maaliskuu 28, 2024, 10:34:14 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Beaver Dam

Aloittaja sorrii, heinäkuu 18, 2013, 09:50:01 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

[Eipä näy ketjua vielä tästä..]

Piti sitten tämäkin kokeilla, kun löysin siiduja ketjukirjeestä.

Chiliwikin kuvaus Beaver Damistä piti paikkansa tähän asti jokseenkin hyvin:
Rotevaa oli kasvu. Pirun herkkä tuholaisille!
Kaksi yksilöä oli keväällä hyvässä vauhdissa taimina kotona, kun punkit iskivät koko kämppään! Noita pikkupurulaisia, arvatenkin jonkun sortin kehrääjäpunkkeja oli ollut useaan otteeseen mulla lähinnä ja lähes ainoastaan jossain vanhassa Aji Cristalissa, joista eivät näyttäneet leviävän muihin.
Jotkut annuumit kuitenkin meinasivat kuolla kerrasta: jalapenot, Leutschauer Paprika, Beaver Dam, Alma Paprika tiputtelivat rungosta lähes kaikki lehdet ennenkuin edes huomasin tuholaisia. Spruzit ruiskuttelulla sain nuo pidettyä hengissä, ja siirsin ulos. Ulkona eivät kyseiset punkit enää viihtyneet...

Toisessa BD'ssä oli jo punkkien hyökätessä yksi raakile latvassa tulollaan ja annoin sen rauhassa kasvaa ja leikkasin muuten kasvin melkein tapiksi. Tällä viikolla sitten pääsin maistamaan ihan kohtuullisen suippopaprikan näköistä Beaver Dam -chiliä: Leikkasin keskeltä sen poikki, ja pari ohutta rengasta maistiin.
Maku oli hyvän paprikan;polte samaa tasoa kuin kypsällä Pimento de Padronilla!! Tässäkin miedossa paprikassa siis voi olla potkua siihen malliin, että meinasi paniikki iskeä. Suuta poltteli vielä puoli tuntia... Tulisuus siis rankasti vahvempi kuin yhdelläkään Jalapenolla mitä olen maistanut.

Nyt on kasvutunnelissa pari leikattua BD'tä tekemässä "uutta satoa" kun eivät punkit enää vaivaa. Kääpiökasvit muistuttaa jotain bonchia, mutta kasvattavat jo raakileita ...

Elokuussa nähdään onko tulisuutta vielä terveissäkin kasveissa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

M;kko

Minulla kasvaa kaksi yksilöä, jotka molemmat ovat kypsyttäneet 5-6 kpl 70-90g podeja. Ensimmäisenä kypsynyt oli maukas, mutta miedohko. Luulin sen olevan vihannespaprika, kunnes kantaosasta löytyi jonkun verran poltetta. Loput ovat olleet tulisempia ja erinomaisen käyttökelpoisia! Näissä riittää yhdestäkin podista syömistä. Eli podi parille leivälle ja maiskis. Annuumeille tyypillinen polte tuntuu mukavasti huulilla vartin verran.

Ehdottomasti seuraavan vuoden kasvatteja. Ainoa ongelma on saada kasvit tarpeeksi isoiksi ennen podien tekemistä. Nyt ne lykkäsivät pieninä puskina tuon 5-6 isoa podia ja kypsyttelivät niitä PITKÄÄN, jona aikana ei ole uutta kasvua näkynyt lainkaan. Ensi vuonna NFT:hen saamaan kokoa, tai kukkien nyppimistä alkukaudesta.

Tuholaisia eivät ole houkutelleet enempää kuin muutkaan kasvit.

SK

Minä taisin laittaa sorriin mainitsemat siemenet ketjukirje 2.seen. Itse sain Beaver damit filagolta taimena muutama vuosi sitten.

