Millä ja miten lannoitat?

Aloittaja naali, marraskuu 29, 2006, 03:06:04 ap

« edellinen - seuraava »

Pääasiallinen lannoitteesi

Substral tai muu kukkalannoite
24 (6.3%)
Tomaatti- ja vihanneslannoite
62 (16.2%)
Erityisliemet vesiviljelyyn
73 (19.1%)
Käsitelty kanankakka tms.
10 (2.6%)
Paska (myös oma, itäaasialaiseen malliin)
6 (1.6%)
Ei niin mitään
13 (3.4%)
Puutarhan kesä tai muu kastelulannoite
194 (50.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 380

naali

Elikkäs minua rupesi askaruttamaan tuo lannotuspolitiikka. Toki chearchilla löytyi aiheesta jotain mutta pistetään kuitenkin jonkin sortin galluppi pystyyn.

Eli millä lannotat ja miten?

Nike

Viime kesänä sain hyvät sadot antamalla n. 2-3ml/ litra BioBizzin FishMixiä, ja kukinnan alettua kaadoin mullan päälle vähän Lepakonkakkaa,joka siitä sitten hiljalleen liukenee kastelun mukana. Ja Merileväuute on ehdoton lisäravinne.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

naali

Lannoitatteko ympärivuoden? Vai vasta kun kevät koittaa?


Edit: Käykö muuten substral alkuun?

Toivo

Itse en laittais substraalia, liikaa typpeä. Viime kesänä vaikka tiesin että sitä ei sais käyttää niin yhdellä kasvilla kokeilin, satoa tuli vähemmän kuin muista.

Nike

Talvella ei kannata lannoittaa, tuo em. merilevä liuos käy silloin hyvin. Kyllä varmaan Substralikin käy kasvukaudella,mutta vain pienemmällä annostuksella ja muistat lopettaa kun nuput alkavat ilmestyä.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Os2

bio bizz seti myös käytössä, talvella satunnaisesti fish mix sumutettuna ja noin kerran kuussa laimea bio grow. Tämä lannoitus tosin vain toista/useampaa vuottaa amoissa turpeissa viettäville kasveille.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Rach

Itsellä kans huonoja kokemuksia Substralista muutaman kuukauden takaa. Kokeilumielessä tökkäsin kaks ravinnepuikkoa ruukkuun, ja ei mennyt kuin pari päivää, niin Cayenne-parka oli jo veiviänsä heittämässä. Lehdet käpristyivät ja muuttuivat ruskehtaviksi. Olisi todennäköisesti kuollut siihen nitraattipläjäykseen, ellen olisi sitä pelastanut viilipurkki-hydrolla. Ehkä jollain neljäsosa-annostuksella Substraliakin voi paremman lannoitteen puutteessa käyttää, mutta kylläpä se taitaa olla niin, että se on joka tapauksessa vähän väärä tökötti chilihommiin.

Suosittelen muuten lämpimästi (taas) tuota tekemääni viilipurkki-hydroa, jos haluaa saada tatsia vesiviljelyyn.  Eli vettä ja lannoitetta purkkiin, ja jonkinlainen pahvikansi, josta kasvi läpi. Itse laitoin myös jostain syystä jonkin verran kevytsoraa tuonne purkkiin kellumaan. Sillä ei kyllä välttämättä liene mitään virkaa siellä. Mutta anyway, oon suorastaan hämmästynyt siitä kuin hyvin tuo cayenne voi tuossa. Kasvaa, kukkii ja tekee uusia nuppuja minkä ehtii. En osaa edes kuvitella kasvunopeutta jossain aero flo:ssa ym hifeissä... Näin talviaikaan multa-chileistä tahtoo alimmat lehdet kellastua ja pudota, vaikka kuinka varovaisesti kastelee. Tuossa hydro-chilissä taas kaikki lehdet on vielä tallella ja vihreinä. Ilmeisesti ph:t ja muut on suunnilleen kohdallaan.

Joo, meni vähän off-topicin puolelle. Mutta lannoitteista vielä sen verran, että itse olen käyttänyt Nekon kasviravinnetta (NPK 7-2-2) ja bonsai-ravinnetta (1-1,3-2,5). Näitä löytyy mm. Stockmannilta. Ei varmaan aivan ideaalisia aineita chileille, mutta ainakin paljon parempia kuin Substral.

hejkki

Vilkaise blogiani: https://chili.moikka.fi/

naali

Kiitoksia vastanneille, kävinkin itse hakemassa tuota merileväuutetta (taitaa tuottaa huonoa onnea, kaadoin liemet vaaleille housuille ja samantien tiputin painavan pelimerkki laatikon hyllyn päältä suoraan päähäni...).

