maaliskuu 28, 2024, 13:59:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ruokasienet kasvatus

Aloittaja chilimieli, helmikuu 05, 2012, 11:35:15 ap

« edellinen - seuraava »

chilimieli

helmikuu 05, 2012, 11:35:15 ap Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2012, 12:21:44 ip käyttäjältä chilimieli
Aiheesta joskus jossain ollutkin juttua, mutta palataampa astioille. ;D
Itse ole kasvattanut shiitakkeita ihan kivan määrän parisen vuotta sitten, nyt heräsi innostus taas tätä harrastusta kohtaan, siispä ei muuta kuin toimeen.
Tilaus:
2 x minikasvihuone ym. tavaraa(chilitarvike oy)
1x kasvualusta ruskea herkkusieni (exotic garden, hinta n.15€)
5x shiitakealustaa (polar shiitakkeelta hinta 5,5€/kpl), jahka saan vastauksen s.postiin.

Tarkoitus olisi jatkaa noita kantoja uusille alustoille (shiitake jyrsijöille tarkoitettuun sahanpuruun, herkkusienet turve/multa sekoitukseen)
Puhtaus on tunnetusti puoli ruokaa, joten siihen tulee panostaa sieniä kasvattaessa.

Laitan kuvia kun homma etenee. Muita RUOKAsienten kasvattajia?
;D

Pari kuvaakin löytyi koneelta vanhan kasvatuksen alusta:



Aiheesta löysin kasvatusta käsittelevän asiakirjan:
http://www.mtt.fi/asarja/pdf/asarja104.pdf

chilimieli

Kuvan alustatkin net-anttilasta, mutta lienevät polar shiitakkeen valmistamia. Jatkoitko alustasta rihmastoa toiseen alustaan?
Itse kokeilen shiitakkeen levittämistä jyrsijöille tarkoitettuun sahanpuruun. Saa nähdä, että onnistuuko. ;)
Herkkusienet menevät saunanlauteille kasvariin. Pitäisi jostakin saada vielä tähän aikaan vuodesta kompostimultaa uudeksi maaperäksi herkkusienille. ;D

Ainiin. Kuvan shiitakkeiden outo muoto johtuu jo postituksen aikana alkaneesta kasvusta. Pikkuiset olivat kasvaneet suojamuovin sisällä. >:(

tomppa,

Mielenkiintoinen projekti kyllä olisi kasvattaa itse sieniä, mutta Suomen luonnosta löytyy omiin tarpeisiin kyllä riittävästi tavaraa!
Ja en ihan äkkiä ainakaan itse rupeaisi moiseen mutta täytyy tutustua aiheeseen tarkemmin.
Näin jimiltä jonkun dokumentin jossa kasvattivat sieniä jossain kouruissa mutta tuo dokkari meni vähän ohi kun sivusilmällä vilkaisin. Vaikuttaa mielenkiintoiselta!

Tulinen

Onko onnistunut kasvattaminen jyrsijän puruissa chilimieli?

Olisikohan mahdollista että jatkaisi aina seuraavaan kasvualustaan? Tuossa ensinmäisen viestin linkissä lukee "sahanpurupötkön" koostumus: 75% lepän tai koivun purua, 20% vehnän kuivaus/puinti jätettä (olkia?) ja 5% turvetta.
Voisi itse valmistaa muotit ja puristaa prässillä pötköjä, mutta miten se rihmasto siihen laittaa? tökkää vain sitä rihmastoa niin lähtee leviämään?
Tuossa linkissä lukee myös: pötköt siirrostetaan injektioimalla nestemmäisellä rihmastolla.
Olisi kyllä mielenkiintoista kokeilla!

chilimieli

Toimitus vasta keväämmällä, joten en ole vielä päässy itse asiaan. ;)
Ymppäys onnistunee ihan rihmastoa alustaan sekoittamalla. Tutkimuksissa on käytetty 20% rihmastolisäystä itse alustaan, joka lienee käypä, mikäli käytetään vanhaa rihmastoa uusiokäytössä.
Kokeilen keväämmällä, mutta luulen onnistuvan. Virosta pitäisi tilata myös muita ruokasienen rihmastoja, jotka ovat tappien muodossa. Nämä tapit kuuluisi lyödä tuoreen lehtihalon kyljestä sisään. Kuvittelisin purussa kasvun olevan huomattavasti nopeampaa, kuin rungoissa.

