huhtikuu 19, 2024, 08:54:27 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Palmut

Aloittaja papereeka88, tammikuu 10, 2012, 22:28:11 ip

« edellinen - seuraava »

papereeka88

Otetaanpa juttu palmuista.Se mikä itseä varsinaisesti näissä kasveissa kiinnostaa on niide talven kesto.Todistetusti tietyt lajikkeet ovat selvinneet talvista ainakin imatralla sekä norjassa tanskassa ja eteläruotsissa,joten mahdollisuus olisi ehkä siihen että länsi rannikollakin tämä onnistuu (tähän saa muuten ihan sisällä kasvavistakin palmuista laittaa juttua :) ).
Mutta jos vain resurssit suinkin antavat myöten on tarkoitus tehdä kokeilu jo ensi kesänä ainakin ruukkussa kasvavin taimin ja jos idättelyt onnistuu niin suoraan maassakin talvetusta on tarkoitus yrittää (ei toivota liikoja).
Lajikkeista todennäiköisesti tulee kysymykseen Trachycarpus fortunei sekä Chamaerops humilis (näihin löytyy siemenet exotic gardenista) lisäksi jos jostakin saan käsiini Rhapidophyllum hystrixin siemeniä tai taimen niin myös se.
Ongelmia varmasti on mutta ainakin imatra kaverilla ollut lupaavia tuloksia (käsittääkseni suurimpia ongelmia aiheutu liian kosteuden aiheuttamasta mädäntymisestä?)Talvisuojausta tarvitsee olla,mutta jo se että se sen kanssa on pienissäkin määrin mahdollista tarkoittaa sitä että sitä pitää ainakin kokeilla (mitähän olisi mahtanut käydä jos eräs ihminen ei olisi kokeillut itävätkö chilin siemenet?)Mutta näin jännillä suunnitelmilla kohti tulevaa kesää jossa myöskin tottakai chilit mukana edelleen :)

Talven kestävistä palmuista löyty lisää juttuja http://www.scanpalm.no/english.html
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

rasse

Minulla kasvaa taatelipalmu. Tuon tarkempaa nimitystä en osaa antaa, kasvatettu Tunisialaisesta taatelista otetusta siemenestä. Vuoden ikäinen alkaa olla kaveri.

chilimieli

Itsellä pari yuccaa, jotka eivät ole oikeasti kylläkään palmuja.
Itsekin keräilin aikoinaan Italiasta ja Espanjasta siemeniä, joihin iski home hyvinkin nopeasti. :-[
Palmunsiemenien idätykset ovat aina menneet persiilleen, joten pakkohan se on taas koittaa kun kerran puheeksi tuli. ;D
Talvettaminen voisi onnistua maahan upotetussa astiassa, jossa on reiät pohjassa, kasvin juuressa mullan pinnalla suoja, joka estää suoran juurille satamisen. Voisihan tuotakin kokeilla. ::)

papereeka88

tammikuu 12, 2012, 08:42:20 ap #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 12, 2012, 08:59:34 ap käyttäjältä papereeka88
Näin ohi aiheen myöskin olisi tarkoitus ottaa pari uutta bambulajia kokeiluun ensi kesäksi riippuen erinäisistä asioista mutta siitä lisää bambu otsinkon alla jahka tietoa kerääntyy lisää.Ja onhan näillä pakkas kokeilulla suomen kestävän chilin kehittämiseenkin arvoa,että on hiukan osviittaa millasia lukemia muut ns. eksoottiset kasvit kestää ja minkälaisella suojauksella :D Palmuissa todellakin on kyllä ongelmana se että valmiita taimia ei suomesta taida saada kuin erikoistilaamalla ja se onkin sitten kallista puuhaa siemeniä saa muutamaan lajiin kyllä.Itsellä on kyllä ongelma esikasvattelujen suhteen,kun orkideat on vallannut sisätilaa,mutta eiköhän chileille ja muillekin vielä löydy kumminkin paikkoja :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

tomppa,

Itse olen haaveillut jostakin eksoottisesta viherkasvista joka kasvaa isoksi.Muu kuin chili..  onko mitään ehdotuksia?
kasvin täytyy(pitäisi siis) tehdä marjoja/hedelmiä.  Olen pitkään pähkäillyt mutta en ole keksinyt sopivaa..  ja kasvin täytyisi myös itää kohtuu nopeasti.  ???

Leipis

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 12, 2012, 12:46:10 ip
Itse olen haaveillut jostakin eksoottisesta viherkasvista joka kasvaa isoksi.Muu kuin chili..  onko mitään ehdotuksia?
kasvin täytyy(pitäisi siis) tehdä marjoja/hedelmiä.  Olen pitkään pähkäillyt mutta en ole keksinyt sopivaa..  ja kasvin täytyisi myös itää kohtuu nopeasti.  ???