Lisää vastauksia kehiin!!  :twisted:

cornell

Turveviljely ei ole ihan nappiin mennyt aikaisempina vuosina, mutta taimetuksessa on hyvin toiminut peruslannoitettu turve, jota olen lisälannoittanut kekkilän kanankakkarakeilla (4-2-2)... tänä vuonna aio lisätä ruukunvaihdossa biolanin syyslannoitetta (0-2-12)
¨käynks mä usein täällä?¨

Tupakka

Tulipa tässä mieleen, että kun tuota Nutriforten jauhemaista syysravinnetta löytyy niin olisiko sitä viimeisten ruukunvaihtojen yhteydessä mahdollista sekoittaa sellaisenaan(jauheena) turpeeseen? Liukenisi sitten siitä kastelujen yhteydessä?

Vai pitäisikö ihan vaan kasteluveden mukana lisätä kannusta?
Joo.

annesurfs

Moi,

huh, olin aikeissa keväällä antaa kanankakkarakeita chileilleni, mutta onneksi taas luin täältä, että EHEI!

Mitenkäs kun chilini kasvavat ruukuissa, kasvihuonetta ei ole, pääsevät kesällä pihalle, minkähänlaista lannoitetta noille voisi antaa?

Chilejä on vain muutama, ja tosiaan mullassa (ytai turvemullassa) eli olen ihan aloittelija näissä.

Olen talvella antanut silloin tällöin merileväuutetta, täältä sain neuvon, kiitos!  Voiko jatkaa sen antamista keväällä / kesälläkin?

Etsin siis karvalakkimallilannoitetta = helposti saatava / löydettävissä täällä Kehä II:n ulkopuolellakin, ei sikakallis.

Vai....tarviiko chilit lannoitetta?

Onko mitään yhtä ainoaa lannoitetta, mikä piisaisi, vai tarviiko erilaisia yhdistelmiä?

Kai tuota BioBizziä sitten tarvii tilata, jos neuvojat ovat yksimielisiä?

Kiitos jo etukäteen!!

Fatalii

Jep, biobizz jos satoa haluat saada kunnolla aikaan.
Fish mix / grow taimikasvatukseen ja Bloom (+ ehkäpä topmax) kukintaan.

Tuloksia turve + Biobizz -yhdistelmällä:
http://juuri.org/fatalii/?word=biobizz&u=g&c=search

Kasvatus onnistuu mainiosti ihan pelkässä kasvuturpeessakin joskin kasvunopeus ei ole ehkä yhtä vikkelää ja kyllähän kunnon kukitusravinteet oman lisänsä satoisuuteen tekevät. :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Red Hot Chili Peppers

Onko kukaan kokeillut hevosen paskaa? Sitä olisi nimittäin lähistöllä runsaasti saatavilla ja ainakin talvivalkosipuin lannoitteena oli mainiota. Chileille en ole vielä uskaltanut kokeilla.
Jos jokin polttaa, niin onko se kuuma?

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Red Hot Chili Peppers"Onko kukaan kokeillut hevosen paskaa? Sitä olisi nimittäin lähistöllä runsaasti saatavilla ja ainakin talvivalkosipuin lannoitteena oli mainiota. Chileille en ole vielä uskaltanut kokeilla.


Nimimerkki 'Tyräkki' kertoili taannoin tällä palstalla kasvattaneensa silejä hevonpeellä ilmeisesti onnistuneesti. Jos et haulla löydä aiheesta vietejä, koita kysellä Tyräkiltä. Hän saattaa vielä vaikuttaa puutarha.netissä

Fatalii

Valkosipulille tosiaan erinomainen lannoite, jopa rajuina annoksina.
Tuntui myös toimivan kivasti maissimaassa.

Kyllähän tota tuli käytettyä chileille pari vuotta sitten kasvarissa, verrokkina toisille kasveille biobizz.
Biobizz vetäisi kyllä sen verran pidemmän korren että jäi kuution kasa hevonpaskaa odottelemaan kasvimaakauden alkua ja niin tapahtui myös viime kaudella ja tulee tapahtumaan tälläkin kaudella. :)

Hevonpaskan pitää olla toki hyvin palanutta kaikkeen käyttöön.
Mihinkään sisäkäyttöön en kyllä hevonpeetä käyttäisi chileille, kunnolla palanut hevonpaska ei kylläkään haise millekään (vähemmän itseasiassa kuin multa/turve) mutta aivan liian tuhtia tavaraa keinovalokäyttöön.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

annesurfs

Heh, aika paha on pistää hanttiin fataliin tuloksia katsellessa!

