huhtikuu 18, 2024, 03:12:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kasvivalot ja hinnat

Aloittaja Käki, lokakuu 25, 2016, 10:42:27 ap

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 02, 2016, 16:38:40 ip
En ole ikinä ymmärtänyt vinkujia, että ketjuja on liikaa. Mielestäni mitä enemmän ketjuja sen parempi, koska myöskin ajat ja (valot) päivittyvät.


Eritäin hyvä pointti. Ja täällähän on ketjuja asiasta aika paljon. Toivotan antoisia lukuhetkiä niiden parissa  :D.

Käki

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 02, 2016, 17:47:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 02, 2016, 14:38:14 ip
... onko joku kokeillut tavallista ESL lamppua?

On niitäkin joskus kokeiltu, mutta nykyisin ledit on lähempänä. Tuolta löydät aika nipun valojuttuja:
http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/valo


Blogin oikeasta sivupalkista löytyy erilaisia valotestejä eri ajoilta, jos aihe kiinnostaa.
38W loisteputkea on aika vähän, mutta kyllä sillä pienet taimet pienellä alueella hyvin kasvaa. Ongelmia tulee, kun ne kasvavat eri tahtiin ja leviävät. Minulla on taimivalona edelleen 23W esl ja sillä menee alkuvaihe vaikka kuudelle taimelle kunnes vaativat isomman ruukun ja ovat yli kymmensenttisiä.

Höhöö.. kävin jo sivuillasi lukemassa ja kurkkimassa, kun löysin sinne jostain toisesta ketjusta ;)

chilifellow

Mitä mieltä ootte Ikean 50e ledvalosta? Halpa / hyöty...
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Maikeli

Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 02, 2016, 16:38:40 ip
En ole ikinä ymmärtänyt vinkujia, että ketjuja on liikaa. Mielestäni mitä enemmän ketjuja sen parempi, koska myöskin ajat ja (valot) päivittyvät.


  :o ::) ;D no, kaikki tyylillään...Onneksi suuri osa ymmärtää kuitenkin, että samalla tavalla ne vanhemmatkin ketjut "uudistuu", kun niihin tulee uutta tietoa/viestejä ja että monista käytännössä samoista ketjuista tiedon etsiminen on kuin neulan etsiminen heinäsuovasta  :P Muistaakseni useampikin mode täällä myös kannustanut jatkamaan ennemmin vanhoja ketjuja, kuin jatkuvasti luomaan uusia, mutta mutta jatkapa sinä ihan miten jatkat, en yöunia sen vuoksi menetä, enkä viitsi päätäni hakata seinään yrittäessäni  ymmärtää...

PP

Lainaus käyttäjältä: chilifellow - joulukuu 05, 2016, 16:42:54 ip
Mitä mieltä ootte Ikean 50e ledvalosta? Halpa / hyöty...


Olisko linkkiä?

Käki

Lainaus käyttäjältä: Maikeli - joulukuu 05, 2016, 17:43:05 ip
Lainaus käyttäjältä: Käki - joulukuu 02, 2016, 16:38:40 ip
En ole ikinä ymmärtänyt vinkujia, että ketjuja on liikaa. Mielestäni mitä enemmän ketjuja sen parempi, koska myöskin ajat ja (valot) päivittyvät.


  :o ::) ;D no, kaikki tyylillään...Onneksi suuri osa ymmärtää kuitenkin, että samalla tavalla ne vanhemmatkin ketjut "uudistuu", kun niihin tulee uutta tietoa/viestejä ja että monista käytännössä samoista ketjuista tiedon etsiminen on kuin neulan etsiminen heinäsuovasta  :P Muistaakseni useampikin mode täällä myös kannustanut jatkamaan ennemmin vanhoja ketjuja, kuin jatkuvasti luomaan uusia, mutta mutta jatkapa sinä ihan miten jatkat, en yöunia sen vuoksi menetä, enkä viitsi päätäni hakata seinään yrittäessäni  ymmärtää...

Juuri luin lukittua ketjua ja meinasinkin ylläpidolle ilmoittaa, että eikö tuo ole aikansa elänyt. Availin linkkejä ja jokatoinen linkki oli vanhentunut.