Kyseessähän on todella vanha unkarilainen lajike, josta Chilivaari kirjoitti hyvän jutun viime kesänä. (linkkiä en laita, kunnia sille jolle se kuuluu)

Tekee tosiaankin isoja podeja, jolloin kasvu pysähtyy täysin ja ensimmäisenä kesänä sain vain muutaman podin kypsymistä odotelessa.
Sopii hyvin pizzaan ja ovat erinomaisia täytettynä jauheliha, kanttarelli, sipuli ja juusto sekoitus täytteellä.
Kypsennettynä tulee makeus hyvin esiin, mutta jos poistaa siemenkiinnikkeet kokonaan, niin polte jäi puuttumaan tyystin.
Helposti ajatteleekin, että tämä on mieto/tuleton paprika, mutta siemenkiinnikkeiden hypistely sormissa ja saunominen myöhemmin yllätää pahemman kerran.

sorrii

Jeps!
Aika hauska lajike tuntuu olevan:
Mulla siis nuo kaksi yksilöä joutuivat molemmat punkkien syömiksi. Toiseen jätin yhden pitkän latvan jossa oli jo hedelmän alku. Toisen leikkasin 10cm tapiksi.
Pari viikkoa sitten poimin ja söin sen ainokaisen melko ison [~12x5cm] hedelmän, joka osoittautui yllättävän tuliseksi kauttaaltaan.

Eilen palasin 10pv reissusta ja kävin plantaasillani jossa nuo kaksi ovat olleet muovitunnelissa pari viikkoa: Siinä yksilössä josta jo yhden hedelmän poimin, kasvaa nyt kolme raakiletta, jotka kaikki pienehkön suippopaprikan kokoisia! Hedelmän paino vetää oksat maahan..
Pienemmässäkin näyttäisi olevan hedelmöittyneitä kukkia, joten tullee enen syksyä pari "jättichiliä" siitäkin.

[Herkkä laji vaan tuntui olevan mun Aji-Cristal-punkeille!
Mulla lienee pesiytynyt kummallinen kehrääjäpunkki joka yleensä ei välitä muista lajeista kuin AC. Taimivaiheessa sitten hyökkäsi valittujen annuumien kimppuun.
Parvekkeella kysyttelee loppusatoaan ebbissä Aji Cristal, White Wax ja Sugar Rush, joista kahdessa ensiksi mainitussa ovat kaikki lehdet täynnä reikiä, kuin olisi ammuttu haulikolla sinne puskiin. Sugar Rush näyttää ihan terveeltä. Vieressä Aji Cito on ihan terve. Lemon Drop [Kellu Uchu SKK-2'sta] on täynnä reikiä ... ?!?!]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Juso

elokuu 27, 2016, 14:08:44 ip #4 Viimeisin muokkaus: elokuu 27, 2016, 15:02:14 ip käyttäjältä Juso
Täytyy upata tämä hieno lajike. Sain aikanaan SK:lta siemenet suosituksin, mutta ekana vuonna taimet taisi mennä poikki ja lajike unohtui.Keväällä etsin Anaheimin siemeniä jälleen mutten heti löytänyt ja ajattelin että  BD käy varmaan grillichiliksi.

Ja kyllä käy! Valtavat suippopaprikan kokoiset podit aina 150 grammaan asti, makeuskin on samaa luokkaa. Yllätys on ollut että monet nyt kesällä kypsyneet näistä ovat melko ärhäköitä, selkeästi esim Leakeja tiukempia. Jos näitä sieminiä on jollakulla tallella, suosittelen ensi vuonna laittamaan itämään. Ainoa murhe on ettei kasvi tahdo jatkaa kantaa hedelmiään. Itsellä yksi kasvi käytännössä poissa ollessa katkoi kaikki oksansa kasvarissa podien painosta. Tukea siis pitää.  Mutta vakiokasvatukseksi nousee ilman muuta. Syötävää riittää jo yhdessä podissa.


Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Juso - elokuu 27, 2016, 14:08:44 ip
Täytyy upata tämä hieno lajike. Sain aikanaan SK:lta siemenet suosituksin, mutta ekana vuonna taimet taisi mennä poikki ja lajike unohtui.Keväällä etsin Anaheimin siemeniä jälleen mutten heti löytänyt ja ajattelin että  BD käy varmaan grillichiliksi.

Ja kyllä käy! Valtavat suippopaprikan kokoiset podit aina 150 grammaan asti, makeuskin on samaa luokkaa. Yllätys on ollut että monet nyt kesällä kypsyneet näistä ovat melko ärhäköitä, selkeästi esim Leakeja tiukempia. Jos näitä sieminiä on jollakulla tallella, suosittelen ensi vuonna laittamaan itämään. Ainoa murhe on ettei kasvi tahdo jatkaa kantaa hedelmiään. Itsellä yksi kasvi käytännössä poissa ollessa katkoi kaikki oksansa kasvarissa podien painosta. Tukea siis pitää.  Mutta vakiokasvatukseksi nousee ilman muuta. Syötävää riittää jo yhdessä podissa.



