huhtikuu 16, 2024, 07:07:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hei vaan kaikille!

Aloittaja SitruunaKeiju, heinäkuu 10, 2016, 13:05:03 ip

« edellinen - seuraava »

SitruunaKeiju

Foorumia olen kyllä jo lueskellut useamman vuoden ja nyt sain aikaiseksi jopa rekisteröityä  :)
Olen 26 vuotias kahden vaippaikäisen äiti ja lapsien lisäksi palveltavana on muutaman vuoden vanhempi insinööri mies. Kasveista ja puutarhuroinnista olen ollut kiinnostunut jo pienestä pitäen, perinyt lie innostyksen vanhemmiltani (isä harrastaa puita ja äiti harrasti huonekasveja ja perennoja) ja ensimmäisen kasvimaani tein ollessani kai 13 vuotias. Keväällä sitten osa unelmaani toteutui ja pääsimme muuttamaan omakotitaloon kahden hehtaarin tontille, tarkoituksena olisi parin vuoden sisään pystyttää 30 neliön kasvihuone joka on päätettykkin jo ja paikkakin valmiina.

Alkuvuodesta istutin ensimmäiset chilit joista yksi on yllättänyt erittäin positiivisesti ja sitähän pitää käydä joka päivä ihastelemassa  ;D
Lajikkeina ovat:
Lemon drop 3 + läjä pistokkaita
Black skorpion tongue 2
Aji fantasy sparkly white 2
sekä pari paprikaa

Se iloinen yllättäjä oli Aji fantasy, ihanan tuuhea puska joka on täynnä kukkia ja nuppuja sekä viime laskemalta 14 podia. Pari kuukautta sitten otetussa pistokkaassakin alkaa olemaan nuppuja. Kaikki kasvit ovat auttamatta liian pienissä ruukuissa (kiirettä pitänyt vauvan ja taaperon kanssa) mutta se riittääkin jo siihen että näkee mitä tulee ja mihin suuntaan ollaan menossa.

Pari kuukautta sitten törmäsin bokashiin ja innostuin heti niin kovasti että ostin aloituspakkauksen itselleni synttärilahjaksi. Chilit sekä muut kasvit ovatkin saaneet lannoitteensa pääasiassa boka-pissistä ja ens vuonna saavat kunnon tujua multaakin.

Tavoitteina ovat nytten talvetuskokeilut jokaisella lajikkeella mitä iteltä löytyy ja ehkä myös bonchin tekeminen. Etelä ikkunaa on tosin vähän huonommin joten pitänee saada jokin valohylly viritys jonnekki viileämpään huoneeseen...

Eli tälläisillä eväillä liityn mukaan ja opetellaan miehen kanssa chilin syöntiä. Toivottavasti teksti on luettavaa eikä lukihäiriö paista liikaa läpi  :P

Chiljonka


chilifellow

Tervetuloa! Aji Fantasy sparkly White on sopivan tulinen ja herkullinen. Kiitos Fataliille.

Mulla on tulossa koko ajan Aji Fantasyäkin, samoin sparkly whiteä. Nam 😋
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

0lli

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Jame

Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Trioniska

Se on hyvä että kohtuukokoisella aloitetaan ;)

Lainaustarkoituksena olisi parin vuoden sisään pystyttää 30 neliön kasvihuone joka on päätettykkin jo ja paikkakin valmiina.


Toki tuokin jäänee heti kättelyssä pieneksi?  >:D

Mutta tervetuloa vain foorumille kertoilemaan kokemuksia ja turinoimaan asian vierestä ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

SitruunaKeiju

No toivottavasti ei jää heti pieneksi  ::) Ei vaan parane innostua liikaa kokeilemaan kaikkea kivaa  :P Vaikka onhan täälä ihan mukavasti tilaa vaikka toisellekki samanmoiselle jos pakottava tarve tulee, taitanee sponsori olla vain erimieltä asiasta  >:D

Vuorikaskas

heinäkuu 11, 2016, 12:38:18 ip #7 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 11, 2016, 12:47:22 ip käyttäjältä Vuorikaskas
No heipä hei!  Varsin satoisasti antaa hedelmää tuo  Sparkly White.  On minulla yksi sellainen penkissä kasvarissa.  Olen niitä jo popsinut, kiva maku, "salaattichili",  mutta pitäisi malttaa odottaa kypsymistä jospa tulisi enemmän poltettakin.  Vaan ota noista valkoisista sitten selvää milloin on kypsä.   :question:  Tavallinen Aji Fantasy on mulla yhden kasvin voimin päässyt jatkoon eli sitä laitoin tänäkin vuonna.  Lemon Drop on ollut suosikkini ja se on melko tuima jo ja vaatii vähän tottumista.  Viime vuoden herkuin uutuus mulle oli Rokotopaprika Locato.  Niitä onkin nyt sitten aika monta isoissa ruukuissa yleensä aina ulkona.  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17060.0

Tämän vuoden uusista Trepadeira Werner ja Piriz on jo myös maisteltu ja niistä ihan innostuin. Eipä nekään taoineet olla kypsiä vielä mutta muikeita makuja löytyi ihan kivasti poltettakin. 

En ole mikään polteurheilija.  Kun on keskivahvaksi luokiteltu (fataliin level 6-8 ehkä) on usein ollut antoisimpia ja kivoimpia.