maaliskuu 28, 2024, 10:41:29 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Maissi

Aloittaja ingeniero, toukokuu 05, 2011, 11:02:03 ap

« edellinen - seuraava »

M;kko

Älkää välittäkö noista off-topic pienistä pimpuloista, todellinen juttu on kuvan ylälaidassa. Seitsemästä maissista on tullut kymmenkunta tuollaista komean kokoista ja ehkä parikymmentä pientä tähkää. On kyllä niin upea jo kasvina, että ensi kesänä maisseja kasvaa enemmänkin ihan ulkomuodon takia. Tähkät on pelkkää plussaa, jos vaikka sattuisi taas tulemaan lämmin kesä.


bluesman

 Tällainen löytyi viimeisten tähkien joukosta. Siemen MasaT:ltä joka tietänee lajikkeen.


Masa.T

Lainaus käyttäjältä: bluesman - lokakuu 09, 2011, 18:39:44 ip
Tällainen löytyi viimeisten tähkien joukosta. Siemen MasaT:ltä joka tietänee lajikkeen.


Kyllä tuo se "Maize morado" on. Jyvien olisi vaan pitänyt  kaikkien kypsyä tuollaisiksi purppuran punaisiksi. Perussa paikalliset tekevät näistä juomaa, mikä sisältää aika rutkasti antioksidantteja.
Omista ei ehtinyt tulla tulla täysikokoisia tähkiä. Korkeutta kasveilla oli kuitenkin yli 3m , joten oli niistä ainakin silmän ruokaa, jollei muuta.

Huru-ukko

Hassua mutta näyttää Bloody Butcher Corn maissilta.....

Masa.T

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 28, 2011, 22:42:12 ip
Hassua mutta näyttää Bloody Butcher Corn maissilta.....

Hss! Ongelma on, kun bluesmanin käymä keskustelu yksityisviesteinä on minulta poistunut sattuneen napinpainalluksen johdosta. Koitakaahan vaan painaa siellä profiilissenna poista tämä tunnus linkkiä. ;D
Voi hyvinkin olla vaikka tämä Bloody butcher. En nyt heti löydä mitä maissin siemeniä minulla oli. Minulla kasvoi ainakin parhaiten "maize morado" vaikka kypsiä en ehtinytkään saamaan. Maisseja on loppujen lopuksi aika paljon eri lajikkeita.

sammal

Itse tilasin sokerimaissin siemeniä, kannattaako edes yrittää köyhähköä savista maata kääntää ja lannoittaa maissille? kun etelän puolella on vähän varjostava omenapuu ja länsipuolella talo.
Tosin vieressä olisi komposti joten jos sen levittäis ja maissit siihe tai jopa suoraan kompostiin?

Lehmann

Oletko ajatellut hevosenlantaa? Meilläpäin ovat iloisia ja onnellisia jos vaan joku hakee pois.

ihis81

Lainaus käyttäjältä: sammal - helmikuu 20, 2012, 20:28:09 ip
Itse tilasin sokerimaissin siemeniä, kannattaako edes yrittää köyhähköä savista maata kääntää ja lannoittaa maissille? kun etelän puolella on vähän varjostava omenapuu ja länsipuolella talo.
Tosin vieressä olisi komposti joten jos sen levittäis ja maissit siihe tai jopa suoraan kompostiin?


Tomaatti/mansikka ravinne on erittäin tehokasta maissin kasvulle ;)
Ravinnetta tavalliseen 10L kastelukannuun 2 mitallista + 2 mitallista typpeä ja kasvaa hulluna. Näin mulla viimekesänä...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

sammal

Mites maissin esikasvatus? ihan turvenapit riittää kunnes nousee ja sitten vaikka 0,5l tuoppiin taimimultaan?

Eilen kylvin maissit maahan ja muutama 2 viikkoinen taimi löytyy jo.

Kasvupaikaksi aattelin entistä kasvimaata, se on talon itäpuolella eli ilta aurinko ei paista ja  vieressä on orapihlaja aita ja eteläsuunnassa iso omenapuu.
Eli paikka on suojaisa mutta ei hirveän valoisa. Ajattelin kääntää & kalkita maan ja levittää kompostia pari kottikärryllistä.
Toimisiko?

Masa.T

Kannattaa liottaa maissin siemenet eka vuorokausi. Minulla "maize moradon" siemenet röhähti kasvuun viikon sisällä kylvöstä. Nyt yhden toisen sokerimaissit ei ole vielä edes itäneet, vaikka laittoi siemenet itämään jonkun verran ennen minua.

sammal

Onko multatilalla vaikutusta siihen "kolmen viikon sääntöön" ?
Mulla olisi nyt tilaa laittaa ne vaikka 3l pyttyihin natikoitten alle kasvamaan.

Lajikkeen on se lord nelsonin "super sweet".

M;kko

Lainaus käyttäjältä: Masa.T - toukokuu 05, 2012, 00:36:44 ap
Kannattaa liottaa maissin siemenet eka vuorokausi. Minulla "maize moradon" siemenet röhähti kasvuun viikon sisällä kylvöstä. Nyt yhden toisen sokerimaissit ei ole vielä edes itäneet, vaikka laittoi siemenet itämään jonkun verran ennen minua.


Laitoin tänään multiin noin 1,5 vrk vesilasissa liotettuja siemeniä. Noin 80 %:lla oli jo häntä pihalla, joten kyllä tuo liottaminen nopeuttaa toimintaa.

jewe

Ensimmäistä kertaa maissi kokeilussa ja toistaviikkoa kesti ensimmäisten varsien nousu mullasta. Siementen liotuksen muistin vasta kylvövaiheessa ja saivat liota hulppeat kymmenen minuuttia ja siksi oli varmaan noin hidasta toimintaa.

Eman

Maissi ei vissiin tykkää kivivilla-idätyksestä? :o Itse en ainakaan saanut ko. alustassa itämään. Turpeessa itivät alle viikossa. Kyseessä sokerimaissi.
Huhhuh..

Lehmann

Nyt ovat pari päivää kivivillassa. Jos saavat alkunsa, niin kunnon kuopaa hevosenlantaa odotaa.

sammal

Mites foorumistien maissit? Ite muokkailin maata tänään ja osa taimista on jo 30cm korkeita.....
Kohta siirto ulos.

M;kko

Omat laitoin ulos jo muutama päivä sitten. Näyttävät nyt hieman valjuilta, kun en kunnolla totuttanut niitä aurinkoon ensin. Uskoisin kuitenkin, että lähtevät tuosta kovaan kasvuun kunhan shokista tokenevat.

Huru-ukko

Omat sokerimaissin siemenet on juuri kylvetty kaksi päivää sitten....Kanta on jo kolmas sukupolvi omista maisseista....
Tietty alunalkaen Prisman hyllystä...

bluesman

 Olleet muutaman päivän ulkona. Murto-osa viimekauden 80 yksilöstä. Nyt Bloody butcheria tai mitä sitten tuleekaan tusina ja 4 jättimaissia. Pieniä ovat vielä, 25cm tai sinnepäin. Pitäisi ehtiä kastelemaan.

Lehmann

Eivät suostuneet kivivillassa itämään. Yksi ainoa, joka tekee itsemurhaa parhaillaan.