maaliskuu 28, 2024, 14:13:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


CHILIFEST 2012 PALAUTE

Aloittaja kieblack, elokuu 28, 2012, 10:23:26 ap

« edellinen - seuraava »

kieblack

elokuu 28, 2012, 10:23:26 ap Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2012, 22:54:41 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - elokuu 27, 2012, 11:02:42 ap

Nyt on hieman haikea mieli, vaikka jokapaikkaan sattuu ja väsyttää. No seuraava Chilifest on jo vuoden päästä. Silloin ehkä vielä lujemmin ja vielä isommin!

Käsi ylös kuka lähtee talkoisiin???!! o/ 8)


o/

TunturiTiger

Kuten Kieblack jo totesikin, tätä voinee pitää myös jonkinlaisena palauteketjuna. Toivon, että asianomaiset laittavat palautetta vaikkapa minulle yv:nä. Vien niitä sitten eteenpäin. Hyviä palautteita on tullutkin jo, mutta niitä saa tietenkin antaa vielä lisää.

Henkilökohtaisesti joudun kritisoimaan itseäni vastuualueiden jaon sekavuudesta ja nimilistan "suurpiirteisyydestä", mutta nämä asiat ovat helposti korjattavissa. Tämä oli itsellenikin ensimmäinen kerta, kun tein jotain tällaista hommaa, joten otan tämän vielä opetteluna ja jos olen mukana touhuamassa yhdistyksen puolesta seuraavia festareita, niin teen monet asiat aivan toisella tavalla!

jaolsten

elokuu 28, 2012, 15:15:04 ip #2 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2012, 22:56:18 ip käyttäjältä jaolsten
.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Herra 47

taisit ostaa sen mukin chilifestin infosta etkä yhdistyksen... ei ollut yhdistyksellä myynnissä kuin arpoja ja taimia
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Aji Inferno

elokuu 28, 2012, 21:51:15 ip #4 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2012, 01:06:54 ap käyttäjältä Aji Inferno
Taimimyynti syksyllä ei mielestäni ole ollenkaan arveluttavaa, sillä chilihän on monivuotinen kasvi, eikä se talvella vaadi muuta erityistä kuin hieman keinovaloa vaikkapa normaalista energiansäästölampusta. Tärkeää on kertoa ostajalle paprikakasvien vaatimukset talviaikaa varten, jottei synny tarpeettomia pettymyksiä.

Se on todettava, että vaikka tavallaan ymmärränkin ratkaisun, en ehkä lähtisi nykymaailmassa myymään messuilla taimina tai aikuisina annuum-paprikoita (poislukien kauniit ja kestävät lajikkeet, kuten Goat's Weed tai vaikka Bolivian Rainbow). Annuumeista kun on kotikasvattajalle keskimääräistä paljon enemmän hankaluuksia kuin muista paprikalajeista, ja erityisesti talviaikaan ne ovat alttiita tekemään itsemurhan. Ensi vuonna annuumien tilalla voisikin myyntitiskillä olla kohtuullisen pienikokoisia baccatumeja mallia Lemon Drop, tai miksei jopa tiettyjä villipaprikoita. Ovat huolettomia ja kestäviä. :)

Heinän tiskillä oli tuoretta lajiketta jos toisenkinlaista. Niille, jotka ostivat noita idätystä varten, yksi kommentti: lajikkeista pari ei ollut ihan sitä, mitä nimilapussa luki. Syyksi todettiin siemenkaupan tekemä virhe. Aji Amarillona myyty punainen baccatum ei ollut Aji Amarillo (jo nimi kertoo jotain: Amarillo = keltainen). Tiedän kyllä monia punaisia baccatumeja, mutta tuon kaltaista en muista kasvattaneeni. Saattaa olla jokin Aji Rojo (= punainen) Perun alueelta, eli ei sinänsä kaukana Amarillosta. Samaten, Madame Jeanette ei ollut Madame Jeanette, vaan jälleen hyvin läheinen sukulainen, Surinam Red. Aito Madame kun on oranssi, tämä taas punainen. Sinänsä pikkuasioita, mutta saattavat kiinnostaa kasvatuksen "vakavasti" ottavia.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - elokuu 28, 2012, 21:41:15 ip
taisit ostaa sen mukin chilifestin infosta etkä yhdistyksen... ei ollut yhdistyksellä myynnissä kuin arpoja ja taimia


