Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 13:28:16 ip #1280 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 14:22:52 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 26, 2018, 14:01:42 ip
Itse tykkään luonnollisemmasta.  Painovoimakin säätelee kehitystä.  Ensin alkaa juuri kasvaa alaspäin ja sitten kasvi kehittää ylös kohti pintaa vartta silmukalla ja vasta lopuksi se vetää päänsä ylös ja suoristuu avaten sirkkalehtensä.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17795.msg343986#msg343986


Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 27, 2018, 01:48:50 ap
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 26, 2018, 14:27:28 ip
Lautta taas sopii malttamattomalle: Mä oon pahimmillaan käynyt parin tunnin välein kurkkimassa niitä siemeniä, ettäs koska alkaa itu näkyä ...  :D


Tätä on ajoittain liikkeellä.  Mutta nyt olen idättänyt minigripeissä kahvinsuodattimen kera ja kerran vuorokaudessa yleensä tulee avattua ne.   Ja heti kun itu näkyy, istutus.  Silloin tietää ettei turhaan tarvitse odotella jatkoa.   

Tänään pilkistää kesän NFT:tä varten laitetuista eka jonka laitoin neljä päivää sitten itäneenä kuutioon.




Sieltä se yössä itsensä ojensi.  Kai parkaisu kuului.  En herännyt.




Kylmiä nuo kuutiot on koska niistä haihtuu niin tehokkaasti vettä joka suuntaan.  Hyvin muovilla peitettynä siksi noita olen pitänyt. Lämpötilaan tulee monen asteen ero.   Vähän myöhemmin, kun pituutta tulee,  pitänee peittää vaan sitten itse kuution pintoja samasta syystä.

sorrii

Mikäköhän se on sitten ihanteellinen lämpötila "maassa". Isoilla kasveillahan juuret kun menevät syvemmälle, niin on varmaan aika normaalia että lämpö menee alle 10 asteenkin. Pikkutaimet jotka luonnossa ovat tietysti ihan pintamullassa voisivat tykätä aika lämpimästä, mutta niidenkin ympäristö putoaa öisin ainakin alle 20 tropiikissakin ...

Mulla on ollut huoli siis myös liian lämpimästä. Asunnossa on ollut talvisinkin 24-27 astetta. Tuo 27 oli typpillisesti päivisin vielä pari vuotta sitten, kun poltin natikkaa ja muitakin valoja enemmän. Nyt ei näin talvella ole kuin yhteensä ~400W valotehoa. Lämmöt päivisin 24 - yöllä putoaa 22-23 asteeseen ..

Mutuilen siis -ja olisin utelias kuulemaan joltain asiantuntijalta- mikä se ihanne olisi. Mä olen idätellyt 27-30 asteessa ja kasvatellut pikkutaimia 20cm mittaas asti kaapeissa jossa lämpö valon palaessa 25-27 ja yöllä 22-24. Mä olen pitänyt pikkutaimia kaapin sisälläkin minikasvarissa kannen alla niin kauan kuin mahtuvat olemaan ...

Suurilla kasveilla on täysin selvää, eikä se ole enää pelkkä mutu, että ainakin öisin olisi hyvä että lämpö putoaa alle 20 asteen, mikä on hankalaa sisätilöissa kerrostalossa. Itsellä on ollut patenttiratkaisu makuuhuoneessa, jossa rakensin ikkunan ympärille ~30cm seinäkkeet ja hopeaverhon sen tilan ja huoneen väliin. Siinä se viileä lasi jäähdyttää kivasti öisin sen tilan alimmillaan jopa 15 asteeseen. Huhti-toukokuussa, kun eivät kaikki kasvit mitenkään mahdu parvekkeellekaan, niin alkaa näkyä hyvienkin valojen kanssa vähän viidakoitumista ja olot on hyvin alttiit myös ötököille yms.

