maaliskuu 28, 2024, 11:04:50 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kahvittelut

Aloittaja TunturiTiger, elokuu 01, 2011, 18:30:07 ip

« edellinen - seuraava »

MorugaReaper

Oliko se Pelican Rouge Barista. Sininen ympyrä pusissa. Avokilla on sitä ja se sopii minunkin makumaailman hyvin.

Chilivaari

Niitä taitaa olla paljon eri nimisiä. Tämä ei ollut Barista vaan Rich Blend, sininen ympyrä kyllä ja paahtoaste 4. Toinen täällä myytävä on paahtoa 2.

MorugaReaper

Ostin tänään Rauman Citymarketista Pelican Rouge Rich Blendiä ja Regular Blediä. Molemmat olivat hyvän makuisia kahveja.

Rähinä-Reetta

Meillä juodaan Lidukan kahveja. En tiedä onko ne oikeasti ihan hyvän makuisia, vai onko se se halpa hinta.  :D Moccamasteri on vakiintunut kahvinkeitin, muunlaisiakin on kokeiltu, mutta tuohon palattu yhä uudelleen.

MorugaReaper

Käytän kahvin valmistukseen vain pressopannua tai Bialetin mutteripannua. Niissä tulee mielestäni aito kahvin maku.  ::) :) ;)

Chilivaari

tammikuu 18, 2018, 22:07:03 ip #385 Viimeisin muokkaus: tammikuu 19, 2018, 09:23:14 ap käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - tammikuu 18, 2018, 15:10:31 ip
Meillä juodaan Lidukan kahveja.

Kappas, Liiterin halvin kahvi, n. 1,5€ punainen Perfetto-paketti on pitkään ollut suosikki aamukahvini, kunnes tuli tämä belgialainen. Päiväkahvi on sitten jauhettu pavuista, makujen vaihtelu on mielenkiintoista. Tuo halpis on sopivan vahvaa ja karvasta herättämään aamulla.
Ei vain ollut helppoa tässä ketjussa paljastaa pitävänsä markkinoiden lähes halvimmasta kahvista. Mutta vain aamuisin.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 18, 2018, 22:07:03 ip
Tuo halpis on sopivan vahvaa ja karvasta herättämään aamulla.


Totta, itse juonkin kahvini pääasiassa aamulla. Lisäkupit myöhemmin tahtovat aiheuttaa yömyöhäistä kattoontuijottelua.

MorugaReaper

On tosi hienoa että "sain" palata kahvin pariin. Nytkin talvella pakkolomalla jässähdän helposti pakkasvihaajana tietsikan taa kuuntelemaan applemusiikista surullista/melodista metallia. Mutta kun vetäisen pressosta 5,5 dl mukillisen tujua kahvia, niin alkaa tapahtua lähes manian rajoilla. Avokkikin alkoi jo huolestua dpressiivisen ja maanisen mielialan vaihtelusta. Hmm.. pitäsiköhän juoda kolme mukillista  kahden sijaan, niin menisi koko päivän kuin durcell-pupu ??? ;D ;D ;D

PP

Kun hankin aikoinaan espressokoneen, tuli aika mielenkiintoiset "pärinät" kun tottumattomana veti kaksi Robusta-pohjaista tuplaespressoa. Saattoi hyvin olla 300-400 mg kofeiinia. ;D

MorugaReaper

Itsekin kuolaan espressokoneen perään, mutta pakkolomalla ollaan. :-\ :-\

Chilivaari

Muistutanpa vielä uudestaan siitä Pelican Rouge kahvista, Rich Blend paahtoaste 4 on tullut vakiokahvikseni. Käyttämäni S-kaupat kuitenkin hävittivät sen vähitellen, ensin kätkivät, sitten nostivat hintaa ja lopettivat kokonaan.
Tänään löysin sitä yllättäen lähistön K-supermarketista, eikä hintakaan ollut paha. Kannattaa pitää silmät auki kahvihyllyjen ääressä ja etsiä mustaa pehmeätä pussia.

MorugaReaper

heinäkuu 01, 2019, 08:10:11 ap #391 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 01, 2019, 08:13:14 ap käyttäjältä MorugaReaper
Nyt kahvittelu siirtyi seuraavaan vaiheeseen. Siis jauhamattomaan kahviin. Harjoittelin ensin Lidl:n Bellarom Crema 100 % Arabican kanssa. Nyt vuorossa hieman laadukkampaa. Olin jo Muutama vuosi aiemmin ostanut Wilfan kahvimyllyn, joten nyt sillä on käyttöä.Chilien jauhamiseen Wilfa ei sopinut.



Chilivaari

Kerropa kokemuksia.
Olen käyttänyt lähinnä Lidlin Espresso-papuja Wilfassa. Tänäänkin hain yhden harmaan kilon pussin, 5,95€, eli se on huomattavasti halvempaa, sopivaa kokeiluihin.


Meillä juodaan päivän eri kahvihetkissä erilaista kahvia, aamulla tavallista suodatinjauhatusta, päivällä itse jauhettua. Näitä myös sekoitellaan. Eipä pääse kyllästymään yhteen makuun.