Tuossa, muuten, saattoi olla pieni sekaannuksen paikka. Luulin itsekin yhdistyksen "hallinnoivan" myös infopuolta, ajattelematta sen kummemmin järjellä. ;)

Macex

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 28, 2012, 21:52:56 ip
Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - elokuu 28, 2012, 21:41:15 ip
taisit ostaa sen mukin chilifestin infosta etkä yhdistyksen... ei ollut yhdistyksellä myynnissä kuin arpoja ja taimia


Tuossa, muuten, saattoi olla pieni sekaannuksen paikka. Luulin itsekin yhdistyksen "hallinnoivan" myös infopuolta, ajattelematta sen kummemmin järjellä. ;)
Näin taisi alunperin olla, mutta jossain kohtaa Tapahtumajärjestäjä oli hoitanut inffoon vastaavat henkilöt ja Yhdistykseltä tuli jeesiä siihen tarpeen mukaan.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - elokuu 28, 2012, 21:34:46 ip

Taimimyyntiä syksyllä pidän arveluttavana.

Kun tilaisuuteen tulee vapaaehtoinen esiintyjä yleisöä viihdyttämään, niin olisi kohteliasta että
vieressä oleva toiminta (hyppykiikku), joka vie huomion artistista, keskeytetään esityksen ajaksi.

Arvostan suunnattomasti vapaaehtoistyötä. Kun siitä tulee itsetarkoitus, menettää se arvonsa.
Vapaaehtoistyö on mielestäni pyytteetöntä, eikä sen tekijöiden pitäisi sortua syyllistämiseen.



Ekaan kohtaa AjiInferno jo vastasikin, Toiseen kohtaan vastaan, että lavalla oli ohjelmaa vähän väliä, joten Huikee-linko olisi ilmeisesti pitänyt laittaa kokonaan nippuun. Tuota kolmatta mä en ymmärrä. Miten vapaaehtoistyöstä on tullut itsetarkoitus? Ja kuka nyt on syyllistänyt ja ketä ja koska?

TunturiTiger

Edelleen.. Yhdistyksen väkeä oli auttelemassa infossa. Huomasitko muuten, että sielä vähän kaikki autteli toisiaan? :)

hessi

Näkymätön?
Mielestäni paljonkin näkyvissä, riippu tietenkin miten osaa katsoa.
Yhdistys ei hallinnut Infoa, mutta oli siinä mukana avustamassa, senpä vuoksi olimme rinnakkain :)
Melkoinen talkooväki yhdistyksen puolelta oli mukana erilaisissa tehtävissä.
Chilintaimet tulivat yhdistykselle yllättäin ja toki ne otettiin vastaan ja kyllä ne kelpasivat aloittelijoille oikein mainiosti, vaikka niitä "hessin" vihaamia annuumeja olivatkin. Itsekkin olen annuumeilla oman chilikasvatteluni aloittanut.
Mielelläni myisin laatu chilejä, kunhan niitä joku kasvattaisi (itse en enää siihen rumpaan lähde).
Miettikääpä mitä maksaa järjestää moinen tapahtuma Tampereen keskustaan?
Kaikki maksaa wc- paperista lähtien ja juuri rahanpuutteen vuoksi ihan kaikkea ei tällekkään Festarille saatu vaikka kuinka olisimme halunneet esim.upeat suuret näytöt.
Ja otamme ilolla vastaan ehdotuksia, mitä festarit voisivat tarjota jatkossa.
Chilinsyönti kisat niin mix-sarja kuin Naga kisa kuuluvat kyllä chilifestareille minun mielestäni, vaikka onkin pähkähullua meininkiä :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

hessi

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - elokuu 28, 2012, 22:21:21 ip
Lainaus käyttäjältä: Herra 47 - elokuu 28, 2012, 21:41:15 ip
taisit ostaa sen mukin chilifestin infosta etkä yhdistyksen... ei ollut yhdistyksellä myynnissä kuin arpoja ja taimia




