Allergiat (ja muukin syömistä ja elämistä häiritsevä skeida)

Aloittaja Tyttii, tammikuu 21, 2012, 13:32:39 ip

« edellinen - seuraava »

El Borracho

Hm. Olen viikon verran koulussa ottanut varkaita tomaateista, niin jostain syystä ranteet ja kaula josta tulee pyyhittyä hikeä vähän väliä, ovat alkaneet oireilla. Tomaatti sisäisesti nautittuna ei aiheuta mitään.

Aku

Mulla oli käsien iho aika huonossa kunnossa tomaatin varkaita ja lehtiä käsitellessä viime kesänä. Toki mulla on muutenkin ollut välillä ihottumaa käsissä...  Sitten tajusin ottaa kumihanskat käyttöön tomaattien käsittelyyn ;D, eikä tilanne enää pahentunut.

El Borracho

Ei mullakaan kädet oireile, kun tahtovat koulussa että laitetaan jotakin voidetta käsiin, pitänee ruveta levittämään sitä vähän laajemmallekin. -Ja lopettaa se parran raaviskelu.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - maaliskuu 18, 2012, 22:46:04 ip
Ei mullakaan kädet oireile, kun tahtovat koulussa että laitetaan jotakin voidetta käsiin, pitänee ruveta levittämään sitä vähän laajemmallekin. -Ja lopettaa se parran raaviskelu.


Kerodextm kemiallinen hanska! Eikö kuulostakin seksikkäältä!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Azukki


Punainen Polte

kesäkuu 23, 2012, 12:50:12 ip #25 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 23, 2012, 13:00:31 ip käyttäjältä Punainen Polte
Olen tehnyt kotidiagnoosin itselleni, että todennäköisesti mulle on puhjennut vuonna 2008 ärtyneen suolen oireyhtymä. En poissulje mahdollisuutta Crohnin tautiinkaan, vaikka laihtumista ei oo kyllä missään määrin ollu havaittavissa.

Allergioista ja niiden epämukavista oireista voitte olla mitä mieltä hyvänsä, mutta voin sanoa, että mikään ei kyllä ylitä niitä helvetin tuskia, joita tulee ärtyneestä suolesta. Mulla on kuitenkin itselläni pamahtanut poikki niin käsi kuin kylkiluu ja kun oli käsi kipsissä, niin samaan putkeen hajosi nivelsiteet jalassa. Noiden vaivojen aiheuttama yhteenlaskettu kipu ei ole kuitenkaan edes samassa asteikossa vatsakipujen kanssa. Kun on vetänyt kombinaation nuudelit+pähkinät+litroittain maitoa+äärimmäisen chilistä ruokaa, niin kipua voisi kuvailla siten että, jos belsepuuppi vetäisi sinua orjantappuraisella hiiliparrurra kuivana kakkoseen, voitaisiin olla lähellä totuutta.

Vuonna 2009 mulle tuli elämäni ensimmäinen suolistokramppi. Jos luonnehtisin kokemusta jotenkin, niin miettikääpäs, jos suolenne ruutattaisiin täyteen tulikuumia lasinsiruja ja sitten joku kääntäisi suolta kuin puristaisi vettä pois märästä rätistä. Siinä lähti jalat pois alta ja hetken aikaa piti hengitellä äärimmäisen varovasti, että uskalsi - tai edes pystyi - ottamaan sivuaskeleen vessan suuntaan. Tuolloin en tiennyt, mikä hitto oli iskenyt, ja meinasin soittaa ambulanssin. Siinä tilassa ei vaan puhelimeen puhuminen - saati liikkuminen - olisi tullut millään lailla kyseeseen. Ei oo muuten chilikään saanut koskaan niin hikoilemaan kuin se vatsakivun määrä.

Hieman myöhemmin sukulaistytöllä diagnosoitiin kuukausien tk-ruljanssin ja yksityisten konsultaatioiden jälkeen ärtyneen suolen oireyhtymä. Tein varovaisen johtopäätöksen, että mulla saattaisi olla samainen vaiva. Ja jos haluatte muuten lisää perspektiiviä tuohon kipuun, niin tämä sukulaistyttö sanoi, että synnytyssupistukset ei tuntuneet enää missään, kun oli vuosia kärsinyt ärtyneen suolen aiheuttamista kivuista.

