maaliskuu 28, 2024, 10:52:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kokemuksia mittareista?

Aloittaja Ommy, helmikuu 02, 2018, 19:47:09 ip

« edellinen - seuraava »

Ommy

hep

Kovasti houkuttais käyttää mittareita kosteuden yms mittaamiseen. ps. joka vuosi tappanu chilit yli kastelulla/yli ravinnolla).

Ajattelin ottaa testiin:
https://www.ebay.com/itm/3-in-1-useful-Garden-Plant-PH-Tester-Soil-Water-Moisture-Light-Test-Meter-toolX1/322928945081?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

sekä mahdolliseti tehdä automaatti kastelun noiden perusteella..

kuinka kannattavaa? vai suosiosta hommata paremmat ruukut?

Ezmo

Mulla on mullan kosteusmittari, joka toimii ihan hyvin. Itse en vaan sitä oo käyttänyt, koska chilit itessään on parempi kosteusmittari. Muutenkaan kun kastelen kesällä desin pari tuollaiseen 4-6,5l ruukkuihin, niin ei se mittari tahdo reagoida siihen määrään vielä etes kunnolla. Isommalla kertakastelulla tahtoo tulla ödemaa.

Ph mittaus mullalla on vähän mielipidekysymys. Toimii vähän sinne päin. Tuo valaistusmittari on kyllä turha. Tuolla asteikolla valonmäärä on vain liian vähän.

Kasteluautomaatiin joutuisit tekemään laitteen, joka tökkää tuon multaan, nostaa pois ja puhdistaa. Tuo mittapää kuluu käytössä, joten sitä ei oo tarkoitettu pitää mullassa koko aikaa.

Chilijamppa

Pistelet chilit kasvamaan kookoskuitu/perliittiseokseen+airpot/ventipot ja ostelet Bluelab truncheon EC mittarin. Jos tolla setilla saat kasvit hengiltä ylikastelulla/ylilannoituksella, niin menee todella kehnosti. :o

sorrii

Kookos itsessään jo on tosi hyvä. Perliitillä jatkettu parempi. Ei siinä ylikastelun vaaraa ole ellei liota ruukkua jatkuvasti vedessä. Jos sitten laittaa ruukun pohjalle parin sentin kerroksen hydrosoraa, niin voi jopa liottaa: Aika kiva homma jos on tapana olla päiviä pois kotoa.

Varmaan ylikastelun välttämiseksi ja kasvun tehostamiseksikin on hyvä tuo Ventipotti, tai Airpotti tms. Silloin vaan haihtuu kosteutta enemmän ja joutuu kastelemaan useammin. Ja haihtumisen takia on sitten vaarana ylilannoitus, jos raviteita kertyy siihen kuituun. Oikeallakin annostelulla mitä kasvi käyttää, voi väkevöityä se lannoite haihtumisen takia.

Mä ostin alunperin Pavunvarren tarjouskorista Canna Flush -nimistä litkua lähinnä käytetyn kookoksen ja soran puhdistamiseen. Siinä on kuitenkin myös ohjeet kasvualustan huuhtomiseen kasvun aikana. Ventipottikasvatuksessa voi olla joskus aiheellista. Itse oon kokeillut kerran sitä huuhtelua, kun näyttivät pari isoa talvehtivaa Ajia saavan övereitä: Ne olivat kesän jäljiltä samoissa 8.5l Autopotin ruukuissaan talvehtimassa. Saattoi siis koko kesänkin jäljiltä olla jo kuidussa vaikka mitä .... Ja kyllähän ne tervehtyivät sen huuhtelun jälkeen. Kaadoin pariinkin kertaan sitä litkua ruukkujen läpi ja näytti se valunut liemi EC 4 ...

Canna Flushia siis on ollut aseistuksena siitä lähtien myös ...

Kookos on aika kiva mullan korvike sikälikin, että siinä ei käsittääkseni pesi muutkaan taudit tai ötökät niin kuin mullassa. Kookoksessa kasvatetut taimet voi kesän tullen sellaisenaan upottaa multaan, kun vaihtaa isompaan ... Eikä ole juurikaan kalliimpaa kuin multa. Lannoitteet tarvii toki lisäksi, mutta ei normaalille kotikasvattajelle kalliiksi nekään erikoislannoitteet tule ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilijamppa

maaliskuu 16, 2018, 18:41:05 ip #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 16, 2018, 18:42:46 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 16, 2018, 18:16:05 ip
Kookos itsessään jo on tosi hyvä. Perliitillä jatkettu parempi. Ei siinä ylikastelun vaaraa ole ellei liota ruukkua jatkuvasti vedessä. Jos sitten laittaa ruukun pohjalle parin sentin kerroksen hydrosoraa, niin voi jopa liottaa: Aika kiva homma jos on tapana olla päiviä pois kotoa.