Ostin mukin tuolta vasemmalla olevalta neidolta, muistan hymyn ;)


JS

Tämä oli Info tiski eli Poppamiehen järjestämä ja vasemmalla oleva neitonen oli Poppiksen henkilökuntaa ei chiliyhdistyksen.
Kuvassa on kaksi yhdistys talkoolaista Macex ja minä Hessi :)
ja Chiliparkin olisin kyllä erittäin mielelläni halunnut tavata ja jutella :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: hessi - elokuu 28, 2012, 22:34:12 ip
Tämä oli Info tiski eli Poppamiehen järjestämä ja vasemmalla oleva neitonen oli Poppiksen henkilökuntaa ei chiliyhdistyksen.
Kuvassa on kaksi yhdistys talkoolaista Macex ja minä Hessi :)
ja Chiliparkin olisin kyllä erittäin mielelläni halunnut tavata ja jutella :)


Itseasiassa tuo tummahiuksinen ja nätisti hymyilevä neiti on yhdistysväkeä, mutta kuitenkin.. Hänen takanaan on Poppamiehen palkkaamaa henkilökuntaa, jonka aika meni suurimmalta osin festaripassien ym. tekemiseen.

Kuitenkin.. Kuten Poppamies itsekin sanoi, ilman talkooväkeä kyseisiä festareita olisi lähes mahdoton järjestää! Ja vaikka jalkojani särkee edelleenkin (kiitos spittareiden, mukulakivien ja kolmen päivän kävelemisen) aion osallistua talkoisiin ensivuonnakin. Monilla yhdistyksen talkoolaisilla oli tuollaiset paidat. Olisiko yhdistyksen väellä pitänyt olla yhdistyksen paidat, jotta yhdistys olisi huomattu? Itse en ainakaan halunnut pitää samaa paitaa kolmeä päivää pesemättä, joten yhdistyksen paita oli päällä vain lauantaina.

jaolsten

elokuu 28, 2012, 22:44:04 ip #12 Viimeisin muokkaus: elokuu 29, 2012, 22:39:14 ip käyttäjältä jaolsten
Chiliparkilla on taas pikkasen väärä lähestymistapa tähän palautteen antoon. Palaute sinänsä on ok asia, mutta täysin virheelliset ja perusteettomat asiat kannattaisi jättää kirjoittamatta tänne julkisesti. Eli jos on noin ulapalla festareiden järjestelyistä, kannattaisi palautteen/kyselyt kanavoida TT:lle tai jopa Poppamiehelle.

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - elokuu 28, 2012, 21:34:46 ip
Arvostan suunnattomasti vapaaehtoistyötä. Kun siitä tulee itsetarkoitus, menettää se arvonsa.
Vapaaehtoistyö on mielestäni pyytteetöntä, eikä sen tekijöiden pitäisi sortua syyllistämiseen.
JS


Onkohan sulla taas hyvä mieli, kun pääsit jopa festareiden vapaaehtoisen talkooporukankin haukkumaan, häpeisit perhana.

Mutta onneksi sun valtavat rahavirrat korjaavat koko asian! Itse tein n. 100h hommia festien eteen saamatta penniäkään. Töistä olin pois yli 10h festien takia, josta siis kärsin jo reilusti enemmän, kuin sinä, joka nyt nutisit perusteettomista asioista. Ja huomaa, silti jätin festareille sen parisataa euroa rahaa. Toki osasta tuotteita sain hieman Staff-alennusta.

