huhtikuu 19, 2024, 23:05:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Pistokkaat?

Aloittaja M, maaliskuu 28, 2014, 20:07:25 ip

« edellinen - seuraava »

M

En löytänyt heti haulla vastausta, niin laitetaan uusi kysymys.
Mikä olisi pistokkaiden ihanteellinen kasvu(juurtumis)olosuhde?
Pelkässä vedessäkö, vaiko hieman ravinteitä myös?
Pimeässä vaiko auringossa?
Lämpimässä vaiko viileässä?
Jne...

PP

En ole pistokasasiantuja, mutta muulla kokemuksella sanon:
- laimea lannoiteliuos (EC alle 1)
- kohtuullisessa valossa, ei euringonpaisteessa eikä erittäin voimakkaassa keinovalossa
- samassa lämmössä kuin muutenkin eli 20-25 C toimii hyvin.

kasvattaja

Idätin yhdessä turvepriketeissä useita Goat's Weedin siemeniä. Muut taimet leikkasin poikki, kun paras yksilö oli selvillä. Tein niin, että pistot laitoin shottilasiin ec 0.5 ph 6 liemeen. Tämän jälkeen lasi pistoineen kaupan läpinäkyvään rivalliseen muovipussiin. Pussiin on vaivaton suihkia vettä ilmankosteuden nostamiseen. Ennen sulkemista, olen hönkinyt pussin täyteen hiilidioksidia. Helppo tapa tehdä pienoiskasvihuone, jossa voi ruokkia pistoja halutessaan hiilidioksidilla. Pistopussi on ollut saman valon alla, joskin kauempana, kun muutikn chilit. Tällä tavoin olen saanut tähän asti kaikki pistot juurtumaan (15 kpl). On mukava jakaa taimia, jotta ensikertalaiset saavat helpon alun chilistelylleen  8)
Helppo toteuttaa ja pistoja voi juurruttaa suurenkin määrän pienessä.
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

SK

Tein pari vuotta sitten pienen kokeilun pistokkaiden juurruttamisesksi ja minulla toimi parhaiten märkä multa alustana.
Bluggbox on myös oivallinen tuohon hommaan.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9640.80
Tuota selailemalla löytyy jotain testin tynkää.

Vetsku

Vettä ja juurrutusainetta (mm. Neudofix) on itsellä toiminut hyvin. Lannotteita vasta sitten kun on kunnon juuret.

sorrii

Pakko laittaa tänne, kun oli niin hauska juttu: Tässä otetaan pistokas ruususta käyttäen apuna kanelia ja perunaa  :o

http://visihow.com/Propagate_Roses_Using_Organic_Materials_as_Root_Hormone_Which_Everyone_Has_In_Their_Cupboards:_Cinnamon_and_Potatoes

Lyhyesti: Leikattu varren pää pyöritellään kanelijauhossa. Perunan puolikkaaseen porataan reikä johon ruusun varsi tökätään pystyyn. Se sitten upotetaan taimimultaan normaalisti. Perunassa on ihanteelliset olot juurien kehittymiselle ja se antaa jotain ravinteita ym, ja kun peruna sitten alkaa mädäntyä toimii se vielä lannoitteena ...  :) :) kuulostaapa hyvältä ...

Heitin kanelista juttua idättelyketjussakin ja jotkut oli aika kauhuissaan ... Minä en. Ei ainakaan homeet haitanneet!

https://askelterveyteen.com/kanelin-hyodyt-puutarhanhoidossa/

Mä otin jotain pistokkaita ekana syksynä kun en vielä ollut kuullut että se voi olla vaikeeta. Jostain chinensestä tökkäsin vaan latvuksen multaan ja wot: Siitä tuli uusi ... Samoin kasvattelin pieniä pistokkaita Inca Red Dropista hydrosorassa pikkuisina passiivihydro-kasveina. Kyllävain sain satoakin pitkin telvea ja kevättä.

Mä luulen noin tavallisemmista menetelmistä tehokkaimmaksi pistellä pistokkaat kivivillakuutioon ja bublerin tapaiseen. Oon itse rakentanut parikin sellaista useampireikäistä taimibubleria jossa esim AC ja LD -pistokkaiden onnistumisprosentti oli ~80%. Ongelmia sillä kerralla tuli kyllä sitten punkkien kanssa  ??? Ne pistokkaat lopulta heitin biojätteeseen kun kuhisivat punkkeja ja seittiä ...

Kerran -kaksi?- oon ottanut erilaisista rocotoista ja C. Lanceolatumista pistokkaita samanlaisella bublerisysteemillä. Lancet onnistuivat muistaakseni kaikki. Rocotojen kanssa oli vaikeampaa. Ainakin toisella kerralla melkein kaikki vaan kuolivat ja se varrenpää mätäni, paitsi yhdellä lajilla [Locoto Orange] onnistuivat taas kaikki! On siis lajikkeillakin paljon eroja ilmeisesti. Mulla on mutu että Annuumeilla en edes yrittäisi. Ne on kyllä niin nopeita idättää ja kasvattaa taimiksi, ettei pistokas ole mitenkään hyödyllinenkään.

Oon haaveillut, että vielä joskus teen syksyllä niin, että otan parhaista lajikkeista pistokkaita joita kasvattelen talven yli normaalien bochi-tappien sijaan. On jäänyt fiilis että ainakin Ajien pistokkaat tekevät vesiviljelyssä helposti satoa melko pieninäkin. Passiivihydrolla myös. Se voisi olla kiva tapa pitää useampia lajikkeita saatavilla myös talvella. Se pistokkaiden ottaminen voisi alkaa jos syksyllä jopa ulkona, kasvihuoneessa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

karvainen

Laimea ravinnelios hapetetussa vedessä on antanut parhaan tuloksen.