Varmaan ylikastelun välttämiseksi ja kasvun tehostamiseksikin on hyvä tuo Ventipotti, tai Airpotti tms. Silloin vaan haihtuu kosteutta enemmän ja joutuu kastelemaan useammin. Ja haihtumisen takia on sitten vaarana ylilannoitus, jos raviteita kertyy siihen kuituun. Oikeallakin annostelulla mitä kasvi käyttää, voi väkevöityä se lannoite haihtumisen takia.

Mä ostin alunperin Pavunvarren tarjouskorista Canna Flush -nimistä litkua lähinnä käytetyn kookoksen ja soran puhdistamiseen. Siinä on kuitenkin myös ohjeet kasvualustan huuhtomiseen kasvun aikana. Ventipottikasvatuksessa voi olla joskus aiheellista. Itse oon kokeillut kerran sitä huuhtelua, kun näyttivät pari isoa talvehtivaa Ajia saavan övereitä: Ne olivat kesän jäljiltä samoissa 8.5l Autopotin ruukuissaan talvehtimassa. Saattoi siis koko kesänkin jäljiltä olla jo kuidussa vaikka mitä .... Ja kyllähän ne tervehtyivät sen huuhtelun jälkeen. Kaadoin pariinkin kertaan sitä litkua ruukkujen läpi ja näytti se valunut liemi EC 4 ...

Canna Flushia siis on ollut aseistuksena siitä lähtien myös ...

Kookos on aika kiva mullan korvike sikälikin, että siinä ei käsittääkseni pesi muutkaan taudit tai ötökät niin kuin mullassa. Kookoksessa kasvatetut taimet voi kesän tullen sellaisenaan upottaa multaan, kun vaihtaa isompaan ... Eikä ole juurikaan kalliimpaa kuin multa. Lannoitteet tarvii toki lisäksi, mutta ei normaalille kotikasvattajelle kalliiksi nekään erikoislannoitteet tule ...


Juuri tämän väkevöitymisen takia onkin syytä käyttää niitä vähemmän kovia liemiä kookoskuidussa kesälläkin. Kyllä niistä chileistä kasvaa mahdottomia puskia ihan miedommillakin liemillä, koska kookoskuitu varastoi niitä ravinteita itseensä ajan oloon ja mitään ihme huuhtomisia ei näin tarvitse suoritella jos ei niin halua.

sorrii

Jos aloittelee viljelyä tai uutta vilelytapaa, niin sitä mielellään esm lannoitteita annostelee valmistajan ohjeen mukaan. Ja niillähän kookoslannoitteiden ohjeilla tulee samat vahvuudet kuin vesiviljelyssä. Mä käytin pari vuotta sitten pari putelia Canadian Express Coco lannoitetta, kun sain halavalla Tampereen Palmusta Siinä se annostus 5ml/l tuotti ~EC 3 .. Hyvin riitti 2-3ml ja sittenkin 1.5-2 ..
Mä olen aika monta vuotta käyttänyt kaikkia lannoitteita ohjeen mukaan enempiä miettimättä. Tänä keväänä ekan kerran oon käyttänyt laimeampia. Se näkyy ehkä pienempinä, mutta tukevampina taimina. Paitse pubeilla: Rocotot kasvaa pituutta ihan kuten ennenkin. Oksat vaan ohuempia ..   ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

maaliskuu 17, 2018, 15:40:47 ip #6 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 17, 2018, 15:48:08 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - helmikuu 06, 2018, 21:46:02 ip
Bluelab truncheon EC mittari


Oletko kokeillut missä lämpötilarajoissa se näyttää oikein tai samaa ja toisaalta mitä valmistaja siitä asiasta kertoo?  Mulla on Truncheon jäljitelmä. Lämpötila vaikuttaa lukemaan.  Sen ohjeissa sanotaan että pitää antaa pari minuuttia liota lämpötilan takia ennen lukemista, mutta silti 15 asteisesta se näyttää eri lukemaa kuin 25 asteisesta.


(Ommy, en ostaisi linkkaamaasi kapinetta.   En vaikka hinta olisi euron.  Se on varmuudella roskaa.   pH:n mittaus mullasta on ainakin päin honkia, sillä ei siihen ole mitään toimivaa ja luotettavaa välinettä.)

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - maaliskuu 17, 2018, 15:40:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - helmikuu 06, 2018, 21:46:02 ip
Bluelab truncheon EC mittari


Oletko kokeillut missä lämpötilarajoissa se näyttää oikein tai samaa ja toisaalta mitä valmistaja siitä asiasta kertoo?  Mulla on Truncheon jäljitelmä. Lämpötila vaikuttaa lukemaan.  Sen ohjeissa sanotaan että pitää antaa pari minuuttia liota lämpötilan takia ennen lukemista, mutta silti 15 asteisesta se näyttää eri lukemaa kuin 25 asteisesta.



En ole kyllä moista juttua testaillut sen tarkemmin.