En ole lääkäriin vielä jaksanut vaivautua, koska sukulaiseni kuvaus suolitähystyksestä ja siitä ylentävästä tunteesta nähdä oma karvainen perseenreikänsä lääkärin monitorilta ei mairitellut. Kun ei tuohon vaivaan ole edes mitään lääkettä tai hoitoakaan olemassa. Pitäisi vain vältellä vatsaa ärsyttäviä ruokia.

Nyt kuitenkin 2010 mulle on alkanut tulla iho-oireita kasvoihin ja käsitaipeisiin. Välillä jälki on ollut kohtalaisen rumaakin. Pelkäsin 2010, että iho alkoi oireilla kissoistani. Voin sanoa, että jos asia olisi ollut näin, niin olis ollu niskakiikkuajatukset melko lähellä. Lapsistani en kuitenkaan voi luopua. Nyt kuitenkin kun olen ollut pitkiä aikoja ilman kissoja, oireet ovat välillä jopa pahentuneet. Veikkaan, että nämä ihottumat ovat myös ruoka-aineperäisiä.

Tuntuu vähän pahalta sekin ajatus, että joutuisin tekemään kompromissejä ruokavaliossani. Meinaan olen juonut maitoa 1-2 litraa päivässä varmaan siitä asti, kun hengitin ensimmäisen kerran ilmaa. Limppareita, mehuja, sidukoita tai muitakaan en juo koskaan. Juon maitoa janoon, ruokajuomana ja herkuttelujuomana. Laktoosittomaan ei ole opiskelijan kuukausituloilla ja tuolla kulutusmäärällä varaa. Ja kerran kokeiltuani laktoositonta kuuria, huomasin, että oireet hävisivät vähäksi aikaa, mutta palasivat taas jonkun ajan kuluttua. Joten en tiedä, onko ongelma laktoosissa vai maitoproteiinissa. Toisaalta taas jäätelöstä, juustoista tai muista rahkoista ei tule taas käytännössä ikinä oireita. Vaalea vilja tuntuu myös tökkivän mahassa.

Alan harkita lääkärissä käyntiä, vaikka jos kyse on todellakin tuosta ärtyneestä suolesta, niin asialle ei ole mitään tehtävissä. Ja jos lääkäri käskee olla juomatta maitoa ja syömästä tulista ruokaa, en tee sitä kuitenkaan.

Vinkki muuten muille vatsavaivaisille. Imodium toimii ihan törkeän hyvin kipuihin. Suoranainen ihmelääke. Sitä ei kuitenkaan kannata vetää kuin karkkia, ei tee hyvää suolistolle pitkäaikaisessa käytössä. Mutta jos ihan pahimpiin kipuihin napsii kerran parissa kuukaudessa, niin sitä saa melkein työntää mitä hyvänsä viinahissistä alas ja tasan varmaan Imodiumilla lähtee kaikki kipuilut!

Ja joo, peruspaskaisesta maalaishuushollista olen kotoisin. Aina ollut kissoja ja koiria. Lapsena ei ikinä minkäänlaista allergiaa tai vaivaa. Nyt kaupunkiin muutettua on alkanut joka paikka prakaamaan. Saattaa ikäkin sen tietysti tehdä.
"Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established." - George Carlin

Lillen

Allergiaa siten että nokkavuotaa/aivastuttaa lähes joka aamu vuodenajasta huolimatta. Lekurit ovat todenneet minulla jopa harvinaisen suuren pölyallergian. Lisäksi olen alllerginen homeelle ja jonkin verran kissoille.

Allergiani helpottuu kun pääsen aamuisin ottamaan raitista ilmaa. Nenäsuihketta käytän myös usein.