Lisäksi jos keskustelupalstalla on aloittelijoiden osio, niin mielestäni siellä aloittelijat esittävät niin paljon tyhmiä kysymyksiä kuin lystäävät, ilman että joku on itkemässä asiasta.

Jos se itkettää, niin älä avaa ketjujani. Ei se sen vaikeampaa ole. Tässä aloittelijoidenkin osiossa on etusivulla jopa 3kk vanhoja ketjuja.

chilipelle

Tere! Oon tässä nyt jonkin aikaa kasvatellut ekoja chilejäni ja voi sitä riemua kun siemenet alkoivat itää. Taimet näyttävät kyllä siltä, että ovat ensimmäiseni, mutta jotain sieltä on tullut pintaan. Mulla on ollut tuossa valona ihan tavallinen koulupöytälamppu 20w energiansäästölampulla. Nyt otin ja tilasin Maxilight 65w esl valaisimen. Tekeekö kyseisellä tuotteella mitään kun olisi tällä tarkoitus valottaa nyt tässä kohtaa kaikki taimet joita on kuusi kappaletta.


unenkuva

Lainaus käyttäjältä: chilipelle - joulukuu 18, 2016, 21:11:07 ip
Nyt otin ja tilasin Maxilight 65w esl valaisimen. Tekeekö kyseisellä tuotteella mitään kun olisi tällä tarkoitus valottaa nyt tässä kohtaa kaikki taimet joita on kuusi kappaletta.


Riittää kyllä esikasvatukseen ihan jees

neural_rust

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - joulukuu 18, 2016, 22:18:42 ip
Lainaus käyttäjältä: chilipelle - joulukuu 18, 2016, 21:11:07 ip
Nyt otin ja tilasin Maxilight 65w esl valaisimen. Tekeekö kyseisellä tuotteella mitään kun olisi tällä tarkoitus valottaa nyt tässä kohtaa kaikki taimet joita on kuusi kappaletta.


Riittää kyllä esikasvatukseen ihan jees


Mä ostin kanssa keväällä tuon kun oli VPLux:ssa jossain tarjouksessa. Muuten ihan jees, mutta ottaa seinästä vaan about35w.
En tiedä et jos virittelin siihen "heijastimen" tapaiseen jonkin 70w natikan. Harmi kun ei niitä 70w natikka settejä ei enää löydy Chilitarvikkeesta..Ois ollu just sopiva..
...if you can't have it all, have some more...

waab

Kävin eilen Clas ohlsonilla hakemassa pari loisteputki kattovalaisinta. On tarjouksessa 10.01.2017 asti jos jotakuta kiinnostaa.

http://www.clasohlson.com/fi/Kattovalaisin/Pr364834000

oliko jossain vielä joku tarjous osio... Olisin tämän sinne laittanut, mutta ei heti ekana tullut vastaan.

kilijano

http://www.motonet.fi/fi/tuote/383661/Cob-LED-tyovalo-jalustalla-30-W
Ostin juuri tuollaisen viime vuonna. Pakkauksessa luki NordLight - liekö Kiinan pohjoispuolella valmistettu?

Käytin sitä esikasvatukseen ja hyvin toimi. Kasvatusalue oli n. 50 cm x 50 cm, johon myöhemmin paistoi myös auringonvalo. Valo on silmälle miellyttävää, eikä lampussa ole tuulettimia. Ongelmana on laaja valokeila, mikä hukkaa valotehoa. Lisäksi tuo keltainen jalusta on täysin turha ts. lisää hintaa.

Hieman joutuu siis askartelemaan, mutta kyllä tuolla esikasvattaa ensimmäisten pimeiden kuukausien ylitse.

Käki

Lainaus käyttäjältä: kilijano - helmikuu 28, 2017, 14:47:03 ip
http://www.motonet.fi/fi/tuote/383661/Cob-LED-tyovalo-jalustalla-30-W
Ostin juuri tuollaisen viime vuonna. Pakkauksessa luki NordLight - liekö Kiinan pohjoispuolella valmistettu?

Käytin sitä esikasvatukseen ja hyvin toimi. Kasvatusalue oli n. 50 cm x 50 cm, johon myöhemmin paistoi myös auringonvalo. Valo on silmälle miellyttävää, eikä lampussa ole tuulettimia. Ongelmana on laaja valokeila, mikä hukkaa valotehoa. Lisäksi tuo keltainen jalusta on täysin turha ts. lisää hintaa.

