toukokuu 14, 2024, 07:17:39 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tupakan kasvatus

Aloittaja chilimieli, maaliskuu 24, 2011, 23:45:28 ip

« edellinen - seuraava »

Poltatko?

Kyllä, säännöllisesti.
56 (30.3%)
Kyllä, silloin tällöin.
21 (11.4%)
Kyllä, harvoin, erityistilanteissa.
21 (11.4%)
En.
74 (40%)
Valintani on rimbaramba.
6 (3.2%)
Mistä noita tupakan kasvatajia oikeni tulee?
9 (4.9%)
Pitäisikö Suomen lakeja muutenkin muuttaa?
2 (1.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

-V-

Sesonkinosto.

Nyt lienee aika kylvää tupakat, vaan mistä siemeniä? Erinäisten kauppojen siemenhyllyiltä löytyi koristetupakkaa, tekisi kyllä mieli pysyä hyötykasvilinjalla...

Kessua olisi hakusessa ja virginialaista, mahtaako kellään olla jemmassa?

Chilinäppi

Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 08, 2016, 23:43:43 ip
Sesonkinosto.

Nyt lienee aika kylvää tupakat, vaan mistä siemeniä? Erinäisten kauppojen siemenhyllyiltä löytyi koristetupakkaa, tekisi kyllä mieli pysyä hyötykasvilinjalla...

Kessua olisi hakusessa ja virginialaista, mahtaako kellään olla jemmassa?

Itse tilasin ainakin http:/www.exoticgarden.fi sivustolta muutama kuukausi sitten. Sieltä sai virginialaista, sekä palturin tupakkaa eli kessua. Siementen mukana tuli myös kasvatusopas.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla


Huru-ukko


sorrii

Eläkää luottako tuohon Huru-Ukon antamaan sivuun: Panee vähän epäilyttämään tällainen:



??? ??? ??? Taidokasta jalostusta ...  :o
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

viu

Minusta tulee ensi kesänä tupakan kasvattaja. Hankin sekä palturin- että virginiantupakan siemeniä. Koristekasviksi ennemmin, mutta ehkä tupakoivia ystäviä on niin paljon, että haluavat "mahorkkaa" päästä maistamaankin. Itse poltan niin satunnaisesti, että sitä varten ei kasvata  ;D

sorrii

Mä "hiostin" ja kuivasin satsin Virginiaa viime kesänä. Taisi joukossa olla vähän kessuakin (=mahorkaa)
Itse en oo polttanut vuosiin, mutta nuuskaa (alkuperäistä nenä-snffia) oon käyttänyt. Kokeilin siis sitä: potkua eli nikotiinia kyllä, mutta ei paljon aromia..
Siskoni annoin kääräistä sätkiä, ja hän sanoi poltettuaan samaa: aitoa tavaraa, mutta mautonta...

Tehdastekoisessa on kait aika paljon lisämausteita...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-V-

Tuolta löysin seuraavilla reunaehdoilla: virginialainen ja kessu, raha kelpaa, lajikkeiden voisi kuvitella onnistuvan Suomessa, edullinen, saapuu ajoissa.

"Trapezond 92" olisi korjuukypsää siiinä kolmen kuukauden päästä ilmeisesti ulosistuttamisesta. Pitäisi ehtiä, ellei edellisten kesien säätila ole ehtinyt muodostua normiksi.

sorrii

Mä kokeilin viime kesänä Rusticaa ja Virginiantupakkaa kahta lajia -jotka otin siemenketjukirjeestä. Virginiantupakka ja Burley variation vikuttivat kasvina ihan samalta.

Idättelin muistaakseni ne näihin aikoihin maaliskuussa. Tupakat kaikki lähtivät aika reippaaseen kasvuun ja näytti selvästi että ruukun koko vaikutti suoraan kasvin kokoon. Isoissa [=pari litraa] ruukuissa ne kasvoivat ennen kesää jo niin isoiksi että oli vähän ongelmia ...

Siirsin sitten kesällä ulos molempia [tässä kohtaa olivat jo Burleyt ja tavalliset Virginiat sekaantuneet!] sekä jäti pari lasitetulle parvekkeelle. Mökillä istutin ulos molempia. Viljelypalstallani istutin Kessun ulos pellolle ja Virginian kasvutunneliin Chinense chilien kanssa.

Varsinkin kasvihuoneissa kasvoi se Virginia aikas hullunlailla. Ulkonakin ihan ok. Kessu ei odotuksista huolimatta viihtynyt palstalla ollenkaan ja kärsi sateessa ja tuulessa melkein hengiltä ...

