toukokuu 12, 2024, 14:03:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Tomaatti (Solanum lycopersicum)

Aloittaja -mIDE-, maaliskuu 05, 2011, 19:19:44 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Althalus - maaliskuu 25, 2014, 08:14:20 ap
Mitä mieltä¨olette Moneymaker- lajikkeesta? Emäntä kärräsi Terälahden Salesta pussukan kotiin. Onko makua vai markettitasoa? Kaveriksi haluaisin jonkinsortin kirsikkatomaattia, mitä lajia suosittelette, mistä sitä saa? Danke schön.


Kirsikkatomaateista Tumbling Tomia on vaikea ohittaa. Sitä voi saada hyvistä puutarhakaupoista, mutta minullakin on myydä muutama siemen Thompson & Morganilta tilattuja keltaista ja punaista versiota. Tätä ei kannata kerätä itse eikä käyttää muiden keräämiä siemeniä, koska kyseessä on hybridilajike. Pistokaslisäys on myös erittäin helppoa ja nopeaa.

Althalus

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 25, 2014, 09:06:20 ap
Lainaus käyttäjältä: Althalus - maaliskuu 25, 2014, 08:14:20 ap
Mitä mieltä¨olette Moneymaker- lajikkeesta? Emäntä kärräsi Terälahden Salesta pussukan kotiin. Onko makua vai markettitasoa? Kaveriksi haluaisin jonkinsortin kirsikkatomaattia, mitä lajia suosittelette, mistä sitä saa? Danke schön.


Kirsikkatomaateista Tumbling Tomia on vaikea ohittaa. Sitä voi saada hyvistä puutarhakaupoista, mutta minullakin on myydä muutama siemen Thompson & Morganilta tilattuja keltaista ja punaista versiota. Tätä ei kannata kerätä itse eikä käyttää muiden keräämiä siemeniä, koska kyseessä on hybridilajike. Pistokaslisäys on myös erittäin helppoa ja nopeaa.


Olisikohan chilitarvikkeessa. Ei tarvitsisi pitkästi matkata...
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

HotVelo

Tämän vuoden tomaattilista on tämmöinen.

Black Russian
Olivade F1
Outdoor Girl
Tigerella

Pihvitomaatti Marmande (SKK III)
Purple Calabash (SKK III)

Mr. Stripey (Tasmanian siementuliaisia)

Osa on jo tulossa juurineen ulos turvebriketistä ja vaatii istutusta multaan hetimmiten, muutamassa lajikkeessa on idätys vielä kesken.

sorrii

LainausOsa on jo tulossa juurineen ulos turvebriketistä ja vaatii istutusta multaan hetimmiten, muutamassa lajikkeessa on idätys vielä kesken.


Mulla on -alunperin vahingossa- onistunut taimikasvatukset erinomaisesti vesiviljelyn tapaan Jiffy-briketeissä [ja kivivillassa, tiet] hyvinkin pitkään, kun peittelin brikettejä alustalla ~puoleenväliin [~2cm kerros] leca- tai hydrosoralla, ja lannoittelin Tomaatti&Mansikka -lannoitteella vesiviljelyn annoksilla. Varmasti puutarhan kesäkin toimii. Samoin on toiminut kookoslannoite...

Viime vuonna oli isommat baccatumit pituudeltaan yli ½ metriä noin. Ja hyvässä valossa olleet ihan terveen tukeviakin.

Mun kokemus on että yllättävän hyvin ja nopeasti soputuvat taimet multaankin vaikka suoraan bublerista kun on hyvät juuret. Briketeissähän tulee suorastaan erinomaiset juuret kun ne kasvavat ulos siitä pussusta, kunhan eivät pääse kuivumaan!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Onko Outdoor girl pensas- vai runkotomaatti eli poistetaanko varkaat? Olen saanut yhden mielipiteen pensaan puolesta, mutta netistä löytyy molempaa tietoa.

Make12345

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 25, 2014, 20:42:47 ip
Onko Outdoor girl pensas- vai runkotomaatti eli poistetaanko varkaat? Olen saanut yhden mielipiteen pensaan puolesta, mutta netistä löytyy molempaa tietoa.


Selviääkö tämä kasvista itsestään jotenkin? Vai onko vaan päätetty että näistä kannattaa poistaa varkaat ja näistä ei

PP

maaliskuu 25, 2014, 21:34:45 ip #406 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 25, 2014, 21:42:16 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Enzeit - maaliskuu 25, 2014, 21:28:43 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 25, 2014, 20:42:47 ip
Onko Outdoor girl pensas- vai runkotomaatti eli poistetaanko varkaat? Olen saanut yhden mielipiteen pensaan puolesta, mutta netistä löytyy molempaa tietoa.


