toukokuu 05, 2024, 03:47:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sitrukset

Aloittaja Proudfoot, maaliskuu 05, 2011, 22:14:49 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 19, 2014, 10:19:44 ap
Kunkahan toimisi tavallisen limen lehti??


Kokeile. Ehkä vähän miedompi kuin Kaffir lime mutta laita enemmän lehtiä sapuskaan.

sorrii

Miettii vaan olisiko jotain, jos ei nyt myrkkyjä, niin haitta-aineita, jotka sekoittaa mahan ... tai kuupan  :P

Vierastaa ajatus pistaa suuhun tuollaista paksua kiiltävää lehteä, jolla on aika vahva maku ... vaisto ..

.. Pitää kai uskaltaa vaan. En mä edes tiedä onko tuon mun kasvini lime  8)
Vahinko, kuten kaikki mun rakkaat lapseni. Voi olla pinkki greippikin sen aikaisen ruokavalioni mukaan, kun tuo ilmestyi. Limelle se tuoksuu aika vahvasti; ei ainakaan greipille!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Eikös niitä käytetä vähän niinkuin laakerinlehtiä, elikkäs vaan liotellaan ruuassa.
Ja mikäs estää maistamasta  :D  Tuskin ne myrkyllisiä on, jos et ole itse myrkyttänyt.

Jani M

Nyt kun itäneet sitrukset on myös saatu sirkkalehdiltä eteenpäin, on tällä hetkellä seuraavia kasvamassa:
Sitruuna
Mandariini
Kaffir-lime
Rumelo "Ugli"

Toivottavasti ei lähde tämän enempää lapasesta sitruksien kanssa.

Feint

Te, joilla Kaffirlimet ovat itäneet, mistä hankitte siemenet? Itse jouduin luovuttamaan noiden kanssa, ei vaan idä, mutta homehtuu sitäkin herkemmin. Kaupan sitruunasta napatut siemenet itivät, joten ainakin mulla on joku sitrus kasvamassa :(

Huru-ukko

Thaiseeds...Kymmenestä kolme iti, siitä on vielä pitkä matka lehtiin...

Feint

Tänään oli tuohon läheiseen K-Supermarkettiin ilmestynyt "Kääpiösitrus" vajaan kympin hintaan. Ilmeisesti samoja sitruksia kuin aikaisemmin muissakin paikoissa, eli Kalamondiini. Pakko myöntää, että houkuttelee kovasti ja varmaan maanantaina sellaisen hankin, jos niitä vielä silloin on. Omat sitruunat tarvinnevat vielä vajaan vuosikymmenen tuottaakseen satoa  ::)

Huru-ukko


Kaffir Limen alkuja.
Yksi kova siemen jäljellä minigripissä, 3 multalokerikossa.

Galamondin Minature Orangen siemenet ei sitten itäneet, ei mullassa eikä minigripissä. Lopetin idätyksen siinä vaiheessa kun kevyt puristus "poksautti" siemenen  :o.

Huru-ukko


Kaffir lime.
Vielä itää, kun jaksaa odottaa  :o Mullassa on jäljellä vielä 2 siementä, minigripissä 1.
Kuvassa multa näyttää märältä, tuollainen se on ollut jo monta viikkoa talouskelmun alla samoilla vesillä.

Huru-ukko


Viimeinen kymmenestä Kaffir Limen siemenistä sitten iti. Idätys alkoi helmikuun 7. päivä.
Viisi itänyttä. Tämä oli koko ajan minigripp pussissa, vieressä on siidu jolla ei ollut "tehotippaa"........

Miquel

Mitenkäs olette havainneet mandariinien satoamisen toimivan? Lamppujen alla tuo oma yksilö on latvastaan tuuhettunut mukavasti ja chilien lannoitteet n. 2ec arvoilla näyttävät sopivan hyvin. Mietin vain että mikä tuollaisessa laukaisee sitten sen kukinnan ja satoamisen? Kaupasta tullessaan siinä oli nätisti kukkia ja pari kourallista hedelmiä... Kysessä on mitä todennäköisemmin vanhemman puun pistokas joka tuottaa satoa vaikka on kooltaan pieni.

Yrittäisikö kovaa paahdetta vai vielä rajumpaa valoa vai mitenkä.  ::)

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

joseplluissans

Mulla on pari sitruunaa ollu jo vuoden kasvamassa. Kysymys kuuluu: saako/täytyykö sitruksia lannoittaa? Olen havainnut aika kurttuista lehteä viimeaikoina, saavat samaa kamaa ku chilitkin, eli kastelulannoitetta. Ja lehdet siis kokonaan kurttuiset, ei vaan reunoilta...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

Pavla

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 23, 2014, 09:39:21 ap
Mulla on pari sitruunaa ollu jo vuoden kasvamassa. Kysymys kuuluu: saako/täytyykö sitruksia lannoittaa? Olen havainnut aika kurttuista lehteä viimeaikoina, saavat samaa kamaa ku chilitkin, eli kastelulannoitetta. Ja lehdet siis kokonaan kurttuiset, ei vaan reunoilta...

