Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: DoZe - elokuu 04, 2011, 10:25:25 apMutta tuo juurien vähentely ja ruukkujen vaihtelu.. Onko se tarpeellista?

Ei todellakaan ole!

Sitä vain joutuu tekemään käytännön syistä. Esimerkiksi saavit tai ämpärit eivät mahdu ikkunalaudalle, joten talveksi on laitettava pienempi ruukku. Tai chili on kesän kasvanut puutarhassa kukkapenkissä ja siirretään talveksi sisään.

ChiliPark kuvaili juurien leikkausta sellaisella kokemuksen rintaäänellä, että siihen on syytä tutustua, jos leikkelemään joutuu: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10039.msg159682#msg159682

DoZe

Ookoo, eiköhän sitä muutamat chilit aina olohuoneeseen mahdu 10 litran ruukuissansa.

MasaT

En leikannut viime talvena oksiakaan pahemmin talvehtivista. Joissakin alkoi oksien latvat tosin kuivettua mutta leikkasin ne vaan pois. Jossain vaiheessa alkoivat jo kasvaa uuttakin versoa 50W 5000K eslin alla. Vähempikin valo olisi varmaan riittänyt mutta tuon yhden lampun alla oli useampi kasvi.

Ihmemaa

Kiitos linkistä Chilivaari.. :)

Meille ei kyllä mahdu olohuoneeseen 11 x 10l:n ämpäriä mitenkään.. Harkitsen kunnollisen ikkunalaudan asentamista makuuhuoneeseen, sais sinne hyvin laitettua talveksi osan chileistä.. ;)
Emme peri maata vanhemmiltamme, vaan lainaamme lapsiltamme

NikoLuola

Itse olen chilien kanssa touhunnut vasta muutaman vuoden, mutta parin vuosikymmenen bonsaikasvatuskokemuksen syvän kurkkuäänen perusteella olen todennut chilien multakasvatukseen soveltuvan samojen muutaman nyrkkisäännön kuin vaikkapa japaninvaahteraan:

Juuria voi leikata saman verran kuin oksistoa/lehvästöä. Jos siis kasvi pitää siirtää pihalta 10 litran ruukusta litraiseen talviruukkuun, leikkaa oksat noin kymmenekseen alkuperäisestä mitastaan (tai enemmänkin), mutta varmista ennen leikkuuta, että oksantynkään jää lehti tai virheä silmu.

Ennenkuin siirrät kasvit uusiin ruukkuihin, ravistele/harjaa/huuhtele vanha multa varovasti pois. Leikkaa juuripaakusta pois yhtä suuri osa kuin olet poistanut oksistosta, tässä tapauksessa jopa 90%. Aloita leikkuu vahvimmin puutuneista juurista, jotka ovat käytännössä tukijuuria. Vältä vahingoittamasta nuorimpia, hentoja juuria.

Talvella kasvit käyttävät huomattavasti vähemmän vettä kuin kesällä (luonnollisesti), elleivät pääse nauttimaan huomattavasta lisävalaistuksesta (itse olen pitänyt ne tylysti ikkunalaudalla oman onnensa nojassa pelkällä kastelulla). Tämän vuoksi mullan olisi syytä olla mahdollisimman hyvin vettä läpäisevää, juurilahon ja homehtumisen välttämiseksi. Itse olen käyttänyt altakasteluruukkuja, joihin olen sekoittanut kasvupohjaksi 1 osan turvemultaa, 1 osan hiekkaa ja 1 osan sepeliä.

Keväällä olen vaihtanut mullan ravinteikkaampaan, 1 osa mustaamultaa, 1 osa kylvömultaa ja 1 osa sepeliä, ja siirtänyt chilit kuistille säiden salliessa, edelleen niissä pienissä altakasteluruukuissaan, ja nostanut yöksi sisään. Yöpakkasten vaaran väistyttyä olen sitten siirtänyt ne takaisin isoihin ruukkuihin pihalle multa-turve-hiekkaseokseen.

Varmasti vähemmälläkin vaivalla voisi pärjätä, mutta tähän on jo ehtinyt tottua. Hymiö.
Scania on nopeampi kuin viidakon vanha sanonta

Kehiz

Chilit majailevat tapiksi leikattuina nyt olohuoneen ikkunan alla. Kuitenkin osa chileistä haluaa päättäväisesti jo kasvattaa uutta kasvustoa, mitä näille pitäisi tehdä?
Leikkaanko/nyppäisenkö raa'asti pois vai annan olla rauhassa?

PP

Lainaus käyttäjältä: Kehiz - lokakuu 24, 2011, 14:01:27 ip
Chilit majailevat tapiksi leikattuina nyt olohuoneen ikkunan alla. Kuitenkin osa chileistä haluaa päättäväisesti jo kasvattaa uutta kasvustoa, mitä näille pitäisi tehdä?
Leikkaanko/nyppäisenkö raa'asti pois vai annan olla rauhassa?


Älä leikkaa ainakaan heti ja kaikkea pois, koska lehtipintaa pitää olla, jotta kasvit pysyy pitemmän päälle hengissä. Riippuu paljon lajikkeista, miten jatkossa kannattaa edetä, samoin valaistuksesta. Onko niille tarkoitus antaa lisävaloa? Mihin suuntaan ikkuna on?