Puoleen päivään mennessä olen oireeton.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - tammikuu 29, 2012, 13:09:39 ip
Kuivaheinä, Kissat, koirat vähissä määrin, itselläkin koira joskus saa pienen kutisevan reagtion jos koskee koiraan esim. saunan jälkeen.
Ruoka-aineallergiat onkin sit oma ryhmänsä. Tai no en varsinaisesti ole allerginen millekkään, mutta rajoitettu ruokavalio kyseessä. Vähän harvinaisempi eli Forsforirajoitteinen, mikä tarkoittaa sitä että ei saa syödä: Mitään maitotuotteita, leivinjauhe, maissi, pavut, herneet yms. E450, E451 ja E452 ja muutama muu e koodi. Edellä mainittuja E koodeja on lähes kaikissa Leikkeleissä, makkaroissa yms.. Makkaroita olen löytäny vain Vatajalta lisäaineettomia ja pirkan Luomu makkara käy. HK(ja = kariniemi) on täyttä pskaa. Pekonikin pumpattu täyteen kyseisiä aineita. Se mitä haittaa tästä on niin ainakin luuston haurastuminen (osteoporoosi) ja jotain verisuoni sairauksia tukkeutumista/haurastuminen. Lääkärin mukaan fosforiin pitäisi suhtautua samalla vakavuudella kuin syöpään. Terveellä ihmisellähän ei ole mitään syytä rajoitaa fosforin syöntiä.

Maito allergia ja chilin syönti sopii hyvin yhteen :D


Jesh!! tähän ruokavalioon tuli huomattava muutos noin kuukausi sitten. Uusi munuainen ja saa syödä normaalisti. Enää ei jäänyt kuin listeriariskin omaavat tuotteet bannaan. eli maitotuotteet pitää olla pastöroitu, ei vacuumipakattua kalaa, ei home juustoja raakana mutta kypsennettynä ok. Joten nyt on juustot, jugurtit ja maidot maistuneet oikeen hyvältä :)
Ja siitepölyt ei paljoa haittaa kun menee kortisoonia joka aamu.

biblo

Tuo vakuumipakattu kala on muutenkin järkyttävän makuista joten eipä tullut iso menetys.
"Grow food, not lawns"

Bruce Willis

Itse pidän kyllä tuosta vakuumipakatusta kalasta,mutta varsinkin venäläiset ostavat sitä kilokaupalla. Syy moiseen on että on niin kallista rajan toisella puolella

Noli Me Tangere

Mitään pahoja allergioita ei ole, mitä nyt tuore tomaatti ja sitrushedelmät saavat vähän kirvelyä aikaan. Koira saa nenän hiukan kutiamaan. Kuitenkin olen tomaattia ja mandariineja syönyt aina ja koirankin kanssa asunut melkein koko ikäni, muutamaa viime vuotta lukuunottamatta. Ihan maalla olen kasvanut ja pentuna syönyt multaa, koiranruokaakin kuulemma maistanut.

Mutta sitten on näitä henkisiä juttuja. Salmari, tequila ja vodka+limsa aiheuttavat nykyään kakomista. Mansikoistakaan en pidä, koska olin pienenä niille ilmeisesti allerginen ja joku trauma jäi kai päälle. Simpukat, katkaravut tms. menevät alas, mutten niitä kotiin osta. Maksasta en hirveästi välitä.

Kuitenkin jokaisen olisi hyvä pitää mielessä edes pienet kohteliaisuussäännöt, ettei nyt ihan kaikkea toisen tekemää ruokaa haukuta lyttyyn. Yleensä kun ei kyse edes ole allergiasta... "Yäk, perunaa."

P.S. Ananas EI kuulu pizzaan, vaikka muuten hyvää onkin.