Lämmöstä ja valosta puhutaan kasvatusfoorumeilla kyllä paljon, mutta siitä että kasvit kaipaavat myös viileää ja pimeääkin(!) kuuluu harvemmin. Jotenkin mä luulen, etä jonkunlainen vaihtelu yön ja päivän lämmöissä tekisi hyvää pikkutaimille ja jopa idätyksillekin ... Jotenkin luulen, että 26 asteen kaapissa ei tekisi ollenkaan pahaa, jos kuutio jäähtyy vähän viileämmäksi kuin se ilma (???)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 14:51:01 ip #1282 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 15:04:52 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Itämislämpötilaan on Chilikirjassakin tieto. (Näin kirjan just jossain laatikossa, missä se oikein oli..)   Sillä hetkellä kun itu tulee näkyviin siemenestä, ei vielä siirrytä taimivaiheeseen, vaan itäminen on edelleen kesken.   Jos itunsa näyttäneen istuttaa ja lämpötila viilenee, toki se hidastaa helposti jopa monella päivällä sirkoille tuloa.

Isommilla kasveilla on tilanne toisenlainen ja monimuotoisempi. Esimerkiksi tunnetaan ilmiö, että kuumaan (turhan lämpimään, normaalin optimin ylittämään) ilmaan kasvi voi sopeutua paremmin jos juuret ovat vastaavasti viileässä.  Ylllättävää eikö olekin. Toki aina on rajansa kaikella, jos juuret liian kylmään joutuu.   Turhan lämmin juurilla myös heikentää happitilannetta siellä. Veden mahdollinen happipitoisuus rajoittuu suoraan lämpötilan mukaan.

Vuorokausivaihtelut yö-päivä on varmasti luonnollista ja vaikuttaa moneen asiaan.  Rytmikin saattaa vaikuttaa.  Itämistä edistämään satunnainen lämpötilanvaihtelu saattaisi olla jopa  huonompi sykäys itämiselle kuin 24 tunnin rytmi.  Mutu.  Se olisi auringon vaikutus.

sorrii

LainausSillä hetkellä kun itu tulee näkyviin siemenestä, ei vielä siirrytä taimivaiheeseen, vaan itäminen on edelleen kesken.   Jos itunsa näyttäneen istuttaa ja lämpötila viilenee, toki se hidastaa helposti jopa monella päivällä sirkoille tuloa.


Tässä varmaan selitys sille, että olen onnistunut paljon peremmin itujen siirrosta lautalta kuutioihin isommilla taimilla. Ne joissa on vasta hännän alku, pysäyttävät sen itämisen joutuessaan viileämpään kuutioon. Sellaisilla jopa 5cm korkeilla pikkutaimilla, jota yleensä siirrän, ei se viilentyminen sitten enää haitanne. Mä juuri pari viikkoa sitten kaivoin pois muutaman rocoton idun, kun luulin niiden kuolleen. Näkyi selvästi että oli vaan se kehittyminen pysähtynyt, kun lautalla lämpimässä paikassa samojen siementen idut olivat siinä viikossa ottaneet kiinni ja menneet ohi ... Nyt on asiat ok, kun idätin kaikkia 5-6kpl ja tarve oli 2 taimea ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 16:32:16 ip #1284 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 16:34:04 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Chilikirjaan on laitettu että "useimmat chililajikkeet itävät parhaiten 27-29 asteessa".  Sinä myös puhutaan lämmön mittaamisesta.  "Anturi työnnetään kasvualustaan ja lukemaa tarkkailemalla etsitään paras paikka ja idätykseen sopivin lämpötila".