Kokeilen myös agarin sekoittamista puruun pienissä määrin, saattaisi lisätä rihmaston kasvunopeutta.
Normaalisti agaria käytetään petrimaljoissa itse rihmaston luomiseen ennen ymppäystä.

Katsotaan miten käy. Kuvia sitten tuonnempana.

Edit.
Ainiin.. Tarkoitus olisi käyttää turpeen sijasta kookoskuitua omissa kasvatuksissa.

PK


chilimieli

maaliskuu 15, 2012, 18:39:00 ip #6 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2012, 18:45:40 ip käyttäjältä chilimieli
Tuttu juttu, mutta toimiiko?
Itse epäilisin valtavaa kontaminaatioriskiä, jonka poistamiseen vaadittanee vähintään painekattilaa.
Vanhoissa kirjoissa, joita on luonnollisesti kosketeltu, itää jos jonkinlaista homeitiötä. Esimerkkikuvissakin kasvaa mielestäni myös homesientä.

Joskus sienen kasvatusohjeita selatessani eksyin "toisenlaisten" sienten kasvatus foorumille. Kyseisellä foorumilla joku oli onnistuneesti ympännyt rihmaston vanhaan pehmolelunalleen. Oli aikas härski näky. ;D

Löytyi googlella joku esimerkkikuva. Alkuperäinen oli huomattavasti rähjäisempi.
kuva:

O

Vinokasta on tullu kasvatettua. Se kun kasvaa iloisesti vähän kaikessa roskassa, kuten pahvi ja kahvi. Toimii pienimuotoisena kompostina. Eikä tarvitse steriloida aineita, kun kasvaa niin innokkaasti. Ei silti tuota suurehkoja satoja. Pitäis olla kasvatushuoneelisen verran jotta kunnolla saisi ruuaksi asti.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

chilimieli

Vinkkinä kiinnostuneille:
Ainakin exotic garden on aloittanut kevään kasvualusta toimitukset. :P

chilimieli

huhtikuu 20, 2012, 20:00:36 ip #9 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 29, 2012, 17:20:19 ip käyttäjältä chilimieli
Tässäpä pieni kasvatuspäiväkirja herkkusienistä:
Herkkusienen kasvatuspaketti saapui postista viime perjantaina.
Paketin ohjeet käskivät poistamaan katemateriaalipussin laatikosta ja odottamaan, että olkialusta kasvaa täyteen valkoista rihmastoa. Omalla kohdalla rihmastoa jo olikin kauttaaltaan, joten päätin sunnuntai-iltana laittaa kasvatukset alulle.

Ei siis muuta, kuin vedenkeittimeen vedet kiehumaan, katemateriaali jäähtyneeseen veteen lillumaan ja imemään vettä.
Levitin katemateriaalin olkien päälle tasaisesti ja ei muuta, kuin odottelemaan. Helppoa. 8)
Tällä hetkellä katteen läpi on alkanut jo työntymään rihmastoa, joka lupailee onnistunutta viljelmää. Homeesta tuskin on kyse, sillä rihmasto on ollut usean päivän kauttaalta puhtaan valkoista, sekä muistuttaa vahvasti itse oljissa olevaa rihmastoa. Eiköhän tämä onnistunut.

