maaliskuu 29, 2024, 13:21:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


120W ledfinlandin ledin hiljennys

Aloittaja Zabi, helmikuu 03, 2011, 20:35:22 ip

« edellinen - seuraava »

Zabi

Siitä päivästä alkaen tuon ledin sain, aloin miettimään miten saisi hiljaisemmaksi...
Ensimmäisenä päivänä jo purin sen osiin, ja tutkailin miten tuo onnistuisi.
Ajatus hautui päässä ja tänään sen toteutin. :)

Leikkasin kasvihuoneesta ylijääneen alumiiniprofiilin sopiviksi pätkiksi ja liimasin ne Loctiten power epoxy metal kaksikomponentti liimalla alumiinilevyyn, tietysti alumiinit putsasin kynsilakanpoistoaineeseen kostutetulla paperilla ensin.







Tuulettimille menevän + johdon väliin lisäsin 5W kestoisen 22Ω vastuksen, pyörimisnopeus tippuu n. puoleen aiemmasta, ja testailin moneen kertaan että kaikki tullettimet käynnistyivät joka kerta.


Sen verran ahdasta ledin sisällä oli, jouduin tekemään korokepalat muovista ledin molemmille puolille.
Ei ollut sopivan mittaisia ruuveja käsillä, niin jäi 3 ruuvia töröttämään ulospäin, kun eivät noilla kohdilla mahdu sisäänpäin.





Nyt on ledi pyörinyt toista tuntia jo päällä ja näin näppituntumalla ledi ei ainakaan kuumempana käy. Tarkemmin ei saanut mittailtua kun ei ole sopivaa lämpömittaria.

Ja se kaiken tärkein...
On todella hiljainen nyt!
Samassa huoneessa ei aiemmin oikeen kunnolla erottunut bubblerin pörinä ledin tohinan alta, nyt ei metrin päästä kuule lediä, mut bubbleri kuuluu! ;D
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

sorrii

Hyvältähän tuokin vaikuttaa. Tällaisissa harrastushommissahan ei yleensä työtunteja lasketa eikä välttämättä rahansäästökään oo ykkösprioriteetti.
Kuitenkin: näyttäisi tuo liima maksavan 8,90 motonetissä; vastus pitäisi tilata postitse tai hakea (bussilla) kaupungista (=~5€); sopivaa alumiiniritilää tms. romukaupasta ...??
Hmm. Parinkympin hinta+vaiva on siis tässäkin. Mulla on noi tietokoneputiikit enempi matkan varrella/ kävelymatkan päässä, joten satsaan varmaan kuitenkin laadukkaampiin lämpötilaohjattuihin tuulettimiin: Jimm's PC-store näyttäis myyvän AC'n 80mm lämpöohjautuvaa 6,20€/kpl ... katsotaan kuinka äijän käy ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chilihardhead.fi

Voihan sitä jännitettä laskea diodeillakin. Löytyy esim. virtalähteistä, jos sitä elektoniikka romua sattuu jostain nurkista löytymään.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Mieli%

Ihan jees.

Sinne mahtuu ihan kunnon profiili, kun laittaa puhaltimet ulkopuolelle.
Jäähdytinsiilet sisäpuolella ulostuloaukkojen kohdalle sijoitettuna toimivat nekin hyvin, oli edellisessä ledissä niin.
Pienet jäähdytinprofiilit voi laittaa nurkista epoxilla ja keskelle pii/hopea/kuparitahnaa. Saa sitten irti jos tarvetta irroitella :)

yan

Hyvältä projektilta vaikuttaa!

Jos haluaa hifistellä, niin voi käyttää tuossa profiilien liimaamisessa tietokoneisiin tarkoitettua lämpöliimaa. Näin saa jäähdytystehon maksimoitua. Vanhoissa tietokoneiden emolevyissä on myös käytetty matalia jäähdytysprofiileja prosessorin jäähdytykseen. Nämä voisivat sopia (?) tuonne sisälle ilman lisätilan tarvetta. Samantyyppisiä matalia profiileja on myös nykyisten emolevyjen välimuistien(?) jäähdytykseen.

sorrii

Vanhoja prossusiilejä kyllä löytyis. En vaan viitsi ruveta pelleileen sellaisella sekalaisella romulla. Se vaan on niin, että kun on itse tehnyt, niin sen näkee vaikka olisi kotelo kiinni: Hatuttaisi katsella sellaista sillisalaattia. Mä toivoisin, että kun käyn taas rakentelijoiden taivaassa (Rautasoini) niin löydän jotain pitkää, leveetä ja ohutta alumiiniprofiilia, josta voisi korkeintaan muutamassa palassa liimailla ne jäähyt. Ihan yhtenäistä ei edes voi tehdä, kun ei ne koskaan oo niin suoria, eikä oo se ledien taustakaan...