Selviääkö tämä kasvista itsestään jotenkin? Vai onko vaan päätetty että näistä kannattaa poistaa varkaat ja näistä ei


Runkotomaatit tekee varkaisiin vähän kukkia ja hedelmiä ja siten hukkaa niiden kasvattamiseen turhaa energiaa. Pensastomaateilla taas varkaat ei ole tuossa mielessä varkaita vaan tekee normaalisti satoa.

Lisäksi runkotomaatit kasvaa tuettuna helposti 2-3 m korkeiksi, pensastomaatit ei. Häröimmät kasvaa pallomaisesti joka suntaan.

Huru-ukko

maaliskuu 25, 2014, 21:39:08 ip #407 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 25, 2014, 21:41:05 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: Enzeit - maaliskuu 25, 2014, 21:28:43 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 25, 2014, 20:42:47 ip
Onko Outdoor girl pensas- vai runkotomaatti eli poistetaanko varkaat? Olen saanut yhden mielipiteen pensaan puolesta, mutta netistä löytyy molempaa tietoa.


Selviääkö tämä kasvista itsestään jotenkin? Vai onko vaan päätetty että näistä kannattaa poistaa varkaat ja näistä ei


Tuo sama on askarrattunut joskus itseäkin, tulin siihen tulokseen muutaman kesän jälkeen että kun runkotomaattien antaa tehdä varkaita, niin niihin tulee sitten tomaatteja tietenkin, ja kohta koko puska on täynnä raakileita minkään kumminkaan kypsymättä. Tai sitten tulee muutamia.....
Jostakin luin että kukinnan jälkeen tarvitaan kaksi lehteä, ja sen jälkeen saa antaa taas tulla uuden kukinnan.
Pensastomaatit tekee pieniä hedelmiä jotka kypsyy nopeammin kuin isot runkotomaatit.

Vissiiiiiiin....

PP vastasikin sillä aikaa kun kirjoittelin.

sorrii

Hitsis...

Ehtiiköhän mitkään tomaatit enään, jos meninaisi saada muuta kuin vihreitä kuulia?

Tuosta leikaamisesta jäänyt mieleen yksi kysymys!!
Monessa paikassa oon törmännyt ohjeeseen, että kun raakileita alkaa tulla pitäisi lehdet leikata pois alimpaan terttuun asti: Kukaan ei huomaa kertoa tietämättömälle että pitäisikö leikata alalehtiä vai latvasta alkaen!!

Joku kokenut kasvattelija sitten neuvoo että lehtiä saisi leikata vain pari lehteä per viikko ?!?

Itse yritin puutarhapalstalla kysellä mummoilta jotka on vuosia siellä viljellyt: Kukkaan ei tiennyt .. jokainen jotain arvaili ..
Mulla ne rupelona huonossa valossa kasvaneet melkein tiputti alalehdet tai ainakin kuivarsi kurttuun: Eipä silloin raaskisi niitä leikellä, kun ainoat terveen näköiset lehdet on kasvin yläosissa ...

Oikea kysymys siis on että kuinka paljon ylipäätään lehtiä tarvitsevat ne hedelmät kasvaakseen ja kypsyäkseen??

Pensastomaatteja mulla oli muuten viime kesänä Minibel ja Tiny Tim [joita en enää idättelyn jälkeen erottanut toisistaan  ;) ]:
Niillä oli havainto että kasvutunneleissa kasvaessaan ja varmaan ylilannoitettuina ne kasvattivat niin pirusti sivuhaaroja, että pakko niitä oli harventaa. Varsinaisia verkaita ei niissä kyllä voinut erottaa: Runkotomaateissahan ne varkaat ovat niin selvästi erilaisia suoria latvoja lehtien juuresta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Mielestäni paras ohje, siellä on muutama hyvä pointti.

Eli on tajuttava se, että sillä kasvilla on tietty potentiaali tuottaa tomaatteja, ja sen mukaan leikattava.
Lueskelin muitakin haulla "tomaattien kasvatus", ja samaa ne kaikki kertoo.

Ohjeissa käsketään jättämään 4-5 terttua, joissa ne tomskut sitten kypsyy. Olen nähnyt erään kasvattajan runkotomaatit kasvihuoneessa syksyllä, ne on pelkkiä rankoja joissa on lehtiä siellä hiukan missä on tertutkin. Muuten paljaita.