Olen kaikissa vaiheissa desifioinut kädet ennen työskentelyä, muita varatoimenpiteitä en ole suorittanut veden keittämistä lukuunottamatta (tahdoin minimoida kontaminaatioriskin, mutta vapaassa huoneilmassa on todennäköisesti enenmmän homeitiöitä, kuin hanavedessä).

Sienirasiaan siis kuului:
Katemateriaali ja ympätty olki, sekä itse kasvatuslaatikko.
Laatikko koostuu styroksilaatikosta, josta poistetaan styroksinen kansi, sekä päällä oleva pahvikansi, jonka sisäpinta on jotakin kalvoa. Laatikon kannessa on taitettavat ilma-aukot, jotka taitetaan auki n. 14 vuorokauden kuluttua viljelmän aloittamisesta.
Kuvia lisään myöhemmin tilanteesta. ;D

Tarkoitus olisi myös jatkaa kasvua uudessa kompostissa. ;)

Edit:
Itse pakkaus exotic gardenilta:


Itse "ymppi", joka oli heti valmiina käyttöön:

Katemateriaali:


Kasvun alkua (kate levitetty alustan päälle):

chilimieli

huhtikuu 29, 2012, 17:25:49 ip #10 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 29, 2012, 17:27:40 ip käyttäjältä chilimieli
Tällä hetkellä katemateriaalin pinta täynnä rihmastoa. Huolestuttaa lähinnä se, että käsittääkseni katemateriaaliin ei pitäisi muodostua itse rihmastoa näkyvästi. Toivottavasti tästä alkaa sienien kasvu.. Katsotaan.. ;D
Pitäisiköhän sitä levittää uusi kate? ???

SK

Mielenkiintoista...

Minkälaisissa olosuhteissa pidät kasvatusalustaa?
Lämpötila, kosteus ja pitääkö tuon olla valossa vai pimeässä?

chilimieli

huhtikuu 30, 2012, 16:02:56 ip #12 Viimeisin muokkaus: toukokuu 02, 2012, 19:03:41 ip käyttäjältä chilimieli
Pimeässä saunassa. Ikkunasta kajastaa himmeästi valo päivällä, mutta pimeässähän noita yleensä kasvatetaan ranskan luolissa.
Lämpötila n. 20 astetta.

Muok.

Tuleehan niitä sienen alkuja. ;D

chilimieli

Sieltähän niitä pieniä pinnejä jo nousee.
Alustaa olen sumutellut päivittäin keitetyllä vedellä.

Pahoittelen kuvan hirveää värimaailmaa. Kuva otettu keltaisen loisteputken valossa. ???

chilimieli

Taas pari kuvaa tästä hetkestä:
Eilen illalla otin pari kuvaa:




Tässä sama sieni tänää. Kasvu yllätti jälleen kerran nopeudellaan:
Koko tuplaantunut vuorokaudessa.

chilimieli

Nyt sieni jo onkin poimittavassa koossa. Ei tosta vielä muhennosta tehdä. ;)

Ryhis

Näyttää hauskalta hommalta. Mitenköhän sadon määrää voisi maksimoida? Käsittääkseni sienet eivät ole ihan niin ronkeleita kuin perinteiset kasvit.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilimieli

toukokuu 13, 2012, 11:42:23 ap #17 Viimeisin muokkaus: toukokuu 13, 2012, 12:55:15 ip käyttäjältä chilimieli
Sienet juuri ovat ronkeleita maaperän, ilmaston ja muiden asioiden suhteen.  ;)
Sadon maksimoimiseksi ei taida auttaa, kuin hankkia mahdollisimman täydellinen alusta ja pitää se jatkuvasti kosteana. Kasvun hallinta muilta osin on haasteellista.

Muoks:
Ensimmäinen sieni poimittu:

Aku

Raision Honkkarissa oli herkkusienenkasvatuspaketteja myynnissä n. 7€/kpl.

chilimieli

Pitenee käydä katsomassa, jahka muutosta on selvitty, että olisiko jäljellä.. ;)