toukokuu 14, 2024, 04:09:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Raakileet

Aloittaja Inca, syyskuu 19, 2010, 18:42:17 ip

« edellinen - seuraava »

Inca

Hei!

Kannattaako raakileita säästää, ja mitä niille tekisi? Kasvihuone on laitettu talviteloilleen, kasvit kompostissa mutta käteen jäi vielä muovipussillinen paprikoita, sweet bananaa ja orange habaneroa. Nämä eivät ole "oikeaa väriä vaille"-raakileita vaan ihan keskenkasvuisia, esim. paprikat ovat alle 5 cm pituisia. Eli noin puolet oikeasta koostaan.

chilihardhead.fi

Etikkaan voi kannattaa kokeilla, laittaa kattilaan liemen kanssa pehmiämään.
Sekaan vois laittaa jotain tulisempaa ja hunajaa sekä valkosipulia.
Kuivaus voi toimia myös.
Kokeilemallahan tuo vaan selviää, voihan ne olla tuohonkin liian raakoja.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

shp

Ikkunalaudalle parin banaanin kera, saattaa viel saada vähän väriä =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Hegu

Lainaus käyttäjältä: shp - syyskuu 21, 2010, 13:36:01 ip
Ikkunalaudalle parin banaanin kera, saattaa viel saada vähän väriä =)


millä tavalla se banaani auttaa?  :)

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Hegu - syyskuu 22, 2010, 16:55:16 ip
Lainaus käyttäjältä: shp - syyskuu 21, 2010, 13:36:01 ip
Ikkunalaudalle parin banaanin kera, saattaa viel saada vähän väriä =)


millä tavalla se banaani auttaa?  :)


Etyleeni.  ;)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

chilihardhead.fi

Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

-mIDE-

Tämä oli minulle uusi ja mielenkiintoinen tieto. Linkissä olleen taulukon mukaan siis appelsiineja ja mandariineja ei kannata missään nimessä pitää esillä samassa hedelmäkulhossa banaanien ja omenoiden kanssa.

chilihardhead.fi

Juurikin näin, eikä tiiviissä astiassa tai muovipussissa. Jääkaapissa voi myös tapahtua kummia.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

hessi

siis vihreistä paprikoistahan saa ihan herkkua kun säilöt ne etikkaliemeen, osta vaikka muutama
punainen sekaan ja sinne sekaan pikot chilitkin, tai sitten chilit kuivaat, kyllä "vihreä" chilijauhekkin
ruuanlaittoon kelpaa, tulisuutta ei niin paljoa ole kuin kypsässä, mutta jotain makua kuitenkin :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Inca

Jep, vihreät paprikat on hyviä ja oikean kokoiset hedelmät kypsyy hyvin esim. kypsän tomaatin vieressä, mutta lähinnä mietin onko jotain mahanpurujen vaaraa tms jos syö aivan keskenkasvuisia, pikkuisia paprikoita?

Noh, itse itselleni vastaten, ei ole tullut vatsa kipeäksi. Maku ei kyllä päätä huimaa mutta menee esim. pakasteena ja suikaleina wokin seassa.

Whili

syyskuu 22, 2013, 18:42:55 ip #10 Viimeisin muokkaus: lokakuu 01, 2014, 18:28:27 ip käyttäjältä Whili
Aaa-pu-va !!
Mitäs pitäisi tehdä ämpärilliselle raakoja rocotoja ??


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Whili - syyskuu 22, 2013, 18:42:55 ip
Aaa-pu-va !!
Mitäs pitäisi tehdä ämpärilliselle raakoja rocotoja ?

Maistele niitä!
Nehän saattavat vaikka olla hyviä.
Helmikuussa ihmettelin blogissani Perulaista blogia, jossa ukko keräili rocotoja vihreänä:
http://shismay.blogspot.fi/2012/08/el-aji-rocoto-de-shismay.html

Ihmettelyni asiasta:
http://chilivaari.blogspot.fi/2013/02/vihreana-keratyn-rocoton-arvoitus.html

Huru-ukko

Lehvästöä kasvarista leikatessa pubeista, matkaan lähti useampikin raakile. Peruspaprikalle maistui ja herneenkin makua löytyi. Pientä polttoa niissä oli, taitaisi olla salsa verdenä hyvää?
Jos onnistuu, pistä infoa kehiin, itsellä on sama homma edessä parin viikon sisällä...

sorrii

Mä sain joku aika sitten vinkkiä että varsinkin pubeja voi kypsyttää sisällä kun laittaa oksina vesilasiin. Yksi oksa mun komeasta Orange Rocotosta katkesi vahingossa, joten kokeilin: Kyllähän tuossa oksassa 2kpl viidestä kypsyi keltaiseksi vain vähän nahistuen. Loput 3kpl alkavat olemaan vihreitä (jätti)rusinoita nyt parin viikon päästä. IKEA'n valkoisessa minikasvihuoneessa niitä oon pitänyt ...

Mä kuskailin taas parin edellisen vuoden tapaan lastit kokonaisia kasveja kotiini: Kuvia chilipään autosta ym  8):





Siitäpä tulikin mieleeni että Orange R on vielä ulkona ... Kottarit siis taas töihin  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Sihijuoma666

Onkohan raaoilla bollen podeilla mitään virkaa? Saako niistä edes jauhetta? Violetteja vasta.


bluesman

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - syyskuu 30, 2013, 20:38:19 ip
Onkohan raaoilla bollen podeilla mitään virkaa? Saako niistä edes jauhetta? Violetteja vasta.


Säilö tiukkaan etikkaliemeen ja laita nättiin puteliin koristeeksi.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 30, 2013, 22:21:14 ip
Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - syyskuu 30, 2013, 20:38:19 ip
Onkohan raaoilla bollen podeilla mitään virkaa? Saako niistä edes jauhetta? Violetteja vasta.


Säilö tiukkaan etikkaliemeen ja laita nättiin puteliin koristeeksi.


Ajattelinkin ettei niistä ole edes joulukoristeiksi kun ei kestä jouluun asti..  ::)

sorrii

Kyllä chilitkin kypsyy huoneenlämmössä pikkuhiljaa kunhan pitää niin etteivät kuivu ihan rusinoiksi eikä toisaalta homehdu tai mätäne ...
Rocotot ei kyllä tahdo kypsyä poimittuina ...

Mä ottaisin niistä vaan valokuvia ja printtaisin joulukortit kivalle kiiltopaperille  :-\ :-*
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`