Minähän en myöskään niitä leikkele oikeastaan yhtään.....Viime vuosi oli hyvä ulkokasvatukseen, runkotomaatit pysyi aika matalina, ja se vähä minkä leikkasin riitti että sain hyvän sadon syödä ja säilöä.
Jotenkin sitä ei raski niitä saksia, kun näkee että niitä ryppäitä on oikein v.....i  ;D.
Tosin niitä varkaita nippaskelin peukun kynnellä tai ihan alaspäin taivuttamalla aika paljon pois.
Runkotomaateissani oli kolme päähaaraa, jossa niitä tomskuja kypsyi.
Syksyn lähetessä kyllä niitä pienempiä terttuja poistin reippaasti.

Sori, tuli aloittelijan vastaus  ;).

chinkki

Kuinka etäälle toisistaan ehdottaisitte tomaattien istutusta kasvihuoneen turvepenkissä. Oisiko 60 tai 80 cm sopiva? Lajeina on Sungold, Ferline ja Black Russian.

sorrii

LainausMielestäni paras ohje, siellä on muutama hyvä pointti.


Äkkiseltään täytyy myöntää että on ymmärryksessä vielä vähän parannettavaa ..

Jos lehtiä karsitaan niin kovalla kädellä kuin ohjeessa, niin mistäs kasvi saa voimaa kasvattaa niitä hedelmiä?!?
-Mä olen luullut että lehtiä tarvitaan yhteyttämään sokereita ja muuta hyvää ...

Vai kasvatteleeko kasvit hedelmää samoilla aineilla mitä juurista nousee .. häh  ???

Tuolla joku neuvoo positamaan lehdet alimman tertun alapuolelta.
-Jossain toisessa ohjeessa -monessakin- neuvotaan poistamaan lehdet alimpaan terttuun asti, mutta ei kerrota poistetaanko ylä- vai alapuolelta ?!?  :o
-Sitten sanotaan että lehtiä poistetaan että hedelmät saavat aurinkoa: oletin että yläpuolelta ...
-Pitääkö siis alkaa poistamaan lehtiä vaan jokapaikasta että matuu niitä mollukoita kasvamaan enemmän ... ja millä ihmeen voimalla ne kasvaa ilman lehtiä ...  :-[ :-X :-\

Tässä mun viime kesän Black Russian  :D ... en ehkä osannut leikata oikein ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HotVelo

Sohaisenpa tätä muurahaispesää sitten minäkin.

Itse en osaa ottaa yleisiä tomaattien leikkaus- ja karsintaohjeita ihan nyt sentään minään Mooseksen laintauluna.

Tämä näky viime syyskuun 15. päivän varmasti kirvottaa kommentteja liiallisesta lehtimäärästä, terttumäärästä tai jostain muusta.



Koin kuitenkin oppineeni tuntemaan noiden tavan kasvaa ja tuottaa satoa ja toimin itse sen mukaisesti. Poistin kukkaterttuja ja katkoin latvoja siinä vaiheessa, kun arvioin kauden olevan liian pitkällä jotta uudet kukinnot kypsyisivät sadoksi asti. Eli en laskeskellut viiteen kukkaterttujen kanssa heti keskikesällä, vaan annoin siinä vaiheessa pensaiden rehottaa, leikkelin turhaan varjostavia lehtimassoja ja varkaita pois kun ne silmään pistivät.

Yritän tässä kai sanoa, että yleisohjeet ovat oikein hyvä asia, mutta kokemuksen pikkuhiljaa karttuessa voi toimia oman parhaan harkintansa mukaan. Lopputulokseen voi sitten olla tyytyväinen tai pettynyt, mutta itsepä on päätöksensä tehnyt. Viime kesän jälkeen olin oikeinkin tyytyväinen tomaattisatoon. Etenkin kun ottaa huomioon sen, että kasvihuone tuli todella käyttövalmiiksi vasta vähän ennen juhannusta.

Huru-ukko

Lainaus Hotvelolta:
Tämä näky viime syyskuun 15. päivän varmasti kirvottaa kommentteja liiallisesta lehtimäärästä, terttumäärästä tai jostain muusta.

Kun on noin paljon punaisia tomaatteja, niin kyllä ohje oikein täytyy olla.

Nuo määrät kukkatertuissa on perua varmaan sille että idätykset aloitettiin muinoin joskus huhtikuulla kun valoa tuli taivaalta...

svalli

Tomaatteja on kahdella eri tavalla kasvavia ns. päättyviä eli determinantteja ja päättymättömiä eli indeterminantteja. Determinantin kasvu päättyy kukkaterttuun, eikä se enää kasva korkeutta samasta varresta, mutta kasvattaa uudet haarat oksanhangoista, eli niitä kasvatetaan yleensä pensaina. Jos determinantista poistaa varkaat sato jää aika vähäiseen.  Indeterminantit taas jatkavat kasvuaan niin kauan kuin säät sallivat eli ne ovat niitä runkotomaatteja, joista kasvihuonekasvatuksessa yleensä poistetaan varkaat.  Indeterminantteja voi myös kasvattaa pensaana ja jättää kaikki varkaatkin kasvamaan ja kukkimaan, mutta kasvihuoneessa se vaatii valtavasti tilaa ja aiheuttaa yleensä liian kosteuden vaikutuksesta tauti- ja homeongelmia.