Loppupäätelmä oli ettei Kessu yhtään paremmin suomen kylmässä kesässä viihtynyt. Ehkä tuo tieto perustuu vain siihen, ettei se vaatisi niin pitkää kasvukautta. 2-3kk esikasvatus poistaa kyllä sen edun kessulta. Kessua viljelisin itse vain joko erilaisen ulkonäön takia koristekasvina tai jos haluaisin nikotiinipitoisempaa "tuotetta" ...

Mun motiivini ja uteliasuuteni tupakkaan tuli lähinnä siitä että kuulin tupakkakasvien toimivan aika tehokkaasti torjuntakasveina. Nehän houkuttelevat ötököitä jotka kuolevat niiden lehdille tehokkaasti. Ehkä pari idätän tänäkin keväänä kasvihuoneisiin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

viu

Minä hankin siemenet Maatiainen ry:n siemenvälityksestä. http://www.maatiainen.fi

Sorrii, kai olet tietoinen, että ennenvanhaan noita lehtiä silputtiin likoamaan ja sillä litkulla suihkuteltiin hyönteisiä muista kasveista?  Nikotiini on aika tappava aine.

sorrii

Eip tullu kokeiltua. Kyllä mä leikjelin ja karsin lehtiä kesällä paljonkin. Ei vaan ollt ötököitä silloin. Talvella joskus se olisi tarpeen...
Tupakkakasvit ovat aika tilaa vieviä, mutta pärjäävät melko vähällä valolla. Jos en talveta kasveja kovin paljon, niin vois säästää pari tupakjapuskaa ens talvena... ehkä
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Bananaman

Pitipä laittaa pari virginialaista kasvamaan kun viime vuonna kasvatukset meni kirvojen takia pieleen.
On nimittäin sen verran lähellä parveketta lehmuksia ja kirvathan asuu lehmuksissa. Eli enemmänkin vaan tuholais torjujana käytän.
Voisin kertoilla tässä kesän mittaan missä mennään ja ainakin sitten syksyllä.
Tietääkös joku tupakan tuulen kestävyydestä? tuleeko helposti wind freeze (vai mikä se nyt oli) lehtiin?

Vuorikaskas

maaliskuu 27, 2016, 15:07:45 ip #371 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2016, 04:11:59 ap käyttäjältä Kasvirasva
Hommasin palturintupakan siemeniä Hyötykasviyhdistyksestä oikeastaan ihan vaan tuholaiskarkotuksen tarkoituksessa. Olen lopettanut savuttelun kolme kuukautta sitten vedettyäni kolmekymmentä vuotta. Aiemmin olen kessua joskus kasvatellutkin ja minulla on myös hallussani vanha suomalainen tupakankasvatusopas.  Voisin sitä tänne jossain vaiheessa vähän referoida tosissaan (poltettavaksi) kasvattavien tietoon.

Siemenpussin ohjeitten mukaan nyt olisi jo kylvöaika.   Tai siis siinä sanotaan että esikasvatus maaliskuun puolivälissä.

sorrii

Wanhoina aikoina ei ollut kasvivalaisimia käytössä. Nykyisillä valoilla saa helposti puolitoistametrisiä parissa kuukaudessa mitä vielä on aikaa kesään. Jos pelkkiä lehtiä on tarkoitus saada, niin riittää melkein huhtikuunkin lopulla ...

On muuten helppo talvetettava ainakin kun on valoja, ja sitkeähenkinen kasvi tuo Virginialainen. Mä oon talven aikana katkaissut parikin kertaa metrin verran pois, kun kasvoi lamppuun kiinni. Aina tulee uusi latva, tai pari. Ei oo näkynyt ötököitä tänä talvena 8-)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

viu

Kummastuttaa. Tipautin turveruukun sisään multaan viisi tupakansiementä, joista yksi iti jo kolme viikkoa sitten. Se on yhä alle puolen pikkusormenkynnen kokoinen kasvi ja sirkkelehtien lisäksi tehnyt vain kolmannen lehden. Mikä ihmeen mutantti se on?

sorrii

Oisko liian lannoitettua multaa. Mulla ne lähtivät heti hirmukasvuun kookoksessa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

viu

Taimimultaa tuo on eli turvetta, soraa ja multaa Kekkilästä. Ehkä sitten on liian lannotteista, mitään ylimääräistä sille en ole tarjonnut.

