huhtikuu 19, 2024, 22:17:20 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Älä polta chilejäsi!

Aloittaja Chilivaari, huhtikuu 25, 2009, 14:04:34 ip

« edellinen - seuraava »

Rince

Lainaus käyttäjältä: TurboPube - huhtikuu 27, 2009, 23:40:54 ip
No mutta mitäpä jos uv-valoa antaisi jossain määrin pimeänä aikana chileille, niin ei ehkä olisi niin järkytys siirtyä keväällä aurinkoon. Vai olenko aivan hakoteillä?

Varmasti se auttaa, samalla tavalla kuin ihmisiäkin (ei pala auringossa niin helposti). Eli kaivakaa se kotisolarium esiin kaappien kätköistä.  ;D

henkkaado

Mun paprika oli jäänyt ikkunalaudan auringoisimmalle kohalle pariks tunniks, onko enää mitää mahollisuuksia korjata tilanne? Siin on vast kolme lehteä + sirkat ja kaikki nuukahti vähäsen, sellaselle kauniille kaarelle.

CyberDog

Eiköhän se siitä toivu. Siirrät varjoon vaan. Tarkistat samalla että multa ei ole kuiva.

naga morich

Onnistuin tänään polttamaan 2 lemodropin taimen lehtiä. Eiköhän ne siitä toivu?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

CyberDog

Kyllä uskoisin. Ainakin jos ei olleet sirkkalehdet eikä uusia ole vielä tulossa. Riippuu sillonkin toki siitä miten pahasti ne paloi.

snu


Käsittääkseni tuo UV-suojaus muoveissa tarkoittaa sitä, että muovi on suojattu UV:lta, ei siis sitä, että muovin läpi ei UV:ta tulisi.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Kun tämän varoittelun aloitin, kai sitä on syytä hillitäkin.    :-*

Kasvit tottuvat auringon UV-säteilyyn. Nehän kasvavat siinä luonnossa. Poikkeus ovat vain sisällä kasvatetut. Hämärässä kasvanut ja vaalea- ohutlehtinen chili ei ehkä totukaan, vaan pudottaa heikot lehtensä ja kasvattaa uudet vahvemmat. Paljon aurinkoa lasin läpi saaneet tottuvat nopeammin. Muutaman päivän varjostelun ja totuttelun jälkeen ne kestävät loppukesän vaikka mitä. Viileässä tottuminen kestää kauemman kuin lämpimässä, koska uusi kasvu on vähäisempää.

Harsot eivät ole välttämättömiä varjostuksessa. Viime keväänä käytin pusikosta leikattuja lehtipuun oksia, joita sijoitin chilin ja auringon väliin. Tuulen heilutellessa lehtiä ne saivat vähitellen aurinkoa ja lehtien kuivuttua ne jo kestivätkin. Tänä vuonna vein Rocotot lehtipuiden (omena ja vaahtera) alle varjoon näin aluksi. Pilviset päivät myös helpottavat sopeutumista.

Harson alla olen polttanut chilejä. Tapaus oli sellainen, että harso oli vanhaa ja laitoin sen kiinni chilin oksille. Aurinko pääsi siitä läpi, sen näki silmilläkin. Jos harso on vähän kauempana ja pääsee liikkumaan tuulessa, suojaus on paljon parempi.

Parvekkeella olen noudattanut aikasopeuttamista. Aluksi lasit auki puoleksi tunniksi, seuraavana päivänä tunniksi jne.  Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa, mitä sinun chilisi kestävät. Lajikkeet ovat erilaisia ja ennen kaikkea aikaisemmasta kasvatuksesta johtuva sietokyky voi olla hyvin erilainen. Kalpeat varokoot - aivan kuten ihmistenkin auringon otto. Keskipäivällä säteily on voimakkainta, silloin suojaudutaan. Illat ja aamut menevät helpommin.

cola

Mun suomesta tuodut chilit kärähti täällä kreikassa todella pahasti ;) Paras keino on siirtää ne heti aurinkoon kun ovat itäneet eikä niitä silloin tarvii totutella päiväkausia.