Lehtiä neuvotaan poistamaan alhaalta päin ja tämäkin on tarpeen vain kasvihuoneessa, missä liika lehtimäärä tuo kosteusongelmia. Jotkut luulevat, että lehtiä pitäisi poistaa myös niin, että vihreät tomaatit saisivat aurinkoa ja näin kypsyisivät nopeammin. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä tomaatin yläpuolella olevat lehdet ovat niitä jotka yhteyttämällä tuottavat tomaatin hedelmään kertyvää sokeria; ilman lehtiä tomaattien maku voi kärsiä.

Minulla oli mahdollisuus usean vuoden ajan kasvatella tomaatteja lämpimämmän ja pidemmän kesän alueella, missä ei tarvittu kasvihuonetta. En poistanut tomaateista varkaita ja alimpia lehtiäkin poistin vasta sitten kun ne alkoivat kellastumaan. Täällä Suomessa olen nyt joutunut opettelemaan kasvihuonekasvatuksen ja olen huomannut, että kasvuston karsiminen on pakollista, jos yrittää saada kasvihuoneeseen mahtumaan mahdollisimman paljon lajikkeita ja kasveja. Useimmat runkotomaatit kasvatan kuitenkin kaksi tai kolmerunkoisena tähän tapaan http://tomodori.com/3culture/taill_sur_2-tiges.htm. Terttuja en ole poistanut tai latvoja katkonut ollenkaan.

Ulkokasvatuksessa olevista tomaateista en edelleenkään poista varkaita enkä lehtiä.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Hömppä

Noniin tulipas laitettua uudet tomaatti kylvöt. Lajikkeina ainakin: Money maker, Black Russian, Raf, Red cherry, totem ,balconzaucer(vai mikä lie), The amateur, Balconi yellow, Tiny Tim, Tanskan vienti. Joku varmasti unohtui mutta smap tuo :D, aikasemmista kylvöistä vielä noin 10 lajiketta lisää.  :P

chilimieli

maaliskuu 30, 2014, 23:59:01 ip #416 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2014, 00:01:47 ap käyttäjältä chilimieli
Itsellä purple calabash kääntää lehtensä kurttuun ylöspäin. Mistä voisi johtua? Mittaa n. 20cm ja kasvanut ledin alla. Etenkin uudet lehdet ovat rullalla.  ???

Edit. Kvg! Liikaa typpeä. ;D

Miquel

Millaisia lannoitusmääriä tomaatit kestää? Meneekö sitten aikanaan kasvihuoneessa samoilla litkuilla kun tsilipippurit?
Jonkinlaiseen vesiviljelyyn menevät. Tällähetkellä todennäköisin vaikuttaisi olevan jonkinlainen tihkukasteltu hydrosorapönttö.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Miquel - maaliskuu 31, 2014, 08:10:14 ap
Millaisia lannoitusmääriä tomaatit kestää? Meneekö sitten aikanaan kasvihuoneessa samoilla litkuilla kun tsilipippurit?
Jonkinlaiseen vesiviljelyyn menevät. Tällähetkellä todennäköisin vaikuttaisi olevan jonkinlainen tihkukasteltu hydrosorapönttö.


Ec jos menee yli kahdeksan, niin tomaattikin alkaa vihoitella. Neljä on ihan normaalia ja kuusikin vielä menee... :D

jewe

Lainaus käyttäjältä: Miquel - maaliskuu 31, 2014, 08:10:14 ap
Millaisia lannoitusmääriä tomaatit kestää? Meneekö sitten aikanaan kasvihuoneessa samoilla litkuilla kun tsilipippurit?
Jonkinlaiseen vesiviljelyyn menevät. Tällähetkellä todennäköisin vaikuttaisi olevan jonkinlainen tihkukasteltu hydrosorapönttö.


Yleisesti ottaen tomaatit kestää kovempaa lannoitusta kuin capsicumit.

Vesiviljelyssä en ole koskaan tomaatteja kasvattanut enkä varmaan kasvatakaan kun muutenkin ne kasvaa voimakkaasti ja kasvihuoneen katto tulee aina liian aikaisin vastaan...siis runkotomaateilla. ;)