Kookoksen kanssa en halua kasvattaa, ensin pitää ottaa multa haltuun ja vasta sitten kokeilen jotain muuta :) Oliko Kekkilän kaktusmulta samaa kuin taimimulta?  Vai pitäisikö käydä itse lyömässä lapiota hiekkaisempaan kohtaan rinnettä.

sorrii

ONpahan nyt tullut käytettyä tupakkamehua torjuntaankin. Kokeilin kyllä yhdessä Spruzitin kanssa ...

Helppo on ainakin tehdä se mehu. Oon elätellyt talven yli yhtä virginialaista, jonka latvat oon kaksi-kolme kertaa leikannut pois. Tämähän on aika kova kasvamaan  ???
Tänään taas leikkasin 2 metrin mittaista latvaa; silppusin ämpäriin ~3 litraa silppua sekä lehdistä että piruuttani ne kukinnotkin [niitä riittää myös!]; sitten päälle kiehuvaa vettä pari litraa; annan muhia peitetyssä ämpärissä pari päivää, kuin simaa tehdessä [tai kiljua..] Siitä sitten siivilöin taas pari litraa myrkkyvettä.

LainausTobacco leaves contain 2 to 8% nicotine combined as malate or citrate. The distribution of the nicotine in the mature plant is widely variable: 64% of the total nicotine exists in the leaves, 18% in the stem, 13% in the root, and 5% in the flowers. (Wikipedia)


Voi olla että tuolla mehulla on tehoa ihan kivasti: 2 litrassa on käytetty ~1kg lehtiä ...  :)

Eikä muuten ole näkynyt lentäviä ötököitä tänä/viime talvena tässä kämpässä. Ripsiäisiä näkyi jossain ulkoa tuoduissa vanhoissa kasveissa, josta kait levisivätkin vähän jokapuolelle. Nyt kun oon antanut Provado-kuurin ja vielä sumutellut kaikki nyt Spruzit-nikotiini-litkulla, niin ei näyt ketään täällä ..  ;)

Onhan noita muutama taas tulemassa. Ja sain virkistystä muistille: Kyllähän se kasvu näyttää olevan tosi hidasta alussa! Sittenkun alkaa kasvi olla 10cm ja siinä kunnon lehdet, alkaa se kyllä kasvamaan vauhdilla. Ulkona/kasvihuoneessa kunnon valossa kasvua on kuin jollain horsmalla .. tai jotain ..
Tuo vanha kasvi oli aika helppo talvehtimaan. Se on ollut itäikkunalla muutaman vanhan chinense -puskan sivussa, joilla on akvaarioledi [~100W] lisävalona.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

kasvattaja

Sain siemenketjukirjeen. Täältä löytyypi seuraavat lajikkeet:

Burley variation El Borracho -12
"Kessu" nicotiana rustica sorrii 2015
Virgian tupakka

Mikä noista olisi helpoin ja kaunein jos talvetan sisällä seuraavaksi vuodeksi. Ilmeisesti enään ei kerkeä kukkia kunnolla, kun kevät on näin pitkällä
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

sorrii

Itsellä oli Virginialainen sisällä talven yli. Se haarautuu ja kasvattelee uusia latvoja helposti, jos/kun välillä pätkäisee. Pysyy silti aika nättinä ja jatkoi kukkimista ainakin mulla itäikkunalla, jossa lisävalona vanha risa akvaarioledi. Tuo ledi alunperin pääasiassa valkoista ja sinistä; 4/osa ehkä punaisia; siniset melkein kaikki pimeenä - ei siis oikeesti mikään tehovalo enää, vaikka alunperin olikin 120W[=105W] Uskoisin että jollain tavallisella eslillä pärjää, eli vähemmällä kuin chilit. Vettä se juo aika paljon.

Itsellä nuo kessut eivät olleet mitää komeita edes kesällä. Virginia kesti syksylläkin pitempään ulkona.

Laitoin muuten uusia virginialaisia tulemaan ja tuli muistutus, että aika hitaasti nekin lähtee alkuun. Varmaan aika hyvää valoa nekin vaatii lähteäkseen kunnon kasvuun. Noista omista oli suuri osa jääneet muiden taimien varjoon "taimikaaoskaapissa" ja se näkyy ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

eWELHO

Pari päivää sitten 25 kasvia tuli istutettua perunapeltoon, sekalaisia tabacumeja. Halla harsosta pieni teltta moduuli rakennettii päälle että eivät kärsi sään vaihtelusta(kokeilemisen arvoinen josei o kasvaria) viikon päästä seuraavat 25, kuhan nyt seurataan tilannetta että selviivät sen viikon. Testingtesting.. laitan kuvaa kun revähtävät. Its all about esikasvatus;)