Onko tuota tulossa SKK2 listoille sinulta Juso kun muistaakseni aikanaan muutaman siemen tuosta kirjeestä otin (vähäisissä määrin muistaakseni siementä löytyi) ja reisille meni viimekin vuonna mutta tulevana kautena ajattelin NFT astiaan upottaa ainakin yhden tuommoisen  :D
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Juso

elokuu 27, 2016, 21:28:36 ip #6 Viimeisin muokkaus: elokuu 27, 2016, 21:30:10 ip käyttäjältä Juso
Otan siemeniä talteen runsaasti ja voin laittaa antaa kiertokirjeeseen vaikken olekkaan listoilla tai toimittaa sinulle (laita vaikka yksärillä osoite niin laitan tulemaan syssymmällä kun ovat kuivia) . BD on meikäläiselle kesän suurin yllätys positiivisessa mielessä.

sorrii

Mulla kävi kahtena edellisenä kesänä BD'n kanssa ihan sama juttu, että toukokuussa jouduin leikkaamaan "bonchiksi" ötököiden takia. Tulihan niistä silti kivasti kokoon nähden satoa.

Tänä kesänä isojen annuumien sarjassa oli Ancho Grande ja Hegyes Erös Paprika.
Anchon ostin taimena messuilta ja satoa tulossa parikymmentä isoa tummaa suippopaprikaa.
HE Paprikaa oli Unkarissa vihreänä silppuna monessa ravintolassa lisäkkeenä [ärös] ja jossain katukojulla näin ja ostin puoliksi oransseja, joista otin siemenet: Itävyys 10/10..
Sekin tekee satoa näköjään helposti ja paljon: Kuivankitkerää tulista paprikaa....

Ensi kesänä luulen että on taas Beaveriä ja ehkä Ancho Grandea.... Jos luoja ja eukko suo ;-)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bläkkäri

SKK:sta sain tälle kaudelle tätä yksilöä ensimmäistä kertaa kasvatukseen. Todella kompakti kasvi, ei tainnut puoli metriä ylittyä kummallakaan kasvilla. Ensimmäisen yksilön perusteella menee varmasti ensikaudellekin kasvatteluun. Mehukasta paprikaa mukavalla miedolla poltteella. Kohta on seuraava yksilö kypsynyt, varmaan kymmenkunta vielä tulossa.

sorrii

Mulla nuo BD't kyllä kasvoivat tosi reippaasti ja olivat kahtena keväänä isoimpien taimien joukossa ilmam muuta: Huhtikuussa ~100cm ja varsi 10-12mm paksu. Ötököiden takia [samoin kaksi kevättä peräkkäin!) jouduin huhtikuussa kuitenkin leikkaamaan käytännössä tapiksi, kun kaikki lehdet menivät tuholaisten suihin. Silti ne kyllä tekivät kiitettävästi satoa siihen kokoonsa nähden ja ehtivät hyvin kypsyäkin kesällä punaisiksi. Itse kyllä yllätyin poltteesta. Oma puutarha-palsta on keskellä peltoa: Varmaan pitkä päivä ja kohtuullisen aurinkoinen kesä saa tämänkin aika tuliseksi. Niinpä mulla olivat samalla palstalla tulisia myös Greek Pepperonit ja (vihreät) Pimentos de Padronitkin! Vielä mä meinaan tämänkin saada kasvatettua isoksi vaikka sitten myrkyttämällä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bläkkäri

Ötökät ei täällä vaivanneet yhtään, ainoastaan kasvarissa olleesta oli joku käynyt lehtiä ahkeraan nakertelemassa. Kypsimpiä poimiessa tuli sitten huomattua että pariin podiinkiin oli käyty nakertamassa reikiä.
Tuo ensimmäinen maistiainen oli varmaan alkukesän säiden vuoksi hieman keskeneräinen poltteen puolesta. Toisesta maistettavasta annoin vaimokkeelle reilun siivun saatesanoilla "tää on sitten tosi mietoa ;)". Melko pahoja katseita ja pari ärräpäätäkin tuli tähän suuntaan ja omaankin suuhun tuo jälkimmäinen oli kyllä huomattavasti tulisempi. Silti herkullinen.

Marjaleena112

No hyvä. Minulla ötökät olivat melkoinen riesa :(