Tietääkö joku, muuten, onko ne ledit sellaisia, joissa itsessään on pienet taustalevyt. Ja onko ne sitten kiinni liimalla tossa alumiinilevyssä??? En oo viitsinyt itse tota kunnolla aukaista, ja katsoa. Sehän siellä mollottaa keittiön taivaalla kokoajan tarpeeseen.

Tekee nytkin satoa Ubatuba Campuci, Aji Cristal, Omnicolor ja 20cm ranka Hungarian Hot Wax, jossa yksi pieni podi ja muutama kukka ... Vähän mutta hyvvää!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mieli%

Ledit on kiinni reikälevyssä jossa on johtimet. On tinattu kiinni kuparijohtimiin.
Sitten se elementti tulee metallilevyä vasten välissä kaptoni.
Elementti jossa ledit on kiinni kiinnitetään metallilevyyn niin että jokaisen ledin ympärillä on 4 ruuvia. Eli aika pirusti niitä..

Ledeissä ei ole mitään jäähdytyselementtiä vaan ne tulee suoraan vasten kaptonia.
Jos joku avaamassa niin varaa riittävästi hyvin lämpöä johtavaa tahnaa. Jokaiselle ledille riittävä määrä ja ruuvien oikeanlainen kiristys kannattaa :-)
Se kaptoni menee aivan varmasti hajalle avatessa, joten sitäkin tarvitaan.

sorrii

Kaptoni?!?

En mä oo tota purkamassa kuitenkaan. Funtsailin lähinnä että jos en taustalevyn saa irroitettua (ledeineen päivineen) niin olisiko tilaa väleissä porata reikiä, jolloin voisi siilejä -tai yhden ison- kiinnittää ruuveilla ja saisi väliin tasaisen, ohuen kerroksen hopeatahnaa tms....

Vähän tää keskustelu on mulle teoreettista nyt, kun ei ensimmäisenä oo intresseissä ton valon hiljentäminen. On muutenkin sellainen kaaos täällä. Muitakin töitä painaa päälle. Paikat täynnä romuja, taimia, vanhoja chiliraakkeja joita en oo raskinut hävittää mutten myöskään oikein istuttaa ... jne.jne x100.

Mä teen ton kaiken "sitten kun on paremmin aikaa" ....

Ja mun keittiössä on pari bubleriviritystä, joiden ilmapumput huutaa niin ettei tolla lampulla paljon merkitystä yksistään. Mähän oon suunnitellut äänieristetyn laatikon tekemistä noille ilmapumpuillekin. Sittenvielä pitäisi keksiä vesi joka ei pulise äänekkäästi  :P
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Zabi

maaliskuu 03, 2011, 21:40:08 ip #8 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2011, 21:42:29 ip käyttäjältä Zabi
Noi mun käyttävät alumiiniprofiilit oli just tohon sopivia, koska ledin kiinnitys ruuvvit tulevat hieman alumiinin pinnan yläpuolelle, ja noissa profiileissa on ura keskellä siinä alapuolella. Suuren tasapohjaisen siilin kanssa tulee helposti ongelmaksi, se jää kantamaan aina jostain kohdasta. Tosin lämpöä johtavalla liimalla tätä saa tietysti kompensoitua. En viittinyt alkaa ostamaan tuohon projektiin lämpöäjohtavaa liimaa, kun ei Kuopiosta löytynyt, niin olisi joutunut tilaamaan.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Mieli%

Joo kapton teippi, tosi ohutta teippiä joka eristää sähköisesti ja johtaa lämmön läpi.
En ajatellutkaan että kukaan purkaisi sitä, mutta kun modaillaan niin ajattelin purkaa ajatuksiani :-)

