Muistatteko chilin kasvatukseen näin kylmää alkukesää

Aloittaja TheTäti, kesäkuu 11, 2015, 21:33:15 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

lokakuu 11, 2015, 12:18:24 ip #40 Viimeisin muokkaus: lokakuu 11, 2015, 12:45:47 ip käyttäjältä Kasvirasva
Etelä-Suomesta raporttia.

Mulla oli ulkona ruukut huonojen ilmojen kesä-heinäkuun, toki hieman sateensuojassa räystään alla talon seinustalla. Rakensin kasvihuoneen ja se valmistui elokuun alussa, jolloin lämpimät alkoivat.  Pienemmistä ruukuista istutin maahan ja isommissa annoin olla pelkästään upottaen maahan.  Istutetuista ei tainnut tulla kuin muutama podi, mutta nyt monimetallin alla makkarissa loppukypsytyksessä olevista ruukuista keräsin 850g hapatukseen.   Seuraavanlainen sekoitus tuli tehtyä tähän ensikokeiluun hapattamisessa eli kaikki kypsät mukaan.  (lisää kypsyy edelleen)

Super Chili
Barbeque Coffee Brown
Red Serenade
Lemon Drop  (paljon, noin kolmannes)
Aji Fantacy
7POT Yellow  (10 podia)
Herculenaum Pompeijii
Lantern (6)
Naga Morish (1 iso 3 pientä)

Lemon Drop on ollut suosikkini ja siksi sitä oli monta ruukkua.

Keväällä on sitten kasvihuone käytössä ja saa aikaisen alun!   :)   2,7x5m

Raakoja podeja olen miettinyt, että mitä niille tekisi.  Kompostiin vai tuleeko niistä hyvää jotenkin.

https://drive.google.com/file/d/0BwBmyrWh7DcYT1ZYZE53YVB4SFU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BwBmyrWh7DcYeFFGSU5EeVFFS3c/view?usp=sharing


Hubert

Lainaus käyttäjältä: Kasvirasva - lokakuu 11, 2015, 12:18:24 ip
Raakoja podeja olen miettuinyt, että mitä niille tekisi.  Kompostiin vai tuleeko niistä hyvää jotenkin


Viikon verran voi koittaa pöytäkypsyttää raakoja podeja. Sen jälkeen ja muutenkin kannattaa ihan aistinvaraisesti toimia: jos raakileissa   on tulisuutta ja makua, niin siitä vaan haluamakseen säilykkeeksi, jos ei, niin salaatin sekaan tai kompostiin.

Vuorikaskas

lokakuu 11, 2015, 13:44:22 ip #42 Viimeisin muokkaus: lokakuu 11, 2015, 13:46:01 ip käyttäjältä Kasvirasva
Lainaus käyttäjältä: Hubert - lokakuu 11, 2015, 12:39:37 ip
Lainaus käyttäjältä: Kasvirasva - lokakuu 11, 2015, 12:18:24 ip
Raakoja podeja olen miettuinyt, että mitä niille tekisi.  Kompostiin vai tuleeko niistä hyvää jotenkin


Viikon verran voi koittaa pöytäkypsyttää raakoja podeja. Sen jälkeen ja muutenkin kannattaa ihan aistinvaraisesti toimia: jos raakileissa   on tulisuutta ja makua, niin siitä vaan haluamakseen säilykkeeksi, jos ei, niin salaatin sekaan tai kompostiin.


Ei välttämättä ole kovin hyvää ruuansulatukselle kypsentämättömät raakileet, mutta en noita kauheasti taida kehdata kompostiinkaan laittaa, joten varmaan vaikka pataruokaan joukkoon muhimaan vaan oli tulisuutta tai makua tahi ei.  Ehkä ne eivät olisi pilanneet myöskään hapanchiliä jatkona joukossa, mutta en viitsinyt ensimmäiseen hapatuskokeiluun kokeilla.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Kasvirasva - lokakuu 11, 2015, 12:18:24 ip
Raakoja podeja olen miettinyt, että mitä niille tekisi.  Kompostiin vai tuleeko niistä hyvää jotenkin.


Itse laitan raa'atkin purkkiin kun säilön chilejä etikkaan. Kuukauden päivät kun esim. odottaa niin maut tasaantuvat ja vaikka raakileita olisi enemmänkin niin muutama Naga tms. sekaan niin kyllä niihin tulisuutta tarttuu. Foorumilta löytyy reseptejä moneen lähtöön http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1410.0

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.