Hieman joutuu siis askartelemaan, mutta kyllä tuolla esikasvattaa ensimmäisten pimeiden kuukausien ylitse.

Juu noi oli juur tokmannilla tarjouksessa parilla kympillä. Joku laittoi tänne linkkiä. En viitsinyt ostaa silloin ja heti pari päivää tarjouksen jälkeen alkoi esl temppuilemaan.
Alkuun ei suostunut syttymään, kun pari päivää oli ihme vilkuttelua, mutta eilen kun pakkailin sitä jo että vien takaisin kauppaan ja törkkäsin töpseliin niin alkoi palamaan. Tänäänkin vähän ensin räpsytteli ennenkuin syttyi.

Onkohan noissa jotkut sytkät kuten loisteputkissa?

Sit mulla on (nyt) kasvatusled ja tavallinen led. Niillä nyt pärjäillään, silloin kun laitoin siemenet itämään ei ollut mitään valoa ja sen takia alkoi vähän jänskättämään ;)

Ja olishan noita kasvatusledejä itse kytkettäväksi kaapissakin, mut taitaa olla noin niinkuin puolilaittomia virityksiä ne itse kyhätyt. Saas nyt nähdä, että tarviinko niitä kuitenkaan..

 

KP78

Oliko electrogear? Edellisessä työpaikassa tuli paljon niitä ja jotain toista merkkiä SERriin. Muutamassa oli LED-elementit ok ja driverit rikki, osassa päinvastoin.

Käki

Lainaus käyttäjältä: KP78 - maaliskuu 01, 2017, 15:00:22 ip
Oliko electrogear? Edellisessä työpaikassa tuli paljon niitä ja jotain toista merkkiä SERriin. Muutamassa oli LED-elementit ok ja driverit rikki, osassa päinvastoin.

Oolright, eli kiinanpaskaa. Se, että tuo alkaa temppuilemaan jo 3kk jälkeen on kyllä riman alitus. Ehkä niillä on tarkoitus kestää vain takuuaika umpeen vähällä käytöllä. Mutta toi on kyllä esl.

No, tuon ostin hätäpäissäni kun ei ollut mitään valoja. Täytynee vähän potkia sitä, että hajoaa lopullisesti ja viedä takaisin liikkeeseen :)

KP78

Mulla on käytössä yks electrogear LED-heitin, tarvis kokeilla sitä jollekki yksittäiselle chilille lähiaikoina.
Loisteputket toimii hyvin, varsinkin noi ~120cm mittaset T5-putket (Biltema), 120cm Mulig-hyllyssä (IKEA). Ainoa ongelma hyllyssä ja mun käyttämissä putkissa on säätöjen puute. Chilit tosin ei oo pahastunu, isoimmat kasvit on jämähtäny sopivasti putkien alle ja alkanu kukkimaan, nyt on kokeeks yks hylly välistä pois jos vaikka alkaisivat korkeuksiin kurkottelemaan.

Käki

Lainaus käyttäjältä: KP78 - maaliskuu 02, 2017, 16:54:28 ip
Mulla on käytössä yks electrogear LED-heitin, tarvis kokeilla sitä jollekki yksittäiselle chilille lähiaikoina.
Loisteputket toimii hyvin, varsinkin noi ~120cm mittaset T5-putket (Biltema), 120cm Mulig-hyllyssä (IKEA). Ainoa ongelma hyllyssä ja mun käyttämissä putkissa on säätöjen puute. Chilit tosin ei oo pahastunu, isoimmat kasvit on jämähtäny sopivasti putkien alle ja alkanu kukkimaan, nyt on kokeeks yks hylly välistä pois jos vaikka alkaisivat korkeuksiin kurkottelemaan.

Kattelinhan mä niitä mutten löytänyt 4000K kylmempiä putkia tohon T5 malliin. En kyllä jaksanut kauaan etsiskelläkään. Mitkäs putket sulla on?

KP78

En muista, valkoselta näyttää valo silmään. Ihan sopivat chileille kun haluavat kukkia keskellä talvea...