huhtikuu 18, 2024, 03:38:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sweet chili sauce

Aloittaja Nebs, tammikuu 16, 2015, 08:41:07 ap

« edellinen - seuraava »

Nebs

Kokeilin hakea monella eri termillä, kaikkesta muusta soosista (etenkin hot sauce näyttää olevan hitti) löytyi kyllä tekstiä paitsi tästä.
Jotenka, kiinnostaisi tietää onko foorumilaiset yrittäneet tehdä sweet chili saucea itse vai onko jokin kaupan tuote parasta ikinä? Mikäli olet tehnyt itse onko joku chililajike/resepti ylitse muiden.

Hornet

Sain tällaisen reseptin kotitalousopettajalta, joka oli ollut perulaisen ruoan kurssilla.

-----------------------------
JALEA de AJI - Chilihyytelö

½ kg vihreitä tai punaisia chilejä (ilman siemeniä)
2 rkl valkoviinietikkaa
2 dl sokeria
1 - 3 tippaa limen mehua
1 tl voita

Tarjoiluun Philadelphiajuustoa ja suolakeksejä

Keitä chilit pariin kolmeen kertaan eri vedessä ja sitten viinietikan kanssa. Siivilöi. Laita chiliseos kattilaan, lisää sokeria ja limetipat. Keitä keskimiedolla lämmöllä kunnes seos saostuu, lisää voi.
Anna jäähtyä. Tarjoile juuston ja suolakeksien kanssa.
------------------------------

Tein puolikkaalla chilimäärällä tuon, chiliaines oli sekoitus näistä: TSMB, Naga Morich, Rawit, Aji Cristal, Bolivian Rainbow, Aji Fantasy, Minipaprika. 

Melkoinen chilihöyry nousi keitoksesta ja sai samassa kerroksessa olijat yskimään, kattilan vieressä myös silmät vuotamaan. Chilimössö piti lopulta soseuttaa sauvasekoittimella ja ei siitä kovin hyytelömäistä tullut, olisiko sitten pitänyt keittää tolkuttoman pitkään, tiedä häntä. Mutta mahtavan hyvää tuli, aito, omatekemä tulinen sweet chili-sekoitus, joka on parhaimmillaan tuorejuuston kanssa leivän päällä.

Säilöin sekoituksen jääpala-astiaan pakastimeen, siitä voi ottaa koko palasen tai lusikalla siivuttaa hiukan tarvittaessa. Tuoreena maku kuitenkin paras.

Hornet

Öh, piti siis sanoa, että puolitin koko ohjeen, en ainoastaan chilien määrää...  :P

Nebs

Lainaus käyttäjältä: Hornet - tammikuu 16, 2015, 10:02:53 ap
Melkoinen chilihöyry nousi keitoksesta ja sai samassa kerroksessa olijat yskimään, kattilan vieressä myös silmät vuotamaan.

Varsin hasardia toimintaa siis ;D mutta ohje kuulostaa tosi hyvältä. Pitää pistää kokeiluun tässä joku päivä.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Hornet - tammikuu 16, 2015, 10:02:53 ap
Melkoinen chilihöyry nousi keitoksesta ja sai samassa kerroksessa olijat yskimään, kattilan vieressä myös silmät vuotamaan.


Chilikokin vakiovaruste https://www.varusteleka.fi/fi/product/cccp-gp-5-kaasunaamari-musta-varusteilla-kaytetty/25692   :P  ::)

Jame

Lainaus käyttäjältä: Nebs - tammikuu 16, 2015, 08:41:07 ap
Kokeilin hakea monella eri termillä, kaikkesta muusta soosista (etenkin hot sauce näyttää olevan hitti) löytyi kyllä tekstiä paitsi tästä.
Jotenka, kiinnostaisi tietää onko foorumilaiset yrittäneet tehdä sweet chili saucea itse vai onko jokin kaupan tuote parasta ikinä? Mikäli olet tehnyt itse onko joku chililajike/resepti ylitse muiden.


Mites esim. tuo Chilivaarin paholaisen hillo? Linkki reseptiin löytyy foorumilta.  Siinä ainakin on toimiva resepti ja itse voi säädellä makeutta ja tulisuutta mielensä mukaan. Itse laitoin 1,5 kg tomaattia, 1,5 kg punaista paprikaa ja 0,6 kg hillosokeria. Aika makeaa tuli, ensi kerralla vähennän sokerin määrää.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Nebs

Lainaus käyttäjältä: Jame - tammikuu 16, 2015, 21:39:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Nebs - tammikuu 16, 2015, 08:41:07 ap
Kokeilin hakea monella eri termillä, kaikkesta muusta soosista (etenkin hot sauce näyttää olevan hitti) löytyi kyllä tekstiä paitsi tästä.
Jotenka, kiinnostaisi tietää onko foorumilaiset yrittäneet tehdä sweet chili saucea itse vai onko jokin kaupan tuote parasta ikinä? Mikäli olet tehnyt itse onko joku chililajike/resepti ylitse muiden.


Mites esim. tuo Chilivaarin paholaisen hillo? Linkki reseptiin löytyy foorumilta.  Siinä ainakin on toimiva resepti ja itse voi säädellä makeutta ja tulisuutta mielensä mukaan. Itse laitoin 1,5 kg tomaattia, 1,5 kg punaista paprikaa ja 0,6 kg hillosokeria. Aika makeaa tuli, ensi kerralla vähennän sokerin määrää.

Pitää tämäkin pistää kokeiluun jossain vaiheessa. Chilivaarilla näyttää olevan muutamia reseptejä jos jonkinmoiseen soosiin. Voisi vaikka pitää kesällä chilisoosi -maistajaiset  ::)