Ja eiköhän Poppamies ole ennenkin mukin tai kaksi myynyt,

P.S. Hessi, tuo vasemmalla edessä oleva oli Yhdistyksen talkoolainen, joka auttoi Poppiksen infotiskillä, hänen takanaan on Poppiksen palkkaama tyttö ja tuossa keskellä tapahtuman pääkoordinaattori Mika Lyly. Toinen Poppiksen infotytöistä oli tuossa kohtaa koneella hoitamassa asioita.

Edit. Jaahas, Chiliparkki näköjään poisti taas harkitsemattomat viestinsä. Huoh.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Macex

elokuu 28, 2012, 22:52:14 ip #13 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2012, 23:09:28 ip käyttäjältä Macex
Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - elokuu 28, 2012, 21:34:46 ip
Yhdistyksen rooli ChiliFesteillä oli mielestäni aika näkymätön.
Tämäkin voi johtua siitä, että kaikilla talkoolaisilla oli Chilifest paidat, jopa Chiliyhdistyksen jäsenillä. Eli nämäkin pienet häärääjät saattoivat silmissäsi olla Festiporukkaa, eikä Yhdistyksen jengiä esim. jakamassa tapahtumaflyereita, auttamassa inffossa ja muita monen muuta pienenmpää asiaa.


Vasemmalta lähtien:
Täti-E, inffovastaava, Minä, Tapahtumä järjestäjä, Hessi.


Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

hessi

Kiitos oikaisusta, ei vaan vanha jaksa ihan kaikkia muistaa...
tässä kuvassa eli perjantaina olin itse "siviili" vaatetuksessa, mutta yhdistys korttini oli kyllä näkyvillä.
Illalla olin jo festaripaidassa ja lauantaina yhdityspaidassa, koska olin näytöskeittiössä ja tuomarina kastikekilpailussa.
Minulla tuli pe-su vain 33 h vapaaehtois työtä festareilla ja tais niitä jokunen tunti mennä festarin järjestelyissäkin ennen festaria, sekä ihan omasta kukkarostani maksoin näytöskeittiön näytöksessä käytetyt aineet sekä maistatettavat kakut jotka leivoin omalla vapaa- ajallani.
En valita, koska minulle vanhalle mummelille oli mukava saada olla mukana, vielä kun jotenkin jaksan ja muistan ees jotain oikein :D

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Herra 47

ja olihan tuolla lavalla yhdistys esillä muissakin ominaisuuksissa kuten tampere suomenchilipääkaupungiksi sekä vuodenchiliteko "palkinnon" jako esim.
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Täti-E

Hehe!Pakko kommentoida väliin: joo, se olen minä joka siinä on Chiliparkille mukia tyrkänny kouraan..oli hauska nähdä vaikken tiennytkään kuka sä niistä kaikista olit  ;D Mähän ryykäsin sinne hommiin perjantaiks sen kummemmin miettimättä missä mun ois kuulunu olla vaan menin sinne missä musta oli hyötyä/apua. En hetkeäkään ajatellut MISSÄ mun yhdistyksen jäsenenä kuuluis olla ::) "pölllin" paidankin vahingossa ja päätin siitähyvästä mennä leikkimään infoon hetkeksi lauantainakin..hyvällä seurallahan tässä ei ollut mitään tekemistä :D kiitosta vain pojat ja Hessi.

Varsinaisen palautteen raavin kasaan myöhemmin ku jaksan.

Kärsä Babar

Mutta mukeista palautetta voi laittaa tuonne: chilifest.finland@gmail.com
Tuon ihan totta että se linko vei huomita lava esiintymisistä. Toki se ei niiden linko yrittäjien vika ole.
Seuraavan vuoden suunnitelmiin kannattaa yrittää sijoittelua hivenen muuttaa.