Palmu ei taida olla tähän paras ratkaisu, tietääkseni menee monta vuotta ennenkun mitään hetelmiä alkaa tulemaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 12, 2012, 12:46:10 ip... olen haaveillut jostakin eksoottisesta viherkasvista joka kasvaa isoksi.Muu kuin chili.. 

Hamppu taitaisi olla nopeakasvuinen?  :o :scyth:

tomppa,

tammikuu 12, 2012, 14:43:47 ip #7 Viimeisin muokkaus: tammikuu 12, 2012, 14:58:41 ip käyttäjältä .TOMPPA.
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 12, 2012, 14:38:04 ip
Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 12, 2012, 12:46:10 ip... olen haaveillut jostakin eksoottisesta viherkasvista joka kasvaa isoksi.Muu kuin chili.. 

Hamppu taitaisi olla nopeakasvuinen?  :o :scyth:


MIKÄHÄN v SINUA RIIVAA?    jos lukisit tekstin niin ehtona on että kasvin täytyy tuottaa hedelmä tai marjoja!
TYÖNNÄ SE HAMPPU NYT johonkin! 

ikinä en ole hamppua kasvattanut enkä kasvata! myönnän että olen yhdet savut ottanut 9 vuotta sitten vahingossa eräissä pippaloissa. Olen jyrkästi huumeita vastaan!

Mutta palmu ei ehkä ole se paras vaihtoehto,toki huoneessa oleva palmun alku on kieltämättä todella nätti ja kasvaa varmasti suureksi. kenties harkitsen jotain palmun tapaista  :)

rasse


Leipis

Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 12, 2012, 14:43:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 12, 2012, 14:38:04 ip
Lainaus käyttäjältä: .TOMPPA. - tammikuu 12, 2012, 12:46:10 ip... olen haaveillut jostakin eksoottisesta viherkasvista joka kasvaa isoksi.Muu kuin chili.. 

Hamppu taitaisi olla nopeakasvuinen?  :o :scyth:


MIKÄHÄN v SINUA RIIVAA?    jos lukisit tekstin niin ehtona on että kasvin täytyy tuottaa hedelmä tai marjoja!
TYÖNNÄ SE HAMPPU NYT johonkin! 

ikinä en ole hamppua kasvattanut enkä kasvata! myönnän että olen yhdet savut ottanut 9 vuotta sitten vahingossa eräissä pippaloissa. Olen jyrkästi huumeita vastaan!

Mutta palmu ei ehkä ole se paras vaihtoehto,toki huoneessa oleva palmun alku on kieltämättä todella nätti ja kasvaa varmasti suureksi. kenties harkitsen jotain palmun tapaista  :)


Suosittelen banaania, kasvaa nopeasti ja muutamat tämänkin forumin käyttäjät ovat saaneet satoakin.

PP

Lainaus käyttäjältä: Leipis - tammikuu 12, 2012, 16:56:05 ip
Suosittelen banaania, kasvaa nopeasti ja muutamat tämänkin forumin käyttäjät ovat saaneet satoakin.


Sadon saaminen on mahdollista, mutta vain, jos on valmis käyttämään tiloihin ja valaistukseen tuhansia euroja vuodessa. Viherkasvina se on hyvä, mutta kotoioloissa on turha haaveilla sadosta.

chilimieli

Tomppa otahan nyt iisisti. ;)
Suosittelen sulle taatelipuuta, joka on näyttävä, palmu ja saattaa joskus tuottaa vielä satoakin jos saat sen vain sisälle valojen alle mahtumaan.. Ehkä.. ::)
"Marjakasveista" suosittelisin kahvia, joka on hyvin hoidettuna nätti ja satoaakin muutaman vuoden jälkeen. ;)

Leipis

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 12, 2012, 17:13:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Leipis - tammikuu 12, 2012, 16:56:05 ip
Suosittelen banaania, kasvaa nopeasti ja muutamat tämänkin forumin käyttäjät ovat saaneet satoakin.


Sadon saaminen on mahdollista, mutta vain, jos on valmis käyttämään tiloihin ja valaistukseen tuhansia euroja vuodessa. Viherkasvina se on hyvä, mutta kotoioloissa on turha haaveilla sadosta.


Onhan meitä yrittäjiä hyvinkin monta ja vain harva on onnistunut, en sano että olisi helppoa mutta teoriassa mahdollista.

tomppa,

kiitos informaatiosta, tuhansia euroja ei tällä hetkellä ole valaistukseen. Katsotaan sitten syksyllä tulostilanne. Mutta hyviäkin vaihtoehtoja oli. Kiitos  :)