Saat sen koko elementtinä irti. Reunoilta mattoveitsellä silikonit halki ja 4 ruuvia irti. On tilaa porata läpireiät.

sorrii

Eilen tuli Jimm's PC-Storen kautta 3 kpl hiljaisia tuulettimia: Arctic Cooling PRO TC, eli lämpönturilla varustetut itsesäätyvät. Alle 20€ /3kpl

Nyt mittaan lämpötilaa vakiona. Teippasin perus- halpis lämpömittarin anturin sinne taustalevyyn puolihuolimattomasti kiinni. Näytti reilu 32 astetta siinä asentaessani. Kun käynnisstin taas imurin, niin lämpö laski ensin 30 asteeseen, kun tuulettimet tiet ekana ehti vaikuttamaan. 10 min jälkeen vakiintuu lämpö 33.3 asteeseen, jossa pysyy kuin paska junttilan tuvan seinässä ...

Noilla AC'n tuulettimilla on se säätöalue 32-38 astetta, ettäs jottas osuu aika hyvin. 32 asteeseen asti pyörii 500rpm. 38 asteesta lähtien täysillä, eli 2000rpm.

Pikkuongelma on, että tuulettimien malli on suunniteltu puhaltamaan (tietokone-)kotelosta ulos, eikä voi asentaa toisinpäin, kun on kiinnitysreijät vain toisella puolella. Tokihan sitten voin asentaa niin että ovat kokonaan tän kotelon ulkopuolella ja puhaltavat sisään. Joutuu vaan poraamaan siihen koteloon vielä reiät josta saa johdot ja ne lämpöanturit vietyä kotelon sisälle. Toinen vaihtoehto on asentaa ne kotelon sisään, jolloin ilmankierto kääntyy toisinpäin: Silloin vaan todennäköisesti pitää kiinnitellä niitä lisäsiilejä ilmanottoaukkojen eteen. Jostain kumman syystä tuulettimet jäähdyttää paljon tehokkaammin puhalluksella kuin imulla ...

Täytyy raportoida myöhemmin. Mä teen tän nyt ajan kanssa, kun on muutakin tekemistä. Varmaan kokeilen eri tavoilla ja mitaan lämpöjä niillä.

Noilla ledeillä saattaa olla niin, että kun taustalevy on 30 astetta on se ydin vaikkapa 50 astetta. Kun sitten tausta on 40 niin sisus voi nousta 100 asteeseen, jota ne ei kestä. Riskipeliä  :scyth:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Zabi

Itellä ollu nyt ledi modattuna melkein 2kk, ja mitään ongelmia (ainakaan vielä (koputtaa puuta)) ei ole tullut vastaan.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

sorrii

En oo ehtinyt/ jaksanut viritellä vielä noita uusia tuulettimia. Niissä on pari pikku hidastetta.
Se runko on aika epätavallinen: Moottoriosa on kumeilla kiinni rungossa niin että sallii asennuksen vain yhteen suuntaan. Ja paksuuttakin on 34mm (normaali on 25mm)
Nyt kun mä aion ne asentaa kuitenkin sen valaisimen rungon sisäpuolelle, niin vaatii vääntämään alumiinilatasta tms. ylimääräiset kiinnikkeet. Ja silloin tulee ehkä liiankin lähelle sitä ledien taustaa, eli ei jaksa puhaltaa, jos tilaa on edessä vain pari milliä! Mietin juur että jos kuitenkin pistäis ne puhaltamaan ulospäin, jolloin varmasti pitää lisätä siilejä. Isoja sellaisia on jemmassa jotain, mutta vaatii sahaamista, poraamista, liimaamista .... suunnittelusta puhumattakaan.
Valo on koko ajan käytössä, joten en voi pitää sitä montaa päivää purettuna pöydälläkään ja on muita kiireitä. Tuli siis aikalisä!