Seuraavalle vuodelle toki voi yrittää entisestään parantaa yhdistyksen näkyvyyttä. En itse silti ole sitä mieltä että tänä vuonna olisi mitenkään yhdistys ollut piilossa. Yhdistyksellä oli erilaisia ohjelmanumeroita ja tunnustusten jakoja jokaisena festari päivänä.
En tiedä mikä mielestäsi pitäisi olla yhdistyksen linja? Omasta mielestäni yhdistyksen tehtävä on edistää chilin tuomista esille kaikin mahdollisin tavoin. Vaikka yhdistyksessä omaat ongelmansakin on, niin väitän että olemme saaneet chilille kyllä näkyvyyttä melko reippaasti. Pelkästään Chilifestin ja niihin liittyvien kilpailuiden ansioista chili on ollut kuukauden sisällä lukuisissa lehdisssä, radiossa ja telkkarissa. Jokaisen lehti jutun jälkeen joku tulee ostamaan siemeniä aloittaakseen harrastuksen. Se on ilo huomata.
Tampereella ainakin rupeaa huomaan jo muutoksen aivan selvästi siihen ettei ihmiset enään vierasta chiliä. Tapahtumissa ihmiset uskaltaa rohkeasti maistella tuotteita ja suhtautuu positiivisesti asiaan. Ei muutama vuosi sitten ollut tuollaista.

Tuota ydistyksen taholta tulevaa hypetystä voi olla vaikea ymmärtää jos ei ollut siellä töissä. Itselle jäi ainakin aivan mahtava fiilis siitä että pääsi hyvän porukan kanssa tekemään eri asioita. Jopa alueen siivous oli hyvässä porukassa kivaa hommaa.

Palautetta saa toki antaa jotta tapahtumaa saa kehitettyä entistä paremmaksi.

Poppamiehen palaute kannattaa antaa suoraan Poppamiehelle.
Yhdistyksen intressit on muissa asioissa kuin rahassa. Yhdistys mielestäni sai sen mitä lähti hakemaankin, eli näkyvyyttä chilitouhuun.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Herra 47

elokuu 28, 2012, 23:41:50 ip #18 Viimeisin muokkaus: elokuu 28, 2012, 23:43:45 ip käyttäjältä Herra 47
hmm itselle annettiin siellä kyllä puolen litran tuoppi sille chilikiljulle mutta olennaiseen

vaikka tuo chilifest onkin kaupallinen niin samalla se edistää aika mittavasti chilitietoutta niin chilien kuin myös tuotteiden ( niin kastikkeiden yms osalta) yhdistyksellä ei ole voimavaroja eikä rahallisestikaan mitään mahdollisuutta järjestää yksin tämän kokoista tapahtumaa joten aika selviö että toimitaan yhteistyössä jossa kaikki hyötyy

ja chilikilpailut kuuluvat osana tuota. kilpailu siirrettiin pois torialueelta jotta suurilukuinen yleisö myös näkisi sen (torialueella se ei olisi enää onnistunut) kuva kertoo paljon siittä ihmismäärästä


mikä noissa kisoissa niin kauheasti häiritsee. 

edit kuva on iso mutta olkoon...
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Macex

Kummastutttaa, että tiedetään tapahtumassa olevan kaupallisia tahoja mukana, jotka ärsyttävät. Mutta silti tullaan paikanpäälle ja ruokitaan näita tahoja ostamalla heidän tuotteitaan. Kukaan ei varmaan pakottanut mitään ostamaan?

Eikä siellä varmaan moni mitään ostanutkaan, tuli vain katsomaan tapahtumaa, kun oli ilmainen.

Eli vedätkö sä Chilipark molempia päitä köydestä ihan vaan huvista, vai etkö ymmärtänyt kenties mihinkä olit menossa ja mitä tekemässä ja nyt harmittaa ja tulee avautumista?

Antaisit edes vähän jotain korjausehdotustakin, niin ei olisi niin negatiivinen sävy kirjoituksissasi.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.