Retired_nurse

Voi RISTUS! Olen kantanut pikkuruisia taimiani (myöhässä juu, mutta olisin saanut ne kyllä talveksi sisälle) sisälle hallan takia tai sitten myrsky on meinannut viedä pikkuruisen kasvarini, mutta nyt! En ehtinyt olla kuin pari tuntia kaupassa, kasvarin ovi unohtui kiinni ja tämä kesällä harvinainen vieras aurinko porotti kaikki 20-30 taintani kuoliaiksi! Isommat puskat säästy hienosti mutta kaikki muu taitaa olla mennyttä. Yritin elvyttää suihkuttamalla kylmää vettä ja alussa näyttikin että kaverit siitä nousee, mutta sitten yht'äkkiä kaikki kupsahti taas eivät enää osoita elon merkkejä. Taimien koko oli jotain 10 cm.

Järki lähtöö!

cola

Kai sä siirsit ne nuukahtaneet kasvit sisälle? Mä olen huomannut täällä kreikassa ettei se veden suihkuttelu auta jos jättää kasvit aurinkoon. Toi on kyl todella nihkeetä kun kasvit palaa ja sulla tuskin on enään ees aikaa ruveta uusia idättelemään. Mä onneks ehdin vielä idättää uusia koska lämpöä riittää ainakin joulukuuhun  ;D

Retired_nurse

Juu, sisällä ovat. Yritän ajatella muuta, ettei harmittaisi niin.

rasse

Laita vielä vaikkapa muovipussi löysästi päälle, saavat kosteutta. Älä vielä luovuta!

Retired_nurse

Juu, vielä toivo hieman elää. Käyn sumuttelemassa minikasvariin sellaisen amatsooni-ilmaston että! Hittolainen kun olen yrittänyt kiirehtiä ison kasvarin (4x3m) valmistumista mutta juhannussuunnitelmat ovat pahasti sotkeneet aikataulua. Piti siirtää taimet sinne jo tällä viikolla.

Näyttää, että yksi chilly, black pear, riot ja chinese 5 color hieman nostavat päätään, mutta lerpottavat silti pahasti. Muut laulaa hoosiannaa.

aropupu

Okei, kysytäänpä nyt sitten viisaammilta neuvoa: entäs sitten, kun vahinko on jo käynyt?





Kyseessä n. 120cm korkea viime vuonna loppukesästä idätetty habanero joka talvehti keittiön ikkunalla mukavasti ilman sen kummempaa huolenpitoa ja alkoi puskea keväällä kukkaa. Siirsin sen jokin aika sitten ulos ja kun tuntui tulevan niin hyvin toimeen tontin varjoisimmalla paikalla, niin laitoin sen lopulta ihan kunnolla aurinkoon. Tuhot eivät kuvissa oikein tule kaikessa laajuudessaan esille, mutta hyvä osa lehdistä on selkeästi palanut. Kasvissa on tällä hetkellä parisenkymmentä marjaa ja tusina kukkaa, marjoista suurimmat kokoluokkaa tulitikkuaski. Voiko tuon sadon vielä pelastaa? hain paketin hallaharsoa josta kieputin muutaman kierroksen rehun ympärille ja suihkuttelin merileväuuttella terästettyä vettä lehdille samalla kun kastelin muutkin kasvit, mutta kysyisinkin nyt että onko jotain vippaskonsteja mitä voisin tehdä tuon rehun oloa helpottaakseni, vai pitääkö vain odottaa ja katsoa?

Näemmä se pitää perse edellä puuhun menemällä opetella tämäkin touhu, tuskin tulee kelleen yllätyksenä että ihan ummikkona tässä touhutaan. Oikeastaan kiinnostuin koko aiheesta vasta ihan hetki sitten vaikka jokunen chili on parvekekasvina jo toista vuotta ollutkin.