Kehiz

Lisävalaistuksesta en tiedä, 2x36W loistarit voisi päälle vielä iskeä jos ne sitä vaatii. Ikkuna on pohjoiseen, joten sieltä ei tosiaankaan paljoa valoa kummiskaan tule.

zarmo

Mitenkäs kun talvettaa chilejä passiivihydrossa? Varmaan ihan vailla lannoitetta ei voi pitää, kun valoa on rajoitetusti (parin pienen ESLin verran)? Eli millaisia lannoitemääriä kannattaa lähteä kokeilemaan?
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

chilihardhead.fi

Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

zarmo

Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Horna

Postaan tämän nyt tännekin.. Tiedättekö kukaan onko mitään lajiketta mikä pärjäisi eteläsuomen ilmastossa ympärivuotisesti maahan istutettuna? Takapihalla olisi sekä varjoista että aurinkoista paikkaa mihin tekisi mieli istutella..
"sä vaikutat normaalilta, joten ilmeisesti et ole sukua"
-kauko röyhkä

Jompru

elokuu 15, 2012, 16:05:01 ip #172 Viimeisin muokkaus: elokuu 15, 2012, 17:19:45 ip käyttäjältä Jompru
Moro!

Ajatus olisi yrittää talvettaa muutama chili sisällä, mitkä näistä siihen parhaiten sopeutuisivat. Viime talvena oli jotain, mutta ne sain ennen pitkää kuivumaan paikalleen.

Vaihtoehtoina ovat:

  • Habanerot (red, orange ja hawaiian)

  • Jalapeno

  • Naga

  • Aji Cristal

  • Lemon Drop



Jomppe

Kyllähän minä jalApenon tunnen, mistä lie tullut kirjoitus vihre...

Whili

Lainaus käyttäjältä: Jompru - elokuu 15, 2012, 16:05:01 ip

Ajatus olisi yrittää talvettaa muutama chili sisällä, mitkä näistä siihen parhaiten sopeutuisivat. Viime talvena oli jotain, mutta ne sain ennen pitkää kuivumaan paikalleen.


Noista vaihtoehdoista kannattaa valita sisäkasveiksi Habanerot ja/tai Naga, ne tekevät seuraavana kesänä ulkona runsaat sadot.
Myös baccatumit (AC ja Lemon Drop) viihtyvät hyvin sisällä vesiviljelyssä ja tuottavat hyvin satoa, mutta uudet taimet kasvavat keväällä
nopeasti ulkokasvatukseen, jotenka talvetuksesta ei ole suurtakaan etua kasvien kannalta.

Mutta jos on tilaa ja valoa niin KAIKKI kasvit sisällä kun ilmat viilenevät  ;D

Aji Inferno

Baccatumit tarvitsevat talvella vähän valoa, eivätkä kuole juurilahoon kovin helpolla. Siksi jättäisin ilman muuta Cristalin ja Lemonin. Ovat komeita ensi vuonna! Jalapeno (ei siis jalOpeno, sorry pilkunviilaus  ;D ) kuolee talvella annuumien tapaan helposti, vaikkei välttämättä. Habat ja Naga chinenseinä ovat siitä välimaastosta. Kuolevat hämärään ja liikakasteluun tai ötököihin, mutta eivät ihan yhtä helposti kuin annuumit. Valonpuute on niille kriittinen ongelma kaikkina vuodenaikoina.

Jompru

Ok kiitos infosta, mitenkäs te olette psyykanneet tuon jos kasvi on jo valmiiksi sopivassa ruukussa, niin otetaanko se silloinkin ylös ja pestään juuriaan myöden, vai antaisiko olla vanhassa purkissaan ja mullissaan? Isoista purkeista tms. tietysti pienempää vaihtaessa tuo täytyy tehdä aina.

Tapiksi katkaisu, mutta jotain lehtiähän siihen pitänee jättää.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Jompru - elokuu 15, 2012, 17:24:49 ip
Ok kiitos infosta, mitenkäs te olette psyykanneet tuon jos kasvi on jo valmiiksi sopivassa ruukussa, niin otetaanko se silloinkin ylös ja pestään juuriaan myöden, vai antaisiko olla vanhassa purkissaan ja mullissaan? Isoista purkeista tms. tietysti pienempää vaihtaessa tuo täytyy tehdä aina.

Tapiksi katkaisu, mutta jotain lehtiähän siihen pitänee jättää.


Vedä suht lyhyeksi, mutta tosiaan lehtiä pitää jäädä. Saa olla vanhassa purkissaan. Kasvukauden jälkeen vettä vain tyyliin kerran viikossa ellei esim kuuman patterin päällä. Hyvä tapa on antaa mullan kuivua ennen uutta kastelua, eikä sekään ruukun vesitilaa täyteen. Ei toki haittaa, jos viitsii vaihtaa mullat ja ehkä vähän huoltaa juuria.

sami.

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 15, 2012, 17:55:17 ip
Hyvä tapa on antaa mullan kuivua ennen uutta kastelua, eikä sekään ruukun vesitilaa täyteen.

Minä olen tällä menetelmällä kastellut kasveja koko kesän, kastelenko liian vähän?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: jörgen - elokuu 15, 2012, 22:08:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 15, 2012, 17:55:17 ip
Hyvä tapa on antaa mullan kuivua ennen uutta kastelua, eikä sekään ruukun vesitilaa täyteen.

Minä olen tällä menetelmällä kastellut kasveja koko kesän, kastelenko liian vähän?


No, riippuu vähän olosuhteista, mutta kesällä vettä voi antaa reippaamminkin kunhan mullan tms. antaa myös kuivua välillä. Simuloi luonnon sateita kuumissa maissa.

JN

En ainakaan huomannut viestiketjussa, että oliko mainintaa talvella pölyttämisestä? Siis tarviiko pölytellä omatoimisesti pumpulipuikolla, jos on vielä kukkia vai kenties nyppiä kukat pois?