Alunperin idea oli vaan vaihtaa ne tuulettimet joka olisi ollut 5 min homma .....  >:(

Ootko Zabi jollain mitannut lämpöjä ennen-jälkeen??
Mä teippasin sinne taustalevyyn tavallisen halpislämpömittarin anturin: vakiona näyttää 33-35 välillä olevan. Huoneen lämpökin tiet vaihtelee kun aamupäivällä paistaa aurinko sisään; iltapäivä on varjoa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Zabi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 31, 2011, 13:48:40 ip
Ootko Zabi jollain mitannut lämpöjä ennen-jälkeen??
Mä teippasin sinne taustalevyyn tavallisen halpislämpömittarin anturin: vakiona näyttää 33-35 välillä olevan. Huoneen lämpökin tiet vaihtelee kun aamupäivällä paistaa aurinko sisään; iltapäivä on varjoa ...

Ei ole ollut minkäänlaista sopivaa mittaria tuohon hommaan, täytyy kattoo jos löytys jostain halpa mittari ulkoisella anturilla, niin voisin raportoida lämpöjä.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

sorrii

Halpahallien digimittarit on ihan riittävän tarkkoja: oon mittaillut sellaisella tietokonehommeleita. Parin metrin johdon päässä vedenpitävä anturi; palikka näyttää "sisä-" ja "ulkolämpötilan" sekä yleensä min ja max molemmista. Se on aika kätevä tollaisten seurannassa. Anturijohtokin mahtuu kotelon rakoon ilman ylimääräisiä' reikiä. Halvimmillaan varmaan 5€ ..

Tällaisessa valaisimessa kun pitää seurata niiden komponenttien lämpöä kannattaa anturi teipata kiinni (roudariteipillä esmes) siihen alumiinilevyyn niin ettei ne tuulettimet jäähdytä sitä anturia itseään suoraan. Mulle se LedFinlandin Timonen varoitteli ettei lämmöt saisi nousta 10 astetta enempää. Ledit on aika herkkiä kärähtämään. On se aika kallis kokeilu, jos käräyttää ton.

Timonen kehoitti sähköpostissa ilmoittelemaan "jos onnistut jotain sieltä rikkomaan.." ja lupasi lähettää varaosia; hinnasta ei puhunut mitään. Ilmaista kehitystyötä tehdään?!?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mario

Itse ratkaisin homman erikoisella tavalla.  ;D En yllytä ketään samanlaiseen viritykseen!!

Eli poistin sen kannen jossa kaikki ne tuulettimet sun muut lelut. Tein valaisimesta altaan tiivistämällä kaikki paikat ja jatkoin ne johdot ledeille pitkäki lolloin pystyin sijoittamaan virtalähteet muualle. Ei muuta kuin vedet sisään ja lämpötilan mittaus -->33C allas puoliksi täynnä ja jos siihen vielä laittais pystyyn jotai jäähdyttimiä niin varmaan vieläkin parantuisi tilanne.

Jokatapauksessa laitteesta ei lähde enää minkäänlaista ääntä ja virtaa säästyy (vähäsen, mut kuitenkin) kun tuulettimet ei pyöri.

Miinukset:

Varmaan se että ei ole huoltovapaa, joutuu vettä lisäilee aikavälillä x.
Toinen asia on turvallisuus, en suosittele jos ei ole ihan varma mitä on tekemässä.

Abloy

Eikö se vesi syövytä ajan kanssa niitä tavaroita pilalle?  :o
1577

Mieli%

Hui, fukushima :D. Tuollainen ratkaisu ei kyllä itselle olisi tullut mieleen.

Maniscalco

Lainaus käyttäjältä: Abloy - huhtikuu 09, 2011, 20:30:56 ip
Eikö se vesi syövytä ajan kanssa niitä tavaroita pilalle?  :o

Eikös se juurikin tiivistetty ettei vesi pääse "tavaroihin"?
Rosteri-kipon jos laittaisi jäähdytysnesteelle (GN 2/4 http://www.gumo.fi/images/products/gnastiat.htmkannella?) ei syövy, johtaa lämpöä, ja mainio alusta idätyslautalle ;D ;D ;D

lunki heppu

kiitos äänenvaimennnus ohjeesta zabi

Eli tein just noin että Tuulettimille menevän + johdon väliin lisäsin 5W kestoisen 22Ω vastuksen.
led-valaisin on todellakin paljon hiljaisempi eikä meteli häiritse enään.  :)