ARvngr

No ei se kasvi siihen kuole, varsinkaan jos ei siltä kaikki lehdet ehtineet palaa. Toisaalta sen lopullisen vahingon näkee vasta muutaman päivän kuluessa. Jos siihen jää sellaisia oksia, joissa ei ole lehtiä eikä hedelmiä niin itse olen leikannut sellaiset suosiolla pois. Kasvattakoon uudet oksat tilalle.

Chilivaari

Ulkoiluttakaa chilejänne varoen!
Nyt on otollinen aika polttaa taimet poroksi. Keskipäivän aurinkoon kannattaa viedä vain lyhyeksi aikaa.

UV-säteily on voimakasta noin klo 10-15 ja se polttaa tottumattomat lehdet. Hallaharsoa väliin tai pitäkää varjossa. Lasi suojaa kasvin, mutta ei taida totuttaa sitä säteilyyn, joten totuttelu on edessä, jos chilit vie ulos. Tosin paksulehtiset, paljossa valossa lasin takana kasvaneet kestävät enemmän kuin varjosta tulleet, kalpeat ja ohutlehtiset.

Tuossa malliksi pienen tuhon kuvia. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg45454#msg45454
Tuho voi olla myös totaalista, kasvit muuttuvat vaaleiksi käppyröiksi. Ilmiö on sikäli salakavala, että se näkyy viiveellä. Voi mennä useampi päivä, että tämän päivän tuhot näkyvät.

Harson kanssa totuttelua pitää jatkaa useita päiviä. Oma kikkani ulos vientiin on, että sijoitan ne lehtipuun juurelle siten, että aurinko ei paista keskipäivällä chileihin. Illat ja aamut ne kestävät. Heiluvat oksien varjot totuttavat ne valoon vähitellen.

Chilivaari

Ilmatieteen laitoksella on varoitussivut UV-säteilylle.
http://ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste

Vielä ei olla lähelläkään maksimia. Toukokuun lopulla tai kesäkuussa lukemat ovat monta pykälää korkeampia.

linker



Hyvä. Sittenpä eilen kasvariin viety taimitarhani on kuukauden kuluessa karaistunut vastaanottamaan
aurinkotuulimyrskyn. Kuten vuosi sitten, en tänäkään keväänä aio suojata kasvihuoneeseen viemiäni chilejä
millään tavalla. Ellei pakkasvahtina toimivaa lämpöpuhallinta lasketa mukaan.



Lihamestari

Mulla noi onneks on tottunu tohon aurinkoon tossa ikkunalaudalla, mutta huomasin parin ensimmäisen kunnolla aurinkoisen päivän jälkeen pientä palamista muutamissa lehdissä...

Kuinka paljon muuten vaikuttaa se, että välistä poistuu 3 kerrosta lasia ja jäljelle jää vain yksi?
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

InkRose

huhtikuu 24, 2011, 22:49:48 ip #39 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 24, 2011, 22:52:00 ip käyttäjältä InkRose
Äskettäin oli tästä YleX:n tiedespotissa nimeltä Absoluuttinen totuus juttua tästä. Havaitsivat fysiikan laitokselta lainatuilla UVA- ja UVB-mittareilla että yhden tuplaruudun ja yhden normiruudun läpi tuli noin neljännes UVA:sta eikä UVB:tä juuri ollenkaan (alle virhemarginaalin) Eli kolmella erillisellä ruudulla voisi ajatella että vielä puolet suodattuisi, jolloin partsilla olisi yhden lasin takana nelinkertainen UVA-annos sisätiloihin verrattuna, UVB puolestaan pomppasi käsittääkseni suhteessa reilusti voimakkaammaksi kun tuplaikkuna otettiin välistä pois.

Eli tiivistäen yksi ikkunalasi antaisi suojakertoimen kaksi. Toki siihen vaikuttaa sitten lasien mahdolliset pinnoitteet jne, mutta ne lienevät ainakin tämän vastauksen puitteissa merkityksettömän pieniä eroja.

E: Tässä vielä linkki juttuun.