Taitaa pieni kurttuisuus kuulua asiaan. Itse olen lannoittanut hyvin maltillisesti ja kurttuisuutta on havaittavissa. 

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: Pavla - toukokuu 23, 2014, 10:27:44 ap
Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 23, 2014, 09:39:21 ap
Mulla on pari sitruunaa ollu jo vuoden kasvamassa. Kysymys kuuluu: saako/täytyykö sitruksia lannoittaa? Olen havainnut aika kurttuista lehteä viimeaikoina, saavat samaa kamaa ku chilitkin, eli kastelulannoitetta. Ja lehdet siis kokonaan kurttuiset, ei vaan reunoilta...

Taitaa pieni kurttuisuus kuulua asiaan. Itse olen lannoittanut hyvin maltillisesti ja kurttuisuutta on havaittavissa.

Niin kai sit. Kylhän ne siliää sit...

Sent from my härveli using tapatalk

Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

Roskankerääjä

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 23, 2014, 10:30:01 ap
Lainaus käyttäjältä: Pavla - toukokuu 23, 2014, 10:27:44 ap
Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 23, 2014, 09:39:21 ap
Mulla on pari sitruunaa ollu jo vuoden kasvamassa. Kysymys kuuluu: saako/täytyykö sitruksia lannoittaa? Olen havainnut aika kurttuista lehteä viimeaikoina, saavat samaa kamaa ku chilitkin, eli kastelulannoitetta. Ja lehdet siis kokonaan kurttuiset, ei vaan reunoilta...

Taitaa pieni kurttuisuus kuulua asiaan. Itse olen lannoittanut hyvin maltillisesti ja kurttuisuutta on havaittavissa.

Niin kai sit. Kylhän ne siliää sit...

Sent from my härveli using tapatalk


Mulla on 2,5v. sitruuna. Kasvattelee välillä vähän kurttuisempia ja välillä vähän sileämpiä lehtiä. Saattanee johtua kasvuolosuhteista. Veikkaisin syyksi enemmänkin valon määrää kuin lannoitusta.
Helevetin hiki!

joseplluissans

Mulla ne saa kyllä runsain mitoin valoa. Kuudes kerros, eikä mitään esteitä edessä. Ikkunat itään ja länteen.
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

sorrii

Mulla taitaa "ylläricitrus" olla jo yli 3v. Löysin taimen alunperin limoviikunan juurelta olohuoneessa ...  ;D

Ilmeisestikin tuo on jokun sortin Lime - alunperin vaihtoehtoina oli pink grape tai lime: limeä oon käyttänyt salaateissa/kastikkeissa; greippiä jälkiruokana. Siemenet syljeskelen sohvalta minne sattuu  8) 8) ... Lehtien tuoksu on selvä lime!

Oon meinannut tuon kasvin tappaa jo monenmonta kertaa, kun luulin sen tekevän kuolemaa kun tiputtelee lehtiä. Tänä keväänä en vaan ole ehtinyt leikata niitä lehdettömiä risuja pois ja huomasin yllätyksekseni että uutta lehteä pukkaa nyt vauhdilla juurikin niihin lehdettömiin oksiin: Latvuksissa olevat vanhat lehdet alkavat rypistellä ja varmaan tippuvat seuraavaksi.
Tänä kesänä pääsee tämä Lime kasvihuoneeseen ja alan jo toivoa että jospa se vaikka innostuisi kukkimaan kun vähän kikkailen ...  ;)
Oonhan tuota jo kolme talvea kalliilla sähköllä valaissut ja muutenkin hoivannut. Kyä se on nähtävä mitä siitä lopulta tulee!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Quini

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 23, 2014, 09:39:21 ap
Mulla on pari sitruunaa ollu jo vuoden kasvamassa. Kysymys kuuluu: saako/täytyykö sitruksia lannoittaa? Olen havainnut aika kurttuista lehteä viimeaikoina, saavat samaa kamaa ku chilitkin, eli kastelulannoitetta. Ja lehdet siis kokonaan kurttuiset, ei vaan reunoilta...


Olen lannoittanut Esbaun (Neudorff) Bio Trissol sitruslannoitteella. NPK 3-0-4 ja ainakin näyttää että tykkää.

joseplluissans

Toin pienemmän töihin, saa nähä viihtyykö loisteputken alla. Matkaa taitaa olla joku 80 cm. Eiköhän se pärjäile...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

masaiman

No sulla ei oo pitkä työmatka  ;D