MorugaReaper

Tällainen kahviautomaatti tuli ostettua. Saa valmistettua espressoa, normaalia kahvia ja cappuccinoa. Jauhaa itse pavut. Nyt käytössä Löfbergs Medium Roast- papuja. Niistä tulee keskivahvaa maukasta kahvia ja hyvää espressoa. Täytyy kokeilla jatkossa useita kahvipapuja ja katsoa mistä paras espresso tulee.  

Aiemmin kokeilin Löfberks Jubileum papuja, olivat liian mietoja makuuni, mutta saman valmistajan Magnifika olikin sitten maukasta ja sopivan vahvaa. Täytynee kokeilla sitä seuraavana automaatissa.


MorugaReaper

Olen todella tyytyväinen DeLonghi:n kahvikoneeseen. Suosikiksi on tullut aamuisin 2,5 dl espressoa tujuimalla asetuksella. Herää taatusti, mutta on hyvän makuista, ainakin Löfbergs Medium Roast:sta. Ajoittain vaahdotan kauramaitoa päälle jolloin tulee cappucciino.

sorrii

Höhö: Mun lempparikahvini on edelleen S-kaupan Xtra pikakahvi, tai Lidlin Bellarom [se tummempi] .. Helppoa ja nopeeta

Tuleehan välillä käytettyä myös Dolce Gustoa ja mitä kapseleita nyt satun (ilmaiseksi ruokahävikistä) samaan: Americanoa yleensä. Verkkokaupasta ostin paketin Grande Intenso Morning blend, koska siitä saa kupin täyteen yhdellä kapselilla [=300ml] ... Ei oikein ole järkevä tuo kapselikone minunlaiselleni jonka aamukahvi on 2x3dl ...

Välillä innostun keittelemään mutterilla iltapäiväsellä espressoa itse jauhetuista pavuista, tai käytän Verkkokaupan Airpressiä, joka muuten ON hyvä keksintö! Ihan sama onko pavut IKEA'n espressoa, jotain Segafredoa tai Lidlin "iso pussi" -laatua. Samaan tapaan nuo päähän nousee, kunhan määrä ja vahvuus on riittävä. 4 annosta espressoa ja paljjonn kermaa. Vot

Ostin chilejä varten joskus Hario Skerton -myllyn. Chileillä se on vähän hankala, hidas. Kahvin jauhamisessa yllättävän vaivalloinen. Pitäisi olla oikeesti hyvää kahvia, että viitsisi tuota myllyä pyöritellä: Se olisi saatavilla sopuhintaan, jos jotain kiinnostaa: Onhan tuo laatupeli ja osat konepestäviä jne. Ei minua varten, kun löysin kirpparilta muutamalla €urolla Krupps automaattimyllyn: siinä säätövipu suodatusasteelle ja toinen kuppimäärälle: Pidän säädöt espressojauhatuksella ja 4 kuppia: painan nappia, ja säiliöön tipahtaa 5 sekunnissa jauhot hyvään iltapäiväkupposeen ...

En mä kahvinharrastajaksi tässä enää rupea: kunhan juon ne pakolliset  ;D
Juttuhan on niin, spedeä mukaillen, että jos aina kaikki syötävä ja juotava on parasta gourmeeta, niin siitäkin tulee arkiruokaa. Kotioloissa kun lotkottaa aamukahvit seisaaltaan isosta tuopista rutiinilla, niin silloin voi jopa nauttia Juhlamokka kahvista ihan tavallisessa kuppilassa  8)  8)  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MorugaReaper

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 23, 2021, 13:34:01 ipVälillä innostun keittelemään mutterilla iltapäiväsellä espressoa itse jauhetuista pavuista
Mutteripannulla ei saa tehtyä espressoa. Espresson teko vaatii 15 bar:n paineen jota mutteripannulla ei tule vaikka olisi espresso-kahvipavutkin. Mutteripannulla saa kyllä hyvää kahvia. Minullakin on sellainen.

sorrii

Mutterilla ja Airpressilläkin tulee kuitenkin oikeesti parempaa espressoa kuin Dolce Gustolla vaikka siinä tuo paine onkin .. laihaa litkua, ja valmiiksi kylymää. Espressoa se on pikaespressokin  :D  :D  :D
Ennen muuten oli Nescafe Espresso pikakahviakin joka oli aika hyvää: se on uusittu, hinta pudonnut puoleen: Nescafe Azera on jokseenkin tavallista pikakahvia joka on hienompaa jauhoa vaan ...  :thumbdown:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MorugaReaper

https://g.co/kgs/Y1rQs2   Sorrii, katso tuosta espresson määritelmä niin tiedät mitä se on. Tuo on wikipedia-linkki.

sorrii

Joo joo ...
Sitähän mä tässä venkoilen, ettei viitsi enää kahviin niin panostaa. Rappiokahvittelijan vaiheessa minä. Kahvispurgu: Pakko on päivän kahviannos vaan saada, vaikka sitten pahvimukista  8)  8)

Sen aidon espresson haluan nauttia sitten autenttisessa ympäristössäkin ... taas joskus  :-[  :-X  :-\

Eikös ole hyvä tuoda toistakin näkökulmaa keskusteluun? Otsikkohan on kahvittelu ... se kuulostaa aika arkiselta
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`