Siispä Viherpeukkuun.

Tuleeko sieltä jotain ohjeita miten ja milloin näitä käytetään chileille? Vai jaksaisiko joku sanoa annostukset ja mihin vuodenaikaan mitäkin? Ei näytä toimivan tuo "Ravinneliuos taulukko" (Bio Bizz
BioBizz chart pop-up) heidän sivuillaan.

Fatalii, annatko siis Growta JA Fish-mixiä samaan aikaan?  Vai tarkoititko, että jompaa kumpaa? Tuosta Fish-mixistä sanotaan, että haisee kovin kalalle, ei taida olla ihanteellinen mulle (chilit sisällä ja kesällä terassilla).

*on lähdössä kovasti ostoksille kun selviää, mitä tää tarvii*

SeppoG

Minua puri viikko sitten chili kärpänen, ja niin kuin aina minun uudet harrastukset karkaa käsistä  :D . Nyt olisikin muutama kysymys. Milloin kannattaa ruveta lannoittamaan?
Istutin tiistaina 13.2 kaksitoista (en ollut varma idätys prosentista) kaupan chileistä otettua siementä joista tänään neljä on ruvennut nousemaan maan pinnalle. Istutin ne kertakäyttö mukeihin tavalliseen kukkamultaan kirkasvalovalaisimen alle mutta ajattelin säästää niistä vain muutaman. Tilasin Fataliista seed kitin jotka istutan heti alkuviikosta kun saan ne. Ensi viikolla saan myös 150W natikan ja siitäkin olisi pieni kysymys, eli milloin taimille voi antaa natikka valoa vai pitääkö sitä säästää myöhäisempään vaiheeseen?

Fatalii

Natikan valo ei ole kovin suositeltavaa pienille taimille, jos mahdollista niin anna niille loisteputkivaloa, kasveista tulee huomattavasti tuuheampia.
Kun on aika kukittaa ja sadottaa niin siirry käyttämään natikkaa.

Niin ja mitä tulee tuohon biobizzon gron ja fishmixin käyttöön niin kumpaa tahansa voi käyttää tai molempia samaan aikaan, tuolloin molempia puoliksi.
Fisx mix tuntuu toimivan erityisen hyvin alkuvaiheen kasvun tehostajana, myöhemmin, lähempänä kukitus ja sadotusvaihetta kannattaa käyttää grota fish mixin sijaan ja sitäkin selvästi niukemmin.

Chileille toimii erittäin hyvin nyrkkisääntö alkuun hiukan enemmän typpeä kasvuun ja hiukan kalia, myöhemmin sadotusvaiheessa sitten typpeä hyvinkin niukasti ja kalia runsaammin.
Biobizz sarjalla näiden annostelu onnistuu hyvin käyttämällä järkeä (gro/fishmix = typpipitoista ja bloom kalipitoista)

Alg-a-mic:iä voi käyttää oikeastaan kasvun joka vaiheessa.
Kukituksen voi aikaistaa tai sitä voi tehostaa käyttämällä Topmaxia, tuntuu jotkun lajikkeet räjähtävän melkoiseen kukintaan pienilläkin annoksilla.

Biobizzin yksi parhaista puolista on se että ylilannoitus ei onnistu sillä kovinkaan helposti, mikä on chilien kasvatuksessa varsin yleinen moka, aloittelijan "enempi lannoitusta=enempi satoa" ajatus kun ei välttämättä käytännössä toimi.

Ohjeen mukaan noita tulisi käyttää lähes tai joka kasvatuskerta... chilien ravinteiden vaatimus ei selvästikään ole niin kova että näin tulisi tehdä.
Silloin tällöin riittää, kasvuoloista riippuen.
Eli, vähemmässä valossa lannoituksen kanssa kannattaa olla hyvinkin varovainen ja näin talviaikaan sitä tulisi pitkälti välttää, lukuunottamatta taimikasvatus lamppujen alla.

Kevään alkaessa kunnolla kun valoa alkaa olla runsaasti, on oikea aika antaa nuorille taimille lisäravinnetta!
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

annesurfs

Nyt kaksi viime vuotista chiliäni jo kukkii, onko aika siis antaa jotain lisäravinnetta vai käykö merileväuute yhä??

Biobizziä en ole vielä saanut, olisi maksanut 20 E niiden postitus, joten aion ensi viikolla mennä etsimään Tampereen myymälän käsiini, jos siellä olisi.