2. painos
ISBN 978-951-20-9829-3

Ezmo

Minä olen havainnut, ettei lämpötilaa kannata nostaa yli 27 asteen. Samoilla siemenillä tuli paljon paremmat itävyydet ja idätysnopeudet matalemmilla lämpötiloilla. Matalemmalla lämpötilalla oli käytössä samoja, eli vuoden vanhemmat siemenet. Ja todistetta väitteille antaa Chiliyhdistyksen uudet ohjeet. http://www.chiliyhdistys.fi/fi/chilien-idattaminen/

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 16:59:00 ip #1286 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 17:01:49 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 27, 2018, 14:40:08 ip
Mikäköhän se on sitten ihanteellinen lämpötila "maassa". Isoilla kasveillahan juuret kun menevät syvemmälle, niin on varmaan aika normaalia että lämpö menee alle 10 asteenkin. Pikkutaimet jotka luonnossa ovat tietysti ihan pintamullassa voisivat tykätä aika lämpimästä, mutta niidenkin ympäristö putoaa öisin ainakin alle 20 tropiikissakin ...


Menee aiheen viereen, mutta alle 10 asteen lämpötila jossain puolen metrin syvyydessä lie Suomessa tavallistakin, paikoin jopa ympäri vuoden.  Saattaahan se olla että juuri pystyy ottamaan  kylmää vettä hyödykseen jos kuitenkin juuristo on pääosin matalammassa ja riittävän lämpimässä.   Ruukkukasvien ongelma viileässä yöilmassa on mullan viileneminen niin että kestää taas päivän tai ainakin ison osan päivästä ennenkuin juuristo ehtii lämmetä.   Maassa sen sijaan on tasaisempi lämpö joka ei ehdi samoin yökylmällä viiletä. Ravinteiden saantiin on juuriston lämmöllä ratkaiseva merkitys.  Viileällä juuristolla hidastuu tai lakkaa kasvu ja sitten alkaa tulla puutosoireita kun tilanne pitkittyy.  Yöilman viileys ei samoin haittaa.

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 17:06:09 ip #1287 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 17:08:37 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 27, 2018, 16:57:07 ip
Minä olen havainnut, ettei lämpötilaa kannata nostaa yli 27 asteen. Samoilla siemenillä tuli paljon paremmat itävyydet ja idätysnopeudet matalemmilla lämpötiloilla. Matalemmalla lämpötilalla oli käytössä samoja, eli vuoden vanhemmat siemenet. Ja todistetta väitteille antaa Chiliyhdistyksen uudet ohjeet. http://www.chiliyhdistys.fi/fi/chilien-idattaminen/


Minullakin on hyvät tulokset 23-24 lämmössäkin tulleet.  Itse asiassa tänä vuonna juuri niin on ollut, mutta välillä olen siirrellyt muutamiksi tunneiksi lämpimämpään. Kevätauringon simulointia nääs. 

Vuorikaskas

tammikuu 27, 2018, 18:21:13 ip #1288 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2018, 18:28:35 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Muovia muovia



Noissa avonaisissa pikareissa näytti lämpömittari 21 astetta turpeelle.  Peitetyissä 24. Näin vaikka pikarista pääsee haihtumaan vaan pinnasta.


Ja sitten kun itäminen menee hyvin alkaa haastavammat pulmat. 
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5592.msg344050#msg344050

Vuorikaskas

tammikuu 28, 2018, 01:33:47 ap #1289 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2018, 12:49:54 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Tämmönen toinen satsi siemeniä ei meinaa oikein heräillä. On tuolta Mini Rocoto ja Aji Fantasy sentään tullut.

Mutta esim. HYL edelleen ihan mykkänä vaikka kaksi ekaa lähti hyvin.  Enää viimeinen viides Hyl  laittamatta.

Siementen itämään laittoja ellei toisin merkitty.
19.1.   Chilifellow Mini Rocoto (3) ja huutonet Limon (2)

20.1  NFT mielessä HBG (2), HYL (2), Aji Fantasy chilifell (2),  Piriz (3) + oma TW
21.1  CGN 21500 oma

23.1  eka HBG iti (1/2) -> NFT kuutioon
23.1  PGA oma ja LD oma suoraan turpeeseen

23.1  risteytykset mielessä, Peito de moca ja Trinidad perfume suoraan turpeeseen
23.1 Chocolate Fatalii oma,  Orange Blob oma, Habanero Red Mayan, PI322717 suoraan turpeeseen

toinen HBG iti (2/2) -> NFT kuutioon
24.1  Bubba (2), Aji Norteno (2) , Bolivian Rainbow (3)

25.1 chilifellow Minirocoto iti (1/3) - turpeeseen,
27.1 Aji Fantasy iti (1/2) -  kuutioon

Hiukan epäilyttää jo tuon ruskean kahvinsuodattimen mielekkyys.  Pysyisi pussissa kosteutta muutenkin. No jaa, taidan kokeilla talouspaperia seuraavksi.  Kahvisuodatin alkaa pitemmän päälle muuttumaan jotenkin niljakkaaksi.  Siirtänen itämättömiä tärkeiden osalta multaan tai villaan jatkamaan, jotta ovat huolettomampia.

ed. 31.1.  Suoraan multaan laittamani tuntuvat itävän paremmin.  En pysty vertailemaan kuin tuntumalla, koska eri siemeniä ja eriä on. Jännästi myös Sani kertoo samankaltaista: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17914.msg344180#msg344180

Vuorikaskas

helmikuu 03, 2018, 13:24:34 ip #1290 Viimeisin muokkaus: helmikuu 03, 2018, 13:45:34 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - tammikuu 28, 2018, 01:33:47 ap
ed. 31.1.  Suoraan multaan laittamani tuntuvat itävän paremmin.  En pysty vertailemaan kuin tuntumalla, koska eri siemeniä ja eriä on. Jännästi myös Sani kertoo samankaltaista: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17914.msg344180#msg344180


Tää on mielenkiintoinen juttu. 

Omia baccatumeja noin 100% itävyydellä. 


Ostosiemenetkin tuntuvat paremmin nousevan mullasta kuin minigripissä/lautalla.


Ilmankosteus on eduksi olla suuri.  Kypäristäänkin ne silloin pääsevät paremmin.



Sain viimein heräämään ton Hainanin Hyllin kesän NFT:tä varten.   




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15769.msg344253#msg344253

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - helmikuu 03, 2018, 10:50:49 ap
Uh huh, kyllä jumitti, mutta viimeinkin yksi kivivillaan siirtämistäni nousee ylös.  Ne pantiin itämään 20.1. joten kaksi viikkoa siinä meni.   Sitä myöten saan sentään jo 3/5 itävyyden ja viimeistä vasta 28.1. laitettua siementä sopii varsinkin vielä odottaa. 

Itse keräämilläni siemenillä on huomattavasti parempi lähes 100% itävyys, kun hedelmät on varta vasten valittu siemeniä varten. Tosin baccatumilla nuo kokemukset.  Nää 5 yhdistyksen siementä menee sitävastoin ihan normaaliin hankalahkon itämisen luokkaan joka on yleistä  ostosiemenillä, Fataliillakin.   Ihan näin ainoastaan tuntumalla omine suppeine havaintoineni muutamalta vuodelta.

Ei itävyyskään ole on/off tyyppinen, vaan  sen jälkeen kun  itu työntyy siemenestä ulos, on itäminen edelleen kesken ja siemenen/kasvialkion vararavinto ja alkuperäinen emokasvissa tapahtunut kehitys on vielä ratkaisevassa osassa elinvoimaan ja uuden kasvin kasvuun heräämiselle.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17874.msg343806#msg343806



Vuorikaskas

helmikuu 15, 2018, 21:18:08 ip #1291 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2018, 21:20:39 ip käyttäjältä Vuorikaskas


Lampun päältä löytyy joskus oikein mainio lämpötila, joka vieläpä saa luonnollisen vuorokausirytmin kun se viilenee pimeällä. 