akselsson1

Mulla on kans kivaa tämä vatsan toiminta, nyt toista kertaa puolen vuoden aikana ei ole kunnolla vatsa toiminut yli kolmea päivää putkeen kunnolla ja joulukuussa laihduin 5 kiloa kun ei tervettä päivää meinannu millään nähdä. Mitä ilmeisimmin johtuu kombosta vehnä+hiiva, vaikka syönki vain "ruisleipää" joissa yleensä on kuitenkin vehnääkin mukana enempi tai vähempi.
Tyypillisesti aina iltapäivällä/illalla vatsa turvottaa niin paljon että pahimmillaan ei voi muuta kun maata hiljaa paikoillaan. Aamuisin aina parempi jolloin saa jotain syötyäkin.   Muutaman viikon ku oon kokonaan ollu leipää ilman nii alkaa pikkuhiljaa toimii ja laihtuminen hidastua/pysähtyä ja alkaa muutenkin jaksamaan jo jotain taas. Se on vaan vekkuli kun hitaasti se iskee ja hitaasti se parantuu. Viimeks tapahtu 3v sitten ja parantu paljon hitaammin ku ei oikee osattu tehdä asialle mitään. Nää on myös näitä siitä hyviä ettei lääkäritäti tai -setäkään osaa sanoa muuta kuin että yritä välttää ruokaa joka ärsyttää suolta... noh, syy on nyt toivottavasti löydetty.
Niinjajoo maitovammainen olen myös (laktoosi)
On se elämä rankkaa ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aji Inferno

Kaikelle allerginen saa vatsan sekaisin kaikesta, eli se ei enää yllätä... 24/7 ripuli käy elämäntavasta.  8)

wille

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - helmikuu 02, 2013, 21:56:49 ip
Kaikelle allerginen saa vatsan sekaisin kaikesta, eli se ei enää yllätä... 24/7 ripuli käy elämäntavasta.  8)


Sitä ollaan niinkun seurapiiri-ihmisiä!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Raimo Rintalihas

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 03, 2013, 21:22:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - helmikuu 02, 2013, 21:56:49 ip
Kaikelle allerginen saa vatsan sekaisin kaikesta, eli se ei enää yllätä... 24/7 ripuli käy elämäntavasta.  8)


Sitä ollaan niinkun seurapiiri-ihmisiä!

Inferno vetää Reaktoria joka päivä, mitäpä muuta sitä odottaisikaan... Eipähän ole Vantaan seudulla putket tukkeessa, sanompahan vain.

wille

Lainaus käyttäjältä: Raimo Rintalihas - helmikuu 03, 2013, 22:25:21 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 03, 2013, 21:22:52 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - helmikuu 02, 2013, 21:56:49 ip
Kaikelle allerginen saa vatsan sekaisin kaikesta, eli se ei enää yllätä... 24/7 ripuli käy elämäntavasta.  8)


Sitä ollaan niinkun seurapiiri-ihmisiä!

Inferno vetää Reaktoria joka päivä, mitäpä muuta sitä odottaisikaan... Eipähän ole Vantaan seudulla putket tukkeessa, sanompahan vain.


Vieläkö siellä on niitä putkia? ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

akselsson1

Tunnetustihan kapsaisiinin jatkojalosteet suurina pitoisuuksina SULATTAVAT kaikenlaisia putkia; muovisia, rautaisia, lyjyisiä (rooma), kuparisia, jne, muodostaen haitallisia kaasuja kuten kapsaitrioksidia ja kapsyanidia, joka on myrkyllistä pieninäkibn pitoisuuksina
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Ryhis

Voiko ihminen olla allerginen vain kirjolohelle? Siis vain ja ainoastaan kirjolohelle, mutta kykenevä syömään muita kaloja ja myös lohta sekä taimenta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 08, 2013, 17:25:59 ip
Voiko ihminen olla allerginen vain kirjolohelle? Siis vain ja ainoastaan kirjolohelle, mutta kykenevä syömään muita kaloja ja myös lohta sekä taimenta.


Jos se on nainen, 25-40-vuotias, asuu Kehä 1:n sisäpuolella ja äänestää vihreitä, niin tottakai. On väärin kysyä, voiko olla, koska se vaan on.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 08, 2013, 18:14:53 ip
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 08, 2013, 17:25:59 ip
Voiko ihminen olla allerginen vain kirjolohelle? Siis vain ja ainoastaan kirjolohelle, mutta kykenevä syömään muita kaloja ja myös lohta sekä taimenta.


Jos se on nainen, 25-40-vuotias, asuu Kehä 1:n sisäpuolella ja äänestää vihreitä, niin tottakai. On väärin kysyä, voiko olla, koska se vaan on.


Tätä pelkäsinkin! Kaikki oireet täsmäävät!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa