, että jos kimpassa yhdet säkit tilaisi ja jakelisi esim 10 kasvattajan kesken (2,5 kiloo/ chilipää... riittäisi ehkä pariksi vuodeksi...)
¨käynks mä usein täällä?¨

puuhis

Ois mukava lukea enemmänki kommentteja näistä halpis lannoitteista.

Eniten kiinnostaa sadon maku ja määrä.
Myös vertailuja kalliimpien lannoitteiden aikaasaannoksiin;)

- Mikä taimetusvalona ja kuinka kauan
- Valon määrä eli ~ kauanko kasvit sai kesällä suoraa paistetta/vrk.
- Jos loppusadotus sisällä niin millä lampulla
- Mikä kasvupaikka.

Näillä tekijöillä lienee suurin vaikutus sadon määrään, riippumatta mitä hydrolannoitteita käyttää. Kuitenkin sillä oletuksella että pääravinteet ja hivenravinteet annetaan oikeassa suhteessa eri kasvun vaiheissa. Maku onkin se kiinnostava juttu! Tähän luulen että lanoitteiden hivenravinnekoostumukset ovat vähintään yhtä suuressa roolissa kuin ympäristön lämpötila ja valon laatu. Rikki (S) taisi olla se hivenaine joka mm. vaikuttaa sadon makeuteen monilla kasvella?

Mutta tämmösiä oon pohdiskellu samalla ku kattellu omien kasvua.. En vaan sitte tiiä että meneekö se näin :?:
Whuuuh

Rince

Kun nyt vaihtoehtolannoitteista puhutaan, niin otetaan vertailuun mukaan kaupan kivennäisvesi ja kolajuomat:

Vähäsuolainen kivennäisvesi: N 0 P 0 K 125 Ca 96 Mg 51 Na 34
Kolajuoma: N 0 P 150 K 13 Ca 30 Mg 4 Na 40
Kolajuoma light: N 0 P 90 K 80 Ca 40 Mg 10 Na 80

Nuo arvot on laskettu Finelin talukoista.
Itse en kyllä menisi laittamaan tavallista (sokeroitua) kolajuomaa millekään kasville, koska hiiva- ym sienet pitävät sokerista.

Kun tiedetään Substralin annostus:
Substral normaaliannostus: N 510 P 110 K 425 Ca 0 Mg 0
Substral altakasteluannostus: N 170 P 37 K 142 Ca 0 Mg 0


Voidaan laskea että sekoittamalla 8 dl vissyä, 2 dl light-kolaa, ja substralia altakasteluohjeen mukaan saadaan:
N 170 P 55 K 258 Ca 84 Mg 43 Na 43
Kuka uskaltaa kokeilla ensimmäisenä?  :lol:
Taitaa kyllä olla aika kallis lannoite, luokkaa 50 senttiä/litra...

Tuo 43 mg natriumia vastaa 0.011% suolapitoisuutta vedessä, sen ei pitäisi olla haitallista.

Vellu

Lainaus käyttäjältä: "Rince"Kun nyt vaihtoehtolannoitteista puhutaan, niin otetaan vertailuun mukaan kaupan kivennäisvesi ja kolajuomat:

Vähäsuolainen kivennäisvesi: N 0 P 0 K 125 Ca 96 Mg 51 Na 34
Kolajuoma: N 0 P 150 K 13 Ca 30 Mg 4 Na 40
Kolajuoma light: N 0 P 90 K 80 Ca 40 Mg 10 Na 80

Nuo arvot on laskettu Finelin talukoista.
Itse en kyllä menisi laittamaan tavallista (sokeroitua) kolajuomaa millekään kasville, koska hiiva- ym sienet pitävät sokerista.

Kun tiedetään Substralin annostus:
Substral normaaliannostus: N 510 P 110 K 425 Ca 0 Mg 0
Substral altakasteluannostus: N 170 P 37 K 142 Ca 0 Mg 0


Voidaan laskea että sekoittamalla 8 dl vissyä, 2 dl light-kolaa, ja substralia altakasteluohjeen mukaan saadaan:
N 170 P 55 K 258 Ca 84 Mg 43 Na 43
Kuka uskaltaa kokeilla ensimmäisenä?  :lol:
Taitaa kyllä olla aika kallis lannoite, luokkaa 50 senttiä/litra...

Tuo 43 mg natriumia vastaa 0.011% suolapitoisuutta vedessä, sen ei pitäisi olla haitallista.


Taidan kokeilla muutamalle hassulle paprikantaimelle. Kelpaakohan itse valmistettu kivennäisvesi?  :roll:  :?: Light-colaa ei kyllä ole, mutta 'normaalia' kyllä. Ostamaan lightiä--->

MikkoM

Jos näitä haluais matemaattisemmin laskeskella, niin mitähän tuon FloraMicron sisältö on, kun lähteestä riippuen arvot on erilaisia...

Suomenkielinen etiketti:
N 5% , josta Ammoniumtyppi 1%, Nitraattityppi 4%
K 1.3%
Ca 7%
Fe 0.12%

Viherpeukun taulukko:
N 4,13 % , AN 0.7% NN 3.43%   
K 2,01 %    
Ca 2,66 %    
Fe 0,142 %

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: "MikkoM"Jos näitä haluais matemaattisemmin laskeskella, niin mitähän tuon FloraMicron sisältö on, kun lähteestä riippuen arvot on erilaisia...


Njoopa, taitaa nuo viherpeukun arvot olla kovan veden version ja omani on pehmeän veden versiota. Eipä tosin General Hydroponicsin sivujen pehmeän tai kovan veden arvot vastaa kumpaakaan noista, tosin jos jenkit erilailla ilmoittelee arvot kuin General Hyroponics Europen tuotteissa niin selittyiskö sillä. No lorotellaan tunteella vaan litkuja :)

Noli Me Tangere

En nyt tiennyt tarkkaan missä tätä kysyisin, mutta kait tää on oikea ketju.

Onko kellään kokemuksia kahvista chilien lannoituksessa? Kahvihan sisältää jonkin verran ainakin typpeä ja on melko hapanta.