MRgreen


Vuorikaskas

helmikuu 15, 2018, 21:42:24 ip #1293 Viimeisin muokkaus: helmikuu 15, 2018, 21:48:14 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Ikuiset on ideat.  :D

Nää varmaan tuotiin ihmiskunnalle jo kivitauluina Inkoille muinaisten avaruusolentojen aikaan.

sorrii

Kyllävaan lämmöllä on iso vaikutus itämisen nopeuteen (ainakin): Mulla ollut nyt toinen idätyssatsi 1½viikkoa ja alle puolet näkyy itävän. Lämmöt olleet 24-25 C. Edllisellä satsilla lämmöt olivat 28-29 ja viikossa oli jo kaikki siirretty kuutioihin ...
Eilen laitoin jo uusia (osin samoja) kun huolestuin että jään ilman AC'ta taas. Nythän siellä yksi siemen näytti työntävän sitä munaa ulos ... Ehkä niitä ituja vieläkin tulee....

Mä olen vuosia idätellyt 27-30 asteen lämmöissä (jääkaapin yläkomerossa) ja tottunut heittämään kaikki pois jotka ei idä viikossa. Usein on ne paperit jo ihan tummuneet ja sellaista löysää limaa, ettei papereita saa edes ehjänä nostettua pois. Nyt ei ole komeroa jääkaapin päällä, vaan laatikko kylppärin rättipatterin päällä.

Tän vuoden 2-idätyksiin muuten ilmestyi siinä viikon kohdalla yhteen kohtaan sellaista mustaa läikkää. Luulisin että jonkin sortin hometta. Siinä oli kahta lajia tosi vanhoja siemeniä, joita ei enää löydy lisää. Huljuttelin koko laatikon sitten peroksidilitkulla ettei leviäisi koko alustaan. SITTEN välähti juttu kanelista, jonka luin hiljattain: https://askelterveyteen.com/kanelin-hyodyt-puutarhanhoidossa/

Kun sitten löytyi kaapista iso purkillinen ikivanhaa joulupuurokanelia [en käytä koskaan ] niin ripottelin sitä koko lautalle vähän ja niiden laikkujen kohdalle reilummin. Näyttäisi että se tumma läikkä ei ainakaan ole levinnyt. Ja ituset nousevat jo nätisti sirkoille jopa. ((taitaa olla itusttelun aika pian)) Ei kanelista haittaa ainakaan ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

helmikuu 16, 2018, 16:11:30 ip #1295 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2018, 16:20:52 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Siemen työntää munaa ulos eikä kaneli haittaa!  Taas on humanoidit käyneet kertomassa viisauttaan.  Tuskin ihan päähän itsestään pälkähti, että kanelijauhe voisi olla homeenesto? Toisaalta joskus ne käy laittamassa uusia opetuksiaan unessa eikä sitä huomaa ollen kana.  Vetypeoksidit loppu.

edith.    Vastahan  mää hokasin, et tosa oli linkkiki kaneliin.  Ne mua vetelee naruista eikä anna rauhasa katella.

sorrii

LainausSiemen työntää munaa ulos eikä kaneli haittaa!


Ei se viesti pelkkä vitsi ollut, vaikka vähän kevyttä juttua  :)
Ei ihminen opi jos ei kaikkea kokeile, mitä kuulee ja mieleen juolahtaa. Sen homeen kasvu ainakin pysähtyi toistaiseksi ...

Ei voi tietää kirjoittiko tuon kanelijutun sinne terveysblogiin itse kana vai sen muna, ei voi ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

Nimenomaan pitää kokeilla!   :thumbup:  Aina kokeilla. Tutkia asioita.  :thumbup:

chilifellow

Kokeilu. Harrastuksen suola ja sokeri. Joka kausi oppii uutta. ;D
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Vuorikaskas

Kanelikauppaan pitää mennä kun tuli nyt luettua tosta linkistä.